Gjest Airman Skrevet 29. oktober 2021 #1 Del Skrevet 29. oktober 2021 Kjøper vi oss en falsk trygghet når vi ikler oss den nye nasjonalbunaden , refleksvesten ? det er nemlig slik at det er noe en refleksvest aldri kan garantere meg mot 1. en bilist med for stor fart og dårlige dekk 2. en uoppmerksom sjåfør 3. en ruset sjåfør 4. en sjåfør som surfer på inet mens den kjører 5. en sjåfør som sender sms mens den kjører osv. Jeg har noe som gir meg all den tryggheten den refleksvesten aldri kan gi meg , jeg har 4 biologiske radarer , 2 øyner og 2 ører. disse hjelper meg å foreta enhver vurdering som handler om sikkerhet . hvis jeg ser en bil komme susende i mørke på landeveien , så går jeg ut av veien, jeg hopper ikke ut i kjørebanen . samme hvis det kommer bil bakfra, den vil jeg se lysene til foran meg og høre lyden av.. Jeg stoler kort og greit mye mer på de informasjonene som mine øyne og ører gir meg og jeg stoler mer på mine vurderinger enn på en sjåfør jeg ikke aner hva driver med i bilen sin mens den kjører. og jeg er fortsatt aldri blitt påkjørt . er det autorativ lydighet som gjør at vi stoler blindt på den refleksvesten som vi alle er blitt fortalt er et must i høstmørket ? og hvis en ikke bruker den så er det ikke mangel på tuting og blinking med lys , for vi skal jo alle være trafikkpoliti . hvis en tar på seg vesten for å se om kjøremønsteret endrer seg , så har ikke jeg sett noen forskjell i det overhodet. men selvfølgelig den er jo sikkert god butikk og den får jo alle til å føle seg som utrykningspersonell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #2 Del Skrevet 29. oktober 2021 Ikke særlig smart..refleks redder liv. At de mener du får med deg alt må du gjerne mene. Men en mørkkledd fotgjenger er livsfarlig. Ruskjørere og andre gale folk bak rattet kan vi aldri gardere oss mot. Heller ikke i dagslys. Men at refleks ikke redder liv er tull. Du kan jo ta en prat med Trygg Trafikk Anonymkode: 57472...c96 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 123 eller noe Skrevet 29. oktober 2021 #3 Del Skrevet 29. oktober 2021 Man bruker jo refleksvest/sele i tillegg til alt det du skriver da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #4 Del Skrevet 29. oktober 2021 Den er jo ment for at du skal synes bedre for bilisten. Men det er vel ingen som tror det er en garanti for å ikke bli påkjørt? Anonymkode: 2d853...887 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #5 Del Skrevet 29. oktober 2021 Helt enig med deg med at man må bruke hodet. Men det er jo ikke sånn at dersom man har refleksvest, så kan man gjøre som man vil? En løper jo ikke ut i veien bare fordi man har den. Man gjør alt det du beskriver, bare at sjåføren har mulighet til å se deg i tillegg... Også handler det ikke bare om myke trafikanters sikkerhet, ved refleks. Det er utrolig ekkelt å komme i bekmørket, å ikke se en person før de er omtrendt rett ved siden av. En naturlig refleks av det kan være å trykke hardt på bremsen (man blir skremt fordi man ikke forventet noen der da), og da risikerer man å miste grepet på veien, slik at sjåføren havner i en ulykke. Så bruk refleks, spør du meg! Anonymkode: 30b55...e67 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doktor Dyregod Skrevet 29. oktober 2021 #6 Del Skrevet 29. oktober 2021 Er ikke sikkert at en refleksvest noen gang vil redde livet ditt. Men den kommer ihvertfall ikke til å drepe deg. Oddsen for at den er et + i livet er større enn at den er et -. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosmarin(ert) Skrevet 29. oktober 2021 #7 Del Skrevet 29. oktober 2021 Ingen er en øy, spesielt ikke i trafikksammenheng. Man er nødt til å jobbe sammen for å gjøre det tryggest mulig å ferdes i trafikken. Som fotgjenger innebærer det ting som å bruke refleks, gå på riktig side av veien når det er mulig, se seg for når man krysser veien, osv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #8 Del Skrevet 29. oktober 2021 Håper du bruker refleksvest eller annen refleks i tillegg. Det er helt grusomt å ikke se folk i mørket uansett hvor mye de gjør for å ikke bli påkjørt. Mange er helt umulig å se uten refleks og det sjokket man får når man passerer noen nærmere enn man er komfortabel med er helt jævlig. Man skvetter og blir forbanna! Forbanna fordi man blir skremt og helt satt ut. Anonymkode: aea53...e5f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 29. oktober 2021 #9 Del Skrevet 29. oktober 2021 Jeg aner virkelig ikke hva du tror en refleksvest skal gjøre? Pleier du å gå midt i veien mens du leser mobilen og mener at med refleksvest så kan du gjøre det tryggere? Tror du at det er noen fotgjengere som mener dette? Når man beveger seg som fotgjenger i trafikken må man være oppmerksom - se seg for til begge sider før man krysser gate/vei, holde siden og være synlig kommunisere med andre trafikkanter - jeg pleier å ha som regel at dersom jeg ser inn i øynene til føreren av kjøretøy så har vedkommende også sett meg. DA kan jeg vinke dem forbi eller vise at jeg vil over veien og få respons. Har jeg ikke slik kommunikasjon må jeg vente til jeg får det eller til de har passert. Et viktig element her er å være synlig. Refleks og refleksvest er viktig fordi det gjør fotgjengeren eller syklisten synlig. Det betyr imidlertid ikke at man er udødelig, og jeg tviler på at det er noen som tror det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 29. oktober 2021 #10 Del Skrevet 29. oktober 2021 Refleks vesten, har jeg kutta ut. Ble ikke sett med den. Bruker den gammeldagse refleksbrikka, og et reflksbånd på høyre håndledd. Med vesten ble jeg ikke sett tidsnok. Svært få jeg observerte som la seg ut og tok hensyn. Og det er det samme som jeg opplever selv, kun vest på en person som går rolig på veikanten er ikke lett å registrere som om det er noe der. En som jogger derimot, kan sees lettere da kroppen er i mer bevegelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #11 Del Skrevet 29. oktober 2021 Å tro at å det å vase rundt i mørket omtrent usynlig redder liv i større grad enn reflex sier vel sitt.. Kanskje like greit.. Anonymkode: 43b0b...1f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #12 Del Skrevet 29. oktober 2021 Dessverre er jeg enig med @tdm900 , og delvis også TS - refleksvester kan være en falsk trygghet. Mange vet ikke at refleksvestene må byttes etter ca 20 vask, eller etter 2-3 år, fordi de da har mistet mye av reflekseffekten. I stedet går/løper de rundt med en refleksvest som ikke har reflekseffekt, og tror de blir sett, mens de i realiteten er like lite synlige som en hvilken som helst annen fotgjenger uten refleks. (Også vanlige reflekser/refleksbånd må byttes hyppig på grunn av at de mister reflekseffekten på grunn av slitasje) Refleks er viktig, og refleksvester er nyttige, men bare dersom de virker som de skal. Hvis ikke er de en falsk trygghet. Anonymkode: 85228...df6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #13 Del Skrevet 29. oktober 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: Mange vet ikke at refleksvestene må byttes etter ca 20 vask Hvorfor vasker man refleksvesten? Anonymkode: 3bd21...c25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 29. oktober 2021 #14 Del Skrevet 29. oktober 2021 Som sjåfør er det fantastisk med refleksvester og klesplagg laget av reflekterende materiale. Da ser man en form, som er mye lettere å vurdere avstand til. Refleksbrikker er fine de og, men er bare et punkt. Selv bruker jeg blinkende lys i tillegg til refleksklær når jeg går eller sykler. I tillegg antar jeg at alle andre trafikanter er suicidale idioter ute etter å kjøre meg ned, og antar ALDRI at de har sett meg. Har overlevd et halvt århundre med den holdningen. 😜 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #15 Del Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvorfor vasker man refleksvesten? Anonymkode: 3bd21...c25 Fordi vesten (og dermed også refleksbåndet) har blitt møkkete. Hvor mye refleksjon tror du det er i et skittent refleksbånd? Anonymkode: 85228...df6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #16 Del Skrevet 30. oktober 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Fordi vesten (og dermed også refleksbåndet) har blitt møkkete. Hvor mye refleksjon tror du det er i et skittent refleksbånd? Anonymkode: 85228...df6 Skjønner bare ikke hvordan en refleksvest man går med kan bli så møkkete at den må vaskes Anonymkode: 3bd21...c25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #17 Del Skrevet 30. oktober 2021 Airman skrev (På 29.10.2021 den 6.42): Kjøper vi oss en falsk trygghet når vi ikler oss den nye nasjonalbunaden , refleksvesten ? det er nemlig slik at det er noe en refleksvest aldri kan garantere meg mot 1. en bilist med for stor fart og dårlige dekk 2. en uoppmerksom sjåfør 3. en ruset sjåfør 4. en sjåfør som surfer på inet mens den kjører 5. en sjåfør som sender sms mens den kjører osv. Jeg har noe som gir meg all den tryggheten den refleksvesten aldri kan gi meg , jeg har 4 biologiske radarer , 2 øyner og 2 ører. disse hjelper meg å foreta enhver vurdering som handler om sikkerhet . hvis jeg ser en bil komme susende i mørke på landeveien , så går jeg ut av veien, jeg hopper ikke ut i kjørebanen . samme hvis det kommer bil bakfra, den vil jeg se lysene til foran meg og høre lyden av.. Jeg stoler kort og greit mye mer på de informasjonene som mine øyne og ører gir meg og jeg stoler mer på mine vurderinger enn på en sjåfør jeg ikke aner hva driver med i bilen sin mens den kjører. og jeg er fortsatt aldri blitt påkjørt . er det autorativ lydighet som gjør at vi stoler blindt på den refleksvesten som vi alle er blitt fortalt er et must i høstmørket ? og hvis en ikke bruker den så er det ikke mangel på tuting og blinking med lys , for vi skal jo alle være trafikkpoliti . hvis en tar på seg vesten for å se om kjøremønsteret endrer seg , så har ikke jeg sett noen forskjell i det overhodet. men selvfølgelig den er jo sikkert god butikk og den får jo alle til å føle seg som utrykningspersonell. Kjører du bil selv?. Anonymkode: 86519...98d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knulleGuden666 Skrevet 30. oktober 2021 #18 Del Skrevet 30. oktober 2021 En gammel refleksvest er falsk trygghet, en ny refleksvest er en sikkerhet. All refleks er ferskvare. uansett, man må bruke hue og passe seg selv om man har refleksvest 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 30. oktober 2021 #19 Del Skrevet 30. oktober 2021 Dummeste jeg har lest på lenge - man blir da ikke døv og blind av å ta på seg en reflektvest, du står da ikke midt i veien som en idiot når det kommer en bil imot, selv om du har på deg en refleksvest. Men du tar på deg en refleksvest, slik at du har en 5 radar i trafikken - i tillegg til at du bruker egne øyne og ører, så har andre bilister mulighet til å SE deg! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #20 Del Skrevet 30. oktober 2021 3 hours ago, knulleGuden666 said: En gammel refleksvest er falsk trygghet, en ny refleksvest er en sikkerhet. All refleks er ferskvare. uansett, man må bruke hue og passe seg selv om man har refleksvest Første fornuftige du har skrevet på KG 😀 Anonymkode: 3bd21...c25 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå