AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #1 Skrevet 28. oktober 2021 Jeg har tvillinger på 1 år (som ikke går selv) som nettopp har begynt i barnehage. Det er noe jeg reagerer litt på, og lurer på om er vanlig. I det jeg tråkker inn porten på ettermiddagen kaster de barna mine på meg. «Der er mamma» og løfter de opp til meg. Jeg må da bære begge tvillingene i mens jeg finner 4 stykk matpakker på tralle og pakker i sekken, bære begge barna i mens jeg sleper med meg tvillingvogna fra vognskuret og rundt hele barnehagen for å sette den inn, sjekke skifttøy, om ytterklær er våte etc. etc. alt med begge barna enten i armene mine, eller løper rundt og drar ned ting. Jeg kunne tenke meg å få gjort unna all denne orgingen uten å måtte passe på de i tillegg. Det er sånn jeg gjør det om morgenen. Tar med barna inn og leverer de, og så ut i bilen fir å hente sekker og klær etc. Jeg spurte de i går om de ikke kunne ha barna i mens jeg setter bort vogna i alle fall, men nei. Når foreldrene er i barnehagen så er varna deres ansvar. er dette vanlig? Anonymkode: 92788...adc
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #2 Skrevet 28. oktober 2021 Ps. Jeg pleier å hente 15:00, så er ikke som om det er rett før stenging eller noe. ts Anonymkode: 92788...adc
Ulrikke Skrevet 28. oktober 2021 #3 Skrevet 28. oktober 2021 Nei, det er ikke vanlig! Og ja, barna er jo foreldrenes ansvar når de har blitt hentet, pr definisjon, men det er da måte på hvor firkantet man skal tolke akkurat det.... Vi pleier tvert imot å avlede barna så de ikke oppdager foreldrene før de er klare til å ta dem imot på en skikkelig måte.... 44
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #4 Skrevet 28. oktober 2021 Ulrikke skrev (1 minutt siden): Nei, det er ikke vanlig! Og ja, barna er jo foreldrenes ansvar når de har blitt hentet, pr definisjon, men det er da måte på hvor firkantet man skal tolke akkurat det.... Vi pleier tvert imot å avlede barna så de ikke oppdager foreldrene før de er klare til å ta dem imot på en skikkelig måte.... Ja, det er liksom ikke en hyggelig måte å få møtt dem på heller, «her er endelig mamma og nå skal dere slepes rundt hele barnehagen.»😬 ts Anonymkode: 92788...adc 8
Uglems Skrevet 28. oktober 2021 #5 Skrevet 28. oktober 2021 Jeg hadde sagt ifra. Si at du gjerne vil møte barna på en hyggelig måte, at det er verken greit for deg eller barna å måtte drasse rundt mens du skal pakke. Kom med et konkret forslag på hva som passer bedre. "jeg tror det hadde vært bedre for barna om jeg lurer meg inn mens de leker og får unnagjort pakkingen på 5 minutter og møter dem klar når vi skal gå, fremfor å måtte bære dem her og der, det er veldig tidkrevende og det ser ikke ut til at de trives med det. Hvordan tenker dere vi kan løse dette? " 25
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #6 Skrevet 28. oktober 2021 Bare gi klar beskjed om at du skal samle ting først, så tar du dem. Dette burde de jo forstå, særlig med små tvillinger. Anonymkode: 997a5...fd9 12
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #7 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det er liksom ikke en hyggelig måte å få møtt dem på heller, «her er endelig mamma og nå skal dere slepes rundt hele barnehagen.»😬 ts Anonymkode: 92788...adc Jeg hadde skrevet mail til styrer og spurt om de ikke kunne tilrettelegge slik at hentingen ble bedre for barna. Her er de skikkelig vrange, smålige og lite hyggelige. Kan ikke se for meg at de ville gjort dette i barnehagen til ungene mine, i alle fall ikke etter å ha spurt om de kunne gitt deg to minutter til å samle tingene først. 15.00 er liksom i god tid til henterushet også.. Anonymkode: 0efd0...0d3 18
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #8 Skrevet 28. oktober 2021 Vi hadde samme problem i forrige barnehage (har også tvillinger), i tillegg til en hel del andre problemer. Nårde begynte i ny barnehage hadde vi en oppstartsamtale hvor avdelingsleder på eget intiativ tok opp henting og lurte på hva de kunne gjøre for å sørge for at hentingen ble enklest mulig. Hun foreslo at de legger matpakker og flasker klart i sekkene deres og legger med evt skitne klær og at kun ett barn kommer ut på gangen først. Det er som natt og dag hvordan mentaliteten deres er og jeg er glad for at vi skiftet. Anonymkode: 5596a...9c4 19
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #9 Skrevet 28. oktober 2021 Hm..... det vanlige hos oss på småbarn var at foreldrene selv stod utenfor grinden og hentet barna. På storbarns gjorde jeg klart det andre først fordi man først kom inn i garderoben. I dette tilfellet må du nok bare maile og forklare at hentingen er kaotisk nå - om de kan la seg samle ting før du selv henter ungene. Men noen her nevner tilrettelegging med å rydde for foreldrene - det skal ikke de voksne bruke kapasitet på. De trenger bruke tiden på ungene. Anonymkode: 62972...b9e
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #10 Skrevet 28. oktober 2021 Barnehagen er fullstendig urimelig hvis de ikke kan ha ansvaret for ungene mens du henter ting. Anonymkode: d9132...fd8 9
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #11 Skrevet 28. oktober 2021 For en absurd oppførsel av barnehagen. Barna vil jo etter hvert også ønske å gjøre seg ferdig med ting. Jeg har ei på 1,5 i barnehagen og når jeg henter, må jeg gjennom avdelingen for å hente bleiene hennes (bruker tøybleier) og annet som skal med fra badet (f.eks. skittent tøy). Da fortsetter selvfølgelig datteren min med det hun holder på med, og trenger hun litt tid, venter jeg bare. Jeg hadde blitt ganske overrasket og irritert om barnehagen oppførte seg som du beskriver. Anonymkode: 2a388...771 8
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #12 Skrevet 28. oktober 2021 Selv har jeg aldri forventet at de ansatte skal løfte en finger etter at jeg har kommet, med unntak av å finne ting som er lagt på steder jeg ikke skal/burde oppholde meg. Jeg har ett barn som var 18mnd ved oppstart og kunne gå (ustødig). Din situasjon er en helt annen og du kan forvente mer synes jeg. Det er jo ikke sånn at de ansatte får mer å gjøre hvis barna dine ikke ser deg med en gang og du får ordnet doverse først. I praksis betyr det bare at det bisniss as usual på avdelingen. Du kommer ikke med et barn ekstra som du ber dem "holde øye med i 5 min". De trenger vare late som du ikke er der eller ta en "Turid og Truls, ser på de denne leken" og så går livet videre. Anonymkode: edf0e...2fd 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #13 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Ps. Jeg pleier å hente 15:00, så er ikke som om det er rett før stenging eller noe. ts Anonymkode: 92788...adc Si ifra til de at du vil pakke sakene deres først. Anonymkode: 522bd...e9f
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #14 Skrevet 28. oktober 2021 For en irriterende oppførsel fra barnehagen. Hva kan grunnen til dette være? Dette ville jeg tatt opp på utviklingssamtale. Eventuelt før. Anonymkode: db5a2...102 10
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #15 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For en irriterende oppførsel fra barnehagen. Hva kan grunnen til dette være? Dette ville jeg tatt opp på utviklingssamtale. Eventuelt før. Anonymkode: db5a2...102 Hun sa noe om at det er vi som har ansvaret for dem i det vi var i barnehagen, så hvis det skjer noe så er det vårt ansvar, derfor ville hun at jeg skulle ta de med en gang. ts Anonymkode: 92788...adc 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #16 Skrevet 28. oktober 2021 For noe tull. Her må du gi beskjed! Jeg har aldri opplevd det, jeg sniker meg inn og ser over klær og pakker ned det jeg skal, sjekker om de har bleier, sjekker om de trenger klær. Finner frem sko og yttertøy så går jeg inn døren og sier jeg er her. jeg er alene med 2, og hadde ikke hatt sjangs til noe da de griner og hyler. De kan vise litt hensyn syns jeg. Noen ganger ser de meg før jeg kommer og da løper de jo ut til meg med en gang, nå er mine 2 og 3, hadde jeg hatt tvillinger på 1 år som ikke kunne gått så hadde jeg faktisk forlangt at de skal vente! Det sier jo seg selv? Snakk med styrer eller noe og gi beskjed. Anonymkode: bb8c9...089 9
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #17 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hun sa noe om at det er vi som har ansvaret for dem i det vi var i barnehagen, så hvis det skjer noe så er det vårt ansvar, derfor ville hun at jeg skulle ta de med en gang. ts Anonymkode: 92788...adc Det der er bare tull. Hva forventer hun skal skje på de få minuttene? Det er helt vanlig at foreldre henter ting før de tar over ungene, det har jeg sett hver dag i snart 7 år med henting av barn i barnehage. Anonymkode: 997a5...fd9 11
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #18 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hun sa noe om at det er vi som har ansvaret for dem i det vi var i barnehagen, så hvis det skjer noe så er det vårt ansvar, derfor ville hun at jeg skulle ta de med en gang. ts Anonymkode: 92788...adc Dummeste jeg har hørt noen gang. Selv sender jeg ofte foreldrene inn for å pakke uten ungene, for da går det fortere for alle, og holder ofte småsøsken for å avlaste. Her hadde jeg snakket med styer og krevd endringer. For begrunnelsen er jo tullete. Anonymkode: c8a8f...7c9 6
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #19 Skrevet 28. oktober 2021 Er barna ute når du henter eller går du rett inn i avdelingen? Siden de blir overlevert til deg med en gang du kommer? Jeg pakker sammen det jeg skal ha med hjem i yttergarderoben og i innegarderoben og henter vogn i vognskuret før jeg går inn på avdelingen og henter ettåringen. Dersom barna er ute ved henting er de sammen med de ansatte til jeg har fått pakket sammen det vi skal ha med hjem inne og hentet vognen. Anonymkode: ac3f3...af3 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #20 Skrevet 28. oktober 2021 Bare tull. Jeg er ped.leder på småbarnsavdeling og dette snakker vi om på oppstartssamtalen.. "hva er det beste for barnet?" er alltid i fokus. Hos meg ønsker noen å hente storesøsken først, så pakke minstemann sine ting og tilslutt hente. Da får både storesøsken og småsøsken den oppmerksomheten de trenger. Anonymkode: 24c29...a74 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå