Gå til innhold

For gammel til å kjøpe hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man være for gammel til å kjøpe enebolig og ta opp kjempestort lån?

Anonymkode: 11af2...e73

Skrevet

Ja, les om seniorlån.

Anonymkode: e3097...c3d

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, les om seniorlån.

Nei, jeg mener ikke så gammel. Men hvis man er 50 og nyskilt, bør man la være å kjøpe hus da?

Skrevet

Ja da må du bo i kollektiv igjen... selvfølgelig kan du kjøpe hus om det er det du vil ha.

Anonymkode: e94ce...456

Skrevet

Nei.

Anonymkode: 25291...811

Skrevet

Man er for gammel når man ikke får lån og/eller hvis man ikke har kapasitet eller midler til å kunne vedlikeholde huset slik at man trives :) 

• Liker 3
Skrevet

Synes det er tåpelig å ta opp flere millioner i om om man har passert de 80. 50 er ikke for seint.

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei, jeg mener ikke så gammel. Men hvis man er 50 og nyskilt, bør man la være å kjøpe hus da?

Kjøp det du vil, innenfor de rammer du har

Skrevet

Ikke la noen begrense ønskene dine med meningene sine :) Ønsker du å kjøpe og har mulighet til det, så kjør på! Man lever bare en gang :) 

Anonymkode: 41d43...300

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du spurte om man kunne være for gammel, og ja det kan man.

Det vil jo være banken, evt. arvingenes, problem om en person får lån og dør før det er nedbetalt. Ikke sikkert det blir et problem heller om huset stiger i verdi.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Kan man være for gammel til å kjøpe enebolig og ta opp kjempestort lån?

Skeptisk til enebolig som gammel pga trapper. Leilighet med heis er mer universelt utformet. Angående lån. Spør banken.  Leste mer over her, du er bare 50. Tenk over hvor mye restlån du vil ha som pensjonist og ta det derfra. Du kan kjøpe enebolig, men tenk  over at du kanskje vil inn i leilighet når du blir 75.

Endret av I Grosny
Aldersinfo
  • Liker 1
Skrevet
I Grosny skrev (22 minutter siden):

Du kan kjøpe enebolig, men tenk  over at du kanskje vil inn i leilighet når du blir 75.

Ja, eller også gjerne før. Men nå drømmer jeg om et lite hus med hage…

Skrevet

Ikke noe problem å kjøpe hus når man er 50, ser ikke helt forskjellen fra å kjøpe leilighet når man er 50. Ofte må man jo ut med samme pris for leilighet som et hus. Men dersom jeg skal skifte bolig i 50 årene hadde jeg nok kjøpt i en prisklasse som gjorde at jeg kunne ha nedbetalingstid på 15-20 år. Deilig å være ferdig med boliglånet når man blir pensjonist, men det er jo ikke et must. 

• Liker 2
Skrevet

Skjønner ikke problemet. Jeg kjøpte stor enebolig da jeg var 49. Jeg har ingen barn så det er uansett banken som arver huset.

Anonymkode: c95b1...510

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, eller også gjerne før. Men nå drømmer jeg om et lite hus med hage…

Du har vel opparbeidet deg en grei egenkapital til nå? Og har 15-20 år igjen i arbeidslivet , betaler ned mye lån på den tida.  Så kjøp hus med hage 🤗

• Liker 1
Skrevet

Når man er 50 har en gjerne barn i konfirmasjonsalder eller yngre, så enebolig er gjerne det de bor i.

Skrevet

Jeg er 50 i år og hvis jeg skulle startet på nytt ville jeg valgt meg noe som er lett å vedlikeholde og har minimalt med kostnader, typ leiloghet med livsløpstandard. Jeg ville ikke kjøpt hus siden jeg ikke ser for meg å skifte tak, rør, pusse opp og styre - jeg er liksom ferdig med de store tingene og ikke ønsker jeg meg hage, malerarbeid osv heller. Men jeg er absolutt ikke for gammel til å ha økonoi til å forsvare et boliglån.. 

• Liker 2
Skrevet
14 hours ago, Gidavmeg said:

Synes det er tåpelig å ta opp flere millioner i om om man har passert de 80. 50 er ikke for seint.

Hvorfor er det tåpelig mener du?

Anonymkode: e5857...7b0

Skrevet

Helt merkelig å være 50 år, og lure på dette. 
Personlig gikk jeg motsatt vei da jeg nærmet meg 50, solgte enebolig med stor hage, og skaffet meg en liten, lettstelt leilighet. Utrolig deilig å slippe vedlikehold, holde orden og vaske et stort hus, stelle diger hage, og betale kommunale avgifter i lange baner. 

Anonymkode: df79c...dcc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor er det tåpelig mener du?

Anonymkode: e5857...7b0

Du mener det er smart å låne flere millioner etter man er fylt 80 år? Tror neppe man får lånt så mye på det tidspunktet, etter som sjansen for å leve lenge nok til å innfri lånet, er små. 

Anonymkode: df79c...dcc

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...