Gå til innhold

Smerte i ribbeina som har forflyttet seg ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På søndag så våknet jeg med at jeg hadde veldig vondt i ribbeina bak på ryggen under skulderbladet også frem til bakre del av armhulen (sånn der man kjenner kanten på skulderbladet hvis man skjønner) dette har gjort så der har vært vanskelig og vondt å snu seg i sengen og å reise seg opp fra liggende stilling.

Nå for en halvtime siden så skjedde det et eller annet som gjorde at smertene bak ikke er der lenger, men de har kommet på fremsiden av ribbeina, under fettet på puppen (når når jeg klemmer brystet flatt så gjør det vondt i benet under) og under selve puppen mot midten av brystbenet.... samme smerten, bare forran istedenfor bak 😳 er fortsatt noe bak, men mindre.. 

Jeg får vondt rundt hele venstre side forran og bak i ribbeina når jeg puster dypt inn og når jeg prøver å tøye på det (noe som gjør litt for vondt) 

Jeg har ingen merker noe sted. Jeg skadet meg ikke på lørdag. Jeg falt på sykkel på torsdag.. men om jeg skulle fått disse skadene av det, så ville vel ikke de kommet frem 3 dager senere ? 

Jeg skjønner ingenting... og jeg skjønner ikke om det er skjelettet eller muskulært..  det gjør jo vondt når jeg klemmer skjelettet innover og når jeg puster så det utvider seg... 

Noen som har noe forlag til hva dette kan være? Kan smerter fra skader dukke opp 3 dager senere ? Om det f.eks er en brist? Kjente ingen smerter der etter jeg falt, var kun i kneet jeg fikk vondt i.

Tenker også at hvis det hadde vært muskulært så ville vel ikke smertene økt dag for dag siden søndag ? Og spredd seg ? 

Nei huff denne kroppen altså. 

Anonymkode: 03644...cb7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt liknende smerte i rygg/under skulderblad. Det var også mest vondt ved vridninger av overkropp (feks snu meg i sengen), noen armbevegelser og ved dype pust. Mine smerter flyttet seg aldri da.. det er jo litt rart. Hos meg var det muskulært men jeg ringte fastlegen og siden det gjorde vondt når jeg pustet inn ville de ha meg inn til sjekk så var der vel samme dag. De sjekket ikke så mye da men legen hørte på lungene og klemte litt og jeg beveget meg og sa hva som gjorde vondt, og hn landet da på muskulært. Dro til naprapat og det hjalp. 

Så, sikkert ikke dumt å ringe fastlegen i morgen og høre om du kan få en time, så kan de iallfall sjekke om det kan være lungene eller brist i ribbein. Er det muskulært er det ikke så mye fastlegen får gjort da men sikkert greit å få det undersøkt siden det er litt rart at smerte flyttet seg sånn :)

Anonymkode: 1f65e...4df

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har hatt liknende smerte i rygg/under skulderblad. Det var også mest vondt ved vridninger av overkropp (feks snu meg i sengen), noen armbevegelser og ved dype pust. Mine smerter flyttet seg aldri da.. det er jo litt rart. Hos meg var det muskulært men jeg ringte fastlegen og siden det gjorde vondt når jeg pustet inn ville de ha meg inn til sjekk så var der vel samme dag. De sjekket ikke så mye da men legen hørte på lungene og klemte litt og jeg beveget meg og sa hva som gjorde vondt, og hn landet da på muskulært. Dro til naprapat og det hjalp. 

Så, sikkert ikke dumt å ringe fastlegen i morgen og høre om du kan få en time, så kan de iallfall sjekke om det kan være lungene eller brist i ribbein. Er det muskulært er det ikke så mye fastlegen får gjort da men sikkert greit å få det undersøkt siden det er litt rart at smerte flyttet seg sånn :)

Anonymkode: 1f65e...4df

Jeg vet at det ikke en lungene, for det er jo ytre smerter. Smerter jeg kan kjenne ved å ta så vidt på områdene. Har ikke vondt av å puste dypt inn i lungene, men disse vonde områdene gjør vondt da brystkassa og ribbeina utvider seg mye med dypt innpust. 

Men ja, kan ringe fastlegen.. har bare erfaring med at sånne ting gjør dem ikke noe med..  jeg har forstrukket noe inni brystet før etter ulykke og det tror jeg var en brist da det ikke gikk over før 7 mnd. Var sykemeldt i 2 mnd da jeg ikke klarte å holde et vannglass engang. Men de sa bare at de ikke bruker resurser på å ta røntgen da det ikke er noe man kan gjøre noe med uansett om det er 3n brist..... 

Denne gangen syns jeg bare det er rart siden det dukket opp fra intet..... men det er samme type smerte som da jeg hadde problemer med brystbenet. 

Skrevet

Jeg kan bare snakke av egen erfaring, men jeg har både brukket og bristet ribbein. Når jeg brakk et ribbein var det vondt med en gang, og var vondt og ubehagelig i rundt åtte uker før det gradvis ble bedre. Når jeg bristet ribbeinet tok det 2-3 dager før det ble vondt (var mer ubehagelig å trekke pusten først), men til gjengjeld ble det skikkelig vondt. Smertetopp etter ca. en uke. Kjente det i mange måneder etterpå, f.eks i visse sittestillinger eller når jeg snudde meg i senga. Jeg synes det du forteller om minner om en brist, og tenker at fallet på sykkelen absolutt kan ha noe med dette å gjøre.  

Anonymkode: 0bff6...536

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som klassisk ribbeinsbrist og det kommer til å bli vondere og vondere en ukes tid til før det snur.

Anonymkode: 2b723...4ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan bare snakke av egen erfaring, men jeg har både brukket og bristet ribbein. Når jeg brakk et ribbein var det vondt med en gang, og var vondt og ubehagelig i rundt åtte uker før det gradvis ble bedre. Når jeg bristet ribbeinet tok det 2-3 dager før det ble vondt (var mer ubehagelig å trekke pusten først), men til gjengjeld ble det skikkelig vondt. Smertetopp etter ca. en uke. Kjente det i mange måneder etterpå, f.eks i visse sittestillinger eller når jeg snudde meg i senga. Jeg synes det du forteller om minner om en brist, og tenker at fallet på sykkelen absolutt kan ha noe med dette å gjøre.  

Anonymkode: 0bff6...536

Men da er det brist på mange forskjellige steder på ribbeina da ? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...