Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere, 

i dag fikk jeg høre at det finnes flere veier å gå hvis man vil bli lærer(barneskole). Men jeg vet bare om grunnskolelærerutdanningen.

På hvilke andre måter kan man få undervisningskompetanse i barneskolen? 

Jeg har forsøkt å google litt, men blir ikke særlig mye klokere. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har faglærerutdanning. Den er bare bachelor. I hvert fall var den det da jeg tok den. Har senere bygget på med flere fag. 

Anonymkode: 90df4...ea8

Skrevet

Master i f.eks språk og kultur, hvor du har minst 30 stp i hvert undervisningsfag + PPU. Man kan ta master i mye rart som innebefatter skolefag det går an å undervise i. I språk og kultur kan du f.eks få inn både samfunnsfag, norsk, engelsk og andre fremmedespråk.

Anonymkode: 2de39...a87

Skrevet

hvis du ikke allerede har noe utdanning så bør du likegjerne gå grunnskolelærer 1-7, med ppu så vil du i fleste tilfeller være mer sikret jobb 5-10. da underviser man i sine fag. fra 1-4 vil du i større grad også undervise i andre fag.

Anonymkode: 60918...f7a

• Liker 2
Skrevet

Bare sjekk at fagene du tar i masteren vil gi deg jobb i barneskolen. Jeg har master i rettsvitenskap pluss PPU, pluss 60 poeng hver i to språkfag og noen småfag til. Da jeg søkte jobb i starten ble jeg aldri innkalt til intervju ved barneskoler, kun VGS. Hørte da at de ikke ansetter lærere med PPU lavere enn 6. klasse, men har ikke sjekket om dette stemmer. 

Anonymkode: 1f1e5...048

• Liker 1
Skrevet

Det jeg får ut av dette, er at man like så gjerne kan gå grunnskolelærerutdanning. Ellers blir det jo sinnsykt lang utdanning for relativt middelmådig betalt jobb 🤔

• Liker 3
Skrevet
Hanna! skrev (1 time siden):

60 studiepoeng i relevant fag + master + PPU = lærer

Her finner du oversikt over fag og hvilken studiepeng som teller mot faget:

https://www.uio.no/studier/program/ppu/opptak/fagkrav.html

Så hvis jeg forstår riktig, vil dette si: 

1 pr på skole i et relevant fag, 5 år skole for master og 1 år skole for å få ppu = lærer? Altså 7 år skole til sammen 🤔

Skrevet
2 minutter siden, Sinsiew said:

Det jeg får ut av dette, er at man like så gjerne kan gå grunnskolelærerutdanning. Ellers blir det jo sinnsykt lang utdanning for relativt middelmådig betalt jobb 🤔

Ja. Det er ikke sånn at å ta en master i historie og så PPU er den korteste veien til lærer. Men det gir en fleksibilitet.

Og så er det veeeeldig mange som tar en master i noe det ikke er lett å få jobb med, spesielt ting som historie, litteratur og kultur og relgionsstudier. Da er lærer en fin utvei til å få jobb. 

Anonymkode: 968a8...1d3

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Sinsiew said:

Så hvis jeg forstår riktig, vil dette si: 

1 pr på skole i et relevant fag, 5 år skole for master og 1 år skole for å få ppu = lærer? Altså 7 år skole til sammen 🤔

Mest sannsynlig 5+1 år

Det er sannsynlig at når du tar master så tar du et, to eller tre relevante fag i den utdannelsen. For eksempel om du utdanner deg innen engelsk litteratur og tar støttefag i nordisk, så kan du undervise i både norsk og engelsk. Og så ett år med PPU. Etter dette er på plass kan man bare utvide med så mange fag man vil. Vil du undervise i fransk? Da kan du bygge på med 1 år med fransk.

Men om du vil være lærer for de aller yngste fører ikke dette fram. Siden PPU bare gir deg kompetanse i å undervise fra 5. på barneskolen pluss ungdomsskolen og vgs.

Jeg ville vanligvis ikke anbefalt dette løpet om man vil bli barneskolelærer. Det er nok et faglig tyngre løp, men med mindre å hente når det gjelder å utvikle de pedagogiske egenskapene. Dessuten tar det lengre tid.

• Liker 2
Skrevet

Hei! 

Ser at flere anbefaler PPU, men da får du undervisningskompetanse fra 5 klasse og opp. Så hvis du ser for deg småskolen så er ikke det en god vei å gå. 

Hvis jeg var deg, ville jeg fått meg jobb som lærer, søkt så deltid grunnskolelærerutdanning. Ofte il du få med arbeidsgiver på et spleiselag dersom du knytter deg for noen år. Spørs litt hvor du bor vel og merke, men her er Ofte gode muligheter:) 

• Liker 2
Skrevet
Hanna! skrev (6 minutter siden):

Mest sannsynlig 5+1 år

Det er sannsynlig at når du tar master så tar du et, to eller tre relevante fag i den utdannelsen. For eksempel om du utdanner deg innen engelsk litteratur og tar støttefag i nordisk, så kan du undervise i både norsk og engelsk. Og så ett år med PPU. Etter dette er på plass kan man bare utvide med så mange fag man vil. Vil du undervise i fransk? Da kan du bygge på med 1 år med fransk.

Men om du vil være lærer for de aller yngste fører ikke dette fram. Siden PPU bare gir deg kompetanse i å undervise fra 5. på barneskolen pluss ungdomsskolen og vgs.

Jeg ville vanligvis ikke anbefalt dette løpet om man vil bli barneskolelærer. Det er nok et faglig tyngre løp, men med mindre å hente når det gjelder å utvikle de pedagogiske egenskapene. Dessuten tar det lengre tid.

Ah, nei det virket kronglete og lite sikkert.. 

Takk for utfyllende svar 😊

Skrevet

Hvis man vet at man vil bli lærer, så er jo vanlig lærerutdanning det beste! PPU er mer for de som «tilfeldigvis» har noe skolerelaterte fag og som ønsker å undervise.. Har selv PPU og føler meg ikke kompetent til å jobbe med begynneropplæring (1/2 trinn) for eksempel. Har vært mest komfortabel på vgs og i voksenopplæring.. 

Anonymkode: e3d47...70a

• Liker 4
Skrevet
Neutral90 skrev (4 minutter siden):

Hei! 

Ser at flere anbefaler PPU, men da får du undervisningskompetanse fra 5 klasse og opp. Så hvis du ser for deg småskolen så er ikke det en god vei å gå. 

Hvis jeg var deg, ville jeg fått meg jobb som lærer, søkt så deltid grunnskolelærerutdanning. Ofte il du få med arbeidsgiver på et spleiselag dersom du knytter deg for noen år. Spørs litt hvor du bor vel og merke, men her er Ofte gode muligheter:) 

Ja, det hadde kanskje gått an! 

Det er snakk om å jobbe på en skole hvor jeg allerede har jobbet i over et år som vikar. Så det er jo absolutt et sted jeg vil være. 

Men å studere fulltid, og jobbe nesten fulltid går ikke, så deltid hadde absolutt vært noe. Men så er jeg utrolig lite fleksibel med tanke på praksis. Bor grisegrendt til, har ikke bil og to barn på under 4 år. Jeg kan ikke ha praksis på så mange andre skoler enn den jeg allerede jobber ved. Og 1 mnd gratis jobbing(praksis altså) i semesteret som jeg ser det er ved bla a. usn har vi ikke råd til.. Jeg må jo jobbe for penger 😅

Vanskelig det her. Men så har de ytret et ønske om at de vil ha meg som kontaktlærer da 🙈🤪

Skrevet
4 minutter siden, Sinsiew said:

Ah, nei det virket kronglete og lite sikkert.. 

Takk for utfyllende svar 😊

Bare hyggelig. 🙂

Men ja, den veien føler jeg er mest for de som er brennende interessert i faget mer enn det pedagogiske, eventuelt noen som blir lærer som plan B.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis man vet at man vil bli lærer, så er jo vanlig lærerutdanning det beste! PPU er mer for de som «tilfeldigvis» har noe skolerelaterte fag og som ønsker å undervise.. Har selv PPU og føler meg ikke kompetent til å jobbe med begynneropplæring (1/2 trinn) for eksempel. Har vært mest komfortabel på vgs og i voksenopplæring.. 

Anonymkode: e3d47...70a

Var inne og så på ppu. Det ser ikke veldig relevant ut for trinnet jeg jobber mest på, som er 2. trinn 😅 

Skrevet
Hanna! skrev (Akkurat nå):

Bare hyggelig. 🙂

Men ja, den veien føler jeg er mest for de som er brennende interessert i faget mer enn det pedagogiske, eventuelt noen som blir lærer som plan B.

Jeg føler jeg må la selve pedagogikken veie tyngre enn fag. Det er jo ganske små barn jeg jobber med, og der står ikke nødvendigvis faget fremst høyest på lista, men omsorg og veiledning 🙈

Skrevet
Sinsiew skrev (5 minutter siden):

Ja, det hadde kanskje gått an! 

Det er snakk om å jobbe på en skole hvor jeg allerede har jobbet i over et år som vikar. Så det er jo absolutt et sted jeg vil være. 

Men å studere fulltid, og jobbe nesten fulltid går ikke, så deltid hadde absolutt vært noe. Men så er jeg utrolig lite fleksibel med tanke på praksis. Bor grisegrendt til, har ikke bil og to barn på under 4 år. Jeg kan ikke ha praksis på så mange andre skoler enn den jeg allerede jobber ved. Og 1 mnd gratis jobbing(praksis altså) i semesteret som jeg ser det er ved bla a. usn har vi ikke råd til.. Jeg må jo jobbe for penger 😅

Vanskelig det her. Men så har de ytret et ønske om at de vil ha meg som kontaktlærer da 🙈🤪

Poenget med å knytte seg til en skole er at da får du lønn året gjennom, også når du er i praksis. Det skolen vinner på, er å få en utdannet lærer som har signert en avtale på å jobbe der i x antall år (2 som oftest) etter endt utdannelse. 

• Liker 2
Skrevet
Neutral90 skrev (18 minutter siden):

Poenget med å knytte seg til en skole er at da får du lønn året gjennom, også når du er i praksis. Det skolen vinner på, er å få en utdannet lærer som har signert en avtale på å jobbe der i x antall år (2 som oftest) etter endt utdannelse. 

Det skal jeg lufte for de! 

Takk! 

Skrevet

Om man tar GLU vil man i utgangspunktet ikke ha praksis på skolen man jobber på. Dessuten har man seks uker praksis i fire år som regel. Det kommer litt an på hvor mye obligatorisk oppmøte det er på stedet man utdanner seg på, men det er ikke så enkelt å arbeide ved siden av. Men som det blir skrevet over her: om man vet at man vil jobbe som lærer på barneskolen, er det best å utdanne seg til grunnskolelærer. Men det tar jo fem år, så man må tenke på det som en investering. :)

Anonymkode: e69d1...4f0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...