Gå til innhold

Opparbeider man seg ikke feriepenger av foreldre penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

?

Anonymkode: 4835b...0fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nav.no: 

Sitat

Feriepenger fra NAV utgjør 10,2 prosent av brutto foreldrepenger for de første 12 eller 15 ukene av den samlede stønadsperioden (12 uker ved 100 prosent dekningsgrad og 15 uker ved 80 prosent dekningsgrad). Det betyr at hvis bare én av foreldrene har fått utbetalt foreldrepenger de første 12 / 15 ukene, vil ikke den andre forelderen få feriepenger.

Hvis bare én av foreldrene har arbeidsgiver, er det denne forelderen som får utbetalt feriepenger.

Hvis arbeidsgiver utbetaler foreldrepenger, er det også de som utbetaler feriepengene.

Hvis de første 12 / 15 ukene av foreldrepengeperioden går fra ett kalenderår og over i neste kalenderår, vil du i år kun få utbetalt feriepenger av de dagene du har hatt med foreldrepenger i forrige kalenderår. Feriepenger for foreldrepengedagene i inneværende år blir utbetalt i forbindelse med neste års feriepengeutbetaling.

Perioden som benyttes på utbetaling av feriepenger og som vises på utbetalingsmeldingen er 1. til 31. mai i det året de utbetales.

Anonymkode: 15ef7...682

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nav.no: 

Anonymkode: 15ef7...682

Så den, men det er fortsatt uklart for meg, betyr dette at jeg får mye mindre enn vanlig da? Forstår jeg det rett?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så den, men det er fortsatt uklart for meg, betyr dette at jeg får mye mindre enn vanlig da? Forstår jeg det rett?

Ja, du får bare for de første 12 eller 15 ukene, som det står. Så det blir mindre enn vanlig. 

Anonymkode: ffe45...24f

Skrevet

Det spørs om du får utbetalt direkte fra nav eller direkte fra arbeidsgiver og evt hvor mye arbeidsgiver dekker. Min arbeidsgiver dekker feriepenger for hele perioden men her er det forskjeller fra arbeidsplass til arbeidsplass. Så ville hørt med dem.. 

Anonymkode: 811c1...57b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, du får bare for de første 12 eller 15 ukene, som det står. Så det blir mindre enn vanlig. 

Anonymkode: ffe45...24f

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det spørs om du får utbetalt direkte fra nav eller direkte fra arbeidsgiver og evt hvor mye arbeidsgiver dekker. Min arbeidsgiver dekker feriepenger for hele perioden men her er det forskjeller fra arbeidsplass til arbeidsplass. Så ville hørt med dem.. 

Jeg jobber i Oslo kommune. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Signerer dette. Veldig stor forskjell fra arbeidsgiver til arbeidsgiver.

I min forrige jobb fikk jeg foreldrepenger utbetalt direkte fra NAV. Da ble det stusslig med feriepenger året etterpå gitt... Men nå har jeg skiftet jobb, og der får jeg utbetalt vanlig lønn hele permisjonen (og jobben får refundert fra NAV). Det betyr at jeg får vanlig feriepengegrunnlag.

Dog jeg må huske på at i løpet av 2022 så skal jeg ha noe ulønnet permisjon også, så grunnlaget vil bli mindre enn vanlig. Ikke like mye feriepenger som jeg er vant til. Men likevel myye bedre enn om NAV er direktelinken.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg jobber i Oslo kommune. 

Du må nesten spørre arbeidsgiver selv. Du har en HR-avdeling og en personalhåndbok, sannsynligvis står det i personalhåndboken hvis ikke så kan du spørre HR. 

Anonymkode: 78938...750

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...