AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #1 Skrevet 28. oktober 2021 Hei, kanskje dumt spørsmål, men jeg er helt elendig på dette med skatt. Jeg er 26 år gammel og har 2 jobber. Jeg tjener ikke mye. Jeg jobber mest på en bensinstasjon, også jobber jeg et par ganger i måneden +- på Montér. Jeg tjener mellom 8-14 tusen i måneden alt etter hvor mye jeg jobber. Er det normalt at jeg da skatter 34%? På begge jobbene, altså. Bare føles så surt når det er 1/3 del av hele lønna mi liksom. Slik som denne måneden, på bensinstasjonen, så var det ca 15. 000 kr før skatt. Etter skatt får jeg bare utbetalt 9000 kr. Anonymkode: a9f57...c89
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #2 Skrevet 28. oktober 2021 Du skal ikke skatte så mye med så liten inntekt. Anbefaler deg å bruke skattekalkulator men jeg vil tippe at du bør ligge ett sted mellom 15-20% Anonymkode: 911bd...9e7 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #3 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du skal ikke skatte så mye med så liten inntekt. Anbefaler deg å bruke skattekalkulator men jeg vil tippe at du bør ligge ett sted mellom 15-20% Anonymkode: 911bd...9e7 Ts her. Takk for svar! Hvordan kan jeg eventuelt rette det opp? Må jeg snakke med skatteetaten eller er det arbeidsgiver som må det? Arbeidsgiveren min har det vært mye trøbbel mer før, så vil helst unngå det om mulig. Anonymkode: a9f57...c89 1
LadyGrey Skrevet 28. oktober 2021 #4 Skrevet 28. oktober 2021 Du betaler nok mer enn du trenger i skatt. Jeg har også skattetrekk på 34%, har en brutto månedslønn på nesten 50000,-. Har gjeld på under 100000,- Skattekortet kan du endre selv på skstteetaten sine sider. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #5 Skrevet 28. oktober 2021 Pleier å være tabeltrekk på hovedarbeidsplass hvis det er timelønn og 34% på jobb nr 2. Men det bruker jo å stå hvor mye arbeidsgiver skal trekke på skattekortet? Anonymkode: 629e8...ab0 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #6 Skrevet 28. oktober 2021 Google «endre skattekort» da kommer det en link der du må logge inn med bankID, og der legger du inn forventet inntekt i inneværende kalenderår. Der kan du også sjekke din A-melding der dine inntekter hittil i år er rapportert inn. det kan se ut som om du vil få en del igjen på skatten neste år, men du bør likevel endre forventet inntekt. Dette gjør jeg selv flere ganger i året fordi min inntekt endrer seg. Anonymkode: c8cca...2cd 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #7 Skrevet 28. oktober 2021 Det ordner du på nett, på sidene til skatteetaten Anonymkode: 83994...b01 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #8 Skrevet 28. oktober 2021 De kan selvfølgelig hjelpe deg, du kan endre det fortløpende her https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no https://tabellkort.app.skatteetaten.no Anonymkode: 911bd...9e7 1
Hareena Skrevet 28. oktober 2021 #9 Skrevet 28. oktober 2021 Skattekort endrer du selv ved å logge inn på Skatteetaten.no. Da går det melding til arbeidsgiverne som henter ned ditt endrede skattekort elektronisk. 1
Million Skrevet 28. oktober 2021 #10 Skrevet 28. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ts her. Takk for svar! Hvordan kan jeg eventuelt rette det opp? Må jeg snakke med skatteetaten eller er det arbeidsgiver som må det? Arbeidsgiveren min har det vært mye trøbbel mer før, så vil helst unngå det om mulig. Anonymkode: a9f57...c89 Du trenger ikke snakke med noen. Du går inn på Skatteetaten.no og finner frem skattekortberegningen din. Der korrigerer du og legger inn riktige tall. Dersom du har betalt altfor mye skatt hittil i år, vil kalkulatoren jevne ut så du knapt betaler skatt resten av året, kan jeg tenke meg. Det er totalen pr år som teller når det kommer til betalt skatt. Du betaler altfor mye med 34% i alle fall. Skatteetaten vet ikke mer om deg enn det du oppgir selv. Derfor må man selv gå inn i begynnelsen av hvert år på Skatteetaten.no og sjekke at tallene i skattekortet sitt er riktige. Juster og korriger det som ikke er riktig. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/bestille-endre/ Neste år, 1. januar, går du inn og sjekker tallene skatteetaten har satt opp på skattekortet som skal brukes i 2022. Ser du noe feil, så retter du det etter beste evne, og etter beste beregning legger du inn tallene for hva du vil tjene i 2022, samt eventuelle fradrag etc selvfølgelig. Da vil riktig skatteprosent komme opp, og så lagrer du det og logger ut. (det er veldig lett å fylle ut, hver post har en forklaring) Endret 28. oktober 2021 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #11 Skrevet 30. oktober 2021 Ts her. Tusen takk til alle som svarte! Jeg klikket meg rundt og er som sagt ikke så god på sånt, så endte med at jeg tok kontakt med skatteetaten. De sa at siden jeg i fjor var en del sykemeldt og gikk på pleiepenger fra Nav for å passe på min syke mor, så var tabellen som jeg egentlig skulle trekkes med, blitt låst opp mot nav (?) Så hun fra skatteetaten gikk inn og fjernet det, så måtte bare hovedarbeidsgiveren min hente ut skattekortet mitt på nytt og passe på at det ble tatt ut som hoved og ikke biarbeidsgiver. Så det blir riktig trukket fremover nå, så får jeg bare en ganske stor tilbakebetaling på skatten til neste år for alle månedene i år som jeg har betalt for mye 🙈 Anonymkode: a9f57...c89 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå