Gå til innhold

Overta bedrift

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er daglig leder i en bedrift som eieren nå ønsker at jeg skal overta. Jeg styrer alt i bedriften unntatt lønnskjøring og betaling av regninger. Er usikker på om jeg får lån til dette, og om jeg i såfall må satse hus og hjem. Bedriften går med overskudd, så det lover jo bra. Men hva må jeg tenke over i denne sammenheng? Hvordan blir det med lønnen min? Kjører jeg min egen lønn på vanlig måte som med de andre arbeidstakerene med vanlig trekk av skatt hver måned, eller tar jeg ut eventuelt overskudd, og skatter som selvstendig næringsdrivende en gang i året?

Noen som vet hvor mye det koster å la en revisor/regnskapsfører ta seg av det økonomiske? Månedsoppgjør etcetera?

Det er fryktelig mye jeg ikke kan, og derfor er jeg veldig usikker. Samtidig er det noe som heter; den som ikke våger, ikke vinner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer vel an på hvor stor bedriften er, om det er (flere) ansatte og hva den er registrert som. Det gjelder ulike regler og ulikt ansvar avhengig om det er et enkeltmannsforetak, ansvarlig selskap eller aksjeselskap. Sistnevnte er det lureste dersom du ikke ønsker å garantere med hus og hjem (og det bør du stort sett rett og slett ikke gjøre om det dreier seg om mer enn en hobbyvirksomhet mener nå jeg). Men da må du ha en viss egenkapital å spytte inn i selskapet også, tror jeg. Jeg kan ikke reglene i detalj, men dersom bedriften er et AS, og den har en ok forhistorie i banken, så er det vel bedriften som låner pengene og ikke du...?

Kostnader til regnskap er ikke så høye, men det også kommer jo an på bedriftens størrelse og om det er mye å gjøre for regnskapsfører. Og det er momsoppgjør (foreldet uttrykk?) annenhver måned.

Før du i det hele tatt vurderer å overta bør du ta kontakt med banken, Fylkesskattesjefen eller Likningskontoret - og jeg anbefaler som så mange ganger før - www.bedin.no . Dessuten bør du absolutt ta en prat med den som har eid bedriften før om hvordan regnskap o.l har forløpt - det er vanskelig å svare på sånt på helt generell basis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvstendig, å eier å daglig leder av en bedrift. Tar ut en fast mnd. lønn hver mnd.

Koster en del å ha regnsakpsfører, men noen firmaer er pålagt å ha det.

Jeg kan gjøre det sjøl. Tar litt tid, men veldig greit å lære seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før eventuelt sier ja, bør du:

- finne ut hvorfor nåværende eier vil trekke seg

- få oversikt over regnskapet de siste par-tre årene så du vet ALT du kan om bedriftens økonomiske situasjon

- lær deg så mye som mulig om det å drive bedrift, og da snakker jeg om det kjedelige papirarbeidet, lover og regler som måtte gjelde for din bransje og bedrift

- sett deg inn i forskjellen enkeltmannsforetak og AS (du bør seriøst vurdere AS om dette er en større bedrift med flere ansatte og/eller driver med tjenester som krever varelager/store utgifter etc. Enkeltmannsforetak er greit for småbedrifter uten store risker)

Altså: ikke stress med mye en revisor eller regnskapsfører koster før du vet mer om hva dette krever av deg. Prisen på en revisor er ikke mer enn detaljer når det kommer til det å drive en bedrift. Lover, regler, styreformer og den økonomiske situasjonen til bedriften er de store tingene å skjønne seg på først.

Sist men ikke minst: Ikke forhast deg! Ta gjerne sjanser, men vit hva du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du er pålagt revisjon da det er AS.

Mulig du har lov til å føre regnskapet selv, men man bør kunne en del. Det kan fort bli økonomsk gevinst å la en kydig regnskapsfører hjelpe deg.

Det er en del prisforskjeller på regnskapsførere. Prisene varierer en del på landet og i større byer. Tallene/papirene kan du sende, men sjekk at vedkommende har god kunnskap. Lykke til.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...