AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #1 Skrevet 28. oktober 2021 Jeg fødte for 3 uker siden. Jeg har skikkelig trykkfølelse i underlivet. Det føles nesten som da jeg fødet og hodet sto i åpningen.. Det er som at underlivet mitt skal falle ut. Jeg tok et speil og så nedentil, og jeg kan faktisk se noe rett innenfor åpningen. Vet ikke om det kan være livmoren eller noe. Jeg går rundt og føler jeg må knipe igjen for at dette ikke skal falle ut. Noen flere som har opplevd dette? Går det over av seg selv? Jeg er/var førstegangsfødende og fikk en helt gjennomsnittlig størrelse på baby. Jeg har også ekstreme smerter i klitoris innimellom. Når jeg skal sitte meg ned kommer av og til smerten slik at jeg ikke klarer å sitte. Veldig press og trykkfølelse på klitrois, og føles veldig øm. Jeg revnet litt og ble sydd, men regner med at selve klitoris ikke kan revne. Jeg skifter innlegg ofte og prøver holde området tørt. Som sagt er det 3 uker siden fødsel. Jeg håper virkelig dette er noe som går over og ikke er en varig fødselsskade. De nevnte ikke noe om dette etter fødsel, bare sydde et par sting. Anonymkode: 9ebb2...a7d 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #2 Skrevet 28. oktober 2021 Her må du ringe legen så fort du bare kan. Fremfall/underlivsprolaps er det første jeg tenkte på da jeg leste dette, og det må du ta på alvor. Smerte ellers kan forekomme siden sting og sånn trekker i vev f.eks Så da kan det føles som at smertene er der selv om skaden er lenger ned Anonymkode: b422d...08f 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #3 Skrevet 28. oktober 2021 Dette er helt normalt så tidlig. Kroppen bruker betydelig lengre tid på å komme seg enn 3 uker, og fremfall disgnoseres ikke som fremfall så tidlig. Ved diagnosert fremfall opererer man ikke engang før etter 1 år uten veldig god grunn, fordi det fortsatt kan rette seg opp selv. Jeg la for øvrig merke til det samme, rett innenfor skjelden, og det var skjedeveggen, altså en form for fremfall. Det har gått tilbake av seg selv. Anonymkode: 0542b...a47 5
Gjest ElMona Skrevet 28. oktober 2021 #4 Skrevet 28. oktober 2021 Hvorfor er ikke sånne opplevelser med i seksualundervisninga? Kunne nok forhindret noen tenåringsgraviditeter...
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #5 Skrevet 28. oktober 2021 Gratulerer med baby:) Det er jo ikke så lenge siden fødsel, så jeg tenker at underlivet ditt er i unntakstilstand nå. Selv følte jeg også at noe "hang ut" noen uker etter fødsel, som en feilplassert tampong. Men det har gått seg til og jeg har helt normalt underliv i dag. Men er du veldig urolig nå eller det ikke blir bedre, så må du selvfølgelig ta kontakt med legen. Anonymkode: cbea2...399 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #6 Skrevet 28. oktober 2021 Så kort tid etter fødsel er det ikke så uvanlig å kjenne dette. Jeg kjente mest til dette til etter første fødsel, særlig når jeg gikk turer. Det gikk gradvis over, to mnd etter fødsel tror jeg ikke jeg merket mer til det. Anonymkode: 09a23...5d9 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #7 Skrevet 28. oktober 2021 Hadde det likedan. Kunne kjenne vev som hang om jeg sto oppreist rett innenfor skjedeinngangen (uten å føre inn hender). Spurte om dette på 6. ukerskontrollen og fikk da til svar at det var helt normale forhold der nede, ikke framfall. Kunne kjenne noe innenfor i et halvt års gid, tok ca 1 år før det var trekt tilbake som normalt. Selv om ikke vagina er slik den var før da. er nå gravid med nr 2 så spent på dette. ingen grunn til panikk, du har nettopp født. Se det an noen måneder og forhør deg med legen, det er ikke farlig. Knipeøvelser! Anonymkode: f2c80...610 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #8 Skrevet 28. oktober 2021 Jeg fikk fremfall etter barn nr to, men er absolutt ikke plaget av det. Mannen kjenner heller ikke noe til det. Og etter fødsel nr tre fikk jeg ikke den tyngdefølelsen du beskriver etterpå heller, så har nok gått veldig tilbake for min del. Så om du skal ha fått noe fremfall så trenger du ikke merke noe til det etter hvert altså 😊 Men sånn som det er nå kommer det ikke til å være lenge altså, om noen mnd kjenner du nok ikke noe særlig (eller ingen ting) til det. Anonymkode: 25664...d91
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #9 Skrevet 28. oktober 2021 Ta kontakt med Sadie / hypopressiv trening, eller en av hennes trenere. De kan fikse dette! Anonymkode: 4c659...171
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #10 Skrevet 28. oktober 2021 Opplevde det samme, og ble etterhvert ganske fortvilet. 8 måneder etter fødsel var jeg en tur hos gynekolog som mente alt var tipp topp der nede, så da slo jeg meg til ro med det, sammen med tanken om at det kan ta et års tid før ting skal være som normalt igjen. Nå er det 10 måneder siden fødsel, og alt er mye bedre! Anonymkode: 686fa...e23
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #11 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 28.10.2021 den 21.54): Jeg fødte for 3 uker siden. Jeg har skikkelig trykkfølelse i underlivet. Det føles nesten som da jeg fødet og hodet sto i åpningen.. Det er som at underlivet mitt skal falle ut. Jeg tok et speil og så nedentil, og jeg kan faktisk se noe rett innenfor åpningen. Vet ikke om det kan være livmoren eller noe. Jeg går rundt og føler jeg må knipe igjen for at dette ikke skal falle ut. Noen flere som har opplevd dette? Går det over av seg selv? Jeg er/var førstegangsfødende og fikk en helt gjennomsnittlig størrelse på baby. Jeg har også ekstreme smerter i klitoris innimellom. Når jeg skal sitte meg ned kommer av og til smerten slik at jeg ikke klarer å sitte. Veldig press og trykkfølelse på klitrois, og føles veldig øm. Jeg revnet litt og ble sydd, men regner med at selve klitoris ikke kan revne. Jeg skifter innlegg ofte og prøver holde området tørt. Som sagt er det 3 uker siden fødsel. Jeg håper virkelig dette er noe som går over og ikke er en varig fødselsskade. De nevnte ikke noe om dette etter fødsel, bare sydde et par sting. Anonymkode: 9ebb2...a7d Som flere skriver her: livmorfremfall/ prolaps. Det må du ta opp med fastlegen ganske raskt. Jeg mener man får operasjon. Anonymkode: 8fe3d...d60
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #12 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som flere skriver her: livmorfremfall/ prolaps. Det må du ta opp med fastlegen ganske raskt. Jeg mener man får operasjon. Anonymkode: 8fe3d...d60 Ikke 3 uker etter fødsel, operasjon er ikke et tema før etter 1 år uten endring. Anonymkode: 0542b...a47 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå