Gå til innhold

Kan man forvente hjelp i fra andre? I babytiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man forvente noe som helst av besteforeldre og venner (som har tid) mtp. å gå tur med vogn, gjøre noen enkle ærender etc. når man har baby? 

Mannen min jobber offshore (2 uker på og 4 uker av), og i perioden han er borte sliter jeg skikkelig. Jenta er 6 mnd., og sover kun 30 min. om gangen på dagtid. Hun tar heller ikke kvelden før kl. 21, og da er jeg helt skutt selv.

Anonymkode: 3a4f0...0ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Det var deres valg å få barn. 

Anonymkode: 5547b...16e

• Liker 15
Skrevet

du kan ikke forvente noe, men du kan spørre om det er noen som kan hjelpe deg litt.  F.eks trille en tur så du får sovet en time eller tatt en dusj. 

Anonymkode: 39e57...c11

• Liker 14
Skrevet

Du kan ikke forvente at andre stiller opp for deg. Men du kan spør om hjelp, og ta i mot det de evt tilbyr.
Er du selv en person som hjelper og stiller opp for andre, så får du dette tilbake. 

Anonymkode: 77885...ff6

• Liker 17
Skrevet

Hei du! Det er tøft å være gressenke med partner offshore. Er det selv akkurat nå, bare at min er 2mnd eldre. Synes det er vanskelig å be om hjelp, men tror det er veien å gå. Det er ikke alle som tilbyr seg eller kommer på det, så det er lov å spørre helt konkret. "Har du lyst til å trille en tur en dag?" Eller noe sånt.

Anonymkode: 75cb9...3f8

• Liker 2
Skrevet

Du kan ikke forvente hjelp. Rett og slett fordi selv om vi andre ikke har barn, så er vi selv slitne etter en lang dag med arbeid. Du kan spør, men ikke bli sur om de sier nei de ikke har tid ol. Jeg kunne funnet på å sagt ja til et spørsmål om en trilletur om det var helg, men ikke noe i hverdagen, da jeg legger meg selv kl.20.00. 😂

Men ikke mer enn en trilletur, da jeg ikke er en baby person, jeg og baby går ikke godt sammen 😅

Anonymkode: be6dc...568

• Liker 5
Skrevet

Nei du kan ikke forvente, men du kan spørre 😊

Anonymkode: f146a...41a

• Liker 6
Skrevet

Jeg har aldri forventa noe. Men heller vært der at jeg måtte si klart og tydelig nei, det var til svigermor som var veldig pågående og ikke aksepterte at det ikke alltid passa at hun stadig kom på døra og ville ha med seg baby både hit og dit for å vise han frem. Etter det så har hun aldri blitt spurt om noe heller. Fant ut at jeg heller klarer meg selv enn å bli overkjørt.

Har spurt min mor et fåtall ganger om kortvarig pass.

Har også vært der at vi bodde langt unna familie en periode og bare var nødt til å klare oss selv, så har også sett at man klarer det man må.

Anonymkode: 39afc...a0b

• Liker 2
Skrevet

Det er kanskje litt rart at venner skal hjelpe til, men jeg skjønner meg ikke på besteforeldre som ikke er interessert i å bidra. Hvis de ellers er friske, så har de jo noe overskudd. Nå er jeg ung selv enda, men ser for meg at hvis jeg en gang blir bestemor, så blir det barnet det viktigste i verden, det er jo barnet til barnet ditt.

Anonymkode: 37a45...d22

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er kanskje litt rart at venner skal hjelpe til, men jeg skjønner meg ikke på besteforeldre som ikke er interessert i å bidra. Hvis de ellers er friske, så har de jo noe overskudd. Nå er jeg ung selv enda, men ser for meg at hvis jeg en gang blir bestemor, så blir det barnet det viktigste i verden, det er jo barnet til barnet ditt.

Hvis besteforeldrene er i full jobb, så er det ikke sikkert de har overskudd nei. Noen blir også trettere med alderen. 

Anonymkode: 31e76...723

• Liker 5
Skrevet

For oss uten barn så er all ledig tid = fritid. Ikke alle har flere timer av det i ukedagene. Så da velger nok en del å vie den lille tiden til avslapping, hobby, serier osv. Helgene er for meg "hellig". Da gjør jeg som jeg vil og er ofte spontan. Derfor kan jeg feks ikke love å passe en baby før samme dag. 

Jeg tenker dere vil ha stort behov for pass innimellom når han er på jobb. Er han 2 uker vekke av gangen og du sover så lite så må dere ha hjelp. Men familie har sikkert mer enn nok, men kan kanskje bidra en gang i blant? 

Vil foreslå å få kontakt med en student, hjemmeværende, pensjonist, ungdom. En som du faktisk kan spørre om hjelp litt oftere, men uten at det kan oppleves som mas/forventning (kan raskt føles slik for familie om de blir spurt ofte). Men må jo selvsagt betale litt.

Anonymkode: f0b55...8b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis besteforeldrene er i full jobb, så er det ikke sikkert de har overskudd nei. Noen blir også trettere med alderen. 

Anonymkode: 31e76...723

De har ikke overskudd til å passe barnet én-to timer eller trille en tur av og til? Da tenker jeg det er på tide å dra til legen. Hvis det er snakk om et helt normalt barn, bør alle friske personer i arbeidsfør alder ha overskudd til dette én til to ganger i måneden. Det å få tilbringe tid med barnebarnet er jo gjerne mer givende enn andre anstrengelser også, så jeg syns det er ekstremt spesielt hvis friske besteforeldre under pensjonistalder virkelig ikke har noe som helst overskudd til å stille opp litt.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Kan man forvente noe som helst av besteforeldre og venner (som har tid) mtp. å gå tur med vogn, gjøre noen enkle ærender etc. når man har baby? 

Mannen min jobber offshore (2 uker på og 4 uker av), og i perioden han er borte sliter jeg skikkelig. Jenta er 6 mnd., og sover kun 30 min. om gangen på dagtid. Hun tar heller ikke kvelden før kl. 21, og da er jeg helt skutt selv.

Inntrykket mitt er at det er veldig fy i Norge å be andre om hjelp med barnet sitt. Jeg syntes det er en selvfølge at søsken/besteforeldre/nær familie hjelper til innimellom, men av erfaring (fra det jeg har lest og opplevd hos andre) er at det ikke er en selvfølge. Kjenner en som har en svigersøster som prioriterer heller festing i helgene og turer med jobben, enn å besøke tantebarna sine som ikke bor så langt unna  (hun ikke har sett de på nesten 4 mnd). Du må nesten se an hvordan din/hans familie er. Er de typene til å hjelpe til når du trenger det? 

Anonymkode: d695b...17f

• Liker 1
Skrevet

Ville heller funnet meg enn betalt barnepass. Så får du ro med god samvittighet.

Anonymkode: ab96a...6d7

Skrevet

Man kan ikke forvente noen ting men det er jo hyggelig om man har noen som har lyst til å stille opp. Jeg var nærmest alene så jeg var veldig heldig som hadde en god venninne som pleide å stille opp om jeg måtte til tannlege og slikt. Men du må jo nesten bare spør om hjelp når du trenger det, hvis det bare er pause du vil ha og det ikke er noe spesielt så er kanskje en barnevakt eller noe et alternativ.

Skrevet

Ikke i Norge, det er fy fy. For det er jo deres valg å få barn. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nei, man kan ikke forvente noe fra andre. Men du kan alltids spørre.

Jeg tenker at de fleste vil si ja til å gjøre noen ærend for deg. Det er ikke mye å be om. Men å passe babyen ville jeg ikke bedt om men mindre de tilbyr seg det på eget initiativ.

Anonymkode: 194e0...457

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville synes det var veldig rart om venner forventet at jeg skulle trille turer, gå ærend og være avlasting for dem i babytiden (og jeg er litt lei av alle som tar for gitt at barnløse har mye mer tid og overskudd). Det er helt lov å be om hjelp, og jeg stiller gjerne opp hvis det passer, men man kan ikke forvente at venner skal stille opp for at man skal få hverdagen til å fungere.

• Liker 3
Skrevet

Vet ikke om forvente er riktig ord, akkurat, men hadde såklart stilt opp :) Er du åpen til venner og familie om hvor mye du sliter? Om noen nær meg hadde vært åpen om det, hadde jeg tilbudt meg å hjelpe iallfall.

Anonymkode: 22ffc...039

Skrevet

Jeg synes man kan forvente at egne foreldre stiller opp. En er jo deres barn og jeg tenker sånn at man har barn hele livet og stiller opp for dem hele livet, inkludert når barna selv får barn. 

Jeg synes ikke man kan forvente at venner stiller opp men jeg som venn ville iallfall gjort det om jeg ble spurt :)

Anonymkode: 1d679...0cc

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...