Gå til innhold

Psoriasis og grunnstønad skjema

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå hatt psoriasis i snart 20 år. Ila denne tiden har jeg hatt utprøvinger med div kremer og salver. Jeg har også hatt mye mer sengetøy vask, skiftet sengetøy to ggr i uken med tilhørende vasking. Samme har jeg sett med klærne. De blir hyppig slitte, og noen ganger har jeg opplevd at selv med vask på 40 grader, så forsvinner ikke "fettflekker" selv om klærne tilsynelatende er rene. Prioriterer å bytte ut enkelte ting innen klær, men ofte går jeg med halvslitte klær, som ikke er hullete. Er ting på tilbud, og jeg har råd, så hender det at jeg kjøper 1-2 av samme type, så jeg har ekstra. 

Sengetøy prioriterer jeg ikke å bytte ut, før de er skikkelig hullete. Små hull "overalt". Sist så telte jeg 12 el var det 13 småhull i lakenet, og jeg bruker den fortsatt. 

Så fikk jeg greie på at jeg ikke trenger å fortsette å sove i hullete sengetøy og bruke slitte klær. Jeg har altså klær som ikke er slitte, men jeg bruker de ofte kun når jeg skal på besøk el et sted jeg skal møte folk, og være litt sosial. 

Poenget er at jeg ikke helt vet hva jeg skal fylle ut i kostandsskjema for Grunnstønad. Jeg har rett og slett ikke oversikt over hvor mye dette blir i kroner og ører. Jeg har heller ikke mulighet til først å kjøpe meg nytt og ta vare på kvitteringer over tre måneder. Utgiftene mine krever at alle pengene mine går til regningene og mat, og jeg kan ikke sette av 3000-4000 kr over de neste månedene til innkjøp og kvitteringer. 

Så til spørsmålet, har dere som har psoriasis og får grunnstønad hjelp med utgiftene deres, fått innvilget UTEN kvitteringer? Hvordan fylte dere skjema da? Går det an? Eller er det ingen som helst mulighet? Jeg kan jo høre med ei venninne eller noe, men det vil jeg helst ikke. 

Har legeerklæring på diagnosen 

Anonymkode: 48e71...907

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her ville jeg ringt Helfo for å få råd på det :) 

Anonymkode: dda9e...8eb

Skrevet

du finner også info her:

https://www.hudportalen.no/dine-rettigheter/grunnstoenad

Slik søker du

• Legespesialist må bekrefte din sykdom med en legeerklæring
  • Ekstrautgifter må dokumenteres med kvittering, og/eller oversikt over sannsynliggjorte løpende utgifter
  • Summer ulike utgifter som du kan få grunnstønad for og ta med i samme søknad
  • Forklar hvorfor disse ekstra kostandene er nødvendige som følge av din sykdom

Skrevet

Nei det blir vanskelig. Jeg prøvde det samme pga adhddiagnose. Har heller ikke råd til å erstatte alle ødelagte ting/klær/sko osv så går  stort sett i det samme og 80% av klærne mine er hullete. Nav avslo med en gang pga manglende kvitteringer. Det du kan gjøre er å ta andre sine kvitteringer eventuelt 😅

Anonymkode: febbe...b9b

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Det er jo helt ulogisk!  Her skal folk bli gående med slitte klær fordi de ikke har råd til å kjøpe noe uten grunnstønad. Samtidig får de som har så god råd at de kan kjøpe seg klær, innvilget grunnstønad.  Det virker helt feil.  Alle vet jo at psoriasis og kremer fører til mye ekstra vask og kjøp av klær og sengetøy.
er det ikke noe plass i skjemaet for å kommentere med egne ord hvorfor du ikke får kjøpt de klærne du trenger? Maken!!

De som har cøliaki får grunnstønad.  De kunne jo bare valgt å latt være å spise noe med gluten, altså kutte ut brød og kaker og andre retter med mel  og leve på ris og poteter hvis de ikke hadde råd til å kjøpe riktig produkt. Jeg tror ikke at de trenger å vise kvitteringer for å få innvilget støtte.

Med sannsynliggjøring kan du kanskje prøve å liste opp hva du egentlig har behov for, og til hvilken pris?

Lykke til ❤️

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (2 timer siden):

Det er jo helt ulogisk!  Her skal folk bli gående med slitte klær fordi de ikke har råd til å kjøpe noe uten grunnstønad. Samtidig får de som har så god råd at de kan kjøpe seg klær, innvilget grunnstønad.  Det virker helt feil.  Alle vet jo at psoriasis og kremer fører til mye ekstra vask og kjøp av klær og sengetøy.
er det ikke noe plass i skjemaet for å kommentere med egne ord hvorfor du ikke får kjøpt de klærne du trenger? Maken!!

De som har cøliaki får grunnstønad.  De kunne jo bare valgt å latt være å spise noe med gluten, altså kutte ut brød og kaker og andre retter med mel  og leve på ris og poteter hvis de ikke hadde råd til å kjøpe riktig produkt. Jeg tror ikke at de trenger å vise kvitteringer for å få innvilget støtte.

Med sannsynliggjøring kan du kanskje prøve å liste opp hva du egentlig har behov for, og til hvilken pris?

Lykke til ❤️

Du aner åpenbart ikke hva du snakker om. Gluten finnes i mange flere ting "enn brød og kaker og retter med mel". Pasta, frokostblandinger, det meste av halvfabrikata, sauser og dressinger (soyasaus f.eks inneholder gluten), ketchup og sennep, marinader på ferdig kjøtt/fisk, tilbehør som sprøstekt løk, i farsemat som pølser og kjøttpudding, sjokolade/snop, flere typer nøtter og potetgull ect. Stønaden til de med cøliaki er også redusert de siste årene som følge av at utvalget innen glutenfrie produkter har bedret seg i dagligvare, men det er fremdeles dyrere å spise glutenfritt enn vanlig kost. Man trenger ikke vise kvitteringer, men må som voksen har en diagnose bekreftet med biopsi fra tarmen. 

TS, du må ha kvitteringer, så du får bare ta vare på det etterhvert som du handler inn gjennom året. Har en venninne som søker stønand til klær pga av annen sykdom, og hun sparer alle kvitteringer etterhvert som hun handler. Men dersom du har mye hull i sengetøyet så kan det også være lurt å se på om vaskemaskinen egentlig fungerer som den skal. Jeg har sengetøy som er over ti år gammelt, vasket hver uke, som ikke har ett eneste hull. 

Anonymkode: 6fd73...bf9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...