Gå til innhold

Tror ikke jeg hadde taklet et multihandikappet barn, burde jeg ikke bli gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er vel litt på grensen, men jeg prøver likevel.

Vet ikke helt om jeg hadde taklet å fått et barn med spesielle behov, av mange ulike grunner. Ser for meg at alt er motbakke i møte med helsevesenet, at det vil være en stor sorg å vite at barnet aldri vil bli som alle andre, at jeg kommer til å slite meg ut som løvemamma resten av livet, økonomisk vil det også være utfordrende. 

Men da burde jeg kanskje ikke få barn i det hele tatt? Er det sånn at alle som for barn tenker at de ville tatt dette på strak arm? 

Anonymkode: 2dac7...9c4

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan garantere deg at ingen ønsker seg unger med spesielle behov, men det er rart med det, når ungen først er der er det heldigvis den beste ungen uansett. De fleste unger blir født med ti fingre og tær, friske og raske. Om det likevel skulle gå galt  finnes det heldigvis hjelp å få. 

• Liker 14
Skrevet

Tror ikke det er lett å forberede seg på å få et multihandicappet barn. Og det er veldig få som får det. De aller fleste barn er jo friske, eller ihvertfall ikke multihandikappet. Men barn med visse spesielle behov, det kan det jo godt hende du får. Det er ikke så uvanlig. Så hvis du vet om genetisk risiko for å få et barn med omfattende utfordringer, så bør du kanskje tenke deg godt om. 

• Liker 5
Skrevet

Det er ingen som «takler» sånne utfordringer når de er en tanke. Men om det skjer så finner man muligheter og måter å få det til å fungere 

Anonymkode: c33b6...ce4

• Liker 7
Skrevet

Jeg har jobbet i flere boliger for psykisk  og fysisk utviklingshemmede, for de over 18. Flere av brukerne jeg har jobbet med har blitt "forlatt" av mor når de var små. 

Anonymkode: acdba...e3b

Skrevet

Det er èn av utallige gode grunner til å ikke få barn. Dessuten er det fryktelig mange foreldre som angret på at de fikk barn selv om de var helt friske. Hele greia med å få barn er veldig romantisert. Er du forresten forberedt på at du selv kan bli handicappet av graviditeten?

Skrevet

Man klarer det man må tenker jeg. Det er jo egentlig liten sannsynlighet for at dette skulle skje så hvis dette er det som hindrer deg i å få barn så er kanskje ikke barneønsket så stort? Det er jo en risiko med alt.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, FrøkenMånestråle said:

Man klarer det man må tenker jeg. Det er jo egentlig liten sannsynlighet for at dette skulle skje så hvis dette er det som hindrer deg i å få barn så er kanskje ikke barneønsket så stort? Det er jo en risiko med alt.

Tja, jeg har et stort barneønske, og tenker vel ikke at det blir noe mindre av at jeg reflekterer over hva det muligens kan innebære, og om det er noe jeg er forberedt på. Spør du meg er det noe flere foreldre kunne hatt godt av å tenke litt på, før de får barn.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja, jeg har et stort barneønske, og tenker vel ikke at det blir noe mindre av at jeg reflekterer over hva det muligens kan innebære, og om det er noe jeg er forberedt på. Spør du meg er det noe flere foreldre kunne hatt godt av å tenke litt på, før de får barn.

De fleste foreldre reflekterer over slike ting, men det hjelper jo ikke de som ikke gjør det.

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har jobbet i flere boliger for psykisk  og fysisk utviklingshemmede, for de over 18. Flere av brukerne jeg har jobbet med har blitt "forlatt" av mor når de var små. 

Anonymkode: acdba...e3b

Det er helt hjerterått egentlig, og det skremmer meg at det er mer eller mindre normalt.

Skrevet
2 minutter siden, FrøkenMånestråle said:

De fleste foreldre reflekterer over slike ting, men det hjelper jo ikke de som ikke gjør det.

Skarpt observert...

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ingen som «takler» sånne utfordringer når de er en tanke. Men om det skjer så finner man muligheter og måter å få det til å fungere 

Anonymkode: c33b6...ce4

Ja, du har vel rett i det. Jeg tror jeg bare liker å være forberedt på det verste, uansett hva det gjelder, og da er det lett å tippe over i krisemaksimering.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skarpt observert...

:rolleyes: Ikke sant.

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, Iia said:

Tror ikke det er lett å forberede seg på å få et multihandicappet barn. Og det er veldig få som får det. De aller fleste barn er jo friske, eller ihvertfall ikke multihandikappet. Men barn med visse spesielle behov, det kan det jo godt hende du får. Det er ikke så uvanlig. Så hvis du vet om genetisk risiko for å få et barn med omfattende utfordringer, så bør du kanskje tenke deg godt om. 

Nei, ingen genetisk risiko. Tror det "verste" vi har i slekten er dysleksi og ADHD, og det tenker jeg ikke på som problematisk i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, VOX said:

Jeg kan garantere deg at ingen ønsker seg unger med spesielle behov, men det er rart med det, når ungen først er der er det heldigvis den beste ungen uansett. De fleste unger blir født med ti fingre og tær, friske og raske. Om det likevel skulle gå galt  finnes det heldigvis hjelp å få. 

En del av meg er litt redd for at jeg ikke hadde klart å utvikle en skikkelig morsfølelse, men jeg har jo heller aldri vært mor, og det føles kanskje helt annerledes ut enn jeg ser for meg.

• Liker 1
Skrevet
VOX skrev (19 minutter siden):

Hadde det enda vært slik.

Vi som jobber med barn og unge, og samarbeider med andre instanser, vet at ressursene blir færre og færre. Det er nesten klin umulig å få hjelp utenom noen timer med spesialpedagogikk i uka dersom du bor i "feil" kommune. 

Så nei. Å få et barn med spesielle behov gjør ikke at man får kastet hjelp og ressurser etter seg. Det må man kjempe for med nebb og klør 

• Liker 5
Skrevet

Det er jo ingen som ønsker seg et barn med spesielle behov. Tror heller ingen der for seg at det er noe de ville mestret før de står i situasjonen selv. Det er umulig å forutse. Det bør ikke være en grunn til å unngå å få barn om du ønsker deg barn, synes jeg da! 

Anonymkode: 93c6d...0c4

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, Mrs Robinson said:

Hadde det enda vært slik.

Vi som jobber med barn og unge, og samarbeider med andre instanser, vet at ressursene blir færre og færre. Det er nesten klin umulig å få hjelp utenom noen timer med spesialpedagogikk i uka dersom du bor i "feil" kommune. 

Så nei. Å få et barn med spesielle behov gjør ikke at man får kastet hjelp og ressurser etter seg. Det må man kjempe for med nebb og klør 

Det er akkurat det. En slektning av meg fikk barn med spesielle behov for noen år siden, heldigvis en forholdsvis liten greie som vi har mange hjelpemidler for i dag. Likevel er det inn og ut av sykehuset, skjemaer må fylles ut, henvisninger må purres på, prøver på etterspørres, hun oppdager stadig at sykehuset har glemt viktige ting slik at behandlingen blir forsinket og/eller hjelpetiltakene kommer for sent. Det virker rett og slett som et lite helvete.

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo ingen som ønsker seg et barn med spesielle behov. Tror heller ingen der for seg at det er noe de ville mestret før de står i situasjonen selv. Det er umulig å forutse. Det bør ikke være en grunn til å unngå å få barn om du ønsker deg barn, synes jeg da! 

Anonymkode: 93c6d...0c4

Nei, det blir nok ikke det som hindrer meg, men veldig interessant å høre hvordan andre tenker rundt det :) 

• Liker 1
Skrevet

Om man skal tenke sånn må man egentlig unngå alt av relasjoner - en ektefelle kan jo også plutselig bli handikappet og behøve hjelp. 

Begge mine barn er født helt friske, men de kan jo utvikle sykdommer eller skade seg og allikevel bli pleietrengende hele livet. Sånn er det bare 🤷

Anonymkode: 8a159...47a

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...