AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #1 Skrevet 28. oktober 2021 Jeg og samboer og barnefar kommer stadig litt i klinsj over når jeg oppdager at barna har feber. Han mener nemlig jeg sjekker for ofte uten nok «tegn» på sykdom. Har mulig sjekket mer etter korona, men likevel føler jeg at jeg sjekker det ut fra min «mammafølelse» og hvis jeg merker de er litt slappe/varme/lettere lei seg. Likevel får jeg tilsnakk om det da er feber når jeg sjekker?! Egentlig virker det som om han føler barna ikke egentlig er syke om de har over 38 i temp, og jeg bør da vente til morgningen etter for å se om tempen er lavere, for så å sende til skole/barnehage. Jeg tenker at når det først er feber så bør de uansett holdes hjemme, men hadde det ikke vært det, er det alltid greit å se på morgningen. Jeg føler at han kritiserer meg dersom jeg da oppdager feber på barna? Jeg sjekker ikke ofte, syntes jeg, men kan ta pannetemp dersom jeg mistenker noe, hvis denne viser litt høyt, tar jeg mer presis temp. Anonymkode: d84aa...c02 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #2 Skrevet 28. oktober 2021 Å ta temperatur på panna er greit, men hvis du bruker rompetermometer er du på jordet! Det trenger man nesten aldri. Anonymkode: 2614c...789 11
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #3 Skrevet 28. oktober 2021 Romperemp tar jeg veldig sjeldent. Sånn som i dag tok jeg i munnen etter at pannetemp viste feber. 38,2 i munn. Anonymkode: d84aa...c02 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #4 Skrevet 28. oktober 2021 Kan også nevnes at jeg sjeldent tar feil. Det er som regel også feber når jeg sjekker. Barnet han en fraværsdag fra skolen siden skolestart. Anonymkode: d84aa...c02 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #5 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Romperemp tar jeg veldig sjeldent. Sånn som i dag tok jeg i munnen etter at pannetemp viste feber. 38,2 i munn. Anonymkode: d84aa...c02 Men la du til en halv grad? Hvis ikke var det 38,7 i munn Anonymkode: ad2ad...08d 1
Sensi Skrevet 28. oktober 2021 #6 Skrevet 28. oktober 2021 Jeg har øretermometer. Sjekker straks jeg lurer på om barnet har feber. Stol på deg selv. Sjekk når du kjenner det er lurt. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #7 Skrevet 28. oktober 2021 huff...dramaqueen! Anonymkode: 1535d...de5 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #8 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): huff...dramaqueen! Anonymkode: 1535d...de5 Takk! Denne var konstruktiv. Anonymkode: d84aa...c02 7
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #9 Skrevet 29. oktober 2021 38,2 var uten å legge til, så var veldig klart at det var feber. Føler bare at det på en måte blir vridd til min feil om jeg oppdager feber, mulig rart spørsmål, men hva er der kvinneguiden er for? Å bli kalt dramaqueen kaller også mannen min meg, og ønsket en annen tilbakemelding en det, kanskje for mye å be om på kvinneguiden, men opplever å bli møtt ganske bra her inne stort sett. Vi har et skjevt forhold, og jobber med det på fvk og han på sinnemestring, så ligger mye mer under linjene i diskusjoner her, og jeg har ikke et filter for hva som er normalt. Håper de som klarer å svare konstruktivt er de som tar seg bryet med å trykke send. Anonymkode: d84aa...c02 5
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #10 Skrevet 29. oktober 2021 Mannen min og jeg har hatt samme diskusjon noen ganger. Det handler om at han får angst når ungene er syke. Han sliter med angst i noen situasjoner, og sykdom er en av dem. Anonymkode: 79b4c...a00 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #11 Skrevet 29. oktober 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: 38,2 var uten å legge til, så var veldig klart at det var feber. Føler bare at det på en måte blir vridd til min feil om jeg oppdager feber, mulig rart spørsmål, men hva er der kvinneguiden er for? Å bli kalt dramaqueen kaller også mannen min meg, og ønsket en annen tilbakemelding en det, kanskje for mye å be om på kvinneguiden, men opplever å bli møtt ganske bra her inne stort sett. Vi har et skjevt forhold, og jobber med det på fvk og han på sinnemestring, så ligger mye mer under linjene i diskusjoner her, og jeg har ikke et filter for hva som er normalt. Håper de som klarer å svare konstruktivt er de som tar seg bryet med å trykke send. Anonymkode: d84aa...c02 Du skriver du ønsket en annen tilbakemelding, enn den du allerede får fra mannen, og nå her. Kanskje det heller er på tide å gå i seg selv, eller er det for mye forlangt, det og? Ikke kritiser KG for at den kommer med sannheten. Anonymkode: e0960...071
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #12 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du skriver du ønsket en annen tilbakemelding, enn den du allerede får fra mannen, og nå her. Kanskje det heller er på tide å gå i seg selv, eller er det for mye forlangt, det og? Ikke kritiser KG for at den kommer med sannheten. Anonymkode: e0960...071 Mulig jeg er kravstor, men å bli kalt «dramaqueen» er vel ingen konstruktiv tilbakemelding? Jeg ønsker gjerne din tilbakemelding om du mener jeg tøyse for lav terskel, si gjerne det, men forklar hvorfor. Anonymkode: d84aa...c02 6
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #13 Skrevet 29. oktober 2021 Autokorrektur slo til tøyse=kanskje Anonymkode: d84aa...c02
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #14 Skrevet 29. oktober 2021 Hvis du oppdager at barnet har feber på kvelden uten at det virker sykt, så virker det unødvendig å holde det hjemme dagen etter hvis barnet er feberfri og frisk på morgenen. Hvis barnet derimot virker syk/har feber også på morgenen er det rett å holde barnet hjemme. Anonymkode: 0a379...1b5 10
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #15 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Å ta temperatur på panna er greit, men hvis du bruker rompetermometer er du på jordet! Det trenger man nesten aldri. Anonymkode: 2614c...789 Svarte høyere oppe også. Nei, tar ikke dette ofte, kun hvis lege anbefaler det eller det har vært ekstrem høy feber (mellom 39-40). Yngste har fått beskjed om kartlegge feber, da han har en hormonell ubalanse (dette er en barnelegespesialist) så der har vi fått beskjed om å ta romperemp for nøyaktighet. Selv om vi må kartlegge hen, så gjør jeg det minst mulig og gjør det ikke om barnet nekter. Er ikke feber feber? Hvis jeg oppdager feber, blir det mindre feber av å ikke sjekke. Er ikke feber tegn på en infeksjon? Dette er mine argumenter, virker som om han ikke ønsker at barna skal være hjemme fra skole/barnehage selv om de kanskje trenger det, og selv om samboer er hjemme hele dagene. Er kanskje to mnd siden jeg tok tempen på eldste sist… Anonymkode: d84aa...c02 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #16 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du oppdager at barnet har feber på kvelden uten at det virker sykt, så virker det unødvendig å holde det hjemme dagen etter hvis barnet er feberfri og frisk på morgenen. Hvis barnet derimot virker syk/har feber også på morgenen er det rett å holde barnet hjemme. Anonymkode: 0a379...1b5 Takk for tilbakemelding. Min erfaring er at de fleste, barn inkludert har lav temp på morgningen uansett, men så stiger den mot kvelden. Har opplevd feberfri på morgen og 39,7 på kveld, flere dager etter hverandre. Men jeg gjør alltid en ny vurdering på morgningen, sjekker om den er høyere enn normal 37,5, og almenntilstand. Føler jeg bare ikke får lov å ta vurderingen selv. Anonymkode: d84aa...c02 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #17 Skrevet 29. oktober 2021 Beklager å si det men du virker litt i overkant ivrig. For det første, barnet ditt kommer til å være skrall hundrevis av ganger opp gjennom årene. Hvis det er slik at du ved minste tegn til sykdom ønsker å holde barnet borte fra barnehage/skole/fritidsaktiviteter så kommer barnet til å være mye hjemme selv. Det vil begrense seg selv på sett og vis, du og mannen din har x-antall sykt-barn dager i året, hva skal du gjøre når barnet vil bli ordentlig syk men du ikke har flere dager igjen fordi du har holdt det igjen pga lav feber kvelden før? Det er ingen fare hvis barnet har feberansikt og du kontrollmåler med temperaturmåler hvor den viser 37,9 grader eller 38,2 på kvelden mens det morgenen etter ikke har feberansikt(kinn). Da har jeg sendt barnet på de aktiviteter de skal på uten dårlig samvittighet. Ha i bakhodet, det er faktisk bare bra at barnet blir småsyk i tide og utide, det er på den måten den bygger imunforsvar som kommer barnet til gode. Er det slik at du selv har veldig lav terskel for å ta egenmeldinger og sykedager? Anonymkode: 42478...160 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #18 Skrevet 29. oktober 2021 I barnehage skal barnet være feberfri i 24 timer før det kommer tilbake i barnehagen. Er det ikke slik på skolen også? Anonymkode: 596b9...bc9 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #19 Skrevet 29. oktober 2021 Som du sier, feberen er jo der, den kommer ikke av at du tar temperaturen. Og normalt sett er jeg enig med deg, men denne sykdomshøsten er jo ekstrem. Vi har ikke hatt en eneste dag siden midten av august hvor jeg ville definert barnet som 100 % prosent (altså uten snørr eller et eneste høst). Så det er en innmari slitsom tid, og om man stresser mtp fravær på jobb, så kan jeg se at man blir litt (urimelig) irritert om barnet er i grei nok form, men litt ekstra sliten, finner litt feber og man da «må» holde hjemme selv om barnet virker pigg neste morgen. OL våre har 38,3 om kvelden for eksempel (altså reell, uten at noe legger til) så vil det være full fart neste dag og ikke lett å jobbe om vi hadde blitt hjemme med de for å si det slik. Og denne høsten ville jeg nok da ha sendt avgårde. Om reell temp er over 38,5 så må man bare bite i det sure eplet og bli hjemme så de får en dag hvile. Under en «normal» høst eller om en av dere faktisk ikke må på jobb, så synes jeg det er helt uaktuelt å bli sur for slikt! Altså, jeg mener ikke at det er riktig å bli sur, men når sykdom avløser sykdom og sjefen din blir surere og surere, så har man det ikke bra selv. Anonymkode: e2b84...87e 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #20 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du skriver du ønsket en annen tilbakemelding, enn den du allerede får fra mannen, og nå her. Kanskje det heller er på tide å gå i seg selv, eller er det for mye forlangt, det og? Ikke kritiser KG for at den kommer med sannheten. Anonymkode: e0960...071 Hvorfor er du så grinete? Ts er sammen med en kjip fyr og så driver du å gir henne mer pes. Anonymkode: 75d51...ac9 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå