AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #1 Skrevet 28. oktober 2021 Søkte AAP, og tror jeg fikk det godkjent da jeg fikk beskjed om å sende meldekort neste måned. Pluss at jeg snakket med en veileder over telefon for ikke så lenge siden, og hun sa søknaden blir godkjent. Fikk en oppsummering om hva problemene mine var, og i tillegg under "tiltak" står det spesifikt at jeg ikke har gjennomført tiltak for å komme meg i arbeidslivet. Men jeg går jo til samtaler annenhver uke til psykolog/psykiater gjennom kommunen, og lurer på hvorfor dette ikke har blitt skrevet som tiltak? Er ikke dette tiltak? Videre står det at NAV skal hjelpe meg å komme meg i arbeidslivet, det setter jeg pris på og det ønsker jeg etterhvert jeg også, men akkurat nå klarer jeg det ikke. Sa det spesifikt til veilederen også. Etterhvert når psyken blir bedre ønsker jeg å studere, og nevnte dette for veiledern. Anonymkode: dcbce...4d5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #2 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Søkte AAP, og tror jeg fikk det godkjent da jeg fikk beskjed om å sende meldekort neste måned. Pluss at jeg snakket med en veileder over telefon for ikke så lenge siden, og hun sa søknaden blir godkjent. Fikk en oppsummering om hva problemene mine var, og i tillegg under "tiltak" står det spesifikt at jeg ikke har gjennomført tiltak for å komme meg i arbeidslivet. Men jeg går jo til samtaler annenhver uke til psykolog/psykiater gjennom kommunen, og lurer på hvorfor dette ikke har blitt skrevet som tiltak? Er ikke dette tiltak? Videre står det at NAV skal hjelpe meg å komme meg i arbeidslivet, det setter jeg pris på og det ønsker jeg etterhvert jeg også, men akkurat nå klarer jeg det ikke. Sa det spesifikt til veilederen også. Etterhvert når psyken blir bedre ønsker jeg å studere, og nevnte dette for veiledern. Anonymkode: dcbce...4d5 Noen som kan svare? Er så stresset Anonymkode: dcbce...4d5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #3 Skrevet 28. oktober 2021 Du bør nok snakke med veilederen din. Høres ut som du er i behandling, men ikke sikkert fastlegen din skrev det i aap-søknaden. Anonymkode: 3db25...c5b 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #4 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Søkte AAP, og tror jeg fikk det godkjent da jeg fikk beskjed om å sende meldekort neste måned. Pluss at jeg snakket med en veileder over telefon for ikke så lenge siden, og hun sa søknaden blir godkjent. Fikk en oppsummering om hva problemene mine var, og i tillegg under "tiltak" står det spesifikt at jeg ikke har gjennomført tiltak for å komme meg i arbeidslivet. Men jeg går jo til samtaler annenhver uke til psykolog/psykiater gjennom kommunen, og lurer på hvorfor dette ikke har blitt skrevet som tiltak? Er ikke dette tiltak? Videre står det at NAV skal hjelpe meg å komme meg i arbeidslivet, det setter jeg pris på og det ønsker jeg etterhvert jeg også, men akkurat nå klarer jeg det ikke. Sa det spesifikt til veilederen også. Etterhvert når psyken blir bedre ønsker jeg å studere, og nevnte dette for veiledern. Anonymkode: dcbce...4d5 Snakk med veilederen din, dessverre kun hn som kan hjelpe deg konkret med dette. Behandling kan være tiltak ja, og det høres ut som om du skulle hatt dette som tiltak. Har du en tiltaksplan? I så fall kan du be veileder om å legge inn behandling som tiltak. Anonymkode: b324a...14f
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #5 Skrevet 28. oktober 2021 Hvis du har fått godkjent søknaden din om AAP skal du ha fått et vedtaksbrev på det. Når du har mottatt brevet er søknaden din innvilget. Inntil du har fått det må du likevel sende inn meldekort, så det er ikke meldekortet som angir om søknaden er innvilget. Hvis jeg ikke husker feil får du etterbetalt fra tidspunktet du søkte/begynte å føre meldekort. Så det er viktig at du sender inn dette hver 14.dag. At du ikke har gjennomført tiltak for å komme i jobb står nok fordi du nettopp har kommet inn i systemet og ikke vært sendt rundt på forskjellige ting. At du går til psykolog kan være din aktivitet i aktivitetsplanen inntil videre, men det er kun viss de godkjenner det som aktivitet. Noen må gjøre andre ting i tillegg. Bare for å si det først som sist er det ikke sikkert du får studere fordi om du vil det. Og i alle fall ikke hva som helst. Ønsker du å studere kunst eller humaniora tviler jeg på du får det, fordi det er liten garanti for at du får jobb. Nav vil ha deg ut i jobb. Aller helst i morgen. Det vil si at har du allerede en utdanning/yrke er det dette de vil ha deg tilbake til (såfremt du ikke er frisør og har mistet begge hendene, - altså ikke kan jobbe med tidligere yrke). Har du ingen utdanning og vil bli sykepleier er det større sjans. Jeg sier dette bare så du er klar over at nav ikke alltid godkjenner dine ønsker, særlig hvis de tror at dette kan du ikke få til. Mitt tips er at du tar den tiden du trenger til å bli frisk, men at du samtidig setter deg oppnåelige mål. Du kan faktisk studere som egenaktivitet hvis nav godkjenner det. Men ikke i en sånn grad at du heller kunne stått i jobb (altså fulltidsstudent). Klarer du å ta ett fag/emne, så er du i litt aktivitet, samtidig som du ikke biter over så mye at du ikke blir frisk, for eksempel. Snakk med veilederen din om dette. Ser de at du klarer å studere litt, kan det være du får godkjent resten (såfremt det fører til jobb). Anonymkode: f8dbb...5c2 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #6 Skrevet 28. oktober 2021 Vent på vedtaksbrev og brev med begrunnelse for vedtaket (kommer ofte hver for seg, det ene er formelt vedtak og det andre er hvordan de vurderer din helse opp mot arbeid og allerede der kan det stå noe om studier og kurs men generelt er det slik at studier som man kan få studielån for da ikke kvalifiserer til aap utenom særlige tilfeller). Anonymkode: b3d54...3bc
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #7 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Søkte AAP, og tror jeg fikk det godkjent da jeg fikk beskjed om å sende meldekort neste måned. Pluss at jeg snakket med en veileder over telefon for ikke så lenge siden, og hun sa søknaden blir godkjent. Fikk en oppsummering om hva problemene mine var, og i tillegg under "tiltak" står det spesifikt at jeg ikke har gjennomført tiltak for å komme meg i arbeidslivet. Men jeg går jo til samtaler annenhver uke til psykolog/psykiater gjennom kommunen, og lurer på hvorfor dette ikke har blitt skrevet som tiltak? Er ikke dette tiltak? Videre står det at NAV skal hjelpe meg å komme meg i arbeidslivet, det setter jeg pris på og det ønsker jeg etterhvert jeg også, men akkurat nå klarer jeg det ikke. Sa det spesifikt til veilederen også. Etterhvert når psyken blir bedre ønsker jeg å studere, og nevnte dette for veiledern. Anonymkode: dcbce...4d5 Dette er absolutt et tiltak, men det må stå i planen din at det er et avtalt tiltak mellom deg og veileder Anonymkode: ae86b...087
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #8 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Mitt tips er at du tar den tiden du trenger til å bli frisk, men at du samtidig setter deg oppnåelige mål. Du kan faktisk studere som egenaktivitet hvis nav godkjenner det. Men ikke i en sånn grad at du heller kunne stått i jobb (altså fulltidsstudent). Klarer du å ta ett fag/emne, så er du i litt aktivitet, samtidig som du ikke biter over så mye at du ikke blir frisk, for eksempel. Snakk med veilederen din om dette. Ser de at du klarer å studere litt, kan det være du får godkjent resten (såfremt det fører til jobb). Anonymkode: f8dbb...5c2 Må nesten korrigere deg litt her. Jeg går på AAP og er fulltidsstudent på 3. året nå. Var ikke noe problem å få det innvilget. Anonymkode: 366cb...439
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #9 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Må nesten korrigere deg litt her. Jeg går på AAP og er fulltidsstudent på 3. året nå. Var ikke noe problem å få det innvilget. Anonymkode: 366cb...439 Jeg snakker om forskjellen på egenaktivitet og jobbrettet aktivitet. Om man har behandling som hovedaktivitet ("jobb rettet"), fordi man ikke klarer å stå i noe som helst av jobb, ville det være rart om man kan være fulltidsstudent, som jo regnes som 100% arbeidsbelastning. Da er man ikke minst 50% arbeidsufør, som man må være for å få AAP. Anonymkode: f8dbb...5c2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #10 Skrevet 28. oktober 2021 Særlig om opplæring/utdanning som arbeidsmarkedstiltak Enkelte medlemmer vil ha behov for opplæring for å komme seg i arbeid. Hvorvidt medlemmet har et behov etter § 11-6 bokstav b, avhenger av om opplæringen/utdanningen kan godkjennes som et arbeidsmarkedstiltak etter tiltaksforskriften kapittel 7. Opplæringstiltak kan også omfatte tiden som lærling eller lærekandidat ettersom dette er en del av en utdanning. * § 7-2.Innhold Opplæring kan gis som a. kortvarige kurs basert på behov i arbeidsmarkedet (arbeidsmarkedsopplæring). Arbeidsmarkedsopplæringen skal som hovedregel gi formell kompetanse i form av offentlige prøvebevis, sertifikater o.l., b. fag- og yrkesopplæring på videregående skoles nivå eller høyere yrkesfaglig utdanning, eller c. høyere utdanning. Anonymkode: 09c1b...d0f
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #11 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg snakker om forskjellen på egenaktivitet og jobbrettet aktivitet. Om man har behandling som hovedaktivitet ("jobb rettet"), fordi man ikke klarer å stå i noe som helst av jobb, ville det være rart om man kan være fulltidsstudent, som jo regnes som 100% arbeidsbelastning. Da er man ikke minst 50% arbeidsufør, som man må være for å få AAP. Anonymkode: f8dbb...5c2 Jeg har også behandling som aktivitet. Jeg tar både behandling (som er jobbrettet) OG er 100% student. Anonymkode: 366cb...439 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #12 Skrevet 29. oktober 2021 Jeg hadde behandling som aktivitet. Dette ble ikke oppført som ett tiltak, bare en del av aktivitetsplanen. Det var derimot tiltak når jeg startet med samtaler med rådgiver for kartlegging av kompetanse og lignende, og etterhvert i arbeidspraksis. Altså var det ett skille på arbeidsrettet aktivitet og behandlingsrettet aktivitet. Nav skal hjelpe deg komme i jobb, det er en del av nav sin oppgave. Det betyr ikke at det skal skje i dag. Det skal skje når tiden er inne, men det er likefullt nav sin oppgave, og dette presiserer dem med å si "vi skal hjelpe deg"... Anonymkode: 655d1...d9f
Angelheart2 Skrevet 29. oktober 2021 #13 Skrevet 29. oktober 2021 Det skilles på tiltak og behandling i aktivitetsplanen din. Med tiltak så mener NAV som regel tiltak i deres regi, slik som avklaring, oppfølging, karriereveiledning, arbeidsrettet rehabilitering eller lignende. Behandling i helsevesenet er aktivitet, men ikke tiltak. Tiltak kan også være tiltak som er satt i gang på arbeidsplassen din slik som en arbeidsplassvurdering, oppfølging fra Arbeidslivssenteret eller lignende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå