Gå til innhold

må man kjøre i 100km når det er fartsgrensen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på å ta lappen nå og kjørelæreren min sier jeg MÅ opp i 100km når vi kjører på motorveien og d er d som er fartsgrensa. så om vi f.eks kjører bak en som kjører i 80km får hun meg til å kjøre forbi og opp i 100km. Dette er noe jeg ikke føler meg komfertabel med.. Liker å ligge i 80km og helst ikke høyere. Men hun mener dette er noe jeg må og hvis jeg ikke gjør det på oppkjøringa så stryker jeg. 

Er dette riktig?

Anonymkode: 222d5...f9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ligge i høyrerfila, venstrefila er til forbikjøring. Jeg synes ikke kjørelæreren din er ansvarlig, jeg hadde IKKE presset noen som var usikre til å kjøre i 100 mens jeg satt på. Når jeg tok lappen på Vestlandet var vi aldri oppi 100, det er ikke noen slike veier her. 

Anonymkode: e6d66...b9f

• Liker 4
Skrevet

Ja, så lenge det er gode veiforhold bør fartsgrensen overholdes for å ikke skape trafikkfarlige situasjoner. Du blir ikke mer komfortabel med det av å ikke gjøre det ihvertfall. 

Anonymkode: f7334...022

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan ligge i høyrerfila, venstrefila er til forbikjøring. Jeg synes ikke kjørelæreren din er ansvarlig, jeg hadde IKKE presset noen som var usikre til å kjøre i 100 mens jeg satt på. Når jeg tok lappen på Vestlandet var vi aldri oppi 100, det er ikke noen slike veier her. 

ja ikkesant! Og problemet er at jeg har sagt ifra om at jeg ikke ønsker å kjøre så fort, men det er noe jeg tydleigvis MÅ. 

Skrevet

ja ikkesant! Og problemet er at jeg har sagt ifra om at jeg ikke ønsker å kjøre så fort, men det er noe jeg tydleigvis MÅ. 

Jeg ville sagt at jeg ikke er klar for det enda, det er ikke forsvarlig å presse deg når du ikke er klar

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Uenig.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Holder på å ta lappen nå og kjørelæreren min sier jeg MÅ opp i 100km når vi kjører på motorveien og d er d som er fartsgrensa. så om vi f.eks kjører bak en som kjører i 80km får hun meg til å kjøre forbi og opp i 100km. Dette er noe jeg ikke føler meg komfertabel med.. Liker å ligge i 80km og helst ikke høyere. Men hun mener dette er noe jeg må og hvis jeg ikke gjør det på oppkjøringa så stryker jeg. 

Er dette riktig?

Viss du ikke er komfortabel med å holde fartgrensa på E18, så er du heller ikke klar til å kjøre bil alene.

Kjørelæreren din har rett. Er like farlig å kjøre godt under fartsgrensen, fordi man blir til hinder i trafikken og da kan det oppstå farlige situasjoner.

Hadde du vært klar til å ta lappen, ville du også vært komfortabel med å holde fartsgrensen på E18. At du blir ukomfortabel over 80 km/t, viser kun at du er en usikker sjåfør.

Anonymkode: 1c46f...0c1

• Liker 25
Skrevet

Fartsgrensen bestemmer øvre grense for fart. Du kan kjøre saktere, og er pålagt å tilpasse farten til kjøreforholdene. Samtidig skal du ikke kjøre unødig langt under fartsgrensen hvis det er til ulempe for andre. det betyr, slik jeg har forstått det:

Det er helt ok å kjøre i 80 når fartsgrensen er 100 hvis ingen ligger bak eller hvis de lett kan kjøre forbi deg

Du skal ikke kjøre i 100 selv om fartsgrensen er 100 hvis det er glatt, dårlig sikt etc

Du bør ikke kjøre så langsomt som 80 når grensen er 100 hvis det ligger biler bak deg som ikke kommer forbi, og hvis kjøreforholdene er gode

Samtidig tror jeg du kan slite når du kjører opp hvis du ikke våger å kjøre i 100, da er du neppe klar

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når du ikke ønsker det, så er du heller ikke klar til å ta lappen. 

• Liker 10
Skrevet

Uenig.

Viss du ikke er komfortabel med å holde fartgrensa på E18, så er du heller ikke klar til å kjøre bil alene.

Kjørelæreren din har rett. Er like farlig å kjøre godt under fartsgrensen, fordi man blir til hinder i trafikken og da kan det oppstå farlige situasjoner.

Hadde du vært klar til å ta lappen, ville du også vært komfortabel med å holde fartsgrensen på E18. At du blir ukomfortabel over 80 km/t, viser kun at du er en usikker sjåfør.

Ja hun er ikke klar og Bør vente til hun føler seg klarere. Jeg synes ikke kjørelærer skal presse noen som sier de ikke vil, da tenker jeg det krever mer øvelse. 

• Liker 2
Skrevet

Uenig.

Men i dette tilfelle kjørte bilen på høyre siden foran meg i 80km når fartsgrensen var 100. Jeg ønsket å holde meg bak han/hun men fikk beskjed om å kjøre forbi slik at jeg kom opp i 100. Det er jo ikke noe jeg må om jeg har mulighet til å holde meg bak han på høyre felte?

