Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min og jeg har et veldig intenst forhold. Mine tidligere forhold har vært ganske rolige. Jeg har lite temperament, er rolig og tar opp ting tidlig og mildt. Eksene mine har også vært ganske avbalanserte typer. Problemer har sjelden rukket å eskalere.  På den annen side har det vært mindre lidenskap i disse forholdene, og jeg har savnet mer kjærlighet, mer temperatur. Forholdene har tatt slutt fordi de har gått over til vennskap etter noen år.

Så til kjæresten min: Han er en utrolig lidenskapelig mann. Mine eksers rake motsetning. Jeg får enormt med oppmerksomhet. Han har aldri elsket noen som meg, sier han, og slik ser det også ut. Jeg får blomster, blir vartet opp hele tiden. Kjærlighetsmeldinger, komplimenter. Trenger jeg hjelp slipper han alt han har i hendene. Han kan kjøre til meg midt på natta selv om han skal på jobb tidlig dagen etter hvis jeg blir syk (selv om det er harmløst). Han kan løpe på butikken fordi vi mangler honning til frokosten, selv om vi har mye annet, bare fordi han vet jeg er glad i det. Er det noe jeg bekymrer meg for ser han det med en gang. Han er veldig god til å fange opp signaler fra meg, og så snakker vi om det. Har jeg dårlig tid (travel jobb), kan han komme til meg, lage middag til meg og dra igjen. Også seksuelt er han helt fantastisk. Det er min nytelse som står i sentrum for ham hele tiden. Han tilfredsstiller meg så ofte han kan, og iblant ønsker han ikke en gang å komme selv, fordi han vil beholde tenningsnivået, som han sier.

Jeg har ikke opplevd en sånn kjæreste før noen gang. Jeg lurer mange ganger på hvordan jeg kunne være så heldig å finne ham.

Men han har også andre sider, som for meg kan være litt slitsomme. For eksempel synes han ingen er bra nok for meg. Det synes på ham, og han sier mer og mindre direkte at han synes det er rart at jeg ble et så uvanlig og fantastisk menneske med en så vanlig familie. Eller at jeg har så gjennomsnittlige venner. Jeg synes verken jeg er uvanlig og fantastisk, og jeg synes familien og vennene mine er prima folk, så dette er praten til en forelska mann, tenker jeg, men jeg liker det ikke. Han kan også ha anfall av sjalusi mot eksene mine. Følte jeg like mye for dem som for ham? Svaret er nei, og det kan jeg forklare. Likevel kan det oppstå dramatiske episoder. Forrige helg var vi for eksempel på fest, der en venn av meg nevnte en utenlandstur vi var på for mange år siden. Den natta måtte jeg kjæresten og jeg snakke sammen i tre timer fordi han var så urolig. Vi har snakket om å dra til samme sted i utlandet sammen, og han fikk en følelse av at han ikke var unik i det hele tatt og at dette vennskapsforholdet var omtrent like nært som forholdet mitt til ham. Slike innfall kan komme som lyn fra klar himmel. I slike diskusjoner er han like lidenskapelig som ellers, veldig lei seg og opprørt, og det er veldig opprørende for meg også. Jeg blir lei meg for at han kan tenke noe slikt og kan ende med å gråte. Når han ser følelsene mine blir han roligere. Som om det at jeg gråter gjør at han innser at han betyr noe for meg. Han ber bestandig om unnskyldning etterpå. Han sier at følelsene raser på en måte han ikke er vant til. Et annet problem er at han blir veldig lei seg om jeg trenger alenetid. Han vil jo være sammen med meg hele tiden, og tolker ønske om noen timer alene som at jeg ikke elsker ham eller er lei. Utmattende, for når jeg ønsker alenetid er jeg jo sliten, og så kommer en sånn diskusjon på toppen.

Han er en gåte for meg. Jeg er ikke vant til mennesker som ham. Og jeg lurer på om dette er helt vanlig, eller om det bare er det at jeg er vant til menn som er veldig flate i følelseslivet sitt. Han er både det mest fantastiske og mest krevende mennesket jeg kjenner.

Hva tenker dere om dette?

Anonymkode: 08095...404

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at du innen et par år er helt isolert fra den vanlige familien og de gjennomsnittlige vennene dine om du ikke kutter han ut innen den tid 😊

Anonymkode: 44790...d6a

• Liker 30
Skrevet

Hvor lenge har dere vært sammen? Har han noe utenom deg, venner eller hobbyer? Han høres veldig forelsket ut, det er jo bra. Men han har kanskje blitt for avhengig? Hva med å oppfordre han til å gjøre mer på egenhånd? 

Anonymkode: ffcb0...55e

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror dessverre ikke han er slik fordi dette et uvante følelser for han. Jeg tror han er slik og at hans ekser har opplevd han på samme måte. 

Det at han snakker ned dine venner og familie er starten på å få deg bort fra dem. Dette du beskriver er som tatt ut av læreboken på turbulente forhold der damer blir isolerte, blir manipulerte og utsatt for psykisk vold. Dette tror jeg ikke ender godt, dessverre. 

• Liker 13
Skrevet

Tenker at det er litt nytt for dere begge å føle lidenskap. Veien blir til mens man går. 

Jeg dater også en mann som følte intens lidenskap for første gang da han møtte meg. Og ble en del sjalu og mistenksom det første året sammen. Så roa det seg. Men han er faktisk den minst romantiske personen jeg har vært med, jeg synes han er chill i forhold til det jeg er vant med. Og alenetid vil han også ha. Jeg har tidligere datet en person som ikke likte alenetid, det var veldig slitsomt. 

Anonymkode: d4619...564

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tenker at du innen et par år er helt isolert fra den vanlige familien og de gjennomsnittlige vennene dine om du ikke kutter han ut innen den tid 😊

Anonymkode: 44790...d6a

Hjelpes...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor lenge har dere vært sammen? Har han noe utenom deg, venner eller hobbyer? Han høres veldig forelsket ut, det er jo bra. Men han har kanskje blitt for avhengig? Hva med å oppfordre han til å gjøre mer på egenhånd? 

Anonymkode: ffcb0...55e

I to år. Han har hobbyer, men bruker tid på dem når jeg jobber (jeg jobber mye). Når vi begge har fri vil han bare bruke tid på meg.

Sam Jones skrev (3 minutter siden):

Jeg tror dessverre ikke han er slik fordi dette et uvante følelser for han. Jeg tror han er slik og at hans ekser har opplevd han på samme måte. 

Det at han snakker ned dine venner og familie er starten på å få deg bort fra dem. Dette du beskriver er som tatt ut av læreboken på turbulente forhold der damer blir isolerte, blir manipulerte og utsatt for psykisk vold. Dette tror jeg ikke ender godt, dessverre. 

Jeg kjenner faktisk hans ene ekskjæreste. Hun var veldig lei seg for at han forlot henne (etter mange år).

Hvilke andre faresignaler skal jeg se etter?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenker at det er litt nytt for dere begge å føle lidenskap. Veien blir til mens man går. 

Jeg dater også en mann som følte intens lidenskap for første gang da han møtte meg. Og ble en del sjalu og mistenksom det første året sammen. Så roa det seg. Men han er faktisk den minst romantiske personen jeg har vært med, jeg synes han er chill i forhold til det jeg er vant med. Og alenetid vil han også ha. Jeg har tidligere datet en person som ikke likte alenetid, det var veldig slitsomt. 

Anonymkode: d4619...564

Skjønte ikke, han var veldig lidenskapelig, men også minst romantisk?

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

han sier mer og mindre direkte at han synes det er rart at jeg ble et så uvanlig og fantastisk menneske med en så vanlig familie. Eller at jeg har så gjennomsnittlige venner. Jeg synes verken jeg er uvanlig og fantastisk, og jeg synes familien og vennene mine er prima folk, så dette er praten til en forelska mann, tenker jeg,

Jeg tenker ikke at dette er helt vanlig prat på en forelska mann. Jeg tenker at akkurat det du forteller her er sært, jeg har aldri opplevd noe sånt. Jeg skal ikke prøve å gjette på hvorfor han snakker slik, men jeg synes det er helt på sin plass at du tar tak i dette ved roten og sier at du ikke finner deg i at han snakker ned familien og vennene dine. Dette er ikke greit.

Det er vanskelig for andre å si om dette er usunn kontrollering eller om han bare er litt intens. Hvor godt kjenner du hans venner og bakgrnn?

• Liker 7
Skrevet

Uten å kjenne denne mannen, så virker han litt emosjonelt ustabil. Jeg ble rett og slett litt sliten av å lese om han, og hadde ikke fikset å ha en mann som er så på, men vi er jo forskjellige. Hvis det er noe du trives med, så er jo det flott for deg.

Han manipulerer deg følelsesmessig, synes jeg. Hadde jeg vært deg, ville jeg satt foten ned når han snakker ned familie og venner. Mulig han gjør det for å smigre og opphøye deg, men det er særdeles lite sjarmerende å snakke sånn om folk som er viktige for deg. 

Anonymkode: 50805...847

• Liker 7
Skrevet

Oi, dette hadde jeg aldri klart å leve med. Han er helt hekta på deg, og det kan mikses med kjærlighet.. han er nok forelsket i deg ja, men denne mannen har store problemer med seg selv og det å regulere følelser. Mitt råd: LØP

Anonymkode: b3ae4...6b1

• Liker 5
Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker ikke at dette er helt vanlig prat på en forelska mann. Jeg tenker at akkurat det du forteller her er sært, jeg har aldri opplevd noe sånt. Jeg skal ikke prøve å gjette på hvorfor han snakker slik, men jeg synes det er helt på sin plass at du tar tak i dette ved roten og sier at du ikke finner deg i at han snakker ned familien og vennene dine. Dette er ikke greit.

Det er vanskelig for andre å si om dette er usunn kontrollering eller om han bare er litt intens. Hvor godt kjenner du hans venner og bakgrnn?

Han har en utrygg familiebakgrunn, med en ustabil mor og mye flytting. Han beskriver sin barne- og ungdomsår som grunnleggende ustabil, og at det har preget ham veldig. Men resten av familien sin har han et nært forhold til. Hyppig kontakt. Han har to lange og dype forhold bak seg før meg. Det ene forholdet var det han som brøt ut av, det andre ble han bedratt i. Han har venner, som jeg møter, som er lojale og støttende.

Skrevet

Det kan jo godt være at han bare er helt ekstremt forelsket, men dette minner også om en fyr som ei jeg kjenner ble sammen med. Han var svært intens, skrev lange kjærlighetserklæringer til henne i innlegg på Facebook, kunne ikke få gjort nok gode ting for henne. Det så i det hele tatt ut som "svigermors drøm" fra utsiden.

Det viste seg etter en stund at han var klin gæren og hadde klart å isolere henne helt fra familie og venner.. Heldigvis tok familien hennes kontakt til slutt og fikk henne vekk fra han.

Så, det kan være at han her er en sjeldent god mann som rett og slett bare er skikkelig, skikkelig forelsket, men jeg ville være litt på vakt i forhold til hvordan han omtaler venner og familie. Varsellampene mine ville blinket litt.

Anonymkode: 5ba1a...c0e

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid hatt et nært og godt forhold til mine foreldre og søsken, og venner som jeg alltid har kjent.

Så en mann som prøvde å snakke dårlig om dem, hadde jeg ikke fortsatt med. 

Jeg vil bevare et forhold til foreldre, søsken og venner framfor en mann som ikke liker dem. Da må mannen gå.

Anonymkode: 7ed9c...4d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har alltid hatt et nært og godt forhold til mine foreldre og søsken, og venner som jeg alltid har kjent.

Så en mann som prøvde å snakke dårlig om dem, hadde jeg ikke fortsatt med. 

Jeg vil bevare et forhold til foreldre, søsken og venner framfor en mann som ikke liker dem. Da må mannen gå.

Det er ikke aktuelt for meg å risikere forholdet mitt til dem. Møter dem som jeg alltid har gjort. Dette påvirker ikke forholdet mitt til dem, men forholdet mitt til ham.

Skrevet

Han høres ut som en forelsket, men sjalu dame... 

Sjalusien kan roe seg jo tryggere han blir på deg. 

Anonymkode: f5594...2fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Han høres ut som en forelsket, men sjalu dame... 

Sjalusien kan roe seg jo tryggere han blir på deg. 

Anonymkode: f5594...2fe

Sjalu dame? Det er mange veldig sjalu menn og

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke greit at han snakker nedsettende om dine venner og familie. Jeg hadde blitt utmattet av dette. Høres utrolig slitsomt ut. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er ikke aktuelt for meg å risikere forholdet mitt til dem. Møter dem som jeg alltid har gjort. Dette påvirker ikke forholdet mitt til dem, men forholdet mitt til ham.

Ja, nettopp! Så om du opplever at han misliker dem, ikke vil omgås din familie og dine venner, så er det et rødt flagg. Det at han ikke liker dem, og vil skille deg fra dem, er en måte å få deg for seg selv på. Han vil sikkert snart både gifte seg og få barn med deg.

Vanlige menn, som har en normal væremåte vil være åpen for kjærestens familie og venner, fordi de vet at de må omgås dem i all framtid, og vil gjerne bli kjent. 

• Liker 4
Skrevet

Her er så mange røde flagg at Putin hadde blitt stolt.. RUN FORREST RUN!

Anonymkode: f11f3...069

• Liker 4
Skrevet (endret)

Han manipulerer deg så kraftig at om en stund står du der uten å få lov til å ha noe som helst med familien din og vennene dine å gjøre.

Jeg hadde aldri godtatt en kjæreste som snakker ned familien min og vennene mine og i tillegg er sjalu på dem.

Endret av Honey Dew
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her er så mange røde flagg at Putin hadde blitt stolt.. RUN FORREST RUN!

Anonymkode: f11f3...069

Honey Dew skrev (Akkurat nå):

Han manipulerer deg så kraftig at om en stund står du der uten å få lov til å ha noe som helst med familien din og vennene dine å gjøre.

Jeg hadde aldri godtatt en kjæreste som snakker ned familien min og vennene mine.

Kan dere utdype dette? Trenger å få det inn med teskje...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...