Gå til innhold

Kjenner du noen med Münchhausen syndrom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er de og hva slags sykdommer har de faket? 

Anonymkode: 5a892...fb2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har faket hodepine og mageknip noen ganger.

Anonymkode: c3ee6...f46

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For å få fri fra jobb eller for å få omsorg? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Münchausen er langt mer kompleks enn som så, og de er så overbeviste over sin egen forfalskede historie at det neppe er noe som blir innrømmet selv. Det er gjerne andre som kan sette sammen to og to. 

Anonymkode: de7a3...ad7

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For å få fri fra jobb eller for å få omsorg? 

Begge deler.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Münchausen er langt mer kompleks enn som så, og de er så overbeviste over sin egen forfalskede historie at det neppe er noe som blir innrømmet selv. Det er gjerne andre som kan sette sammen to og to. 

Jeg ønsker ikke å diagnotisere andre, men har en barndomsvenn som passer alle kriteriene (uten at jeg vet om personen har fått diagnosen noen gang). Som barn gikk det mest i forstuelser (samt gjøre stor greie ut av det hver gang med krykker, store bandasjer, fatle ++) og vondt i magen/kvalm. Var mye gråt og søkte oppmerksomhet. Hvert fall i gymtimen/ på turning (vi gikk på det sammen) var drama og skrik vs når andre falt så var det jo bare å reise seg opp. Som voksen er hen uføretrygdet og det er fibromyalgi, ME, angst og CPTSD hvertfall..mulig noe annet også, men jeg husker ikke. Det er jo en veldig hyggelig person som jeg er glad i åkke som.

Anonymkode: 0d967...f16

• Liker 1
Skrevet

For de som ikke skjønner hva dette er så se Mommy Dead And Dearest på HBO. 

Anonymkode: 602da...f3f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For de som ikke skjønner hva dette er så se Mommy Dead And Dearest på HBO. 

Anonymkode: 602da...f3f

Det er Münchausen by proxy, og ikke Münchausen. 

• Liker 17
Skrevet

En bekjent av familien løy om å ha kreft... det går nok ikke under diagnosen da, jeg vet ikke personens motivasjon for det. H*n løy for hele familien sin, inkludert kjæresten, men løy såvidt jeg vet ikke for helsevesenet. Det kom vel frem etterhvert da personen bare latet som å gå i behandling/til legetimer osv. Veldig spesielt. 

Anonymkode: 52ffa...ad6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En bekjent av familien løy om å ha kreft... det går nok ikke under diagnosen da, jeg vet ikke personens motivasjon for det. H*n løy for hele familien sin, inkludert kjæresten, men løy såvidt jeg vet ikke for helsevesenet. Det kom vel frem etterhvert da personen bare latet som å gå i behandling/til legetimer osv. Veldig spesielt. 

Anonymkode: 52ffa...ad6

Det høres helt sykt ut. Lurer på hva motivasjonen for å lyve om sånt er. De må ha det veldig vondt og vanskelig? 

Skrevet

Vet om en som nesten ikke spiste for å få oppmerksomhet fra legen. Hun påstod at hun spiste som en hest men raste ned i vekt uten grunn og var bekymret for kreft. Fastlegen fikk jo også en mistanke og henviste henne videre. Men vet ikke hva som skjedde etter det.

Anonymkode: fef18...f07

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ønsker ikke å diagnotisere andre, men har en barndomsvenn som passer alle kriteriene (uten at jeg vet om personen har fått diagnosen noen gang). Som barn gikk det mest i forstuelser (samt gjøre stor greie ut av det hver gang med krykker, store bandasjer, fatle ++) og vondt i magen/kvalm. Var mye gråt og søkte oppmerksomhet. Hvert fall i gymtimen/ på turning (vi gikk på det sammen) var drama og skrik vs når andre falt så var det jo bare å reise seg opp. Som voksen er hen uføretrygdet og det er fibromyalgi, ME, angst og CPTSD hvertfall..mulig noe annet også, men jeg husker ikke. Det er jo en veldig hyggelig person som jeg er glad i åkke som.

Anonymkode: 0d967...f16

I dette tilfellet hadde jeg mistenkt at det var foreldrene som hadde en diagnose av noe slag. Det skal vel noe til for at et barn får skaffet og brukt krykker, bandasjer, fatler osv. hvis det ikke er behov for det. Og så har forelderen kanskje overbevist barnet om at det fremdeles er sykt i voksen alder. Dvs. med en sånn barndom er det kanskje ikke så rart at man sliter og faktisk blir syk som voksen.

Altså Münchausen by proxy eller noe lignende.

Skrevet

Kjenner til Yolanda. 

Anonymkode: 46023...05c

Skrevet

Tror jeg kjenner til ett tilfelle av Münchausen by proxy

Anonymkode: 733c2...50c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Kjenner til Yolanda. 

Anonymkode: 46023...05c

Hvorfor sier du det? Har hun ikke blitt bitt av flått og har borreliose (lime disease, som det heter i USA)...?

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner ei med Munchausen by proxy. Skikkelig tragisk historie, hvor tre små barn ble dopet med sovemedisin i tåteflasker, en av de ble hjerteoperert som 1-åring uten å være hjertesyk, de fikk all slags medisiner som kunne gi ulike symptomer, og det var lege på lege hele tiden. Barnevernet kom inn i bildet, og far fikk omsorgen for barna, hvis han garanterte å gå fra mor. Mor ble tvangsinnlagt. Da hun kom ut, flyttet foreldrene sammen igjen, og BV løftet ikke en finger. 

Dette er mange år siden, så jeg håper ikke det samme kunne skjedd i dag. 

Anonymkode: b8f9a...63a

Skrevet

Svigerinnen min har etter all sannsynlighet Munchausen. Som ungdom og ung voksen hadde hun de villeste sykdommer og ble sjekket for alt mellom himmel og jord. Da barna kom, ble de utsatt for alt fra astma og allergibehandling til sovemedisiner, tunge dietter og antibiotikakurer i fleng. De ble utredet for det meste det er mulig å utrede for. I denne perioden var hun frisk selv. Så da barna ble ungdommer, startet hun opp igjen med å bli syk selv og har blitt utredet fra slag til MS. Til slutt fikk hun faktisk en påvisbar diagnose, og nå er hun ufør. 

Skrevet

Min mor dessverre. Hun har hele livet faket sykdom. Hver eneste gang vi barna var syke var hun ennå sykere med samme symptomer. Vi ble noen ganger tatt til legen, men mamma "styrte showet" og fikk all sympati og var den syke. Kunne sitte og være sprekksjuke som barn. men måtte holde tilbake hostingen slik at mamma kunne erklære seg sjuk og fake en hoste og dermed få oppmerksomhet og være den "sjuke"... Sliter derfor med å anerkjenne de gangene jeg har kroppslige plager den dag idag. Vet ikke hva jeg føler og får ofte psykoseliknende symptomer da kroppslige plager fremkaller såpass mye traumer for meg.

Hver store dag som bursdag, konfirmasjon, dåp osv. i familien faket hun et anfall, har ikke vært en enste bursdag der det ikke har vært full ambulanse og sykehusinnleggelse av mamma. De fant jo som regel ingenting, men hun tålte ikke at noen andre skulle få oppmerksomhet.. Hver gang jeg ringer eller besøker henne handler alt om henne og hennes påståtte sykdommer. Hun spør aldri om åssen det går med meg eller andre søsken, om hun gjør det er det for å ha en grunn til å fortelle om sine egne påståtte plager og sykdommer i neste ledd. Min far er stuck i dette giftige forholdet etter mange år, får helt vondt inni meg. Hun later som hun ikke kan ting og sliter han ut med å handle for henne, gå og hente ting/bære ting hele tiden. I det neste øyeblikket klarer hun alt selv hvis det handler om henne..

Hun har tillogmed klart å skaffe seg rullestol selvom hun kan gå helt fint hjemme.. Det er vondt og se på... Sånn er Munchausen. Det triste er at hun selv har hatt en svært traumatisk oppvekst som har preget henne og skapt all denne ondskapen... Og det som er ennå mer trist er at vi barna må bruke et helt liv på å bearbeide alt sammen. Det er virkelig arvens kredittkort dette handler om! Som vi uskyldige barn må bruke et helt liv å rydde opp i!

Anonymkode: 397b9...6e0

• Liker 3
Skrevet

Jeg mistenker at en barndomsvenninne har det. Sånn som hun beskriver kroppen sin skulle man tro at den er sammensatt på en annen måte enn alle andre menneskers kropp. Hun må alltid ha heeelt andre medisiner enn alle andre, for de vanlige medisinene mot den aktuelle plagen funker etter sigende ikke på henne, alternativt tåler hun det ikke. Dette gjelder f.eks smertestillende når hun trenger det, og allergimedisiner.

Dessuten påstår hun alltid at hun trenger SÅ mye høyere doser enn hva alle andre hun kjenner har fått hvis hun får en sykdom som må kureres med medisiner. 

Hun har et par kroniske diagnoser, og så er det til stadighet noe mer eller mindre langvarig. Om det faktisk er sant er det ingen som egentlig vet. Hun er så godt belest på tingene sine at hvis det ikke er sant vil det være veldig vanskelig for en vanlig person å avsløre. Men samtidig virker det absolutt som om hun har behov for å bli sett og å få sympati og omsorg. Hun får det nærmest til å være en konkurranse hvor hun alltid er sykere enn andre, sykest innen "sin diagnose" og der hun alltid trenger den mest spesielle medisineringen og de sterkeste medisinene/høyeste lovlige dosene. Dette krever selvsagt også at omgangskretsen må ta hensyn og tilpasse seg til hennes helsetilstand på den aktuelle dagen. 

Anonymkode: 5b491...d19

Skrevet

Er det en psykisk sykdom? 
Min venninne faker noen ganger, men hun forklarer det med at hun trenger mer omsorg / oppmerksomhet fra kjæresten, så hun tror ikke det er noe problem. Hun hadde en litt vanskelig barndom hvor hun ikke fikk noe kjærlighet fra foreldrene. 

Anonymkode: 1fb55...1ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...