Gå til innhold

Tjener barna deres mer enn dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjeder meg. Så jeg og en venninne diskuterte sist helg mange ting, blant annet, ungene våre og kom etterhvert innpå utdanning og jobbene deres. Vi diskuterte hvordan lønna deres lå nesten 10-20 kroner OVER våre nåværende lønn etter 20 år i jobb. Ungene er studenter og nyutdannede. Med noen glass innabords så var vi veldige enige om at dette var dypt "urettferdig". Selv om vi er veldig glad for de og stolt over de. 

Så ting er ikke "urettferdig" 🤪 lengre. 

Men nå er jeg mer nysgjerrig. Helt ærlig, uavhengig av hvor stolt man er av dem, tenker dere noen ganger på hvordan dagens ungdommer (ikke nødvendigvis deres egne barn) tjener mer enn det dere har i timelønn.  

Anonymkode: 051e7...9cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo helt an på hva dere jobber som da? Spiller ingen rolle hvor mange års erfaring en vaskedame har, hun kommer sikkert til å tjene mindre enn en nyutdannet sivilingeniør. Handler ikke noe om "dagens" ungdommer, har jo alltid vært slik. 

Anonymkode: 41c08...0b8

• Liker 12
Skrevet

Helt ærlig. Min forelder sier stadig at jeg tjener for mye. Og er sjalu på Min inntekt. Shopper over evne og er generelt misfornøyd med livet. Det stimulerer ikke til et godt forhold at hun ikke unner ungen sin en god inntekt som jeg har jobbet hardt for. 

Urettferdig? Nei. Hun har ikke tatt utdanning, jobbet lite og kan skylde sin ekstremt lave inntekt på det. 

Jeg synes det er usjarmerende, rett og slett. Jeg er ikke bedre enn andre med lavere inntekt. Men den misunnelsen må folk kutte ut, drit I hva andre har og ikke har. Fokuser på det du kan endre og la det du ikke kan endre ligge.

Anonymkode: b8447...540

• Liker 10
Skrevet

Jevnt over tjener jo folk mer jo eldre de blir. Så om barna dine tjener mer enn det jobber de vel med noe annet enn deg? Man får jo ikke høy lønn i enkle jobber som krever lite

Anonymkode: dffac...774

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Helt ærlig. Min forelder sier stadig at jeg tjener for mye. Og er sjalu på Min inntekt. Shopper over evne og er generelt misfornøyd med livet. Det stimulerer ikke til et godt forhold at hun ikke unner ungen sin en god inntekt som jeg har jobbet hardt for. 

Urettferdig? Nei. Hun har ikke tatt utdanning, jobbet lite og kan skylde sin ekstremt lave inntekt på det. 

Jeg synes det er usjarmerende, rett og slett. Jeg er ikke bedre enn andre med lavere inntekt. Men den misunnelsen må folk kutte ut, drit I hva andre har og ikke har. Fokuser på det du kan endre og la det du ikke kan endre ligge.

Anonymkode: b8447...540

Det verste er at den foreldregenerasjonen kjøpte opp alle boligene billig med deres "lave" inntekt, og nå selger det til dagens unge for så høy pris at selv de med "status-yrker" ikke har råd til å kjøpe bolig. Også klager de over at unge i dag tjener så mye mer enn dem. 

• Liker 25
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det verste er at den foreldregenerasjonen kjøpte opp alle boligene billig med deres "lave" inntekt, og nå selger det til dagens unge for så høy pris at selv de med "status-yrker" ikke har råd til å kjøpe bolig. Også klager de over at unge i dag tjener så mye mer enn dem. 

Sønnen min tjener mer enn meg og han og samboeren hadde null problem med å kjøpe seg leilighet helt uten hjelp etter å ha jobbet og spart i noen år. 

Anonymkode: 4219c...f44

• Liker 1
Skrevet

Trodde alle foreldre ønsket at barna deres gjorde det bedre enn dem?

Anonymkode: 2528a...615

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Sønnen min tjener mer enn meg og han og samboeren hadde null problem med å kjøpe seg leilighet helt uten hjelp etter å ha jobbet og spart i noen år. 

Anonymkode: 4219c...f44

Gratulerer, han og samboeren hans klarte med deres felles inntekt etter å ha spart flere år, å kjøpe en leilighet som kunne kjøpes av noen fra din generasjon for 10% av summen de betalte i dag. 

Hjelper ikke at nyutdannede tjener 550k når bolig i dag koster med enn 5x inntekt (og de i tillegg har mye studielån). Tror nok de fleste unge hadde valgt å tjene 200k i året slik som foreldrene deres dersom de kunne kjøpe en leilighet på Grunerløkka for 300k. En leilighet som foreldrene i dag selger til dem for 4 mill+. 

• Liker 10
Skrevet

Dersom barna deres tjener mer enn det dere gjør som nyutdannede så antar jeg at de har høyere utdannelse enn dere også? Så da er det jo ikke så rart. 

Anonymkode: 64209...887

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Gratulerer, han og samboeren hans klarte med deres felles inntekt etter å ha spart flere år, å kjøpe en leilighet som kunne kjøpes av noen fra din generasjon for 10% av summen de betalte i dag. 

Hjelper ikke at nyutdannede tjener 550k når bolig i dag koster med enn 5x inntekt (og de i tillegg har mye studielån). Tror nok de fleste unge hadde valgt å tjene 200k i året slik som foreldrene deres dersom de kunne kjøpe en leilighet på Grunerløkka for 300k. En leilighet som foreldrene i dag selger til dem for 4 mill+. 

Som foreldrene mest sannsynlig hadde lån på med rente på mellom 15-20 prosent??? 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, angstfull1985 said:

Som foreldrene mest sannsynlig hadde lån på med rente på mellom 15-20 prosent??? 

15-20% rente på en leilighet for 300k med egenkapital på 60k var rundt 3000 kr i måneden.

Den samme leiligheten i dag er verdt 5 mill. 1,5% rente på en leilighet for 5 mill med egenkapital på 750k er 17 000 kr i måneden. Hva er poenget ditt?

• Liker 16
Skrevet

Jeg tjener som relativt fersk rundt 100 000kr+ brutto årslønn mer enn foreldrene mine som, men det handler jo om at jeg har tatt høyere utdanning enn dem og valgt helt andre type yrker.

Så er det likevel ikke til å stikke under en stol at en del nyutdannede begynner høyere i dag, noe som gjør at vi raskere tar igjen de som ikke har fått en skikkelig lønnsvekst etter år i samme selskap - men slik er markedet i dag for å få kvalifiserte. I tillegg virker yngre mer villig til å hoppe litt oftere mellom jobber fordi de ser at det er der man har muligheten sin for å få høyere lønn. 

Vi skal jo også følge inflasjonen, så sånn sett bør kanskje foreldrene med lavere inntekt som er misfornøyde og har mulighet til å endre situasjonen stå på litt med videreutdanning og jobbskifter? 

Anonymkode: 02835...ca3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tjener som relativt fersk rundt 100 000kr+ brutto årslønn mer enn foreldrene mine som, men det handler jo om at jeg har tatt høyere utdanning enn dem og valgt helt andre type yrker.

Så er det likevel ikke til å stikke under en stol at en del nyutdannede begynner høyere i dag, noe som gjør at vi raskere tar igjen de som ikke har fått en skikkelig lønnsvekst etter år i samme selskap - men slik er markedet i dag for å få kvalifiserte. I tillegg virker yngre mer villig til å hoppe litt oftere mellom jobber fordi de ser at det er der man har muligheten sin for å få høyere lønn. 

Vi skal jo også følge inflasjonen, så sånn sett bør kanskje foreldrene med lavere inntekt som er misfornøyde og har mulighet til å endre situasjonen stå på litt med videreutdanning og jobbskifter? 

Jeg tror nok at foreldrene kan tenke på det innimellom og ønske de stilte annerledes, men samtidig vet jeg at de elsker yrkene og jobben de står i. 

Skrevet

Tja, jeg har jobbet i 7 år og tjener mer enn mamma men mindre enn pappa. Han har liknende utdannelse som meg men har lederansvar og mange års erfaring og tjener derfor mer. Han har også bedre bonusordninger på sin jobb enn jeg har i min. Mamma har en annen kortere utdannelse og jobbet i kommunen med lite mulighet for lønnsvekst selv om hun også fikk en rolle med økonomi- og personalansvar etterhvert. 

Anonymkode: f89ff...75c

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

15-20% rente på en leilighet for 300k med egenkapital på 60k var rundt 3000 kr i måneden.

Den samme leiligheten i dag er verdt 5 mill. 1,5% rente på en leilighet for 5 mill med egenkapital på 750k er 17 000 kr i måneden. Hva er poenget ditt?

Lønningane var jo også vesentligare lavere enn dei er no., 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

https://dnbeiendom.no/altombolig/kjop-og-salg/boligpriser1/boligpriser-da-og-na

• Liker 1
Skrevet

Nei, men nå er de tenåringer og går på ungdomsskolen. 

Anonymkode: e94ea...503

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Den tida renta lå så høyt så fikk man ikke lån med bare 20% EK

Anonymkode: 2528a...615

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ca 30. Mamma og pappa ca 60. Jeg tjener mer enn pappa, mindre enn mamma. Samboeren min tjener mindre enn begge. Foreldrene hans tjener mer en oss begge. 

Anonymkode: 2d8bb...7d5

Skrevet

Jeg tjener litt over dobbelt så mye som mine foreldre, og min kone tjener 20% mer enn meg.

Vi er likevel sjanseløs til å få kjøpt et tilsvarende hus som de kjøpte på 1 -en- inntekt for 30 år siden..

Anonymkode: 04452...207

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, angstfull1985 said:

Lønningane var jo også vesentligare lavere enn dei er no., 

1. Den artikkelen er fra 2016, altså 5 år siden. Boligprisene har økt enormt på de 5 årene.

2. Lønn fra 1990 til 2021 har økt med 218%. Boligprisene i fra 1992 til 2021 har økt med 1012%. 

Uansett om lønnen var lavere, så var den ikke så mye lavere som det boligprisene var. Uansett hvor høy den renten var på den tiden i forhold til nå, så kan man ikke se bort i fra at foreldregenerasjonen til dagens unge voksne har tjent seg rike på bolig på de unges bekostning.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...