Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst å melde meg på et ride/stellekurs i november, når jeg er 22 uker på vei. Det vil gå ganske rolig for seg, men hester er jo uforutsigbare dyr, så man kan jo aldri være helt sikker. Jeg er grei og trygg på hesteryggen, men det er en del år siden sist jeg red en hest. Ville dere gjort det?

Anonymkode: 34c1c...a30

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skulle vel ikke være noe skadelig, rolige hester på sånne steder.

Anonymkode: fee58...4ae

Skrevet

Jeg ville ikke begynt på ridekurs som gravid. Man er ustø og hesten er ukjent så fallrisiko er stor. Ved 22 uker begynner nok også tyngdepunkt og endre seg og magen kommer litt i veien. Jeg har ridd aktivt i over 20 år og red min egen, trygge hest gjennom mine svangerskap, men det er noe annet enn å starte å ri midt i svangerskapet. 

Anonymkode: 8cea1...616

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville ikke begynt på ridekurs som gravid. Man er ustø og hesten er ukjent så fallrisiko er stor. Ved 22 uker begynner nok også tyngdepunkt og endre seg og magen kommer litt i veien. Jeg har ridd aktivt i over 20 år og red min egen, trygge hest gjennom mine svangerskap, men det er noe annet enn å starte å ri midt i svangerskapet. 

Enig, hadde kun gjort det om det var en hest jeg kjente godt og jeg hadde ridningen, hvordan reagere, etc. "i kroppen".

Anonymkode: 1b215...c4c

• Liker 3
Skrevet

Svaret er NEI

Anonymkode: 4026b...53e

• Liker 1
Skrevet

Ville ikke gjort det selv om jeg liker å ri. Hva om barnet får en stor eller liten medfødt skade og du begynner å tenke hvorfor...

Anonymkode: 691c6...f09

Skrevet

Jeg tenker at det er forskjell på om du er vant med å ri fra før, eller om du ikke er det. Dersom du har grunnleggende rideferdigheter, og rir på trygg hest, ser jeg ikke noe i veien med det. Jeg red helt til 8. mnd i mitt siste svangerskap, men selvsagt kun på trygge hester jeg kjente.

Anonymkode: dcbb1...a8a

• Liker 4
Skrevet

Nei, gravide skal absolutt ikke ri hest! Heller ikke sykle eller stå slalom spør du meg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Helt enig. 
En venninne av meg brakk ryggen på sin aller første ridetur. Man kan falle av da også, selv om hesten er aldri så «snill».

Anonymkode: 0268b...43e

• Liker 2
Skrevet

Ville jeg ikke gjort. Man vet aldri.

Anonymkode: aeb18...4bd

Skrevet

Ts her. Tror jeg holder meg unna, selv om det er skikkelig kjedelig. Vil ikke risikere noe :)

• Liker 3
Skrevet
Katten89 skrev (24 minutter siden):

Nei, gravide skal absolutt ikke ri hest! Heller ikke sykle eller stå slalom spør du meg

Eller kjøre bil? Eller gå ute når det er glatt? Eller egentlig gå ute i det hele tatt, i tilfelle man blir påkjørt? 🙄

Anonymkode: d297f...e81

• Liker 9
Skrevet

Jeg kan ri og har ikke falt av på flere år men jeg sluttet å ri rundt 10 uker likevel. Jeg vil bare ikke risikere det, siden konsekvensene kan bli så store av et fall som gravid og hester er såpass "upålitelige" dyr selv når man har snille hester og flink rytter. Selv med vanligvis rolige rideskolehester har jeg opplevd å bli klemt mot boksveggen (også farlig som gravid tenker jeg) eller at de har hoppet sidelengs, løpt avgårde, tatt et lite bukk osv. Eller nesten dyttet meg overende fra bakken.

Blir kanskje annerledes om man har egen hest man kjenner kjempegodt, men det gjør man jo ikke om man skal gå på et kurs. Alle skolehester er ikke veldig snille og rolige heller 😄

Jeg er nå i uke 22 og selv om jeg savner å ri har jeg allerede fått ganske mye mage jeg tenker ville vært i veien + at jeg er skikkelig svimmel og sliten pga lav blodprosent, så da hadde det jo vært ennå mer risiko for meg tenker jeg.

Anonymkode: 80e38...215

• Liker 2
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Eller kjøre bil? Eller gå ute når det er glatt? Eller egentlig gå ute i det hele tatt, i tilfelle man blir påkjørt? 🙄

Anonymkode: d297f...e81

Man bør vel faktisk være ekstra forsiktig med å gå ute når det er glatt som gravid.. man skal faktisk ikke falle på magen, fosteret kan dø eller bli alvorlig skadet + at man har jo et annet tyngdepunkt som gravid. 

Jeg har stått slalom og snowboard og ridd hele livet og jeg har tryna/slått meg vesentlig flere ganger av det enn jeg har blitt påkjørt eller vært i bilulykker (som er 0). Slalom er en av aktivitetene gravide frarådes. 

Anonymkode: 80e38...215

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det😊

Jeg red ikke mine egne hester heller når jeg var gravid. Trente de heller ikke. Uansett hvor snille og greie de er kan de skvette, og sitter man på eller er ved siden av de er det lett at man faller av, kommer i klem osv. 

Anonymkode: 7370b...a0f

• Liker 1
Skrevet

Jeg er gravid i uke ti og har bestemt meg for å ri så lenge jeg føler meg komfortabel med det 😊 Hvis de har trygge gode hester på rideskolen og du har ridning i kroppen fra før så hadde jeg kjørt på om jeg hadde hatt lyst. Det er jo fysisk aktivitet og det er jo bra. 

Anonymkode: 9b74a...80f

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Svaret er NEI

Anonymkode: 4026b...53e

Fordi?

Anonymkode: 81199...7e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts her. Tror jeg holder meg unna, selv om det er skikkelig kjedelig. Vil ikke risikere noe :)

Lurt. Hva om du hadde blitt kastet av eller falt av i fart? Det kunne endt fatalt for barnet.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 30.10.2021 den 1.55):

Fordi?

Anonymkode: 81199...7e5

Hester kan være relativt uforutsigbare dyr. Det er mye som kan skje på hesteryggen. Plutselig fyker man av, og man skader seg eller mister pusten. Det kan i verste fall også føre til død for barnet i magen. 

Endret av Tvillingsjel
Skrevet

Jeg red min egen hest fram til magen begynte å bli stor og ukomfortabel i mitt tredje svangerskap. Men hadde ikke satt meg opp på en ukjent hest i gravid tilstand.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...