Skrevet

Man kan som bilist kjøre under fartsgrensen om man ikke er til hinder for andrr. Det er man sjeldent på strekninger med 100 km/t.

Men så er det nå en gang slik at trafikklæreren din skal gjøre en jobb, den innebærer også å gjøre deg komfortabel med å kjøre etter boka.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Uenig.

Dette. 

Det viser kun at du ikke er klar enda. Men normale forhold skal man kunne overholde fartsgrensen. 

Det er jo ikke meningen at man skal kjøre i 80 km/t i en 110 sone, feks. 30 km/t er veldig langt under, og kan skape farlige situasjoner.

Anonymkode: 18845...f11

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men i dette tilfelle kjørte bilen på høyre siden foran meg i 80km når fartsgrensen var 100. Jeg ønsket å holde meg bak han/hun men fikk beskjed om å kjøre forbi slik at jeg kom opp i 100. Det er jo ikke noe jeg må om jeg har mulighet til å holde meg bak han på høyre felte?

Nei, men skifte av fil og forbikjøring er også noe man skal kunne. Det bør kjørelærer vite at du takler før du blir sendt på oppkjøring, og der kan du også komme opp i samme situasjon hvor sensor ber deg kjøre forbi. En vei med 100 sone er trygg i fartsgrensen under normale forhold. Kjører man saktere, skaper man situasjoner der alle skal forbi, nedbremsinger, vanskeligere for andre å beregne din fart når de kommer ut i påkjøringsfelt etc. Er du ukomfortabel med farten, bør du ha flere kjøretimer med fokus på motorvei til det føles greiere å følge øvrig trafikk. 

• Liker 10
Skrevet

Man skal avpasse farten etter forholdene. Hvis fartsgrensen er 100, så bør du også holde den hvis kjøreforholdene er ok. Er det glatt, dårlig sikt eller noe, kjører du saktere. Men hvis det er gode forhold og du holder 80, så sinker du de andre og er til ulempe, som det heter i loven.

Hvis du ikke er fortrolig med å kjøre på motorveien, så synes jeg du skal si det til kjørelæreren, så kan du vente litt med det. Men du kan regne med å stryke på oppkjøringen hvis du ligger 20 km under fartsgrensa ved gode kjøreforhold.

Tenk hvis alle skulle kunne kjøre så sakte de vil, du hadde vel blitt irritert hvis du havnet bak noen som ikke torde å kjøre fortere enn i 40 i 60-sonen?

Skrevet

Når kjørelærer sier du bør gjøre det er det kanskje for å gi deg nødvendig trening under trygge forhold? Det er jo det som er det beste med å ha kjøretimer. Da har den som sitter ved siden av full kontroll uansett hvor ukomfortabelt du synes at det er. Og du får øvd nok til å bli trygg.

Anonymkode: 93455...cca

• Liker 2
Skrevet

Det kan være en fordel å kunne det, samt gjøre det på oppkjøringen. Når du har fått lappen kan du dog styre dette selv. Så lenge du slipper biler forbi kan du kjøre så sakte du vil.

Kjører mye e18, og jeg har intet problem med de som ligger i høyre feltet og holder 80. Problemet er de som ligger i venstrefeltet og ikke slipper forbi de bak seg, eller gjør forbikjøringer 2km/t raskere enn vedkommende til høyre. 

• Liker 4
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville sagt at jeg ikke er klar for det enda, det er ikke forsvarlig å presse deg når du ikke er klar

Da er du heller ikke klar for å få lappen, og må øve mer med kjørelærer eller andre. Det er mye bedre å øve/lære med noen som kan det, enn at du selv skal presse deg opp i det en eller annen gang.

Det skaper raskt trafikkfarlige situasjoner om du ligger i lav hastighet, og er noe som må unngås.

Anonymkode: b6cf0...4bb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Er dette riktig?

Det er jo med kjørelærer det er trygt å kjøre i. 100. Og nå du skal bli komfortabel med det.

Du skal jo lære.  

Anonymkode: b05c5...7c6

Skrevet
1 minutt siden, Katten.2.0 said:

Det kan være en fordel å kunne det, samt gjøre det på oppkjøringen. Når du har fått lappen kan du dog styre dette selv. Så lenge du slipper biler forbi kan du kjøre så sakte du vil.

Kjører mye e18, og jeg har intet problem med de som ligger i høyre feltet og holder 80. Problemet er de som ligger i venstrefeltet og ikke slipper forbi de bak seg, eller gjør forbikjøringer 2km/t raskere enn vedkommende til høyre. 

Hvis du ligger i 50 i 110-sona skaper du fort veldig farlige situasjoner, så det er en sannhet med modifikasjoner at man kan kjøre så sakte man vil, bare man slipper forbi andre.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvis du ligger i 50 i 110-sona skaper du fort veldig farlige situasjoner, så det er en sannhet med modifikasjoner at man kan kjøre så sakte man vil, bare man slipper forbi andre.

Vedkommende skrev at h*n ligger i 80, ikke 50. Jeg liker ikke å skrive innleggene mine som et amerikansk selskap som vil unngå å bli anmeldt av idiotiske forbrukere.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...