AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #1 Del Skrevet 28. oktober 2021 Jeg vurderer å bli resepsjonist på et hotell i Oslo. Noen her som kan fortelle litt om fordeler, ulemper, og lønn, fra egen erfaring? Anonymkode: eab78...eb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #2 Del Skrevet 28. oktober 2021 Ulempen må vel være skiftarbeidet, jobbe til alle døgnets tider og ofte også ved høytider og helligdager etc. Men fordelen med dette igjen, er at du får mer lønn for å jobbe slik. Men om det er verdt det, er opp til hver enkelt å avgjøre. Er man ung og barnløs, så gjør det jo ikke så mye å jobbe natt og kveld. En annen ulempe er nok at som resepsjonist må du stå og ta i mot alt fra gjestene, det de har å si. Noen er sinte og misfornøyde, og tar dette ut ved å regelrett kjefte på resepsjonisten. Anonymkode: 7ea14...ec9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #3 Del Skrevet 28. oktober 2021 Ulemper: Dårlige arbeidstider og jobb selv om det et julaften, bursdag, skolestart eller nyttårsaften. Må stå store deler av dagen i ukomfortable sko (joggesko og lave pumps var ikke tillatt) Resepsjonister blir brukt som alt-mulig-mann. Om vaktmester, sikkerhet eller andre var borte....resepsjonen fikser det. Eneste sted vi ikke slapp inn var kjøkken. Gjett hvem som får skylden for alt og må ta imot de sure kommentarene? (Jobbet like ved Gardermoen, så var super gøy å få inn fullsatte kanselerte fly etter at kjøkkenet bar stengt....) Dagene føltes laaaaaange. Jeg sluttet etter noen måneder. Anonymkode: 89c9d...335 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #4 Del Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ulemper: Dårlige arbeidstider og jobb selv om det et julaften, bursdag, skolestart eller nyttårsaften. Må stå store deler av dagen i ukomfortable sko (joggesko og lave pumps var ikke tillatt) Resepsjonister blir brukt som alt-mulig-mann. Om vaktmester, sikkerhet eller andre var borte....resepsjonen fikser det. Eneste sted vi ikke slapp inn var kjøkken. Gjett hvem som får skylden for alt og må ta imot de sure kommentarene? (Jobbet like ved Gardermoen, så var super gøy å få inn fullsatte kanselerte fly etter at kjøkkenet bar stengt....) Dagene føltes laaaaaange. Jeg sluttet etter noen måneder. Anonymkode: 89c9d...335 Glemte fordelene: ........... Nei det var ingen. Anonymkode: 89c9d...335 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #5 Del Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Glemte fordelene: ........... Nei det var ingen. Anonymkode: 89c9d...335 Huffda 🙈 Jeg er vant med å jobbe turnus, kommer selv fra 15 år i kabinen. Men ønsker nå å jobbe på bakken. Hvordan er lønnen? Ts. Anonymkode: eab78...eb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #6 Del Skrevet 29. oktober 2021 Ingen? Anonymkode: eab78...eb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #7 Del Skrevet 29. oktober 2021 Jobbet som hotellresepsjonist i flere år. Jeg trivdes i mange år som ung og barnløs. Variable arbeidstider kan ofte være positivt, men dessverre er det nok mer kvelder og helger enn ellers. Men det er litt det samme som helsejobber. Man blir ganske sliten av netter og helger. Jeg satte pris på det i starten, men mer slitsomt i lengden. Å alltid måtte jobbe sommer, jul, påske, helger. Der er en svært variabel jobb. Jeg elsker å drive service og elsket det. Innsjekk utsjekk, litt økonomi, noen ganger vaktmester, bartender, terapeut, kokk, servitør ja alt. Jeg elsker det, mye varierende og alltid noe som skjer. Ulempen er at mange forventer alt av deg, folk er frekke, vanskelige, det er selvsagt mange hyggelig og fine folk også. Mye ulikt, men ja. Mye frekke og ufyselige folk også. Lønna er ganske ræva på sikt, men som en deltidsjobb eller i ungdommen er ser ganske greit. Jeg fikk bedre lønn der enn diverse kundeservice jobber jeg ble tilbudt fra tid til annen. Klærne kan være ganske ræva. Endel hoteller har strenge kles policy, i starten sto jeg på pumps. Det er grusomt. Vond kropp, skuldre og rygg. Etterhvert fikk vi lov til joggesko, og det var tillatt på hotellene jeg jobbet på etterpå også. Men vet om hoteller osm kjører finsko regel enda. Uniformen på endel hoteller er grusomt skjorte dressbukse og dressjakke. Varmt som fy på sommeren og ubehagelig alltid. Og du blir fort skitten hvis du plutselignskal servere noe, reparere noe, eller gjennom svett når du skal re opp noe. Noen hoteller har riktignok slappere uniformer. Mye bedre! Du får alltid mat på jobb. Du er pliktig til å få mat på jobben. Den er 80% av tiden, etter min erfaring, deilig! På dagtid når det var mye folk på jobb blir det laget noe til alle som står på pauserommet og du kan sette deg ned og ta dine 30min. Maten er sånn 50/50.. I helgene er min erfaring at det er få på jobb så du spiserheller restene fra buffet. Deilig! På kveldene lager somregel kokkene mat på kjøkkenet til deg. De lager det de kan og har, men det er oftes veldig deilig. Jibber du på et stort hotell med mange på jobb så kan det fungere annerledes. Ulempen er at om du er alene på jobb så må du spise når du kan. Så du spiser ofte kald mat. Og kokkene lager mat når de kan. Så du kan regne med å spise på et skikkelig ugunstig tidspunkt Du har ofte veslig gode rabatter på hoteller rundt forbi i Norge og verden. Det er veldig deilig! Gunstig 😁 Ellers en bransje med mye grums. Mye ekstravakter og timeslønnet. Lite fylltidsarbeid. Mye dårlig endring hvor du må hive deg rundt å stille opp, lite forutsigbart. Dårlig ordninger for betaling for overlapping mellom skift , lite orden på ting. Rot med lønn, aldri hatt medarbeider samtaler, utvikling osv. Men spennende å kunne samhandle med så mye ulike mennesker, ingen dag er likt, og dagens flyr. Det at gøy og spennende. Men du er somregel sikkerhetsansvarlig. Du kjenner litt på det alene på vakt, redd for brann. Og falske alarmer skjerm. Gjerne når du er alene. Da skulle alt skje på en gang. Og det er svært utfordrende.. Og det er vanskelig når det koker, du er alene i resepsjonen, tre personer i kø og noen som krever å få redd opp en ekstra seng eller har sjekke inn på et rom hvor det mangler dyner eller ekstra seng. Anonymkode: ae94d...591 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #8 Del Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 29.10.2021 den 21.39): Jobbet som hotellresepsjonist i flere år. Jeg trivdes i mange år som ung og barnløs. Variable arbeidstider kan ofte være positivt, men dessverre er det nok mer kvelder og helger enn ellers. Men det er litt det samme som helsejobber. Man blir ganske sliten av netter og helger. Jeg satte pris på det i starten, men mer slitsomt i lengden. Å alltid måtte jobbe sommer, jul, påske, helger. Der er en svært variabel jobb. Jeg elsker å drive service og elsket det. Innsjekk utsjekk, litt økonomi, noen ganger vaktmester, bartender, terapeut, kokk, servitør ja alt. Jeg elsker det, mye varierende og alltid noe som skjer. Ulempen er at mange forventer alt av deg, folk er frekke, vanskelige, det er selvsagt mange hyggelig og fine folk også. Mye ulikt, men ja. Mye frekke og ufyselige folk også. Lønna er ganske ræva på sikt, men som en deltidsjobb eller i ungdommen er ser ganske greit. Jeg fikk bedre lønn der enn diverse kundeservice jobber jeg ble tilbudt fra tid til annen. Klærne kan være ganske ræva. Endel hoteller har strenge kles policy, i starten sto jeg på pumps. Det er grusomt. Vond kropp, skuldre og rygg. Etterhvert fikk vi lov til joggesko, og det var tillatt på hotellene jeg jobbet på etterpå også. Men vet om hoteller osm kjører finsko regel enda. Uniformen på endel hoteller er grusomt skjorte dressbukse og dressjakke. Varmt som fy på sommeren og ubehagelig alltid. Og du blir fort skitten hvis du plutselignskal servere noe, reparere noe, eller gjennom svett når du skal re opp noe. Noen hoteller har riktignok slappere uniformer. Mye bedre! Du får alltid mat på jobb. Du er pliktig til å få mat på jobben. Den er 80% av tiden, etter min erfaring, deilig! På dagtid når det var mye folk på jobb blir det laget noe til alle som står på pauserommet og du kan sette deg ned og ta dine 30min. Maten er sånn 50/50.. I helgene er min erfaring at det er få på jobb så du spiserheller restene fra buffet. Deilig! På kveldene lager somregel kokkene mat på kjøkkenet til deg. De lager det de kan og har, men det er oftes veldig deilig. Jibber du på et stort hotell med mange på jobb så kan det fungere annerledes. Ulempen er at om du er alene på jobb så må du spise når du kan. Så du spiser ofte kald mat. Og kokkene lager mat når de kan. Så du kan regne med å spise på et skikkelig ugunstig tidspunkt Du har ofte veslig gode rabatter på hoteller rundt forbi i Norge og verden. Det er veldig deilig! Gunstig 😁 Ellers en bransje med mye grums. Mye ekstravakter og timeslønnet. Lite fylltidsarbeid. Mye dårlig endring hvor du må hive deg rundt å stille opp, lite forutsigbart. Dårlig ordninger for betaling for overlapping mellom skift , lite orden på ting. Rot med lønn, aldri hatt medarbeider samtaler, utvikling osv. Men spennende å kunne samhandle med så mye ulike mennesker, ingen dag er likt, og dagens flyr. Det at gøy og spennende. Men du er somregel sikkerhetsansvarlig. Du kjenner litt på det alene på vakt, redd for brann. Og falske alarmer skjerm. Gjerne når du er alene. Da skulle alt skje på en gang. Og det er svært utfordrende.. Og det er vanskelig når det koker, du er alene i resepsjonen, tre personer i kø og noen som krever å få redd opp en ekstra seng eller har sjekke inn på et rom hvor det mangler dyner eller ekstra seng. Anonymkode: ae94d...591 Tusen hjertelig takk for et godt beskrevet svar om hvordan det er å jobbe som resepsjonist! Kan jeg spørre om du fortsatt jobber med det i dag? Jeg prøver å komme på idéer på hva jeg kan jobbe som, har kun fagbrev i reiseservice og kun jobberfaring fra kabinen. Så det er veldig snevert å kombinere dette med jobb, så derfor har jeg tenkt at resepsjonist er det nærmeste jeg kan forvente som passer til erfaringen min. Hilsen ts. Anonymkode: eab78...eb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #9 Del Skrevet 31. oktober 2021 Det er et dårlig betalt yrke, med ugunstige arbeidstider og høye krav til resepsjonisten. Man skal kunne takle alt på stående fot. Og uansett hva som går galt enten det er på hotellet eller flyplassen/i taxien/i restauranten etc, så er det din feil. Fordelen er at du ikke rekker å kjede deg. Står det ikke noen foran deg som skal sjekke inn/ut, klage på noe, snakke ut om hvor vanskelig det er hjemme for tiden, spørre om bussrutene eller sjekke deg opp, så har du mail som skal leses og besvares, ankomstlister som skal gås gjennom, minibaruttak som skal registreres (vi gjorde det manuelt, sikkert automatisk nå...) samt mange andre arbeidsoppgaver som faller innunder respesjonen- og litt til. (På et tidspunkt måtte resepsjonistene vaske gulvet i resepsjonen og backoffice, i tillegg til å tørke støv, slik at hotellkjeden kunne spare inn på renholdspersonalet.) Ja, så er det som regel en med veldig god tid og mange spørsmål som ringer når innsjekkingskøen med slitne, sultne gjester går helt til svingdøra og kollegaen din måtte tilbringe resten av vakta på do på grunn av noe han spiste i går. Andre fordeler er gratis kaffe, uniform, rabatter på de andre hotellene i kjeden, julebord og godt samhold blant de ansatte. Hilsen tidligere hotellresepsjonist (med fagbrev) som nå har en universitetsutdanning innenfor noe helt annet. Anonymkode: 170ac...7bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #10 Del Skrevet 31. oktober 2021 Stemmer det at resepsjonister får mange sextilbud fra hotellgjester? Ei venninne av meg sa hun fikk masse tilbud. Anonymkode: 6ab76...7c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #11 Del Skrevet 31. oktober 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Stemmer det at resepsjonister får mange sextilbud fra hotellgjester? Ei venninne av meg sa hun fikk masse tilbud. Anonymkode: 6ab76...7c1 Jeg ble flørtet med og invitert ut på date av en hel haug i mine år som hotellresepsjonist. Det er heldigvis enkelt å avslå på en høflig måte, ved å si at vi er pppålagt å forholde oss profesjonelt til kundeforholdene (og jeg svarte som regel at jeg var lykkelig forelsket etc også) Anonymkode: 9fab0...9ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #12 Del Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Stemmer det at resepsjonister får mange sextilbud fra hotellgjester? Ei venninne av meg sa hun fikk masse tilbud. Anonymkode: 6ab76...7c1 Det skjedde meg noen få ganger. Jeg var da i slutten av 20-årene, og gift. (Ring på fingeren.) Hotellgjester kan være ganske frampå etter en øl eller ti i baren. Anonymkode: 170ac...7bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktusen Skrevet 31. oktober 2021 #13 Del Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Tusen hjertelig takk for et godt beskrevet svar om hvordan det er å jobbe som resepsjonist! Kan jeg spørre om du fortsatt jobber med det i dag? Jeg prøver å komme på idéer på hva jeg kan jobbe som, har kun fagbrev i reiseservice og kun jobberfaring fra kabinen. Så det er veldig snevert å kombinere dette med jobb, så derfor har jeg tenkt at resepsjonist er det nærmeste jeg kan forvente som passer til erfaringen min. Hilsen ts. Anonymkode: eab78...eb0 Nei, jeg gjør ikke det. Tok utdannelse ved siden av resepsjonsjobben, så for meg passet det godt å jobbe endel helger og kvelder. Jeg jobbet ca 70-80% (hadde 50% fast), og overlevde på det pga tilleggene. Og studerte i tillegg noen av årene. Så i år fikk jeg fast jobb innen det jeg utdannet meg som. Jeg forstår tankegangen din godt. I ditt tilfelle ville jeg nok kanskje forsøkt å gjøre det du tenker, men hatt det i tsnken som noe midlertidig. Og brukt det som et springbrett videre innen noe relatert derfra, f.eks leder i resepsjonen på sikt? Booking? Hvis du bor i en større by, og får noe erfaring innen resepsjonist ville jeg på sikt satset på firmaet generelt. Alt fra kundeservice, resepsjon og sentrale jobber i konsernet. Eventuelt så ville jeg etter litt erfaring som resepsjonist kanskje vurdert å ta et fag eller to mot helse eller sosiale tjenester, og derav forsøke arbeid i lukene på sykehus eller i resepsjonen på sykehuset, du har også resepsjonist på ulike større firmaer, i mitt nærområdet har du endel større firmaer som har resepsjonister i inngangen. Du har også denne tjenesten i endel andre tjenester, f.eks familievernkontoret, mediehus, treningssenter, kommune, barneverntjeneste, taxisentral, fysioterapi, helseinstitusjon, eldresenter, mm. Her vil det imidlertid være en fordel med noen kurs eller videreutdannelse. Men ikke umulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktusen Skrevet 31. oktober 2021 #14 Del Skrevet 31. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Stemmer det at resepsjonister får mange sextilbud fra hotellgjester? Ei venninne av meg sa hun fikk masse tilbud. Anonymkode: 6ab76...7c1 Sjeldent.. Jobbet som hotellresepsjonist i mange år. Opppevde mye flørting og menn som var ekstra hyggelig, menn som sa jeg var søt osv.. Kun to ganger opplevde jeg noe som var ubehagelig, en gang en som var direkte å foreslo sex, og en annen gang en som fikk meg opp på rommet på falsk grunnlag og derfra ble litt ubehagelig. Fikk mange flere tilbud og ubehageligheter når jeg jobbet som servitør eller bensinstasjon. Endret 31. oktober 2021 av Baktusen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #15 Del Skrevet 1. november 2021 Baktusen skrev (17 timer siden): Nei, jeg gjør ikke det. Tok utdannelse ved siden av resepsjonsjobben, så for meg passet det godt å jobbe endel helger og kvelder. Jeg jobbet ca 70-80% (hadde 50% fast), og overlevde på det pga tilleggene. Og studerte i tillegg noen av årene. Så i år fikk jeg fast jobb innen det jeg utdannet meg som. Jeg forstår tankegangen din godt. I ditt tilfelle ville jeg nok kanskje forsøkt å gjøre det du tenker, men hatt det i tsnken som noe midlertidig. Og brukt det som et springbrett videre innen noe relatert derfra, f.eks leder i resepsjonen på sikt? Booking? Hvis du bor i en større by, og får noe erfaring innen resepsjonist ville jeg på sikt satset på firmaet generelt. Alt fra kundeservice, resepsjon og sentrale jobber i konsernet. Eventuelt så ville jeg etter litt erfaring som resepsjonist kanskje vurdert å ta et fag eller to mot helse eller sosiale tjenester, og derav forsøke arbeid i lukene på sykehus eller i resepsjonen på sykehuset, du har også resepsjonist på ulike større firmaer, i mitt nærområdet har du endel større firmaer som har resepsjonister i inngangen. Du har også denne tjenesten i endel andre tjenester, f.eks familievernkontoret, mediehus, treningssenter, kommune, barneverntjeneste, taxisentral, fysioterapi, helseinstitusjon, eldresenter, mm. Her vil det imidlertid være en fordel med noen kurs eller videreutdannelse. Men ikke umulig. Tusen takk for gode tips. Mvh. Ts. Anonymkode: eab78...eb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappi Skrevet 1. november 2021 #16 Del Skrevet 1. november 2021 Vil tro at se fleste hoteller, i hvertfall de store kjedene følger tariffen (HRAF) lønnsmessig. Vil tro dette er en del dårligere enn hva du hadde som kabinpersonale, men det kan du sikkert slå opp og regne ut selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå