AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #1 Del Skrevet 28. oktober 2021 Jeg vurderer å bytte yrke. Har jobbet mange år i helsevesenet med fagbrev. Er litt lei av å jobbe mye for en grei årsinntekt. Har i noen år vurdert å utdanne meg til trafikkstyrer, så videre til togleder. Det høres greit ut med betalt utdanning, at studieforløpet er kort, å at man får en grei lønn når man er ferdig utdannet. Skremmende, men samtidig spennende å bytte yrke. Noen som har erfaring fra denne utdanningen,jobb og jobbmuligheter? Anonymkode: d5661...f5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #2 Del Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg vurderer å bytte yrke. Har jobbet mange år i helsevesenet med fagbrev. Er litt lei av å jobbe mye for en grei årsinntekt. Har i noen år vurdert å utdanne meg til trafikkstyrer, så videre til togleder. Det høres greit ut med betalt utdanning, at studieforløpet er kort, å at man får en grei lønn når man er ferdig utdannet. Skremmende, men samtidig spennende å bytte yrke. Noen som har erfaring fra denne utdanningen,jobb og jobbmuligheter? Anonymkode: d5661...f5a Why not. Jobber selv som konduktør. Som togleder sitter du oftest inne ett rom med masse skjermer. Du har allt ansvar over togfremforingen og sikkerhet. så er en utfordrende jobb. Krever nøyaktighet og sjappe beslut. Du jobber og turnus kveld dag natt. Er meget godt betalt og en stillesittende jobb. ☺️ Anonymkode: b4b58...f23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #3 Del Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Why not. Jobber selv som konduktør. Som togleder sitter du oftest inne ett rom med masse skjermer. Du har allt ansvar over togfremforingen og sikkerhet. så er en utfordrende jobb. Krever nøyaktighet og sjappe beslut. Du jobber og turnus kveld dag natt. Er meget godt betalt og en stillesittende jobb. ☺️ Anonymkode: b4b58...f23 Glemte. Det er nokk vanskeligt å få jobb som togleder. Du må bli Txp før du kan bli togleder. Regne åsså med att du må flytte på deg Anonymkode: b4b58...f23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #4 Del Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg vurderer å bytte yrke. Har jobbet mange år i helsevesenet med fagbrev. Er litt lei av å jobbe mye for en grei årsinntekt. Har i noen år vurdert å utdanne meg til trafikkstyrer, så videre til togleder. Det høres greit ut med betalt utdanning, at studieforløpet er kort, å at man får en grei lønn når man er ferdig utdannet. Skremmende, men samtidig spennende å bytte yrke. Noen som har erfaring fra denne utdanningen,jobb og jobbmuligheter? Anonymkode: d5661...f5a Alltså du må bli togexpeditør (txp) før du kan bli togleder eller bli trafikstyrer. Du må kunne holde hode kallt under nødsituationer. Og ta raske og nøyaktige beslut Anonymkode: b4b58...f23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #5 Del Skrevet 28. oktober 2021 Sorry før masse meld nå. Men glemte åsså å si att det står att lønn er på ca 450k/ året på nette men det er fra 2017. En fører tjener godt over 600k i året og en operativ leder tjener over 700 k i året. Så togleder må vare langt over det siden det er toppen av allt. Regne med hvartfall 700-1 milj i året Anonymkode: b4b58...f23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #6 Del Skrevet 28. oktober 2021 Det beste er å starte som konduktør eller fører. Og sen søke till txp. Oftest legger togleder / txp stillingene ut internt hos bane nor. Og du må gå igjenom masse psykologiske tester, og det er ikke mange jobber i togleder yrket. Anonymkode: b4b58...f23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #7 Del Skrevet 28. oktober 2021 Skal du bli tog leder bør du bo i Oslo, Trondheim eller Bergen. Det er de eneste stedene det er (skal ende opp med å bli) togledersentraler. Alt annet skal legges ned. Det gjelder mange txp-stasjoner også. Bane NOR holder på med en stor nedskalering av trafikkstyrere nå. Hele Nordlandsbanen skal bort neste år, det samme gjelder Gjøvikbanen og andre banestrekninger står for tur. Det er store interne stridigheter rundt dette og mange txp'er har svært lite lojalitet igjen pga ledelsens håndtering. Her kunne jeg ha skrevet mye, men lar det være med det. Jeg anbefaler ingen å søke trafikkstyrer. Videre er ikke lønnen så høy som noen skrev tidligere i tråden. Trafikkstyrere ligger langt etter og blir ikke prioritert lønnsmessig. Gjennomsnittet ligger mellom 500-600K, avhengig av hvilken turnus du har. Grunnlønna er dårlig. Togledere tjener kanskje 150K mer. Til gjengjeld har de mer ansvar. For å bli Trafikkstyrere må du passere noen arbeidpsykologiske tester i tillegg til helsekrav. Vil du tjene godt bør du heller søke flygeleder. Anonymkode: e3c4a...641 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #8 Del Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Why not. Jobber selv som konduktør. Som togleder sitter du oftest inne ett rom med masse skjermer. Du har allt ansvar over togfremforingen og sikkerhet. så er en utfordrende jobb. Krever nøyaktighet og sjappe beslut. Du jobber og turnus kveld dag natt. Er meget godt betalt og en stillesittende jobb. ☺️ Anonymkode: b4b58...f23 Kan jeg spørre hvordan lønnen er?😃synes det virker som et greit yrke; er det stress? må man gjennom masse tester? jeg sliter med angst, men har alltid jobbet likevel. Og elsker å ta tog😅har du samme arbeidsoppgaver eller må du plutselig stå i kafe vogna? og vaske om natten🤪 Anonymkode: 6e251...573 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #9 Del Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg vurderer å bytte yrke. Har jobbet mange år i helsevesenet med fagbrev. Er litt lei av å jobbe mye for en grei årsinntekt. Har i noen år vurdert å utdanne meg til trafikkstyrer, så videre til togleder. Det høres greit ut med betalt utdanning, at studieforløpet er kort, å at man får en grei lønn når man er ferdig utdannet. Skremmende, men samtidig spennende å bytte yrke. Noen som har erfaring fra denne utdanningen,jobb og jobbmuligheter? Anonymkode: d5661...f5a Kunne ikke tenke deg å bli fører i stedet, da? Ikke betalt utdanning, men den er bare på ett år. Det klarer du, når lønna i andre enden er 800' - 1.500'? Jeg byttet yrkesretning for noen år siden, og har aldri angret. Tjener 2-3x bedre i dag enn da. Anonymkode: 7a374...1cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #10 Del Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kunne ikke tenke deg å bli fører i stedet, da? Ikke betalt utdanning, men den er bare på ett år. Det klarer du, når lønna i andre enden er 800' - 1.500'? Jeg byttet yrkesretning for noen år siden, og har aldri angret. Tjener 2-3x bedre i dag enn da. Anonymkode: 7a374...1cd Jeg har vært inne på den tanken også. Men jeg har ikke relevant fagbrev, å da må jeg vel ha studiekompetanse? Mangler enkelte fag for å få det. Jeg synes lokfører høres spennende ut. Men litt skremmende å kjøre ett så stort kjøretøy og ansvar for så mange folk Anonymkode: d5661...f5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #11 Del Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har vært inne på den tanken også. Men jeg har ikke relevant fagbrev, å da må jeg vel ha studiekompetanse? Mangler enkelte fag for å få det. Jeg synes lokfører høres spennende ut. Men litt skremmende å kjøre ett så stort kjøretøy og ansvar for så mange folk Anonymkode: d5661...f5a Fortell meg gjerne litt om hvordan utdannelsen, jobbmuligheter og selve jobben er, for som sagt er det noe jeg har vurdert! Anonymkode: d5661...f5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #12 Del Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 28.10.2021 den 9.48): Kan jeg spørre hvordan lønnen er?😃synes det virker som et greit yrke; er det stress? må man gjennom masse tester? jeg sliter med angst, men har alltid jobbet likevel. Og elsker å ta tog😅har du samme arbeidsoppgaver eller må du plutselig stå i kafe vogna? og vaske om natten🤪 Anonymkode: 6e251...573 Hmm Hvis du sliter med angst så bør du få det behandlat først! Du må kunne snakke med fremmende mennesker og du er hovedpersonen på scenen på toget. Du må kunne ta raske valg i stressande situationer. Og du må dra på jobb både Kl 04, 08,14,16,20, natttid. Du vasker ikke togene uten det holder renhold for. Men ja du må rydde vekk søpple og vaske Litt Hvis Noen Fex har spydd eller sånn små vaske oppdrag. Du går ca 1 mil eller lengre per pass. for å bli konduktør så må du søke på stillingen. Sen må du igjenom en rekke intervjuer. Og test. Sen Hvis du klarer det så är det utandning som gjelder. Da får du lære deg alle signaler, Jernbanen og togene. Du bør vare Litt tekniskt lagd men ikke extremt Jeg elsker jobben min. Den er social, utfordrende. Man er sin egen sjef. Sen er det en tøff jobb fysiskt og kan vare slitsom till tider. Men nå liker jo jeg det så passer meg perfekt med praktiskt / socialt arbete lønna er god! Anonymkode: b4b58...f23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #13 Del Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 28.10.2021 den 13.19): Fortell meg gjerne litt om hvordan utdannelsen, jobbmuligheter og selve jobben er, for som sagt er det noe jeg har vurdert! Anonymkode: d5661...f5a AnonymBruker skrev (På 28.10.2021 den 9.48): Kan jeg spørre hvordan lønnen er?😃synes det virker som et greit yrke; er det stress? må man gjennom masse tester? jeg sliter med angst, men har alltid jobbet likevel. Og elsker å ta tog😅har du samme arbeidsoppgaver eller må du plutselig stå i kafe vogna? og vaske om natten🤪 Anonymkode: 6e251...573 Lønn varierar. Men regn med 43+ i en 100% stilling eller mere. Ca 29-35 k Etter skatt! Går også på ansinitet. Anonymkode: b4b58...f23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #14 Del Skrevet 30. oktober 2021 Mange spørsmål til deg😄 ...men er du kvinne? Hva jobbet du med før? Utdanning fra før? Du trenger ikke svare på alt hvis du føler det blir personlig/ lett å identifisere deg... Men lurer litt på hvilken veg som er enklest for meg selv Anonymkode: d5661...f5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #15 Del Skrevet 30. oktober 2021 Jeg jobber også som konduktør, og stortrives. Jeg jobbet i helsevesenet tidligere og angrer ikke et sekund på at jeg søkte meg hit isteden😊 du bør få behandlet angsten før du evt begynner her, da du kan komme borti en del vanskelige og tøffe situasjoner. God psykisk og fysisk helse er viktig. Det er turnus med jobbing til alle døgnets tider, men vi har minimum 11 timer hviletid mellom vaktene (med noen få unntak). Gjennomsnittslønna er på 650k i året. Anonymkode: 0be28...89d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå