Gå til innhold

Beskjed om anmeldelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har anmeldt eksen min. Det er faktisk flere som har anmeldt han (økonomisk svindel). Uansett. Vi alle fikk brev fra Politiet på Altinn med saknummer osv. Men hva får eksen min? Når får han beskjed at han er anmeldt? Får de som blir anmeldt også brev via Altinn? 

Anonymkode: 818ea...3a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytt

Skrevet

Da jeg ble anmeldt i fjor fikk jeg ikke noe i Altinn. 

Anonymkode: 9894b...dc3

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da jeg ble anmeldt i fjor fikk jeg ikke noe i Altinn. 

Men hvordan fikk du beskjed? Og fikk du beskjed rett etter saken var registrert/tildelt etterforsker eller tok det tid? Jeg kan ingenting om dette...

Skrevet

Han får beskjed samtidig som deg. Enten fysisk eller digitalt brev.

Anonymkode: 754ee...8cc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han får beskjed samtidig som deg. Enten fysisk eller digitalt brev.

Jeg tenkte det var mest logisk. Men hadde regnet med å få en skyllebøtte på melding eller noe.. 

Skrevet

Som oftest får man via Altinn eller brev i posten mener jeg.

Skrevet

Jeg tenkte det var mest logisk. Men hadde regnet med å få en skyllebøtte på melding eller noe.. 

Skjønner! Håper han lar deg være i fred. Husk at det er straffbart å påvirke noen til å ikke vitne/trekke anmeldelse! 

Skrevet
spørsmål1223 skrev (Akkurat nå):

Takk. Og da som info til å begynne med? Samtidig som jeg fikk bekreftelse via Altinn? Og så videre innkallelse når etterforskningen er i gang? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men hvordan fikk du beskjed? Og fikk du beskjed rett etter saken var registrert/tildelt etterforsker eller tok det tid? Jeg kan ingenting om dette...

Han sendte mail til oss om at han hadde anmeldt oss med kopi av anmeldelsen. Henleggelse kom i posten et par dager etterpå.

Skrevet
spørsmål1223 skrev (1 minutt siden):

Jeg vil også tilføye at dersom saken blir henlagt er det ikke alltid personen får vite om anmeldelsen da det ikke har noen hensikt å fortelle dette til personen som ble anmeldt. Man får m.a.o. ikke nødvendigvis vite om at man er anmeldt med mindre det faktisk blir noen sak utav det

Skrevet

Skjønner! Håper han lar deg være i fred. Husk at det er straffbart å påvirke noen til å ikke vitne/trekke anmeldelse! 

Jeg håper virkelig også at han lar meg være i fred. Dette er belastende nok.. Men en form for reaksjon hadde jeg forventet meg basert på hvordan han pleier å være så derfor tenkte jeg at han gjerne ble informert senere i løpet

Skrevet

Han sendte mail til oss om at han hadde anmeldt oss med kopi av anmeldelsen. Henleggelse kom i posten et par dager etterpå.

Ah, ok. Her er det påtalemyndighetene som styrer saken og jeg har ikke tenkt å blande meg inn i politiets rutiner. Pluss at jeg bruker advokat på det praktiske så jeg kommer ikke til å informere han selv

Skrevet

Ah, ok. Her er det påtalemyndighetene som styrer saken og jeg har ikke tenkt å blande meg inn i politiets rutiner. Pluss at jeg bruker advokat på det praktiske så jeg kommer ikke til å informere han selv

Han gjorde bare for å prøve å skremme oss fra å gjøre jobben vår.

Skrevet
spørsmål1223 skrev (2 minutter siden):

Jeg vil også tilføye at dersom saken blir henlagt er det ikke alltid personen får vite om anmeldelsen da det ikke har noen hensikt å fortelle dette til personen som ble anmeldt. Man får m.a.o. ikke nødvendigvis vite om at man er anmeldt med mindre det faktisk blir noen sak utav det

Ok. Dette taler jo for at den anmeldte ikke får informasjon samtidig som jeg har fått bekreftelse, saksnr og navn på påtaleansvarlig osv.. Men mulig det varierer fra hva slags type saker det er snakk om, jeg vet ikke

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk. Og da som info til å begynne med? Samtidig som jeg fikk bekreftelse via Altinn? Og så videre innkallelse når etterforskningen er i gang? 

Mest sannsynlig ja. Politiet skal helst alltid gå den formelle veien for å sikre at alt det juridiske er på plass dersom det blir en eventuell sak ut av det. Dette gjelder blant annet fysisk innkallelse hvis du skal på avhør eller annet. Når jeg skulle være vitne i en drapssak ringte de blant annet og avtalte møte over telefon - dette skal helst ALLTID i posten slik formaliteten er i orden. 

Vet i enkelte politidistrikt ringer de personen som er anmeldt for å orientere vedkommende om det anmeldte forholdet. Ellers får man oftest brev i positiv.

Skrevet
spørsmål1223 skrev (1 minutt siden):

Mest sannsynlig ja. Politiet skal helst alltid gå den formelle veien for å sikre at alt det juridiske er på plass dersom det blir en eventuell sak ut av det. Dette gjelder blant annet fysisk innkallelse hvis du skal på avhør eller annet. Når jeg skulle være vitne i en drapssak ringte de blant annet og avtalte møte over telefon - dette skal helst ALLTID i posten slik formaliteten er i orden. 

Vet i enkelte politidistrikt ringer de personen som er anmeldt for å orientere vedkommende om det anmeldte forholdet. Ellers får man oftest brev i positiv.

Takk for svar. Her er det flere som har anmeldt samme person og det er mye dokumentasjon. Vil tro vedkommende mottar brev, enten allerede eller snart. Og at det ikke blir henleggelse. Tiden vil vel vise. Kan vel fort gå litt tid (mer enn hva jeg selv føler det burde) grunnet politiets ressurser osv

Skrevet

Jeg anmeldte min eks for vold. Tok flere mnd før han fikk vite det og han fikk vite det på tlf. Da ble han innkalt til avhør. 

Anonymkode: 47abb...90d

Skrevet

Jeg anmeldte min eks for vold. Tok flere mnd før han fikk vite det og han fikk vite det på tlf. Da ble han innkalt til avhør. 

Jeg vet ikke om de sendte brev og. Men han fikk først tlf ihvertfall. Det vet jeg fir etterforsker sa ifra til meg da han hadde ringt og informert han og innkalt han til avhør. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vet ikke om de sendte brev og. Men han fikk først tlf ihvertfall. Det vet jeg fir etterforsker sa ifra til meg da han hadde ringt og informert han og innkalt han til avhør. 

Flere måneder?? Uff… 

Håper saken gikk din vei! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...