Gå til innhold

Dere som har foreldre i institusjon....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte besøker dere dem? Min mor har kommet på sykehjem. Jeg prøver å besøke henne 2 ganger i uka, noen ganger blir det bare 1 gang. Jeg har 100% jobb, fire barn og en mann som er mye borte med jobben. Eldste barnet er 15 år, så hun kan se etter de yngste når de har lagt seg 19.00 så jeg kan stikke inn. Men jeg vil ikke bruke datteren min for mye heller, hun har sitt eget liv som også skal leves. Når jeg reiser dit, blir jeg som regel to timer, to timer fylt med prat om sykdom, vondter, og dystre fremtidsutsikter.  Er helt pumpa hver gang jeg reiser derfra. 

Jeg elsker mamman min, hun har gitt meg alt og vært alt for meg opp gjennom årene og jeg får så dårlig samvittighet.  Dårlig samvittighet for at jeg besøker henne for sjeldent og dårlig samvittighet for at jeg finner så lite glede i besøkene. 

Anonymkode: c25c3...a96

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så godt som aldri. Pappa er voldelig og kjenner meg ikke igjen uansett. Han har 0 utbytte av besøket og jeg blir deprimert i en lang periode etterpå.

Vil huske han slik som han var

Anonymkode: 27cf8...3fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor ofte besøker dere dem? Min mor har kommet på sykehjem. Jeg prøver å besøke henne 2 ganger i uka, noen ganger blir det bare 1 gang. Jeg har 100% jobb, fire barn og en mann som er mye borte med jobben. Eldste barnet er 15 år, så hun kan se etter de yngste når de har lagt seg 19.00 så jeg kan stikke inn. Men jeg vil ikke bruke datteren min for mye heller, hun har sitt eget liv som også skal leves. Når jeg reiser dit, blir jeg som regel to timer, to timer fylt med prat om sykdom, vondter, og dystre fremtidsutsikter.  Er helt pumpa hver gang jeg reiser derfra. 

Jeg elsker mamman min, hun har gitt meg alt og vært alt for meg opp gjennom årene og jeg får så dårlig samvittighet.  Dårlig samvittighet for at jeg besøker henne for sjeldent og dårlig samvittighet for at jeg finner så lite glede i besøkene. 

Anonymkode: c25c3...a96

Uff…stakkars. Men du må huske på at du har din egen familie å ta vare på også. De er jo din hovedprioritet. 

En kveld i uken på 1 time høres nok ut i din livssituasjon. Heller gjøre mer stas ut av bursdag og morsdag. Sende blomster, pynte opp der og vise at du bryr deg på den måten. 
Også går det jo å ringe en kveld også. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg besøker mamma en gang i uka, har ikke overskudd til mer. Selv om jeg er glad i henne så har jeg mitt eget liv og. Og jeg nekter å ha dårlig samvittighet for at jeg ikke er der mer. 

Anonymkode: cf972...375

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Mine foreldre pleide å besøke besteforeldrene mine 1-2 ganger i uken, men det var med utflyttede barn og i perioden de besøkte 2 ganger i uken var det ikke så lang reisevei. Da de ble flyttet så det ble lengre reisevei tror jeg de kortet til 1 dag i uken. I din situasjon synes jeg 1 gang i uken nesten må være mer enn nok, du skal også klare å få hverdagen til å gå rundt og barna dine trenger deg jo, mer enn din mor gjør. Har du ingen søsken? Andre familiemedlemmer som kan stille opp og besøke? 

Anonymkode: 0f59c...79d

• Liker 1
Skrevet

Har som mål en gang i uka, klarer stort sett bare annenhver uke. Sykt dårlig samvittighet, men pendler til sammen tre timer til jobb daglig i en annen retning, og da blir det helgene det må tas av. Med barn må de også prioriteres, så det er ikke så enkelt 😕 

Anonymkode: a9c3f...a3b

Skrevet

Når vi bodde i samme kommune som de  tilhørte, besøkte vi de ca to gng. pr.uke. Ungene var skoleelever, måtte følges opp og en mamma må gjøre sitt. Jobbe både  ute og hjemme. :hug:

Skrevet

Jeg jobber på sykehjem. En gang i uken er omtrent standarden eller litt over på hvor ofte barn besøker. Mange har jo mer enn ett barn og da blir det ofte oftere at den eldre får besøk. Du skal ikke ha dårlig samvittighet på dette. Jeg hadde støttet deg og prøvd å hjelpe deg med å redusere dårlig samvittighet. Jeg har flere ganger hatt pårørende på kontoret som gråter over å ikke strekke til💕

• Liker 1
Skrevet

Hvor ofte var du på besøk før hun flyttet på sykehjem da?

Overgangen til å bo på sykehjem var vanskelig for vår, så da sørget vi i nærmeste familie at det kom noen nesten hver dag. Men vi var flere til å dele på det, så ble kun 1-2 ganger i uka på hver.

Etterhvert som h*n fant seg mer til rette og fant roen der, så trappa vi ned. Så hun har ordentlig, minst timelangt besøk et par dager i uka. Da er hver av oss innom enten hver uke, eller annahver uke. Alt ettersom.

Bonus her, er at sykehjemmet ligger i nærområdet her. Midt mellom skole/barnehage, butikk og hjemmet vårt. Så det faller seg naturlig å stikke innom på korte ‘stikk-innom-besøk’. Så h*n blir naturlig inkludert i livene våre.

Når poden har vunnet forballkamp, så er banen like ved. Stas å stikke innom og skryte litt ;) eller vi titter innom for å høre om trenger frukt, ukeblad el.l til helga, når vi skal på butikken som ligger på andre siden av hagen til sykehjemmet.

Anonymkode: e3da9...7e8

Skrevet

En gang i måneden ca. Det er to timers kjøring, så det tar en dag. H*n har fast besøk hver 14.dag av en annen slektning (som bor i den byen), og besøk av et annet barn/søsken kanskje annenhver måned. Til jul, påske og på sommeren blir det flere besøk samme uke. Men vår forelder er svært syk og dement, og orker ikke så mye besøk, og det har vekslet veldig opp gjennom årene hvor ofte noen har vært der, og hvor mye glede og nytte h*n har av det. 
(første året på et annet hjem/omsorgsbolig var noen der daglig. Det fungerte ikke i lengden for noen sv oss).

Anonymkode: f7546...902

Skrevet

Prøver å dra innom ca 2 ganger i uka. Broren min drar kanskje 1 gang. Da får hun besøk i snitt nesten annenhver dag og det har jeg slått meg til ro med.

Anonymkode: e71e2...734

Skrevet

De pårørende som kommer på besøk kommer ca. 1 gang i uken på avd. Vår. Det er riktig nok en demensavd. Og fikk ikke helt inntrykk utifra teksten at din mor var det. Men tenker du ikke skal ha dårlig samvittighet. Jeg har i hvert fall full forståelse for pårørende som ikke har mulighet til å komme ukentlig, og for dem som syntes det er tungt å være der. Det jeg ser gjelder demente er at etter et besøk så er de svært urolig gjerne resten av dagen, så ofte er sjeldnere bedre, men det blir jo ofte litt annet om hun ikke er dement. Men en telefonsamtale kan jo være vel så bra ☺️

Anonymkode: 125f2...4e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...