Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sukk.. etter 6 mnd prøving fikk vi en utrolig dårlig nyhet. Det var ikke jeg som var problemet, men mannen. Etter en sædanalyse fant de ingen sædceller.. han skal tilbake igjen om 6 uker for ny prøve. 

Finnes det håp for oss? Er så utrolig lei meg😔 

Anonymkode: 3fc47...b37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet? Alle her er kvinner med trøbbel men ingen menn som har det?

Skrevet

Hvis det ikke er noen sædceller er det vel lite håp? Var det noen få kan det jo hende det det bare var en dårlig periode nå og at dere hadde lyktes med IVF. Men 0 celler er 0. Da får man ikke gjort så mye.

stor klem til dere ❤️  Hva med sæddonor ? Mannen din er trolig steril uansett hva dere gjør . Biologiske barn for han er derfor utelukket uansett . Men DERE kan likevel bli foreldre , det eneste er at det ikke blir hans biologiske 

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.10.2021 den 14.32):

Sukk.. etter 6 mnd prøving fikk vi en utrolig dårlig nyhet. Det var ikke jeg som var problemet, men mannen. Etter en sædanalyse fant de ingen sædceller.. han skal tilbake igjen om 6 uker for ny prøve. 

Finnes det håp for oss? Er så utrolig lei meg😔 

Heihei, så leit å høre! 
Mannen min har Azoospermi (ingen sædceller) og vi er nå i gang med IUI med donorsæd. 

Etter to sædprøver av mannen tok de en TESA/PESA biopsi for å se om de fant sæd inne i testikkelen. Han gikk også på et vitamin som het Inomann eller noe slikt, som fås kjøpt på sykehusapoteket på Riksen. 
Det er forskjellige grunner til at de ikke finner sæd - fra blokkeringer til hormonmangel til feil i produksjonssystmet. Når legene vet hvorfor de ikke finner sperm kan de se om det er noe de kan gjøre for å prøve å korrigere det.  

Etter negativ biopsi kan mannen ta en Micro tese, der de åpner hele testikkelen for å se om de finner sperm. Det er rundt 30% sjans for å finne sperm ved vanlig pesa/tesa, og rundt 60% ved mikrotese. Detter er dog dyrt, koster rundt 20 000 kr og gjøres privat.

Om de finner levedyktig sperm kan dere ta IVF.
Om de ikke finner sperm er donorsæd eller adopsjon veien å gå. 

Lykke til! 

• Liker 1
Skrevet
Helne90 skrev (4 timer siden):

Heihei, så leit å høre! 
Mannen min har Azoospermi (ingen sædceller) og vi er nå i gang med IUI med donorsæd. 

Etter to sædprøver av mannen tok de en TESA/PESA biopsi for å se om de fant sæd inne i testikkelen. Han gikk også på et vitamin som het Inomann eller noe slikt, som fås kjøpt på sykehusapoteket på Riksen. 
Det er forskjellige grunner til at de ikke finner sæd - fra blokkeringer til hormonmangel til feil i produksjonssystmet. Når legene vet hvorfor de ikke finner sperm kan de se om det er noe de kan gjøre for å prøve å korrigere det.  

Etter negativ biopsi kan mannen ta en Micro tese, der de åpner hele testikkelen for å se om de finner sperm. Det er rundt 30% sjans for å finne sperm ved vanlig pesa/tesa, og rundt 60% ved mikrotese. Detter er dog dyrt, koster rundt 20 000 kr og gjøres privat.

Om de finner levedyktig sperm kan dere ta IVF.
Om de ikke finner sperm er donorsæd eller adopsjon veien å gå. 

Lykke til! 

Hei, kan jeg spørre hvordan dere fikk utredet azoomispermi? Min mann har fått påvist dette, men fastlegen hans aner ikke hva veien videre er🤦‍♀️

Anonymkode: 71721...be9

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei, kan jeg spørre hvordan dere fikk utredet azoomispermi? Min mann har fått påvist dette, men fastlegen hans aner ikke hva veien videre er🤦‍♀️

Anonymkode: 71721...be9

Vi dro til en fertilitetsklinikk, som da utførte tesa/pesa for å se hva som var mulig videre. Det koster jo er par tusenlapper, men vi opplevde også at fastlegen var litt lost. Blir godt oppfølgt og vet til gjengjeld at dere får den beste behandlingen hos en klinikk. 

Ut fra om dere (eller skal jeg si mannen) vil ta pesa/tesa og evt mikrotese eller ei, vil resultatet av disse testene avgjøre om dere kan kjøre på med ivf eller om dere må bruke donor. Fertilitetsklinikken kan henvise offentlig for begge deler, eller såklart kjøre på privat hos de. 

Lykke til! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...