AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #1 Del Skrevet 28. oktober 2021 Jeg har vært i tvil hele livet om jeg vil bli mor. Nå har jeg fått kjæresten og kjenner lysten komme. Dessverre i en alder av 39år. Har vært hos gynekolog, som sier jeg er en "pluss" for min alder, har mange egg, men at jeg selvfølgelig ikke må vente med å prøve. Jeg har aldri sjekket når jeg har eggløsning, tar mensen som den kommer, om dere forstår. Nå tenker jeg det kan være en fordel å kartlegge eggløsning, men har ingen erfaring med dette. Har noen tips å dele med meg? Er starten å kjøpe en eggløsningstest på apoteket - i tilfelle, hvilken anbefaler dere? Takker. Anonymkode: b8e05...b68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #2 Del Skrevet 28. oktober 2021 Jeg har brukt Make sure og RFSU. Make sure kan man lese av etter 60sek, mens RFSU leser man av etter 15min. Forestrekker derfor Make sure da det er lett å glemme å sjekke RFSU etter 15min også er den kanskje ikke gyldig lengre. Men fordelen med RFSU er at det er 14stk i pakken i motsetning til 10stk i Make sure sine. Har bestilt Make sure på farmasiet, der er det ofte tilbud. Hvis du har stabil syklus så vil eggløsning som regel komme rundt syklusdag 14 (14 dager etter første dag med mensen). Jeg har uregelmessige sykluser, så hos meg er det annerledes. Derfor tester jeg fra siste dag i mens og helt frem til eggløsningstest viser to like sterke streker. Har du stabil syklus så kan du f.eks starte med å teste dag 10. Selv har jeg testen en gang om dagen inntil testene har vist mer farge på teststrek, da har jeg gått over til å teste morgen og kveld. For noen har nemlig bare LH-topp noen få timer, og da er det lett å gå glipp av. Men eggløsningstester viser ikke at du har hatt eggløsing. Som regel kommer eggløsningen påfølgende dag. Så ikke slutt å ha sex! Det skal være nok å ha sex annenhver dag fra noen dager før eggløsning og til et par dager etter. Men det skader jo ikke å ha sex oftere i syklusen, spesielt første PP når du ikke kjenner til når eggløsning er. Du kan også lese om basaltemperatur-metoden. Du måler temp hver morgen før du står opp til ca lik tid hver dag. Dagen før eggløsning skal tempen synke, for så å merkbart øke når eggløsning har funnet sted. Anonymkode: c8fca...0ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #3 Del Skrevet 28. oktober 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har brukt Make sure og RFSU. Make sure kan man lese av etter 60sek, mens RFSU leser man av etter 15min. Forestrekker derfor Make sure da det er lett å glemme å sjekke RFSU etter 15min også er den kanskje ikke gyldig lengre. Men fordelen med RFSU er at det er 14stk i pakken i motsetning til 10stk i Make sure sine. Har bestilt Make sure på farmasiet, der er det ofte tilbud. Hvis du har stabil syklus så vil eggløsning som regel komme rundt syklusdag 14 (14 dager etter første dag med mensen). Jeg har uregelmessige sykluser, så hos meg er det annerledes. Derfor tester jeg fra siste dag i mens og helt frem til eggløsningstest viser to like sterke streker. Har du stabil syklus så kan du f.eks starte med å teste dag 10. Selv har jeg testen en gang om dagen inntil testene har vist mer farge på teststrek, da har jeg gått over til å teste morgen og kveld. For noen har nemlig bare LH-topp noen få timer, og da er det lett å gå glipp av. Men eggløsningstester viser ikke at du har hatt eggløsing. Som regel kommer eggløsningen påfølgende dag. Så ikke slutt å ha sex! Det skal være nok å ha sex annenhver dag fra noen dager før eggløsning og til et par dager etter. Men det skader jo ikke å ha sex oftere i syklusen, spesielt første PP når du ikke kjenner til når eggløsning er. Du kan også lese om basaltemperatur-metoden. Du måler temp hver morgen før du står opp til ca lik tid hver dag. Dagen før eggløsning skal tempen synke, for så å merkbart øke når eggløsning har funnet sted. Anonymkode: c8fca...0ea Tusen hjertelig takk. Det var et svar jeg virkelig kan bruke til noe. Snilt av deg. Anonymkode: b8e05...b68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Northli Skrevet 28. oktober 2021 #4 Del Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har vært i tvil hele livet om jeg vil bli mor. Nå har jeg fått kjæresten og kjenner lysten komme. Dessverre i en alder av 39år. Har vært hos gynekolog, som sier jeg er en "pluss" for min alder, har mange egg, men at jeg selvfølgelig ikke må vente med å prøve. Jeg har aldri sjekket når jeg har eggløsning, tar mensen som den kommer, om dere forstår. Nå tenker jeg det kan være en fordel å kartlegge eggløsning, men har ingen erfaring med dette. Har noen tips å dele med meg? Er starten å kjøpe en eggløsningstest på apoteket - i tilfelle, hvilken anbefaler dere? Takker. Anonymkode: b8e05...b68 Så spennende!:) eggløsningstester kan absolutt hjelpe til med å kartlegge. Jeg hadde ikke peiling på syklus selv da jeg begynte å prøve, og hadde veldig uregelmessig sykluser. Jeg har brukt eggløsningstester en periode, notert ned syklusen i antall dager, og telt tilbake fra mens og sammenlignet det med eggløsningstestene i etterkant. Kvinner har forskjellig lengde på syklusen, men mensen kommer ca 14 dager etter eggløsning hos alle. Hos meg kommer den ca 12-14 dager etter, og nå har jeg sykluser på ca 32 dager, og har da EL rundt dag 18-20. i tillegg får jeg synlig med eggløsning slim, som varer i ca 3-5 dager. Ikke alle får dette synlig, men det er et tegn på at EL nærmer seg. Masse lykke til!🤞🏻 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #5 Del Skrevet 28. oktober 2021 1 hour ago, Northli said: Så spennende!:) eggløsningstester kan absolutt hjelpe til med å kartlegge. Jeg hadde ikke peiling på syklus selv da jeg begynte å prøve, og hadde veldig uregelmessig sykluser. Jeg har brukt eggløsningstester en periode, notert ned syklusen i antall dager, og telt tilbake fra mens og sammenlignet det med eggløsningstestene i etterkant. Kvinner har forskjellig lengde på syklusen, men mensen kommer ca 14 dager etter eggløsning hos alle. Hos meg kommer den ca 12-14 dager etter, og nå har jeg sykluser på ca 32 dager, og har da EL rundt dag 18-20. i tillegg får jeg synlig med eggløsning slim, som varer i ca 3-5 dager. Ikke alle får dette synlig, men det er et tegn på at EL nærmer seg. Masse lykke til!🤞🏻 Tusen takk for kjempe gode tips. Så snilt. Det eggløsningsslimet har jeg bare av og til, tror jeg. Ikke fulgt så godt med, der heller Anonymkode: b8e05...b68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 29. oktober 2021 #6 Del Skrevet 29. oktober 2021 Jeg har vært prøver mange ganger og ofte slitt med eggløsning. Men jeg kan høyst anbefale Babyplan sine strimler. Start på CD10 (dag 10 fra mensen starter) og ta èn strimmel hver ettermiddag. En gang mellom kl.15-18 og på så konsentrert urin som mulig, dvs. prøv å ikke drikk veeeldig mye før testingen. Dette tidspunktet fordi det er da LH er høyest i kroppen. Testene skal være ganske greie å lese av, men om man er helt nybegynner og syns det er vanskelig å tolke dersom strekene blir ganske like, så kan jeg anbefale de rosa testene til Clearblue som backup. De gangene jeg har vært usikker på om en strimmel er positiv eller ikke så har jeg tatt en sånn og fått klart digitalt svar. Ellers er det mange flinke tolkedamer her inne som kan hjelpe deg 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stAre Skrevet 29. oktober 2021 #7 Del Skrevet 29. oktober 2021 (endret) bruker appen premom, legger jeg inn mens og tar bilde av El tester. Appen predikerer bla fertil periode, eggløsningsdag etc. etter noen sykluser er det lett å få oversikt over de. Kjøper El tester på meny hvor jeg bor (de selger 10pk med make sure) 😊 har tatt en om dagen etter jobb fra 10 dag etter første dag i sist mens (når appen viser fertilt vindu). Endret 29. oktober 2021 av stAre 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #8 Del Skrevet 5. november 2021 On 10/29/2021 at 8:46 PM, stAre said: bruker appen premom, legger jeg inn mens og tar bilde av El tester. Appen predikerer bla fertil periode, eggløsningsdag etc. etter noen sykluser er det lett å få oversikt over de. Kjøper El tester på meny hvor jeg bor (de selger 10pk med make sure) 😊 har tatt en om dagen etter jobb fra 10 dag etter første dag i sist mens (når appen viser fertilt vindu). Tusen takk for svar. Så greit, da går jeg bare til Meny 🙂 Anonymkode: b8e05...b68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå