AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #1 Skrevet 28. oktober 2021 Er det lov at sjefen sitter hjemme og spionerer på oss ansatte via kameraer som er montert rundt om på arbeidsplassen? Dette er en butikk, og jeg vet ikke hvordan h*n har rett eller tilgang til å gjøre dette hjemmefra. Hvordan jeg vet ang. spionasjen er at h*n har ringt på jobbtelefon og sagt at vi ikke kan stå og prate/henge selv om h*n ikke er tilstede. Er dette lov egentlig? H*n har ikke noen grunn til å gjøre dette egentlig, alle gjør jobben sin og det var kun et engangstilfelle der noen ansatte sto i et par minutter og snakka når det var rolig i butikken. Anonymkode: e7188...375
anon321 Skrevet 28. oktober 2021 #3 Skrevet 28. oktober 2021 Kamera i butikk skal ikke brukes til å overvåke ansatte. Hvorvidt han har lov til å ha tilgang til bildene hjemmefra skal jeg ikke uttale meg om. Det er en stor forskjell om han tilfeldigvis har observert noe en gang, eller om dette er noe han "gjør" og at dere ofte får slike tilbakemeldinger. Om det er første/eneste gang - det er lite vits å lage en case av det. Han så noe, han reagerte. Om det har skjedd flere ganger - klag til HR/tillitsvalgt og peis på. Det er ulovlig.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #4 Skrevet 28. oktober 2021 Nei dette er ikke lov. Overvåkingskamera er for sikkerhet. Skal de brukes mot ansatte må det være misstanke om noe ulovelig og overvåkningen må informeres om. Gå ned på Spørsmål og svar på denne linken: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/personvern-pa-arbeidsplassen/ Anonymkode: d5ade...0f4 4
Minitroll Skrevet 29. oktober 2021 #6 Skrevet 29. oktober 2021 Min gamle sjef gjorde dette. Det er dessverre mye vanligere enn man skulle tro, men ulovlig og ubehagelig.
Gjest ti10 Skrevet 29. oktober 2021 #7 Skrevet 29. oktober 2021 Nei, han har ikke lov å sjekke overvåkningskameraene med mindre han har en veldig god grunn , men alarmselskapene tilbyr en løsning der kundene (i ditt tilfelle sjefen din) kan sjekke kameraovervåkningen fra mobilen. Men som flere andre sier, er det dessverre skremmende vanlig. "I områder i der det i hovedsak bare er ansatte som ferdes, skal det som hovedregel ikke overvåkes. Eksempler på slike områder er området bak en disk," Her kan du lese mer: https://www.arbeidstilsynet.no/contentassets/04ec2eb566d44942bd6693e9e3a0c99e/veileder-om-kontroll-og-overvaking-2019.pdf
tånegla Skrevet 29. oktober 2021 #8 Skrevet 29. oktober 2021 Så nå får du kollegaene dine med deg, og organiserer dere. En fagforening er godt å ha i ryggen når dere tar dette med sjefen. Handel og kontor er vel den fagforeningen dere hører til. Og du får andre fordeler også ved å være organisert.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #9 Skrevet 29. oktober 2021 anon321 skrev (På 28.10.2021 den 10.54): Kamera i butikk skal ikke brukes til å overvåke ansatte. Hvorvidt han har lov til å ha tilgang til bildene hjemmefra skal jeg ikke uttale meg om. Det er en stor forskjell om han tilfeldigvis har observert noe en gang, eller om dette er noe han "gjør" og at dere ofte får slike tilbakemeldinger. Om det er første/eneste gang - det er lite vits å lage en case av det. Han så noe, han reagerte. Om det har skjedd flere ganger - klag til HR/tillitsvalgt og peis på. Det er ulovlig. Case = sak, siden du ikke visste det 👍 Anonymkode: 2630d...079
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå