Gå til innhold

Hva var poenget med vaksinen til og begynne med?

Anbefalte innlegg

Gjest QL2yBCGXlW
Skrevet

Var det å dempe smittetilfeller, eller var det å ufarliggjøre corona? Fordi det her går jo ikke an. 69% av befolkningen er vaksinert, og fortsatt er det så mye innleggelser og smitte? Det her blir rett og slett for dumt. Hva var grunnen til at vi ble anbefalt å ta vaksinen? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Cecilie Sadberg skrev (2 minutter siden):

Var det å dempe smittetilfeller, eller var det å ufarliggjøre corona? Fordi det her går jo ikke an. 69% av befolkningen er vaksinert, og fortsatt er det så mye innleggelser og smitte? Det her blir rett og slett for dumt. Hva var grunnen til at vi ble anbefalt å ta vaksinen? 

Vi ble forespeilet at når vi er vaksinert, så vil vi kunne leve som før - besøke våre kjære i utlandet, samles osv. Når det nå rasles med sablene og snakk om lokale og nasjonale tiltak, skjønner jeg ikke poenget. Vaksinen var "veien ut av pandemien", var de store, flotte ordene. Jeg kommer i hvert fall ikke til å ta dose 3, 10 eller hva de finner på. Har tatt to doser, det får holde.

• Liker 30
Gjest QL2yBCGXlW
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (7 minutter siden):

Vi ble forespeilet at når vi er vaksinert, så vil vi kunne leve som før - besøke våre kjære i utlandet, samles osv. Når det nå rasles med sablene og snakk om lokale og nasjonale tiltak, skjønner jeg ikke poenget. Vaksinen var "veien ut av pandemien", var de store, flotte ordene. Jeg kommer i hvert fall ikke til å ta dose 3, 10 eller hva de finner på. Har tatt to doser, det får holde.

Det var akkurat det jeg tenkte. Men det må nesten komme tiltak. Selv folk med to vaksinedoser havner jo på sykehuset, og det er jo ikke bedre på noen måter. Kjenner meg irritert som har gått så lenge med tålmodighet og gjort alt som anbefales, også er dette vi får igjen. Dette er katastrofe. Ja greit at de kan føre tiltak, men da bør de ikke skrike ut at vaksinen er løsningen, fordi folk går forhåpninger 

Skrevet

Forhindre alvorlig sykdom/sykdomsforløp

• Liker 13
Skrevet
Cecilie Sadberg skrev (7 timer siden):

Det var akkurat det jeg tenkte. Men det må nesten komme tiltak. Selv folk med to vaksinedoser havner jo på sykehuset, og det er jo ikke bedre på noen måter. Kjenner meg irritert som har gått så lenge med tålmodighet og gjort alt som anbefales, også er dette vi får igjen. Dette er katastrofe. Ja greit at de kan føre tiltak, men da bør de ikke skrike ut at vaksinen er løsningen, fordi folk går forhåpninger 

Vaksinen er et must. Den beskytter mot alvorlig sykdom i noe grad. Det som er viktig å forstå er at pandemier kommer til å komme igjen, hvis vi ikke endrer oss og fortsetter som før. Folk må forstå at de skal holde seg hjemme uten gyldig grunn til å gå ut.

• Liker 6
Skrevet
kar90 skrev (1 time siden):

Vaksinen er et must. Den beskytter mot alvorlig sykdom i noe grad. Det som er viktig å forstå er at pandemier kommer til å komme igjen, hvis vi ikke endrer oss og fortsetter som før. Folk må forstå at de skal holde seg hjemme uten gyldig grunn til å gå ut.

Og der forsto jeg at du troller 😁

• Liker 9
Skrevet

Vaksinen ble ikke utviklet for deltaviruset. Det ble utviklet for det opprinnelige koronaviruset. Viruset har mutert og vaksinen er ikke lenger like effektiv.

• Liker 11
Skrevet (endret)
Cecilie Sadberg skrev (9 timer siden):

Begge deler.

Men: De vaksinene vi bruker nå ble utviklet med tanke på og innrettet mot det opprinnelige Sars-CoV-2-viruset slik det fremsto vinteren 2019 / 2020, og siden da har vi som kjent fått ulike varianter av viruset med nye proteinstrukturer og endrede egenskaper.

En følge av dette er at både antistoffer opparbeidet gjennom tidligere koronasykdom (se for eksempel her: https://www.nature.com/articles/s41586-021-03777-9.pdf) og ved hjelp av de vaksinene vi bruker nå, er en god del mindre effektive enn ønskelig mot delta, som er den varianten som dominerer i verden i dag.

I tillegg er som kjent deltavarianten mye mer smittsom og en god del mer sykdomsfremkallende enn tidligere varianter av viruset. 

Når det er sagt, så tyder vel likevel all erfaring på at nåværende vaksiner fortsatt er rimelig effektive hva gjelder det å forhindre alvorlig sykdom etter deltasmitte. At de ikke forhindrer deltasmitte like godt er synd, men sånn er livet.

Håpet nå slik jeg ser det, er ikke uendelig med boostere med de samme gamle vaksinene, men oppdaterte vaksiner innrettet direkte mot deltavarianten. Slike er allerede blitt utviklet, og testes as we speak.

Dersom disse virker tilfredsstillende - om de viser seg å være like effektive mot delta som de opprinnelige vaksinene var mot det opprinnelige viruset - er mitt håp at vi med hjelp av disse oppdaterte vaksinene (endelig) skal klare å utrydde dette drittviruset.

---

Ser @lille pille var raskere enn meg, men skitt au.

Endret av DanielDuppsko
  • Liker 9
Skrevet

Vaksinen reduserer alvorlig sykdom og død med ca. 90%. Koronaviruset er dermed litt mindre farlig enn influensa. Selve smittespredningen er det ikke noe å gjøre med.

• Liker 7
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (10 timer siden):

Ja det var vel ganske innlysende hele tiden. Og det var derfor jeg tok 0 doser. Det får holde.

• Liker 14
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Skrevet
lille pille skrev (4 timer siden):

Vaksinen ble ikke utviklet for deltaviruset. Det ble utviklet for det opprinnelige koronaviruset. Viruset har mutert og vaksinen er ikke lenger like effektiv.

Hvorfor fortsetter vi med vaksinen på så høyt nivå fortsatt da, når det menes at den ikke lenger er like effektiv? 

• Liker 10
Skrevet
Cecilie Sadberg skrev (På 28.10.2021 den 9.58):

30 prosent av en befolkning på fem millioner er 1.5 millioner uvaksinerte. Eller én av tre personer. Det er mange! 69 prosent er ikke særlig bra, man trenger normalt nærmere 90 prosent dekning for å hindre smitte i å spre seg.

Skrevet
Cecilie Sadberg skrev (På 28.10.2021 den 9.58):

kjenner flere som har fått det, og de ble mye mindre syke , så er derfor, og hvis de ikke hadde tatt ,hadde de nok vert mer syke da begge 2 har flere tilleggsykdommer

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, Tamsi said:

30 prosent av en befolkning på fem millioner er 1.5 millioner uvaksinerte. Eller én av tre personer. Det er mange! 69 prosent er ikke særlig bra, man trenger normalt nærmere 90 prosent dekning for å hindre smitte i å spre seg.

Merknad. Man kan fortsatte smitte andre selv om man er vaksinert og føler seg frisk. 
Eneste vaksinen gjør, er å gi deg ett forhåpentligvis mildere forløp.

Om så 100% av befolkningen var vaksinerte, så ville vi fortsatt ha covid 19 i sirkulasjon.

• Liker 7
Skrevet
Jajajane skrev (10 timer siden):

Hvorfor fortsetter vi med vaksinen på så høyt nivå fortsatt da, når det menes at den ikke lenger er like effektiv? 

Fordi "mindre effektiv" ikke betyr det samme som "ineffektiv".

Her er én studie som så på effekten av Pfizer og Astra Zeneca-vaksinene mot delta:

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa2108891

To doser Pfizer ga fortsatt 88% beskyttelse mot symptomatisk sykdom, to doser AZ ga 67% beskyttelse.

Duraton skrev (3 minutter siden):

Merknad. Man kan fortsatte smitte andre selv om man er vaksinert og føler seg frisk. 
Eneste vaksinen gjør, er å gi deg ett forhåpentligvis mildere forløp.

Om så 100% av befolkningen var vaksinerte, så ville vi fortsatt ha covid 19 i sirkulasjon.

Alt tyder på at vaksinene også begrenser smittespredningen. Se for eksempel: https://www.newscientist.com/article/2294250-how-much-less-likely-are-you-to-spread-covid-19-if-youre-vaccinated/.

• Liker 6
Gjest Paramount
Skrevet
Fjugur skrev (22 timer siden):

Forhindre alvorlig sykdom/sykdomsforløp

Det er den tilpassede begrunnelsen, etter at det ble klart at vaksinen ikke gir immunitet. Begrunnelsen tilpasses etter hvert. Nyeste tilpasning er innføring av dose nr 3, neste blir nok dose 4 og 5. 

Skrevet
1 minutt siden, DanielDuppsko said:

Fordi "mindre effektiv" ikke betyr det samme som "ineffektiv".

Her er én studie som så på effekten av Pfizer og Astra Zeneca-vaksinene mot delta:

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa2108891

To doser Pfizer ga fortsatt 88% beskyttelse mot symptomatisk sykdom, to doser AZ ga 67% beskyttelse.

Alt tyder på at vaksinene også begrenser smittespredningen. Se for eksempel: https://www.newscientist.com/article/2294250-how-much-less-likely-are-you-to-spread-covid-19-if-youre-vaccinated/.

Tyder på at den begrenser.

La oss si for argumentet sin skyld at det er en begrensing av smitte. Så lenge R tallet ikke blir redusert under 1 med vaksine, så er det irrelevant. Smitten vil være her og den vil gå ifra vaksinert person til den neste vaksinerte personen.

• Liker 5
Skrevet (endret)
Paramount skrev (28 minutter siden):

Det er den tilpassede begrunnelsen, etter at det ble klart at vaksinen ikke gir immunitet. Begrunnelsen tilpasses etter hvert. Nyeste tilpasning er innføring av dose nr 3, neste blir nok dose 4 og 5. 

Du oppfordres herved til å lese de tidligere innleggene i tråden før du begynner å spekulere for egen regning.

Duraton skrev (26 minutter siden):

Tyder på at den begrenser.

La oss si for argumentet sin skyld at det er en begrensing av smitte. Så lenge R tallet ikke blir redusert under 1 med vaksine, så er det irrelevant. Smitten vil være her og den vil gå ifra vaksinert person til den neste vaksinerte personen.

Det er absolutt ikke irrelevant. Om deltaspredningen hadde foregått uhindret, i henhold til det basale reproduksjonstallet, ville samfunnet ha vært "stengt ned" for lenge siden.

Endret av DanielDuppsko
  • Liker 8
  • Opprett ny...