AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #1 Skrevet 28. oktober 2021 Har ei venninne som har ei jente i 8 trinn. Hun fortalte at datter hadde overnattet hos en venninne og da hadde de dratt ut kl 1 for å møte gutter i 16-17 årsalderen. Det var alkohol inn i bildet. Hun viste ikke om datteren hadde smakt. Begynner de så tidlig med å lure seg ut om natta? Jeg har en gutt på samme alder. Har ikke hørt noe om at guttene er kommet dit ennå. Er jentene litt tidligere ut? Anonymkode: 09db6...fdc
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #2 Skrevet 28. oktober 2021 Det der har vært vanlig for gutter og jenter i den alderen i alle tider Anonymkode: 16a30...883 5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #3 Skrevet 28. oktober 2021 Nei, heldigvis ikke vanlig her vi bor i allefall. Har fire barn over denne alderen, har aldri verken sett eller hørt noen 13/ 14 åringer som flyr ute på natten. 15.000 innbyggere i byen da, muligens annerledes i store byer. Anonymkode: c644e...3e4 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #4 Skrevet 28. oktober 2021 Trondheim eller Fredrikstad? Anonymkode: ea109...df1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #5 Skrevet 28. oktober 2021 Jeg bor i liten by, og ja.. jeg vet om mange som er ute. Flere som drikker. Piller som flyter på fester. Og barn i 12 års alderen som har sex. Det nytter ikke å stappe hue i sanden og tro at dette ikke skjer. Og det er langt bedre å ha barn som tørr å komme hjem, til foreldre som lytter. Enn til de som aldri tror barna sine gjør noe galt. Eller de som belønner barna med lappen om de ikke drikker/ røyker før 18 . De ungene, tørr hvertfall ikke komme hjem. Snakk om det!!! Kun sånn tørr barna komme til deg Anonymkode: 69753...59a 8
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #6 Skrevet 29. oktober 2021 Jada helt normalt , om det er by eller bygd er det samme. Å si noe annet er naivt Anonymkode: d2027...9fd 3
Carrot Skrevet 29. oktober 2021 #7 Skrevet 29. oktober 2021 Nope, ikke normalt her vi bor i allefall. Som mor ville jeg tatt en prat om viktigheten av å alltid være edru nok til å klare ta avgjørelser som er bra for deg om ikke annet.. 1
Ulrikke Skrevet 29. oktober 2021 #8 Skrevet 29. oktober 2021 Jeg vet at det har forekommet her vi bor, blant annet særlig to-tre jenter datteren min kjenner. Sikkert flere også, noe annet er naivt å tro, men det er bare disse jeg er 100% sikker på. Så aner ikke hvor "vanlig" det er, men at det forekommer er sikkert...
AllahBallah Skrevet 29. oktober 2021 #9 Skrevet 29. oktober 2021 Her er greia med ungdom som flyr ut i 13-14 års alderen, drikker, tester grenser, har sex, bruker piller etc: Det er forskjell på ungdommen!! Noen trekkes naturlig mot disse miljøene, de syntes det er spennende, kult, de blir sett på som tøffe blandt annen ungdom spesielt blant de eldre osv. Men, dette gjelder ikke alle. Langt derifra. Er så lei av folk som mener at "alle gjør det", bare fordi deres unge er en del av de 20-30 prosentene som begynner drikke og ha sex tidlig. Ja, det er dem man kanskje hører mest om, fordi de tar så mye plass og oppmerksomhet. Men man glemer de resterende 70-80% som ikke går på fylla og fester og har sex. 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #10 Skrevet 29. oktober 2021 Noen barn gjør dette, mange gjør det ikke. Og typisk bryr ikke foreldrene til disse seg nevneverdig... Anonymkode: db11c...3aa 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #11 Skrevet 29. oktober 2021 AllahBallah skrev (1 minutt siden): Her er greia med ungdom som flyr ut i 13-14 års alderen, drikker, tester grenser, har sex, bruker piller etc: Det er forskjell på ungdommen!! Noen trekkes naturlig mot disse miljøene, de syntes det er spennende, kult, de blir sett på som tøffe blandt annen ungdom spesielt blant de eldre osv. Men, dette gjelder ikke alle. Langt derifra. Er så lei av folk som mener at "alle gjør det", bare fordi deres unge er en del av de 20-30 prosentene som begynner drikke og ha sex tidlig. Ja, det er dem man kanskje hører mest om, fordi de tar så mye plass og oppmerksomhet. Men man glemer de resterende 70-80% som ikke går på fylla og fester og har sex. Helt riktig! Anonymkode: db11c...3aa
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #12 Skrevet 29. oktober 2021 Oi, dette er hårreisende lesing 😱 jeg har 3 barn. Ingen av de har ranglet ute om natten så tidlig . Anonymkode: 38c54...4ac 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #13 Skrevet 29. oktober 2021 Jeg er i starten av 20 årene og ser 14-15 åringer være med 20-30 åringer…har flere ganger droppet å dra på fest siden de er der…da jeg og mine venner var 14-15 var alkohol for oss noe voksne drakk og vi hadde null interesse for slikt.. Anonymkode: 4e34c...9a4 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #14 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nei, heldigvis ikke vanlig her vi bor i allefall. Har fire barn over denne alderen, har aldri verken sett eller hørt noen 13/ 14 åringer som flyr ute på natten. 15.000 innbyggere i byen da, muligens annerledes i store byer. Anonymkode: c644e...3e4 Så vidt du vet, mener du 😄 Jeg ble aldri fersket i å stikke ut om natten. Og jeg gjorde det ofte! Bodde på en veldig liten plass da, men var mye hos en venninne i en litt større by og vi gjorde det også. Anonymkode: b6323...8b5 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #15 Skrevet 29. oktober 2021 De ungene som driver på sånn er de som har sløve foreldre. Og de er det jo alltid en del av. Anonymkode: 39a1c...70f 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #16 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg bor i liten by, og ja.. jeg vet om mange som er ute. Flere som drikker. Piller som flyter på fester. Og barn i 12 års alderen som har sex. Det nytter ikke å stappe hue i sanden og tro at dette ikke skjer. Og det er langt bedre å ha barn som tørr å komme hjem, til foreldre som lytter. Enn til de som aldri tror barna sine gjør noe galt. Eller de som belønner barna med lappen om de ikke drikker/ røyker før 18 . De ungene, tørr hvertfall ikke komme hjem. Snakk om det!!! Kun sånn tørr barna komme til deg Anonymkode: 69753...59a Oi, men vi drev ikke på med piller eller pulver, ikke en gang alkohol. Vi møtte bare gutter (litt eldre, men bare et par tre år eldre), eller gutter på vår egen alder. Narkotika var aldri interessant for meg og har aldri vært tiltrukket av folk som driver med slikt heller 😅 Anonymkode: b6323...8b5 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #17 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De ungene som driver på sånn er de som har sløve foreldre. Og de er det jo alltid en del av. Anonymkode: 39a1c...70f Tja, man kan nok si det om mine foreldre, men min venninnes foreldre var lensmann og sykepleier, og generelt veldig oppegående mennesker med en god oppdragerstil. Men man pleide ikke ha bånd og alarmer på barna sine på starten av 2000tallet :-)) Anonymkode: b6323...8b5 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #18 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tja, man kan nok si det om mine foreldre, men min venninnes foreldre var lensmann og sykepleier, og generelt veldig oppegående mennesker med en god oppdragerstil. Men man pleide ikke ha bånd og alarmer på barna sine på starten av 2000tallet :-)) Anonymkode: b6323...8b5 Nei, ikke bånd og alarmer, men konsekvenser om regler brytes var vel, og er vel fremdeles en mulighet. Foreldres yrke har lite å si for oppdragerevner. Sønnen til en overlege jeg kjenner ble sendt på fest med alkohol fra 14-årsalderen. Han ble ikke overlege for å si det sånn, og har vært inn og ut av avrusning i en del år nå.. Anonymkode: 39a1c...70f
Antiviruset Skrevet 29. oktober 2021 #19 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det der har vært vanlig for gutter og jenter i den alderen i alle tider Anonymkode: 16a30...883 Vet ikke hva forhold dere har vokst opp under, men i regionen der jeg bor har dette aldri vært vanlig, og i alle fall ikke med de aktivitetene som beskrives i denne tråden. Det er et stort faresignal når barn i 12-14 års alder går ute om nettene og drikker alkohol og har sex med hverandre. At foreldre tillater dette skjer uten å ta tak i det, sier alt om at dette er familier som ikke fungerer. Jeg hadde aldri tillat noe slikt fra mine barn. Hadde tatt aksjon med en gang og om nødvendig bedt barnevern om hjelp. Selv vet jeg om at noen holdt på med slik i min ungdom også. Bortimot samtlige av de jeg kjenner til havnet i store sosiale problemer, rus og noen er døde i ung alder. Dette er ikke noe som plutselig skjer heller er min erfaring, det er manglende oppdragelse og oppfølging fra foreldre fra tidlig barndom av som er årsaken. I storbyene har dette nok vært mer vanlig, for der har slike sosiale problemer alltid vært et tema i noen bydeler. 3
Antiviruset Skrevet 29. oktober 2021 #20 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Oi, dette er hårreisende lesing 😱 jeg har 3 barn. Ingen av de har ranglet ute om natten så tidlig . Anonymkode: 38c54...4ac Ja med du har oppdradd dine barn, du har fulgt de opp, du har satt faste grenser som barna vet de ikke kan tøye. Du er en god forelder. Mange er ikke der tydeligvis i dag. Mine barn hadde også tydelige grenser å forholde seg til, de få gangene de ikke hold de fikk det konsekvenser. Plutselig stod far der i egen person, og fikk med poden hjem Det skjedd bare en gang for ikke noe var mer pinlig en at jeg dukket opp og blandet meg inn Tillit skal gå begge veier og så må man være rettferdig og tåle at de glipper en gang uten at man tar helt av. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå