AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #1 Skrevet 28. oktober 2021 Jeg og eksen har en liten på 3 år som han har samvær med annenhver helg fast og noen ganger mer. Jeg har ikke noe imot far, jeg og han har et godt forhold til hverandre og samarbeider fint. Jeg opplever ofte å høre andre skryte over hvor flink han er med barnet vårt, noe som så klart bare er helt supert, men skrytet går på at han lager mat til han, går på tur med han, handler med han, tar han med til frisør, henter og leverer i barnehagen noen ganger osv. Altså helt vanlige ting. Han skrytes opp i skyene av de fleste rundt seg. Jeg gjør jo selv alle disse tingene mye mer og oftere enn far gjør, men jeg får ingen skryt, det er jo en selvfølge at man gjør disse tingene 😅 Altså, jeg er ikke misunnelig for dette, men når jeg tenker over det synes jeg det er litt rart og sant skal sies at jeg setter stor pris på far og synes selv han er flink (det hender faktisk og at jeg skryter over hvor flink han er til disse hverdagslige tingene😂) Hvorfor er det slik og hvorfor skryter vi så mye av dem men ikke over mammaene som ofte gjør mer? Anonymkode: 1229c...4fa 14
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #2 Skrevet 28. oktober 2021 Jeg synes det er en uting. Men det er jo fremdeles forventninger i samfunnet om at kvinner automatisk kan og skal gjøre disse tingene, mens mennene egentlig ikke kan eller skal men derfor er "såå flinke" om de gjør dem likevel. Vi er ikke så likestilt som mange liker å tro dessverre, dette er typisk eksempel på at holdninger og forventninger også er en del av likestilling. Anonymkode: 7d835...002 17
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #3 Skrevet 28. oktober 2021 Fordi man forventer for lite av fedre som omsorgspersoner, så når det gjør det som krevet så blir man fremdeles overrasket. Litt trist. Synes man skal skryte av begge, det er det mest hyggelige. Anonymkode: 14c51...155 14
Nelja Skrevet 28. oktober 2021 #4 Skrevet 28. oktober 2021 Hadde ikke falt meg inn å skryte av en far for å dekke sitt eget barns grunnleggende behov. Det er nok mange som ikke gjør det også, du legger bare merke til de som gjør det. Dette er en spesiell type mennesker, og har for lave forventninger til dagens pappaer. 5
anon321 Skrevet 28. oktober 2021 #5 Skrevet 28. oktober 2021 Dette oppleves sikkert forskjellig fra kjønn til kjønn, men personlig så mener jeg at det er omvendt. Det er en enorm "heier på deg" bølge hver gang en alenemor klarer å gå på butikken i sin travle hverdag. Det beste hadde jo vært om mennesker hadde sluttet med dette evige behovet for å gi/få skryt for å klare å leve! Men samfunnet er jo ikke helt rigget slik, og da blir det sånn som du skisserer.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #6 Skrevet 28. oktober 2021 Just now, AnonymBruker said: Fordi man forventer for lite av fedre som omsorgspersoner, så når det gjør det som krevet så blir man fremdeles overrasket. Litt trist. Synes man skal skryte av begge, det er det mest hyggelige. Anonymkode: 14c51...155 Jeg synes jo selv at mødre, spesielt alenemødre med hovedomsorg er flinkere, de har det travelt fra morgen til kveld hver dag, spesielt med småbarn. Og for å være ærlig så hadde jeg ikke hatt lyst å sende småen til far om han ikke gjorde disse tingene med barnet sitt, det er jo en selvfølge at han skal klare det, han er uthvilt når han får småen og helgen er kort 😅 Anonymkode: 1229c...4fa 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #7 Skrevet 28. oktober 2021 2 minutter siden, Nelja said: Hadde ikke falt meg inn å skryte av en far for å dekke sitt eget barns grunnleggende behov. Det er nok mange som ikke gjør det også, du legger bare merke til de som gjør det. Dette er en spesiell type mennesker, og har for lave forventninger til dagens pappaer. Jeg har to barn, eldste med en far som forsvant kjapt ut av livet hans og har ikke latt høre fra seg siden, så jeg har kansje ikke verdens høyeste forventninger til en far. Men jeg er helt enig, en skal jo dekke barnas grunnleggende behov som en selvfølge Anonymkode: 1229c...4fa
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #8 Skrevet 28. oktober 2021 Jeg har lagt merke til dette også, er helt enig i at det burde være unødvendig. Men man MÅ vist skryte av menn for å få de til å gjøre helt vanlige ting, alt fra å ta vare på egne unger til å vaske dassen. Hvordan klarer disse mennene å være i jobb? Får de 24/7 skryt så de jobber eller klarer de å jobbe uten? 🤷♀️ Jeg skryter av mannen når han gjør noe ekstra, som å ta ungene med på badehotell en helg så jeg kan få en frihelg.. 😎 Anonymkode: 82306...050 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #9 Skrevet 28. oktober 2021 Fordi mange menn sier at de skal passe unger når de har samvær. Jeg trodde det het å være pappa......., Anonymkode: 1b8f5...805 9
Engel Skrevet 28. oktober 2021 #10 Skrevet 28. oktober 2021 Det er vel helst den eldre genrasjonen som holder på sånn? Håper jeg. Men ja, det forventes fortsatt ikke like mye av fedrene. men opplever også at fedrene til en ganske stor grad forhindres i å ta samme plass som mødrene. Av mødre. Ble selv oppgitt senest for et par uker siden da det ble kalt inn i gruppe for noe som skulle arrangeres på skolen. Og hvem ble kalt inn? Jo kun mødrene. Jeg måtte si fra at de skulle kalle inn far, som var den som hadde satt seg opp for å bistå, selv hadde jeg ikke mulighet. Så lenge vi fortsetter å tenke som det vil vi aldri få full likestilling. Her er det mange kvinner som må gå i seg selv. Det er ikke bare menn som skaper dette. Heller tvert om. 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #11 Skrevet 28. oktober 2021 Føler min svigermor og skryter sin sønn i skyene for daglige ting, men om stebarnet mitt ikke har fine nok klær så er det MIN skyld!!! Anonymkode: 0cdd6...b9f 1
Tenkmedhodet Skrevet 28. oktober 2021 #12 Skrevet 28. oktober 2021 Hvorfor skal vi ikke skryte av fedre?
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #13 Skrevet 28. oktober 2021 Engel skrev (1 time siden): Det er vel helst den eldre genrasjonen som holder på sånn? Håper jeg. Men ja, det forventes fortsatt ikke like mye av fedrene. men opplever også at fedrene til en ganske stor grad forhindres i å ta samme plass som mødrene. Av mødre. Ble selv oppgitt senest for et par uker siden da det ble kalt inn i gruppe for noe som skulle arrangeres på skolen. Og hvem ble kalt inn? Jo kun mødrene. Jeg måtte si fra at de skulle kalle inn far, som var den som hadde satt seg opp for å bistå, selv hadde jeg ikke mulighet. Så lenge vi fortsetter å tenke som det vil vi aldri få full likestilling. Her er det mange kvinner som må gå i seg selv. Det er ikke bare menn som skaper dette. Heller tvert om. Jeg er 23 og har tatt meg selv i å rose kjæresten min for å kunne kutte en løk. Disse holdningene om at menn flest egentlig ikke kan lage mat, vaske klær, eller gi omsorg til barn, osv, og må roses når de gjør "the bare minimum" sitter dypt inne i flere av oss som også er unge. Må håpe på at neste generasjon er flinkere Anonymkode: adc78...7c3 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #14 Skrevet 28. oktober 2021 SÅ enig. Det toppet seg da svigermor storroste mannen min for å ha vært med på fødselen! Altså, gjett hvem andre som også var med på den fødselen da🙋🏼♀️🥵💪🏻 Anonymkode: 87578...371 8
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #15 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg synes det er en uting. Men det er jo fremdeles forventninger i samfunnet om at kvinner automatisk kan og skal gjøre disse tingene, mens mennene egentlig ikke kan eller skal men derfor er "såå flinke" om de gjør dem likevel. Vi er ikke så likestilt som mange liker å tro dessverre, dette er typisk eksempel på at holdninger og forventninger også er en del av likestilling. Anonymkode: 7d835...002 Så enig! Noen av venninnene mine sier ofte de synes mannen min er så flink, hvis jeg nevner helt normale ting han gjør med barna. Har aldri hørt dem har sagt noe til meg, for det er jo forventet at jeg skal gjøre de tingene 😅 Dette irriterer meg grenseløst, ikke fordi jeg vil ja skryt, men fordi jeg synes det er for høye krav til kvinner og for lave krav til menn mht. barn. Anonymkode: 18e12...6ef 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #16 Skrevet 28. oktober 2021 For de det du ramser opp er en mors oppgave. Synes det er merkelig at så mange fedre er noen tøfler. Anonymkode: 9b9a2...285
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #17 Skrevet 28. oktober 2021 Fordi «the bar is fucking low» for hvilket nivå man setter på forventninger til fedre ( og menn generelt). Anonymkode: fbac4...801 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #18 Skrevet 28. oktober 2021 Ja, menn har det faen meg enkelt. Både mor og far jobber fulltid, men mor går gravid, føder, går i barsel og tar seg av så uendelig mye mer i et hjem og familie enn de fleste menn. At mange kvinner skiller seg, har jeg FULL forståelse for. Å gi en mann skryt for å utføre enkle oppgaver og dekke basale behov, kan sammenlignes med å rose en retardert person. Flaut. Bare jævlig flaut. Anonymkode: 11d4e...c53 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #19 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, menn har det faen meg enkelt. Både mor og far jobber fulltid, men mor går gravid, føder, går i barsel og tar seg av så uendelig mye mer i et hjem og familie enn de fleste menn. At mange kvinner skiller seg, har jeg FULL forståelse for. Å gi en mann skryt for å utføre enkle oppgaver og dekke basale behov, kan sammenlignes med å rose en retardert person. Flaut. Bare jævlig flaut. Anonymkode: 11d4e...c53 Man kan skryte av hverandre også for ting som egentlig er forventet. Synes man heller bør skryte mer av kvinner på dette område enn å frata menn skryt. Og da snakker jeg om innad i forhold, selvfølgelig. Vi trenger ikke slå det opp i avisa. Anonymkode: 14c51...155 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #20 Skrevet 28. oktober 2021 Fordi alle vet at kvinner sitter og lurer på ting som dette, og dermed vet at menn flest lever i et forhold der hun har gjort seg selv til martyrdom. Det er verken sexy eller veldig interessant å leve med, og gjør derfor entusiastiske menn med mye tilstedeværelse mer imponerende. Menn som er fedre og i samboerskap er også mer attraktive enn kvinner med samme status. Derfor blir alt mer imponerende fordi hun har fått det som hun vil, og han har valget om å stikke. Anonymkode: a9edb...074
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå