Gå til innhold

Etter hvor lang tid er det vanlig for kjærester å bli samboere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er begge 28 år, og har vært sammen i snart et år. Jeg begynner å bli klar for å flytte sammen, men han vil vente.

Tidlig i 20-årene har man jo all verdens tid, men jeg synes det er annerledes nå som vi nærmer oss 30. Om vi ikke passer som samboere, er det greiest å finne det ut først som sist. Menn har jo bedre tid på å finne seg en partner mtp barn, så det er en mulig grunn til at jeg kjenner mer på det enn ham. 

Jeg synes det er frustrerende at han føler seg så lite klar for å flytte sammen, og jeg er redd for at han skal tvile på forholdet. Han var lenge samboer med sin forrige kjæreste, så jeg mistenker at han en annen grunn til at han vil vente, er at han ikke har hatt så mye «sitt eget sted», og at han derfor vil kjenne på det. Det er jo naturlig.

Jeg vet ikke helt hvor jeg vil, men kom gjerne med støtte eller råd! Og: etter hvor lang tid flytta du sammen med kjæresten din? 

Anonymkode: ebb8c...793

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo helt opp til dere, ingenting er riktig. Jeg var sammen med kjæresten i drøyt to år (vi var 35 og 28), og vi flyttet ikke sammen.

Anonymkode: 51031...ec9

Skrevet

Vi var vel sammen under 6 mnd før vi flyttet sammen. 

Når det er rett, så er det rett. 

Anonymkode: 713b3...6c0

Skrevet

Eksen min var slik, jeg gadd ikke lengre tilslutt. 

Han jeg er sammen med nå flyttet jeg inn til (i praksis) etter noen måneder. Etter et år flyttet vi offisielt sammen. 

Anonymkode: 6c513...09e

• Liker 1
Skrevet

Tenker det kommer an på alder som du sier, men også bosituasjon. Eier dere begge i dag?

Hadde jeg og kjæresten eid når vi møttes begge to hadde vi det nok sittet lengre inne for meg å selge begge leilighetene og kjøpe sammen etter bare 1 år. Da vi møttes leide vi begge med andre og var der at vi begge ønsker å kjøpe (var akkurat ferdig med studier) Så vi valgte å kjøpe sammen litt under 1 år etter vi ble sammen.

Anonymkode: 868c5...e45

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Eksen min var slik, jeg gadd ikke lengre tilslutt. 

Han jeg er sammen med nå flyttet jeg inn til (i praksis) etter noen måneder. Etter et år flyttet vi offisielt sammen. 

Ah, skjønner. Så frustrerende. Men så bra at du fant noen som du er mer samstemt med, da. :)

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker det kommer an på alder som du sier, men også bosituasjon. Eier dere begge i dag?

Hadde jeg og kjæresten eid når vi møttes begge to hadde vi det nok sittet lengre inne for meg å selge begge leilighetene og kjøpe sammen etter bare 1 år. Da vi møttes leide vi begge med andre og var der at vi begge ønsker å kjøpe (var akkurat ferdig med studier) Så vi valgte å kjøpe sammen litt under 1 år etter vi ble sammen.

Ja, enig, bosituasjon har mye å si. Vi leier begge to (begge bor i kollektiv). Vi trives greit med de vi bor med, men leilighetene har jo ikke den beste standarden, og jeg tror vi kunne funnet en bedre leilighet sammen. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi var vel sammen under 6 mnd før vi flyttet sammen. 

Når det er rett, så er det rett. 

Ja, vi snakket om å flytte sammen etter seks mnd. Da var han mest gira, og jeg synes det var tidlig. Nå har det gått seks mnd til, og situasjonen har snudd. Hjelp!?

Skrevet

Jeg flyttet mer eller mindre inn 2 uker etter at jeg først møtte mannen min 😁

Anonymkode: 02a48...399

Skrevet

Vi var særboere i 7 år eller noe rundt det. Det var mest jeg som ikke ville flytte sammen og når jeg til slutt var "klar" så tok det litt tid å kjøpe noe sammen. 

Vi var da 31-32 når vi flyttet sammen men jeg følte jo at vi kjente hverandre godt nok etter 7 år så det var ikke nødvendig å flytte sammen for det.. Vi hadde jo vært på lange ferier, i perioder nesten bodd hos hverandre (spesielt han var hos meg flere dager i strekk noen ganger) og vært mye sammen generelt selv om vi ikke bodde sammen. Ett år etter vi flyttet sammen startet vi med å prøve å få barn. Så å vente lenge med å flytte sammen er ikke nødvendigvis hinder for familiestart, men såklart det kommer jo an på når du ønsker å begynne. 

Anonymkode: c8f78...ca4

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, enig, bosituasjon har mye å si. Vi leier begge to (begge bor i kollektiv). Vi trives greit med de vi bor med, men leilighetene har jo ikke den beste standarden, og jeg tror vi kunne funnet en bedre leilighet sammen. 

Hadde vi begge bodd i leid kollektiv, ville jeg nok helt klar hatt ønske å leie noe sammen etter den tiden dere har vært sammen :) 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja det er jo litt relevant, jeg var den som ikke ville flytte sammen men jeg bodde alene i egen leilighet og trivdes godt (det gjorde han og), så da var jo ikke det å finne et bedre sted å bo noe særlig faktor i vår avgjørelse.

Anonymkode: c8f78...ca4

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ah, skjønner. Så frustrerende. Men så bra at du fant noen som du er mer samstemt med, da. :)

Ja, det er akkurat det. Det ene er ikke mer riktig enn det andre, men man må finne noen man er mer på samme bølgelengde med. 

Med erfaring fra vennegjengen min ser jeg at det er de parene som har flyttet inn tidlig sammen som har vart. Men såklart, vennegjengen min er jo ikke fasiten på hvordan alle er, så for andre vil de være mer riktig å vente litt. Forøvrig synes jeg ett år er ganske "normalt", hvertfall hvis man ikke eier. Eller har barn selvfølgelig, da synes jeg ett år blir litt knapt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, vi snakket om å flytte sammen etter seks mnd. Da var han mest gira, og jeg synes det var tidlig. Nå har det gått seks mnd til, og situasjonen har snudd. Hjelp!?

Tror ikke jeg har så mange innspill til hjelp. 

Vi bodde nok i praksis hos hverandre fra start av. Så det var ikke så vanskelig å ta valget om å selge den ene boligen etter 6mnd. 

Hva var det som stoppet deg? (Hvorfor mente du det var for tidlig?) 
Og hva begrunner han det med når han sier han ikke er så gira lenger? 

Hva med å se rent analytisk på det? 
- Fordeler med å bo sammen
- Fordeler med å bo hver for seg
- Plan for samlivet videre (barn, felles økonomi, gifte seg) Hvor skal dere, og når ser dere for dere at det skal ha skjedd? 

Hvis dere begge er 28, så bør dette med barn være et tema snart. Dere kan ikke vente evig. Og da bør dere ha snakket om hvor lenge det er greit å vente, og hvor mange barn dere ønsker, og hvor tett mellom barna. 
Det kan jo også være greit å ha bodd sammen litt før man får barn og. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Vi er begge 28 år, og har vært sammen i snart et år. Jeg begynner å bli klar for å flytte sammen, men han vil vente.

Tidlig i 20-årene har man jo all verdens tid, men jeg synes det er annerledes nå som vi nærmer oss 30. Om vi ikke passer som samboere, er det greiest å finne det ut først som sist. Menn har jo bedre tid på å finne seg en partner mtp barn, så det er en mulig grunn til at jeg kjenner mer på det enn ham. 

Jeg synes det er frustrerende at han føler seg så lite klar for å flytte sammen, og jeg er redd for at han skal tvile på forholdet. Han var lenge samboer med sin forrige kjæreste, så jeg mistenker at han en annen grunn til at han vil vente, er at han ikke har hatt så mye «sitt eget sted», og at han derfor vil kjenne på det. Det er jo naturlig.

Jeg vet ikke helt hvor jeg vil, men kom gjerne med støtte eller råd! Og: etter hvor lang tid flytta du sammen med kjæresten din? 

Begge bør føle seg klare for det men forstår deg veldig godt som vil at dere skal bo sammen! Som du skriver så er det best å finne ut fortast mulig om dere passer som samboere eller ikke.. jeg og eksen flytta inn ilag etter knapt en månad som kjærester og holdt ut i 13 år ilag!  Det er først då man blir ordentlig kjent og ser om man passer ilag i lengda eller ikke 😊

Skrevet

Begynte å date i oktober/november, offisielt sammen i februar, kjøpte leilighet i mai, overtok og flyttet inn i leilighet i august 😊 Var vel 25 og 23 år. Fortsatt sammen 5 år senere 

Skrevet

Eksen og jeg flyttet sammen etter halvannet år etter push fra meg, inn i hans leilighet. Han ville egentlig aldri bo sammen, heller ikke starte noe familie sammen. Hadde et veldig fint og morsomt samliv, men at vi aldri var samkjørte mht. større planer ødela og skapte en god del mistillit, spesielt fra min side. Vårt tilfelle var nok et særtilfelle da, han var veldig spesiell. Han mente jeg ville for mye, men jeg ville de vanlige tingene som alle nesten uten unntak gjør. Problemet ble at jeg ble utålmodig ettersom ting med ham gikk treigere enn jeg eller noen andre jeg har hørt om noensinne har opplevd, og jeg var aldri sikker på om vi ville komme oss noe som helst sted for det sa han aldri noe om. Jeg tenker man flytter sammen når det føles riktig for begge, men hvis det er stor skjevhet så kan det bli problemer. Hadde jeg vært i din situasjon så hadde jeg spurt: Når da, sånn circa. Man må ha en følelse på om det er om 1, 5 eller 10 år, så du kan ta stilling. Det viktigste er å snakke godt om det, tenker jeg - det kommer man langt med. Noen vil jo ikke flytte sammen i det hele tatt, men en del av disse har jo barn fra tidligere ekteskap der de har bodd sammen med ektefelle. Da tenker jeg det er mer vanlig og kan innimellom være praktisk å bo hver for seg.

Anonymkode: 58140...67d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Opp til dere 😊 Og opp til han da. Vi hadde vært sammen nesten ett år, husker jeg syntes det var tidlig ,men var første gang jeg flytta sammen med noen og var redd det skulle skjære seg. Det har det ikke gjort etter 6 år sammen 😊

Anonymkode: 61e13...3ab

Skrevet

Når det føles rett for dere begge. 

• Liker 1
Skrevet

Når det føles riktig for dere begge. Jeg og min samboer hadde vært sammen i ett år, flyttet sammen fordi vi hadde avstandsforhold og ikke ønsket å bo så langt fra hverandre mer. 

Anonymkode: dd81b...ce0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...