AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #1 Skrevet 28. oktober 2021 Jobber i et kvinnedominert yrke. Er i starten av 30 årene. Helt ærlig orker jeg ikke tanken på barn ennå grunnet traumer fra barndommen og seksuelle overgrep. Jeg vil bearbeide en del av dette før jeg får barn sånn at jeg kan være en god forelder og går i jevnlig terapi hos psykolog. Men, hele jævla kollegagruppen maser nesten hver dag om at jeg snart burde få barn! "prøver dere eller" "nå er det vel snart en bolle i ovnen?" "husk at jo eldre du blir, jo sjukere blir eggene" "du kan få et funksjonshemmet barn" "du kan bli en gammel forelder uten energi til å ta deg av barnet og barnebarn..." "jo lenger du venter jo verre kan det bli" Listen er lang over kommentarer og "press" fra disse kjærringene... Jeg er så lei, har nesten lyst til å bytte jobb pga. dette her. På en måte forstår jeg jo at det er unaturlig i dems øyne å være så gammel uten barn, de opplevde sikkert press selv. På en annen side er dette så sårt, at jeg blir helt nedbrutt og går å tenker på dette hver dag samtidig som gamle vanskelige opplevelser blir reaktivert med alt dette presset. Jeg har allerede forsøkt å si at "det kommer når det kommer" "jeg føler ikke for barn ennå" osv. men disse grensene blir overtråkket med hyppige kommentarer, det tar ikke slutt! Opplevde under en felleslunsj at en fra permisjon kom med babyen sin. Det ble en slags babyrullet rundt bordet der alle måtte holde babyen på tur å sosialt press om å gosse med den. Når den kom til meg holdt jeg den i 5 sekund, gav den et smil og passet den videre... Da kikker alle kjærringene på meg og en spør om jeg kanskje er en av de som ikke vil ha barn.. Dette er så sårt. Jeg trenger forslag til noe jeg kan si eller gjøre som kan få slutt på dette... Hilsen lei seg Anonymkode: a4de2...ac9 5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #2 Skrevet 28. oktober 2021 Hvorfor ikke bare si til dem at du har ikke tenkt å få barn og at du blir lei når de maser? Anonymkode: 0139b...6d9 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #3 Skrevet 28. oktober 2021 Neste gang sier du "JEG KAN IKKE FÅ BARN!" Så skal du se de blir flaue over å ha mast sånn om et slikt høyst personlig spørsmål. Forhåpentligvis. Anonymkode: d442e...f2d 14
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #4 Skrevet 28. oktober 2021 Grrrr altså. Det er en jævla uting å grave i det der, uansett hvem! Du aner ikke hvilken situasjon noen står i. Det er for eksempel dritkjipt å være hun som har prøvd i flere år uten å lykkes og som ikke aner om det noen gang kommer til å klaffe. "Egga dine blir dårligere jo lenger du venter!" JO TAKK SKAL DU FAEN MEG HA, tror du ikke jeg er klar over det? Anonymkode: d442e...f2d 9
Gjest Gratinara Skrevet 28. oktober 2021 #5 Skrevet 28. oktober 2021 Folk kan ha så mange grunner, barnløshet, prøvere, psykiske årsaker, traumer, spontanabbort, mistet barn, seksuelle overgrep, at man ikke kan få barn i det hele tatt! ja listen er lang... Ingen har egentlig noe med dette. Er så slemt å sårende å mene noe om det når de ikke vet noe om årsaken...
Knirke Skrevet 28. oktober 2021 #6 Skrevet 28. oktober 2021 Si du ikke kan få barn, og bytt tema... Jeg er 40, har tre stebarn, mannen har sterilisert seg og egne barn er ikke aktuelt. Det er liksom ikke svar nok, så enkelte folk fortsetter å spørre og gnage, og gnåler om at det er ikke for sent. -jo, det er det faktisk, klapp igjen!😡 (er det jeg har lyst til å si) 5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #7 Skrevet 28. oktober 2021 Sånn egentlig er det en filleting at det er litt mas angående temaet. Men ser din side av saken. Har funnet ut og tror det gjelder alle, at det beste en kan gjøre for egen del er å si sannheten. Alltid. Anonymkode: 8c014...760
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #8 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Sånn egentlig er det en filleting at det er litt mas angående temaet. Men ser din side av saken. Har funnet ut og tror det gjelder alle, at det beste en kan gjøre for egen del er å si sannheten. Alltid. Anonymkode: 8c014...760 Så jeg skal buse ut med sannheten at jeg har vært utsatt for seksuelle overgrep til alle på jobb? Og dermed sliter med tanken på å få barn? Anonymkode: a4de2...ac9 4
Gjest ElMona Skrevet 28. oktober 2021 #9 Skrevet 28. oktober 2021 Be de om å slutte å bry seg så jævlig med om du har ubeskytta sex med mannen din eller ikke, og at det egentlig er ganske perverst av dem å mase om akkurat det (for det er det jo!)
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #10 Skrevet 28. oktober 2021 Andre, noen lure svar til disse kjærringene som maser og maser? Anonymkode: a4de2...ac9
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #11 Skrevet 28. oktober 2021 Hva feiler det kollegene dine? Så utrolig frekt! Skjønner godt du reagerer! Anonymkode: 6cd27...4c9 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #12 Skrevet 28. oktober 2021 Si at du er lei av at de graver i ditt privatliv, be de finne noen andre å snakke om. Anonymkode: 7ef70...47c
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #13 Skrevet 28. oktober 2021 Jeg har bare sagt med ganske skarp tone at jeg ikke skal ha barn, jeg, det fungerer fint. Etter første jobb, hvor jeg fikk spørsmålet utallige ganger i løpet av året, har jeg lært hvilken tone jeg skal legge meg på når jeg svarer. Ikke vær myk i stemmen, men legg deg i en seriøs og litt skarp tone, det fungerer og folk slutter å mase om eller nevne det. Anonymkode: 588e3...1b6 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #14 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så jeg skal buse ut med sannheten at jeg har vært utsatt for seksuelle overgrep til alle på jobb? Og dermed sliter med tanken på å få barn? Anonymkode: a4de2...ac9 Hva med å smile neste gang og si "jeg skjønner at det er vel ment, men jeg synes det er litt vanskelig med alle spørsmålene. Dere aner ikke om jeg har prøvd i 10 år og ikke vil snakke om det, eller om jeg har grunner til å ikke ønske barn. Går det fint om vi ikke snakker om mine barneplaner mer. Jeg hører gjerne om deres dersom dere liker temaet, Anita, blir du bestemor snart?" (Det siste er lurt uansett om du ikke er interessert, for å hverdagliggjøre det litt igjen) Anonymkode: 72d88...ed2 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #15 Skrevet 28. oktober 2021 Skjønner deg veldig godt. Opplevde noe av det samme før jeg ble gravid selv.. brukte over et år på å bli gravid og var veldig sår pga. det. Da var det vondt når noen kunne finne på å si at jeg måtte skynde meg så jeg ikke ble en gammel mor osv…. Noen folk er bare SÅ taktløse. En skikkelig uting at folk skal kommentere slikt i det hele tatt. Ville nok prøvd å være tydelig og litt skarp i tonen.. kan f.eks. si at «Det må jeg få lov til å styre selv og det er ingen selvfølge at alle KAN få barn heller». Kanskje du kan snakke med din nærmeste leder også? Anonymkode: cd083...670 5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #16 Skrevet 28. oktober 2021 Jeg forlot en arbeidsplass bl.a pga det der. Men der var alle andre på min alder og produserte barn på høygir selv i tillegg. Var så vondt og sårt å gå rundt og gratulere i den ene setningen og beskjemmet svare «nei vi venter litt vi» i den neste når sannheten er at vi prøver og prøver men ikke får til 😞 Holdt øynene oppe etter en annen jobb! Jeg har fått en helt ny arbeidshverdag hvor jeg får ha privatlivet mitt i fred og det har gjort meg så utrolig godt! Anonymkode: 2f60f...64a 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #17 Skrevet 28. oktober 2021 Hva får folk til å mase om dette? Jeg spør aldri om hvor mye sex kollegaer har, når de skal ha neste barn, eller hvordan fødselen påvirket underlivet? Dette er jo minst like personlige ting.... La folk være ifred mener nå jeg! Anonymkode: a4de2...ac9 5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #18 Skrevet 28. oktober 2021 Er dette barnemaset typisk for kvinnearbeidsplasser? Anonymkode: f92de...84a
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #19 Skrevet 28. oktober 2021 Det du kan gjøre er å snakke med den sladrette kollegaen du har best forhold til. Be denne kollegaen om å hjelpe deg med å få de andre til å lette på babypresset. Du trenger ikke gi noen detaljer, bare nok til å antyde at du kanskje ikke kan få barn. Det er viktig at du er tydelig på at du ikke vil snakke om det, og bare trenger hjelp til å få maset til å stoppe uten å lage en scene. Dette vil føre til rykter om at du sliter med infertilitet. Om noen prøver å snakke med deg om det må du bare avvise det. Det er et sårt tema, og privat. Anonymkode: 4c7bf...29b 1
Måneklokke Skrevet 28. oktober 2021 #20 Skrevet 28. oktober 2021 Hadde jugd om infertilitet og sagt at «Nå har dere mast om dette lenge nok! Vi kan ikke få barn, men vi har veldig lyst på og det er sårt at dere maser sånn. Slutt!» og så stormet dramatisk ut av rommet. Da holder de nok kjeft etterpå. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå