Gå til innhold

11årig gutt som kverrulerer og krangler for alt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hurra, jeg har en pre-teen i hus 😆 Men nå det siste året holder det på å bikke litt over for han. Og oss. Det krangles om alt, overalt. Bare en filleting blåser han seg opp over, og kaller meg de styggeste ting.  Kan finne på å krangle om at sokkene hans er blå, selv om fargen på de er svart. Nei!! De er blå. Og skal alltid ha rett, og vet alt 😂 Og så brøler han alltid "faen, slutt å klikke slik, og kjeft på meg". Men jeg er ingen kjefter. Ikke i det hele tatt. Så jeg lurer på hvorfor han brøler dette som sin reaksjon. Jeg setter meg rolig ned, og har rolig stemme, og prøver å høre på det han har og si, og prøver å svare deretter. Jeg går ned når han går opp, liksom.

Altså, jeg er dame, og var ikke slik som ungdom. Kan jeg få noen konkrete tips/råd om hvordan nå inn og/eller gå frem?

Anonymkode: e6ae1...a2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøvd å sette ham på plass når han brøler og ignorere ham når han kverulerer? Vi fikk aldri lov til å oppføre oss sånn i barndommen. 

Anonymkode: d87f0...d61

• Liker 4
Skrevet

Ta igjen med nøyaktig samme mynt.

Film han når han drar i gang.

Sånne smartinger som han, de trenger gjerne å se sin egen oppførsel. Spør han om det virkelig er ok at han oppfører seg sånn!

Og sånn har jeg aldri latt mine egne barn eller bonusbarn oppføre seg eller snakke til meg, der har jeg kuttet tvert. 

Anonymkode: 99dd8...f3f

• Liker 2
Skrevet

Ikke helt uvanlig nei. Hvordan ville han likt det om du kalte ham disse tingene.

Skrevet

Ta det opp med han når han har roet seg. Det er ikke greit at han snakker sånn til deg! Ikke!

Hilsen ei mor som angrer på at jeg ikke tok opp ting i ettertid med mitt barn. Orket ikke, var bare glad for at det da omsider roet seg. Det eskalerte, han måtte til slutt bo i fosterhjem noen år…

Anonymkode: 3748c...634

Skrevet

Ikke gidd å diskutere åpenbare provokasjoner. 'Jeg gidder ikke å krangle om fargen på sokkene dine.' 

Her har 'stopp' etter hvert blitt effektivt. Gjerne sammen med 'dette er ikke åpent for diskusjon' eller førnevnte 'gidder ikke krangle'. 

Språkbruk og stemmebruk er bedre å ta i fredstid. Ikke prøv å snakke fornuft når han er på vei opp. Gi etter hvert beskjed om at du ikke finner deg i å bli ropt til og kalt stygge ting, at dere kan snakke sammen og løse problemet når han snakker skikkelig. 

Og gi masse positiv oppmerksomhet når ting er bra.

Anonymkode: b4ef4...d8e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...