Gå til innhold

Hvem er halvparten av de uvaksinerte?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
PetterKanin skrev (18 minutter siden):

Nå motsier du deg selv. 

Nei.

Selv om andelen av vaksinerte på sykehus er større enn andelen av uvaksinerte på sykehus. Da ser man på alle som ligger på sykehus, og hvilken andel som er vaksinert og ikke, og finner at den vaksinerte er størst.

Når man ser på alle vaksinerte, ser man på hvor stor andel av de som ligger på sykehus, og finner en liten gruppe. 

Når man ser på alle uvaksinerte, ser man på hvor stor andel som ligger på sykehus, og finner en større gruppe. 

Ergo, en større del av de uvaksinerte havner på sykehus.

Hvis man ser på dette i brøk, med enkle tall, 100 stk totalt i befolkningen. Vi antar at 80% av befolkningen er vaksinert. Vi har litt flere vaksinerte som er innlagt enn uvaksinerte. For å få et fint tall anta at 10% av befolkningen er innlagt:

Sykehuset:

10 innlagt totalt. 

6/10 er vaksinert. 

4/10 er uvaksinert. 

Vaksinerte:

80 vaksinerte totalt. 

6/80 vaksinerte er innlagt. 

Uvaksinerte:

20 uvaksinerte totalt. 

4/20 uvaksinerte er innlagt. 

Sånn. La oss se på tallene. 

6/80 vaksinerte er innlagt. Det er 7.5%.

4/20 uvaksinerte er innlagt. Det er 20%.

Så selv om andelen vaksinerte på sykehus er større enn uvaksinerte, er det en større del av de uvaksinerte som ligger på sykehuset. 

Endret av DetVarIkkeMeg
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
DetVarIkkeMeg skrev (24 minutter siden):

Nei.

Selv om andelen av vaksinerte på sykehus er større enn andelen av uvaksinerte på sykehus. Da ser man på alle som ligger på sykehus, og hvilken andel som er vaksinert og ikke, og finner at den vaksinerte er størst.

Når man ser på alle vaksinerte, ser man på hvor stor andel av de som ligger på sykehus, og finner en liten gruppe. 

Når man ser på alle uvaksinerte, ser man på hvor stor andel som ligger på sykehus, og finner en større gruppe. 

Ergo, en større del av de uvaksinerte havner på sykehus.

Hvis man ser på dette i brøk, med enkle tall, 100 stk totalt i befolkningen. Vi antar at 80% av befolkningen er vaksinert. Vi har litt flere vaksinerte som er innlagt enn uvaksinerte. For å få et fint tall anta at 10% av befolkningen er innlagt:

Sykehuset:

10 innlagt totalt. 

6/10 er vaksinert. 

4/10 er uvaksinert. 

Vaksinerte:

80 vaksinerte totalt. 

6/80 vaksinerte er innlagt. 

Uvaksinerte:

20 uvaksinerte totalt. 

4/20 uvaksinerte er innlagt. 

Sånn. La oss se på tallene. 

6/80 vaksinerte er innlagt. Det er 7.5%.

4/20 uvaksinerte er innlagt. Det er 20%.

Så selv om andelen vaksinerte på sykehus er større enn uvaksinerte, er det en større del av de uvaksinerte som ligger på sykehuset. 

Her har du nok misforstått meg. Jeg skriver om andelen av vaksinerte og uvaksinerte som er på sykehus, ikke om andelen på sykehus som er vaksinerte/uvaksinerte.

Endret av PetterKanin
Skrevet (endret)
PetterKanin skrev (32 minutter siden):

Her har du nok misforstått meg. Jeg skriver om andelen av vaksinerte og uvaksinerte som er på sykehus

= når du ser på uvaksinerte og vaksinerte, og hvor mange av de som ligger på sykehus

, ikke om andelen på sykehus som er vaksinerte/uvaksinerte.

= når du ser på de som ligger på sykehus, og se hvilken som er vaksinert eller uvaksinert

Jeg ser på begge i innlegget du siterer. 

Tidligere skrev du 

Det at andelen vaksinerte på sykehus er lavere enn andelen uvaksinerte betyr ikke at de vaksinerte ikke er de som fyller flest plasser.

Jeg sier at du har rett at de vaksinerte fyller flest plasser nå. Men vi har også en overvekt av vaksinerte totalt sett i samfunnet, så det er mye færre vaksinerte som er innlagt enn uvaksinerte.

Det jeg prøver å si her er at det hjelper ikke å bare se på de som ligger på sykehuset, og hvor stor andel av de som er vaksinert/uvaksinert, noe jeg tolker som at du gjør. Man må se på forholdet mellom den, og man må se på hvor stor andel av de vaksinerte som blir innlagt, og hvor stor andel av de uvaksinerte som blir innlagt. 

Slik jeg tolker det mener du at de vaksinerte fyller opp sykehusene. Det stemmer ikke, og la oss gjøre et lite tankeeksperiment. 

Tenk igjen at vi har 100 innbyggere. 50% av befolkningen er vaksinert, 50% av befolkningen er uvaksinerte. For å finne ut hvor mange som er innlagt bruker vi samme forholdstall som i sted. 

Vaksinerte:

50 stk totalt. 

6/80 er innlagt, hentet fra isted. La oss finne ut hvor mange som er innlagt nå. 

X/50 = 6/80

X = 6*50/80 = 3.75 = 4 stk vaksinerte som er innlagt 

Uvaksinerte:

X/50 = 4/20

X=4*50/20 = 10 stk uvaksinerte innlagt. 

Nå er det uvaksinerte som fyller opp sykehusene, altså 10 stk uvaksinerte og 4 vaksinerte ligger på sykehus hvis bare halvparten av befolkningen er vaksinerte. Så argumentet om at vaksinerte fyller opp sykehusene holder ikke, all den tid vi er mange flere vaksinerte enn uvaksinerte. 

Igjen, dette er enkel grunnskolematematikk. 

Endret av DetVarIkkeMeg
  • Liker 4
Skrevet
DetVarIkkeMeg skrev (Akkurat nå):

Jeg ser på begge i innlegget du siterer. 

Tidligere skrev du 

Det at andelen vaksinerte på sykehus er lavere enn andelen uvaksinerte betyr ikke at de vaksinerte ikke er de som fyller flest plasser.

Jeg sier at du har rett at de vaksinerte fyller flest plasser nå. Men vi har også en overvekt av vaksinerte totalt sett i samfunnet, så det er mye færre vaksinerte som er innlagt enn uvaksinerte.

Det jeg prøver å si her er at det hjelper ikke å bare se på de som ligger på de som ligger på sykehuset, og hvor stor andel av de som er vaksinert/uvaksinert, noe jeg tolker som at de gjør. Man må se på forholdet mellom den, og man må se på hvor stor andel av de vaksinerte som blir innlagt, og hvor stor andel av de uvaksinerte som blir innlagt. 

Slik jeg tolker det mener du at de vaksinerte fyller opp sykehusene. Det stemmer ikke, og la oss gjøre et lite tankeeksperiment. 

Tenk igjen at vi har 100 innbyggere. 50% av befolkningen er vaksinert, 50% av befolkningen er uvaksinerte. For å finne ut hvor mange som er innlagt bruker vi samme forholdstall som i sted. 

Vaksinerte:

50 stk totalt. 

6/80 er innlagt, hentet fra isted. La oss finne ut hvor mange som er innlagt nå. 

X/50 = 6/80

X = 6*50/80 = 3.75 = 4 stk vaksinerte som er innlagt 

Uvaksinerte:

X/50 = 4/20

X=4*50/20 = 10 stk uvaksinerte innlagt. 

Nå er det uvaksinerte som fyller opp sykehusene, altså 10 stk uvaksinerte og 4 vaksinerte ligger på sykehus hvis bare halvparten av befolkningen er vaksinerte. Så argumentet om at vaksinerte fyller opp sykehusene holder ikke, all den tid vi er mange flere vaksinerte enn uvaksinerte. 

Igjen, dette er enkel grunnskolematematikk. 

Når vi snakker om hvem som fyller opp sykehusene så snakker vi om absolutte tall. At andelen på sykehus som er vaksinerte er høyere enn andelen på sykehus som ikke er vaksinerte er hevet over enhver tvil. Det vil selvsagt ikke si at årsaken til at andelen på sykehus som er vaksinerte er så høy er at de er vaksinerte. 

Skrevet
PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Når vi snakker om hvem som fyller opp sykehusene så snakker vi om absolutte tall. At andelen på sykehus som er vaksinerte er høyere enn andelen på sykehus som ikke er vaksinerte er hevet over enhver tvil. Det vil selvsagt ikke si at årsaken til at andelen på sykehus som er vaksinerte er så høy er at de er vaksinerte. 

Nei. Har du i det hele tatt lest innlegget mitt? 

• Liker 2
Skrevet (endret)
DetVarIkkeMeg skrev (1 time siden):

Har du tall og kilder på dette, så skal jeg gjøre et forsøk. 😋 Enig i poenget ditt der. 

Tallene for antall nye smittetilfeller sammen med antall nye innleggelser kan gi en pekepinn. Eks. tall fra fhi for uke 42 (for de over 16 år):

Fullvaksinerte: antall smittede 1704, antall nye innleggelser 37.

Uvaksinerte: antall smittede 898, antall nye innleggelser 25.

(Delvaksinerte: antall smittede 292)

Tallene varierer en del fra uke til uke, og på individnivå er ikke påvist smitte og innleggelse nødvendigvis tilhørende i samme uke. Det man kan lese ut fra tallene er at de aller fleste som blir smittet, vaksinert eller ei, blir ikke innlagt. Altså, de innlagte utgjør en veldig liten andel av de smittede for begge grupper.

Kilde: https://www.fhi.no/nyheter/2021/ukerapport-covid-19-uke-42-er-publisert/

Endret av Pivot
Skrevet
DetVarIkkeMeg skrev (2 minutter siden):

Nei. Har du i det hele tatt lest innlegget mitt? 

Jo. Ja.

Skrevet (endret)
PetterKanin skrev (3 minutter siden):

Jo. Ja.

Igjen, jeg har vist til grunnleggende skolematematikk, og forklart hvorfor man ikke bare kan se på antall innlagte på sykehusene. Hvis du vil benekte det får det være ditt problem. 

Endret av DetVarIkkeMeg
  • Liker 2
Skrevet
DetVarIkkeMeg skrev (3 minutter siden):

Igjen, jeg har vist til grunnleggende skolematematikk, og forklart hvorfor man ikke bare kan se på antall innlagte på sykehusene. Hvis du vil benekte det får det være ditt problem. 

At vaksinerte fyller de fleste plassene er et faktum.

Jeg kan prosentrgning. Men i motsetning til deg forstår jeg den også. 

• Liker 2
Skrevet
On 10/28/2021 at 9:55 AM, AfterTheRain said:

Det er unødvendig, farlig og uetisk å komme ut med slike tall. Det er nok splittelse i befolkningen nå.

Det er ikke uetisk å fortelle sannheten om forskjeller i adferd mellom grupper, jeg vil heller si at det er uetisk å lyve for å skjule dette.

• Liker 5
Skrevet
PetterKanin skrev (1 minutt siden):

At vaksinerte fyller de fleste plassene er et faktum.

Jeg kan prosentrgning. Men i motsetning til deg forstår jeg den også. 

Og jeg har ikke sagt noe annet heller, slik situasjonen er nå. Poenget er grunnen bak, som jeg har vist matematisk og forklart. Jeg har ikke sett deg presentere et eneste regnestykke her, jeg, så aner ikke om du forstår det. Det virker jo ikke sånn. 

• Liker 4
Skrevet
DetVarIkkeMeg skrev (1 minutt siden):

Og jeg har ikke sagt noe annet heller, slik situasjonen er nå. Poenget er grunnen bak, som jeg har vist matematisk og forklart. Jeg har ikke sett deg presentere et eneste regnestykke her, jeg, så aner ikke om du forstår det. Det virker jo ikke sånn. 

Så du er enig i at det er vaksinerte som fyller opp de fleste plassene, slik jeg skrev?

Skrevet
PetterKanin skrev (12 minutter siden):

Så du er enig i at det er vaksinerte som fyller opp de fleste plassene, slik jeg skrev?

Ja, det er jo slik situasjonen er nå. Men jeg er ikke enig i å bruke dette som et argument for at vaksinene er dårlige etc., for da ser man ikke på hele bildet. 

• Liker 3
Skrevet
DetVarIkkeMeg skrev (12 minutter siden):

Ja, det er jo slik situasjonen er nå. Men jeg er ikke enig i å bruke dette som et argument for at vaksinene er dårlige etc., for da ser man ikke på hele bildet. 

Som jeg skrev betyr det ikke at det er det at de er vaksinert som er årsaken til at de fyller opp sykehusene. 

Skrevet
PetterKanin skrev (1 time siden):

Som jeg skrev betyr det ikke at det er det at de er vaksinert som er årsaken til at de fyller opp sykehusene. 

Mener du at vaksinerte ikke blir lagt inn på grunn av covid, men noe annet ? 

• Liker 2
Skrevet
DetVarIkkeMeg skrev (3 minutter siden):

Mener du at vaksinerte ikke blir lagt inn på grunn av covid, men noe annet ? 

Nei. Jeg skriver bare at vaksinen ikke er årsaken.

Skrevet
PetterKanin skrev (7 minutter siden):

Nei. Jeg skriver bare at vaksinen ikke er årsaken.

Årsaken til hva da? Hva er årsaken da? 

• Liker 2
Skrevet
DetVarIkkeMeg skrev (Akkurat nå):

Årsaken til hva da? Hva er årsaken da? 

Årsaken til at de fyller opp de fleste sykehusplassene. Om de er innlagt grunnet covid er sannsynligvis covid årsaken.

Skrevet (endret)

-

Endret av PetterKanin
Skrevet (endret)
PetterKanin skrev (1 time siden):

Årsaken til at de fyller opp de fleste sykehusplassene. Om de er innlagt grunnet covid er sannsynligvis covid årsaken.

De "fyller ikke opp" de fleste plassene, de er litt over halvparten av de innlagte. Nå har jeg forklart veldig mange ganger hvorfor dette ikke nødvendigvis er noe negativt, tvert imot taler det i negativ favør for de uvaksinerte og positivt for de vaksinerte. Husk også at de innlagte uvaksinerte er yngre, de vaksinerte innlagte er eldre. 

Kan du si nøyaktig hva poenget ditt er med denne setningen? Hva vil du frem til her? 

PetterKanin skrev (3 timer siden):

Som jeg skrev betyr det ikke at det er det at de er vaksinert som er årsaken til at de fyller opp sykehusene. 

Endret av DetVarIkkeMeg
  • Liker 3
  • Opprett ny...