AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #1 Skrevet 27. oktober 2021 Hei. Jeg har en kleinspitz som bjeffer på alt mulig når vi går tur, og jeg syntes at det er utrolig flaut. De siste månedene har hun begynt å bjeffe på f.eks skilt eller søppelbøtter osv, og det gjør ikke så mye, og det er vanligvis mer småbjeffing hvis ikke det er mørkt ute (da syntes hun at alt virker mer skummelt enn på dagen). Men hvis vi må passere hunder eller mennesker, så kan hun bjeffe skikkelig, som gjør at jeg blir litt stressa når vi ser hunder og må velge lange omveier. Jeg prøver å distrahere med godbit, men hvis hun allerede har fått øye på hunden/personen, så er det for sent og jeg får ikke kontakt med henne. Er det noen som har tips til hva som kan hjelpe? Har prøvd å hive litt godbiter i veikanten, men det virker ikke som at hun er så interessert. Men vi har ikke øvd så mye på søketrening hjemme, så jeg lurer litt på om dette kanskje har mer effekt, hvis vi begynner med dette hjemme? Anonymkode: bcf6a...1cd
Troyamin Skrevet 28. oktober 2021 #2 Skrevet 28. oktober 2021 Hvor gammel er hunden? Er den ung, kan alderen si litt om hvor psykisk moden den er. Er den gammel, kan det være lurt å sjekke synet hos veterinæren. Å gå omveier for å slippe bjeffing, er en dårlig idè. Da bare forsterker du tanken om at det som kommer mot, er farlig. Da skal hunden hvertfall passe bedre og tidligere på, neste gang. Det at du blir stresset, er igjen en forsterker. Hunden er kjempeflink til å lese oss mennesker. Så den merker kjapt sinnstemningen vår. Når godbiter ikke fungerer, må du jobbe med å være verdens morsomste person for hunden. Å bygge en relasjon utenom tursituasjonen, er det aller beste. Og for mange mennesker er det tryggere å være leken når de er alene med hunden. Start hjemme. Og så drar du ut i skogen. Der kan du veksle mellom å leke (løpe, dytte litt i hunden, være mystisk med en bit kokt kylling, gi godbiten når den minst venter det osv.) Når du føler deg trygg, kan du oppføre deg slik på turer i nabolaget. Når du er på vanlige turer der du kan møte personer og hunder, prøv å senke skuldrene. Når hunden utagerer med bjeffing, så tar du hunden stille med deg, samtidig som du øker tempoet. Gi blanke i bjeffingen. Lat som om det ikke bryr deg. Når passeringen er skjedd og hunden igjen har fokus på deg, ros hunden og hopp og lek litt. Tanken er at du først skal starte hjemme, som nevnt over. Det er først når du har fått en relasjon at du kan begynne å kreve lydighet ved passering av folk og hunder. Du har en naturlig "bjeffer" så litt boffing kan tolereres, så lenge hunden søker fokus på deg raskt etterpå. Hunden må få lov å vise at den har sett det som kommer mot. Å skulle late som ingenting, funker sjeldent og bør ikke kreves av hunder. Å skulle distrahere, er bare å unngå problemet. Gå heller inn i den konflikten ved å gå rett forbi det hunden reagerer på. Du skal gå rett i ryggen, med brystkassen frem og være den tryggeste personen i hele verden, for hunden din. Må legge til èn ting til! Jeg anbefaler ingen å kaste godbiter i grøfta på tur. Da lærer hunden at det er greit å spise ting den finner der. Og vi vet det kan få fatale følger. Skal man kaste godbiter, gå ut av stien og kast litt godbiter rundt. 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #3 Skrevet 28. oktober 2021 Troyamin skrev (3 timer siden): Hvor gammel er hunden? Er den ung, kan alderen si litt om hvor psykisk moden den er. Er den gammel, kan det være lurt å sjekke synet hos veterinæren. Å gå omveier for å slippe bjeffing, er en dårlig idè. Da bare forsterker du tanken om at det som kommer mot, er farlig. Da skal hunden hvertfall passe bedre og tidligere på, neste gang. Det at du blir stresset, er igjen en forsterker. Hunden er kjempeflink til å lese oss mennesker. Så den merker kjapt sinnstemningen vår. Når godbiter ikke fungerer, må du jobbe med å være verdens morsomste person for hunden. Å bygge en relasjon utenom tursituasjonen, er det aller beste. Og for mange mennesker er det tryggere å være leken når de er alene med hunden. Start hjemme. Og så drar du ut i skogen. Der kan du veksle mellom å leke (løpe, dytte litt i hunden, være mystisk med en bit kokt kylling, gi godbiten når den minst venter det osv.) Når du føler deg trygg, kan du oppføre deg slik på turer i nabolaget. Når du er på vanlige turer der du kan møte personer og hunder, prøv å senke skuldrene. Når hunden utagerer med bjeffing, så tar du hunden stille med deg, samtidig som du øker tempoet. Gi blanke i bjeffingen. Lat som om det ikke bryr deg. Når passeringen er skjedd og hunden igjen har fokus på deg, ros hunden og hopp og lek litt. Tanken er at du først skal starte hjemme, som nevnt over. Det er først når du har fått en relasjon at du kan begynne å kreve lydighet ved passering av folk og hunder. Du har en naturlig "bjeffer" så litt boffing kan tolereres, så lenge hunden søker fokus på deg raskt etterpå. Hunden må få lov å vise at den har sett det som kommer mot. Å skulle late som ingenting, funker sjeldent og bør ikke kreves av hunder. Å skulle distrahere, er bare å unngå problemet. Gå heller inn i den konflikten ved å gå rett forbi det hunden reagerer på. Du skal gå rett i ryggen, med brystkassen frem og være den tryggeste personen i hele verden, for hunden din. Må legge til èn ting til! Jeg anbefaler ingen å kaste godbiter i grøfta på tur. Da lærer hunden at det er greit å spise ting den finner der. Og vi vet det kan få fatale følger. Skal man kaste godbiter, gå ut av stien og kast litt godbiter rundt. Tusen takk for svar!😊 Dette skal jeg prøve. Hun har nettopp fylt 1 år, så hun er ikke så gammel, men jeg skulle ønske at jeg hadde tatt skikkelig tak i dette tidligere.. Det er ikke alltid at jeg stresser og går omveier, men ofte på kveldsturer når det er sent og jeg er sliten. Har hørt fra flere at jeg burde prøve å distrahere, så det er det jeg har gjort i flere måneder nå. Men det har jo ikke fungert særlig bra.. Anonymkode: bcf6a...1cd
Troyamin Skrevet 28. oktober 2021 #4 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tusen takk for svar!😊 Dette skal jeg prøve. Hun har nettopp fylt 1 år, så hun er ikke så gammel, men jeg skulle ønske at jeg hadde tatt skikkelig tak i dette tidligere.. Det er ikke alltid at jeg stresser og går omveier, men ofte på kveldsturer når det er sent og jeg er sliten. Har hørt fra flere at jeg burde prøve å distrahere, så det er det jeg har gjort i flere måneder nå. Men det har jo ikke fungert særlig bra.. Anonymkode: bcf6a...1cd Så lenge hunden har hatt en stabil oppvekst, er det ingenting som tilsier at det er for seint å få til.😊 Mange med brukshunder gjør ingenting annet enn hverdagslydighet det første året. Det er først når hunden er moden, at vi setter flere krav til hunden. Fysisk og psykisk kjønnsmodning kan føre til litt rar oppførsel en periode. Litt sånn som ungdommen på 17. Litt tøff utad, men gjerne litt usikker og umoden inni. Da erdet ekstra viktig å være rolig og selvsikker som eier. Er du sliten, bruk tipset om å late som ingenting, overse bjeffingen og øk tempoet forbi det hunden bjeffer på. Rådet om å distrahere og ta større avstander, kommer ofte fra folk som selv ikke ønsker å gå inn og løse konflikter. Vi vet jo selv hvordan det er. Problemene forsvinner ikke. De bare utsettes eller de blir større. Ikke alle har hunder som er lette å trene på godbit eller ball. Da må vi som eiere gå inn og veilede hunden på andre måter. 2
Tabris Skrevet 28. oktober 2021 #5 Skrevet 28. oktober 2021 Distrahering løser ikke problemet, da må man distrahere hver gang. Men man kan bruke godbiter systematisk som motbetinging, dvs assosiasjonsendring. Du kan lese mer om den fremgangsmåten her: https://www.siddishundeskole.com/wp-content/uploads/2018/04/Kindereggøvelsen.pdf 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #6 Skrevet 28. oktober 2021 Troyamin skrev (28 minutter siden): Så lenge hunden har hatt en stabil oppvekst, er det ingenting som tilsier at det er for seint å få til.😊 Mange med brukshunder gjør ingenting annet enn hverdagslydighet det første året. Det er først når hunden er moden, at vi setter flere krav til hunden. Fysisk og psykisk kjønnsmodning kan føre til litt rar oppførsel en periode. Litt sånn som ungdommen på 17. Litt tøff utad, men gjerne litt usikker og umoden inni. Da erdet ekstra viktig å være rolig og selvsikker som eier. Er du sliten, bruk tipset om å late som ingenting, overse bjeffingen og øk tempoet forbi det hunden bjeffer på. Rådet om å distrahere og ta større avstander, kommer ofte fra folk som selv ikke ønsker å gå inn og løse konflikter. Vi vet jo selv hvordan det er. Problemene forsvinner ikke. De bare utsettes eller de blir større. Ikke alle har hunder som er lette å trene på godbit eller ball. Da må vi som eiere gå inn og veilede hunden på andre måter. Takk, dette skal jeg begynne å jobbe med! Tabris skrev (13 minutter siden): Distrahering løser ikke problemet, da må man distrahere hver gang. Men man kan bruke godbiter systematisk som motbetinging, dvs assosiasjonsendring. Du kan lese mer om den fremgangsmåten her: https://www.siddishundeskole.com/wp-content/uploads/2018/04/Kindereggøvelsen.pdf Takk!😊 Anonymkode: bcf6a...1cd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå