Gå til innhold

Når begynte barnet ditt å sove natten gjennom? (stort sett)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi sov natten gjennom frem til hun var omtrent 6-7 mnd når vi byttet over fra bedsidecrib til sprinkelseng. Dagen startet som regel 05-06, men jeg fikk likevel mange timer sammenhengde søvn fordi jeg la meg tidlig.

Nå er hun snart 15 mnd og jeg kan sikkert telle på en hånd hvor mange ganger hun har sovet natten gjennom fra hun var 7 mnd. Noen netter er greie, bare å gi smokken så sovner hun igjen, mens andre netter er vi mer våkne enn vi sover😜

Nå er vi inne i en heftig periode, dvs. at hun som regel våkner mellom 01-03 og er våken i 2 timer. Av og til våkner hun flere ganger også. Bare tulling. Sovner kanskje mens vi holder henne, men med en gang hun blir lagt ned er hun lys våken igjen. Samsoving fungerer ikke, hun finner ikke roen og klatrer overalt. Tilbyr vann og mme, men i 80% av tilfellene er det ikke det hun vil ha.

Dette begynner å bli ganske slitsomt, spesielt siden permisjonstiden er over og begge er i jobb. Vi jobber dog turnus begge to og ofte har en av og fri og har henne hjemme iallfall 1 dag i uken og har som regel korte dager i bhg. Hun stortrives der, så tror ikke det handler om bhgstart heller siden det har holdt på såpass lenge. Har hatt sånne perioder opp til flere ganger.

Jeg går som regel og legger meg kl 21, men jeg får sjeldent mer enn 6 timer (usammenhengende) søvn likevel. 😶 Hun sover en gang på dagtid, alt fra 2-3 timer, og er i godt humør frem til leggetid som er rundt kl 19-20 en gang.

Noen tips? Vi går inn til henne med en gang hun gråter, har ikke hjerte til å ignorere det heller. Vi må holde henne til hun sovner (dypt nok) og så legge henne i senga og håpe på at det gikk🤞

Anonymkode: b216b...7d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2-3 ganger våken fra 10 mnd til 1,5 år. Begynte da å sove over.

Anonymkode: 9b589...5c2

Skrevet

Her var søvnen elendig fram til 9 mnd og så ble den gradvis bedre frem til ett år. Fra ett år sov han 11 timer med én eller ingen oppvåkninger på en vanlig natt. Ble selvfølgelig litt mer når det kom tenner etc. Tror nok dette er veldig individuelt, du hadde jo tydeligvis en sovebaby i starten, mens min er omvendt. 

Anonymkode: 90e4d...739

Skrevet

Vår på to år er fortsatt sånn om hun sovner inntil oss, våkner da og leter etter oss og gråter til vi kommer. Når hun sovner selv sover hun stort sett natten gjennom. Så jeg ville prøvd å venne av at hun må sovne på dere for så å legges ned kanskje? Betyr ikke at man må ha en skrikekur, det var helt klart gråting hos oss men vi satt der hele tiden og trøstet. Forklarte at hun måtte ligge selv, men vi kunne feks holde hånda. Etter en ukes tid trengte hun bare å holde hånda mens vi sang, så snudde hun seg vekk for å sovne i fred. Så har perioder med sykdom etc ødelagt innimellom, og vi sovner sammen igjen, men da er det mye våkning på natt og må ha oss for å roe seg igjen om hun våkner.

Anonymkode: c7d37...cc0

Skrevet

Hva er søvn?! Mi har akkurat bikka 2 år, og har samme søvnrutine som din. Sover natta gjennom kanskje 2 ganger i mnd. Opp 1-3 ganger minst hver natt. Men det er en forbedring av de «våkner midt på natta og hylgråter 3 timer i strekk»- periodene da. Så det KAN bli bedre🤪 men mi har aldri sovet noe særlig. Vær glad for de første månedene hun sov gjennom du🤭 de har jeg aldri hatt!

Skrevet

Prøv å ha det sånn i to år😅

Skrevet

Litt over 2 år begynte hun å sove natten igjennom... Kunne være våken mange ganger om natta, for hun skulle ha pupp... Så ga meg med amming når hun var litt over 2,og det gjorde da susen for å få henne til å sove hele natten. 

Anonymkode: 315d3...5a6

Skrevet (endret)

Når ho var 5.5 år

Endret av abderitt
  • Liker 2
Skrevet

Fra 5/6 mnd hadde vi flest netter i løpet av en uke det han sov rundt (19-06/07)

Anonymkode: bf05f...f99

Skrevet

Fra nyfødt. Måtte vekke, eller legge til på kveld/natt for amming. Sovet natten igjennom uten oppvåkninger også fra ettårsalder da han ble lagt på eget rom og ikke ammet på natt lenger. 

Anonymkode: d3dfd...5ef

Gjest 123 eller noe
Skrevet

Min sov hele natta igjennom i sin egen seng fra han var 2,5 i flere måneder fram til han ble 3 og begynte i barnehagen. Nå kommer han opp i senga vår hver eneste natt og sover sinnsykt urolig. Våkner avogtil av en knytteneve i øyet eller at han slenger beinet opp på magen min og vekker babyen inni der i tillegg! 😅 Da jeg våknet nettopp, hadde han rullet helt over på pappaen sin side (som var gått på jobb) og var på vei ned til å dette på gulvet. Håper denne fasen går over snart, han sov jo så godt før.

Skrevet

Ikke enda… 3,5 år

Anonymkode: 4f98a...b6d

Skrevet
KristinF skrev (9 timer siden):

Prøv å ha det sånn i to år😅

Høyner med 3,5…. 

Anonymkode: 4f98a...b6d

• Liker 2
Skrevet

1,5 år, da han fikk sitt eget rom. Da var jeg totalt utslitt og nesten ikke fungerende pga manglende og avbrutt søvn. Det var vel egentlig ikke før han ble 3 år at jeg begynte å føle meg levende igjen. Da sov barnet mitt 13 timer hver natt.

Anonymkode: 3337e...0dc

Skrevet

Venter fremdeles, 1.5 år....

Skrevet

Rundt året, men har fortsatt netter hvor han våkner klokka 3 og ikke sovner igjen. Han er 3 år.

Anonymkode: a7d40...81b

Skrevet

Hun var ca 2 mnd da hun sov sammenhengende 6-7 timer. Og har siden vært sånn, ble flere timer sammenhengende etterhvert Nå er hun ti år. Innsovning har gjerne vært utfordringen her, men når hun først har sovnet så sover hun til morgenen. Føler med dere som strever med nattesøvnen, har dessverre ingen råd. 

Anonymkode: 3c61c...862

Skrevet (endret)

Min arving sov ikke natten gjennom før han ble to ÅR. Våknet gjerne 6-8 ganger pr natt, dvs omtrent en gang i timen. Sånn var han fra han ble født. Unødvendig å si at det gikk på helsa løs å bli frarøvet søvnen så lenge som to år.

Mannen min klarte seg bedre enn jeg, fordi han er typen som bare legger hodet på puten, så er han i dyp søvn igjen etter en oppvåkning. Mens jeg, jeg lå der på nåler, superstresset med en vond klump i magen og bare ventet på neste skrik fra ungen. Veldig, veldig ofte rakk jeg ikke sovne igjen mellom to skrik og oppvåkninger av ungen.

Akkurat en måned før barnet fylte to år, begynte han plutselig å sove natten gjennom. Husker første gang det skjedde. Vi så skrekkslagne på hverandre og lurte på om barnet hadde dødd i løpet av natten, før vi styrtet inn på rommet hans for å sjekke. Men neida, han hadde bare sovet... og nettene han sov hele natten ble stadig hyppigere, og etter en måneds tid, da han ble to år, så var det blitt til hver natt. SØVN! Noe så deilig! 

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Ikke lest innlegget. Men hun begynte å sove stort sett gjennom natten når hun fylte 3 år. Har fremdeles noen netter som er fæle med urolig søvn, og noen netter hun våkner 1 gang. Men frem til 2 år våknet hun flere ganger om natten, og frem til 3 år minst 1 gang hver natt. 

Anonymkode: 25e89...500

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...