AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #1 Skrevet 28. oktober 2021 Jeg har nettopp startet i ny jobb, statlig jobb i en del av NAV. På kontoret er vi 80 stk. Slik jeg har forstått det er det på kontoret vi jobber på. Det er en fredag. Egenandel 200kr. Noen som har erfaring fra lignende? I statlig NAV? Hva var opplegget på julebordet? Anonymkode: d6480...def
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #2 Skrevet 28. oktober 2021 Hørtes kjedelig ut. Kanskje jeg er fordomsfull... Anonymkode: 83e2b...b69 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #3 Skrevet 28. oktober 2021 Middag med en enhet alkohol om du vil og sosialt samvær? Er vel ikke spesielt annerledes enn andre julebord? Staten er ikke spesielt ekstravagante. Anonymkode: 79ed1...270
Gjest Gratinara Skrevet 28. oktober 2021 #4 Skrevet 28. oktober 2021 Jobber i kommune, vi får kun dekket maten gjennom jobb som er ca 250 pr kuvert samme hvor mange vi er. Dermed må festkomiteen kreve et gebyr på ca 200 pr person slik at lokale, pynt, dessert osv. blir dekket. Ikke unormalt for kommunen i hvert fall. Kjipt ja, føler jo at man gir og gir på jobb, men får jo ikke noe særlig tilbake dessverre. I tilegg må man liskom betale for en juleavslutning... Mannen min jobber privat, og alt er dekket inkludert drikke på julebordet.. Så er jo en forskjell dessverre... Men trodde jo NAV var mer gavmilde?
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #5 Skrevet 28. oktober 2021 Jeg vet ikke hvordan det er på NAV men jeg har jobbet i en annen del av staten. Der var det middag + et par drikkebonger inkludert i prisen + at det sto litt akevitt på bordene. Vi satt og spiste men det var vanligvis buffet med julemat, så satt vi på bord med duker osv i kantina. Etter middag var det kaffe og kaker og musikk og bar der man kunne kjøpe seg mer å drikke. Dansegulv for de som ville. Jeg syntes det var hyggelig Da det stengte dro noen av oss yngre på nach hos en av oss. Har hatt veldig likt opplegg i privat bedrift men der fikk vi litt bedre mat og litt flere drikkebonger og vi betalte ikke for det, bare for drikke ut over de 4-5 bongene vi fikk. Har opplevd både at det var litt mer casual med buffet på kontoret og at det var 3-retters-middag i et fint lokale i sentrum i samme private bedrift. Anonymkode: 3583f...e55
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #6 Skrevet 28. oktober 2021 Eller når jeg tenker meg om tror jeg faktisk vi har betalt 150kr per pers i den private bedriften også, men mulig det bare var de gangene med sånn fancy middag i fint lokale med underholdning, kelnere osv. Og vi fikk ikke fri bar, fikk alltid maks 5 bonger og så måtte vi kjøpe drikke etter det. Så alle private bedrifter spanderer ikke alt altså. Anonymkode: 3583f...e55
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #7 Skrevet 28. oktober 2021 Skjønner ikke hva du spør om - har du ikke vært på jobbfest før? Blir sikkert mat, litt drikke, noen taler og kanskje musikk etterpå. Som nyansatt lønner det seg ofte å være med på slikt, det legger sjefene merke til. Og ikke drikk for mye, det blir så pinlig mandagen etter. Ellers smil og vært glad. Anonymkode: 0c8fc...c9f 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #8 Skrevet 28. oktober 2021 Jeg har hatt flere jobber i staten, og julebordene har vært veldig ulike. Alt fra middag på hotell med to enheter (aldri mer!), til innkjøpt mat og medbragt alkohol inntatt på kontoret (ikke råd til å være noe annet sted). Innkjøpt mat har tidvis vært av typen veldig billig (gryterett med brød) til dyrere (lokalmat). De morsomste julebordene har vært på kontoret. 🤣 Anonymkode: 84909...d83
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #9 Skrevet 28. oktober 2021 En gang hadde min statlige arbeidsgiver julebord på et hotell. To enheter og tydelig litt billig mat, litt kjipe taler og selskapsleker og sånt. DNB hadde julebord på samme hotell, og det var tydelig at de hadde et helt annet budsjett! Der var det band og full pakke med fancy kjoler og mye alkohol. Mens vi satt der og hørte musikken i det fjerne og var ganske misunnelige. 🤣 Anonymkode: 84909...d83 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #10 Skrevet 29. oktober 2021 Jobber i annen enhet i staten. Vi har også julebord i kontorlokalene. Får to enheter drikke, resten tar vi med selv. Selve julebordet er helt greit, men ikke noe sjalabais. For mange damer, tror jeg. Ikke så mange artige menn som slår seg løs og blir fulle, og løser opp stemningen Det som er mest gøy med julebordet, er de par-tre timene før det starter, når vi sitter og vorser rundt omkring i lokalene våre, og prater og fjaser. Når selskapet starter sitter vi på langbord og må small-talke litt til høyre og venstre, og oppføre oss mer ordentlig, kanskje må jeg sitte med folk jeg ikke har så mye til felles med, eller med folk som ikke drikker og vil være mer seriøse. Da daler stemningen fort for min del. Så jeg gleder meg veldig til vorspielet. Anonymkode: 55d66...17d
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #11 Skrevet 29. oktober 2021 Litt usikkert på hva du egentlig lurer på, men ganske vanlig å ha julebord på kontoret og egenandel i staten. Anonymkode: 03a0f...7a7 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #12 Skrevet 29. oktober 2021 Synes ikke stat eller kommune skulle sponset noe som helst. Det er skattepengene våre. Det er bedre at pengene går til skole, barnehage, sykehus og eldreomsorg i så måte. Det er trangt nok som det er, om ikke stat og kommune skal sponse god mat og fyll på sine ansatte. Synes egentlig det er hårreisende og urettferdig at noen her i stat og kommune får noe, mens andre som jobber helsen sin istykker ikke får noe som helst. Burde være likt og pengene burde gå dit de gjør nytte. En avdelings overskudd kan i beste fall benyttes som en påskjønnelse sammen med egenandel. Jobbet selv på sykehus og betaler gladelig min andel av det lokale og mat koster, tar med drikke selv. Fungerer utmerket. Tenker at vi i det minste har gode pensjonsordninger, trygg jobb og rettigheter i stat og kommune. Anonymkode: 958b3...020 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #13 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Synes ikke stat eller kommune skulle sponset noe som helst. Det er skattepengene våre. Det er bedre at pengene går til skole, barnehage, sykehus og eldreomsorg i så måte. Det er trangt nok som det er, om ikke stat og kommune skal sponse god mat og fyll på sine ansatte. Synes egentlig det er hårreisende og urettferdig at noen her i stat og kommune får noe, mens andre som jobber helsen sin istykker ikke får noe som helst. Burde være likt og pengene burde gå dit de gjør nytte. En avdelings overskudd kan i beste fall benyttes som en påskjønnelse sammen med egenandel. Jobbet selv på sykehus og betaler gladelig min andel av det lokale og mat koster, tar med drikke selv. Fungerer utmerket. Tenker at vi i det minste har gode pensjonsordninger, trygg jobb og rettigheter i stat og kommune. Anonymkode: 958b3...020 Det er noe med det å ha sosiale tiltak for de ansatte. Det har en verdi også hvis man ser bort fra kroneverdien. Hvorfor skal ikke også statlig ansatte få ha gleden av det én stakkars gang i året? Det er ikke akkurat sånn at vi er lønnsledende… Anonymkode: 84909...d83 5
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #14 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Synes ikke stat eller kommune skulle sponset noe som helst. Det er skattepengene våre. Det er bedre at pengene går til skole, barnehage, sykehus og eldreomsorg i så måte. Det er trangt nok som det er, om ikke stat og kommune skal sponse god mat og fyll på sine ansatte. Synes egentlig det er hårreisende og urettferdig at noen her i stat og kommune får noe, mens andre som jobber helsen sin istykker ikke får noe som helst. Burde være likt og pengene burde gå dit de gjør nytte. En avdelings overskudd kan i beste fall benyttes som en påskjønnelse sammen med egenandel. Jobbet selv på sykehus og betaler gladelig min andel av det lokale og mat koster, tar med drikke selv. Fungerer utmerket. Tenker at vi i det minste har gode pensjonsordninger, trygg jobb og rettigheter i stat og kommune. Anonymkode: 958b3...020 Dette kan du umulig mene, kan du virkelig stå for en så snever holdning? Jeg gikk fra det private over til offentlig nå, jeg gikk ned i lønn, og får et simplere julebord som jeg synes høres litt stusselig ut. Men jobben er mye tryggere og mer fleksibel. Høyere arbeidsbyrde.. Du skjønner ikke det at fornøyde ansatte resulterer på generell basis generer mer inntjening? Dvs alle bedrifter vil som utgangspunkt tjene på å holde det sosiale på et greit nivå. Jeg forventer overhode ikke julebord på lik linje som jeg var kjent med fra det private,men synes det hørtes litt stusselig ut dette ja. Men jeg forstår at det er slik det er. Og gleder meg uavhengig. Det er imidlertid slik at alle ansatte uavhengig av arbeidssted, fortjener påskjønnelse. Om det er et lite julebord og en liten julegave (kanskje dette vet jeg ikke om vi får ei gang) , så må vel det være innafor. Resultatet kan være ansatte som ikke har der sosialt på jobb, slutter, sykemeldinger osv. Og det er mye mer kostbart en et lite julebord. Anonymkode: d6480...def 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #15 Skrevet 29. oktober 2021 Jeg jobber også i en statlig bedrift. Betaler 300 kr i egenandel for julebord. Men får jo mye mer enn denne summen, den blir bare som et lite bidrag. Får treretters kvalitetsmiddag og flere drikkenheter på dette. De gangene vi ikke er på restaurant men har eget lokale så kjøper jobben inn masse alkohol som vi forsyner oss fra. Anonymkode: 92a5d...88d
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #16 Skrevet 29. oktober 2021 Ja, jeg mener helt seriøst dette. Mener du virkelig at hver en virksomhet innenfor stat og kommune skal bruke mangfoldige millioner på julebord?? Når det mangler mangfoldige millioner til å ansette nok ansatte for å få folk til å holde ut i jobb? Jeg er slett ikke imot at det er absolutt nødvendig med et godt sosialt samhold for å skape en trygg og vennlig arbeidsplass, men akkurat julemat og alkohol er noe man kan spytte inn selv. Anonymkode: 958b3...020 2
Kristin70 Skrevet 29. oktober 2021 #17 Skrevet 29. oktober 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Mener du virkelig at hver en virksomhet innenfor stat og kommune skal bruke mangfoldige millioner på julebord?? Anonymkode: 958b3...020 "Statsinstitusjoner kan nytte inntil kr 511,- pr. ansatt pr. år til velferdstiltak. Det er opp til den enkelte virksomhet å fastsette egne retningslinjer for bruk av velferdsmidler, men midlene kan ikke nyttes til individuell stønad eller gave." Dette er ikke særlig ekstravagant - for at det skal bli mangfoldige millioner må minst 4000 være tilstede på julebordet... 5
Leonetta Skrevet 29. oktober 2021 #18 Skrevet 29. oktober 2021 Er ansatt i staten og hos oss er det bestemt at arbeidsgiver ikke dekker noe alkohol på julebordet. Dette er bestemt sentralt, og kommer vel fra Akan. Synes det er helt greit. Julebordene pleier å være ganske rolige uansett.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #19 Skrevet 29. oktober 2021 Jobber i NAV (statlig del) og vi har ikke hatt julebord så lenge jeg har jobbet der. Det har blitt arrangert en årlig julelunsj, men denne dekkes av det vi selv betaler inn til velferdskassen. I år ryktes det dog om at arbeidsgiver skal spandere en juletallerken på oss i arbeidstiden, så det blir bra! Har tidligere jobbet kommunalt (ikke NAV), og der var det også sånn at vi selv dekket moroa. Anonymkode: fbd5e...b86
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #20 Skrevet 29. oktober 2021 Jobber i helsevesenet i kommunen, og i år får vi ikke støtte til julebord i det hele tatt. Ble ganske dårlig stemning. Anonymkode: 69f2c...46d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå