Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva syns dere om borgerlønn? Er det ett godt alternativ? 

Anonymkode: 7ae08...32d

Videoannonse
Annonse
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Jeg er negativ. Den vil bli satt for lavt, på nivå med minste uføretrygd, og syke mennesker vil ikke få noen uttelling for mange år i arbeid.   Borgerlønnen vil da erstatte dagens trygdeordninger.  De som har gode jobber og høye lønninger vil få det samme beløpet ekstra, som lommepenger.  Det vil bli skattefinansiert, derfor øker skatten for de som er i jobb.  Forskjellen mellom de som kan jobbe og de som ikke kan, blir større. Det vil gå ut over likestillingen.

Det var bare et inntrykk jeg fikk, har egentlig aldri satt meg inn i det eller hvordan det kan påvirke samfunnet. Så ikke heng meg for det jeg skrev 😂

Fant noe lesestoff

https://frifagbevegelse.no/nyheter/borgerlonn-her-er-de-beste-argumentene-for-og-mot-6.158.661093.78300b6e59

https://www.idunn.no/nft/2020/02-03/heller_velferdsstat_enn_borgerloenn

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (1 time siden):

Jeg er negativ. Den vil bli satt for lavt, på nivå med minste uføretrygd, og syke mennesker vil ikke få noen uttelling for mange år i arbeid.   Borgerlønnen vil da erstatte dagens trygdeordninger.  De som har gode jobber og høye lønninger vil få det samme beløpet ekstra, som lommepenger.  Det vil bli skattefinansiert, derfor øker skatten for de som er i jobb.  Forskjellen mellom de som kan jobbe og de som ikke kan, blir større. Det vil gå ut over likestillingen.

Det var bare et inntrykk jeg fikk, har egentlig aldri satt meg inn i det eller hvordan det kan påvirke samfunnet. Så ikke heng meg for det jeg skrev 😂

Fant noe lesestoff

https://frifagbevegelse.no/nyheter/borgerlonn-her-er-de-beste-argumentene-for-og-mot-6.158.661093.78300b6e59

https://www.idunn.no/nft/2020/02-03/heller_velferdsstat_enn_borgerloenn

Men kan ikke det va med på å bidra till att folk jobber med de di syns er gøy? Bytter jobb, kanske legger mer tid på velgjørenhetsarbeid. Blir hjemme en stund Hvis man er syk eller har mangel på ork. Lissom Litt mer frihet? Idag føles det ut som man må jobbe - og helst ta vilken jobb som helst. 

• Liker 1
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Men kan ikke det va med på å bidra till att folk jobber med de di syns er gøy? Bytter jobb, kanske legger mer tid på velgjørenhetsarbeid. Blir hjemme en stund Hvis man er syk eller har mangel på ork. Lissom Litt mer frihet? Idag føles det ut som man må jobbe - og helst ta vilken jobb som helst. 

Ja, det kan jo også skje, men det kan kanskje bli mange ledige stillinger og vanskelig å få tak i noen til å gjøre jobbene. Kvinner vil kanskje føle seg presset til å være hjemmeværende hvis familien klarer å få økonomien til å strekke til.  Det er jo ikke alle som alltid gjerne vil jobbe mest mulig nå heller, men må jo pga at de ikke har råd til annet.  Og så blir vedkommende syk og mangler grunnlag for trygd og opptjener heller ikke nok pensjonspoeng før alderspensjonen.   Å nei, det trenger de jo ikke å tenke på når alle uansett blir minstepensjonister..  hmm…. Skjønner ikke så mye av dette jeg.

Skrevet
Hvemsomhelst skrev (2 minutter siden):

Ja, det kan jo også skje, men det kan kanskje bli mange ledige stillinger og vanskelig å få tak i noen til å gjøre jobbene. Kvinner vil kanskje føle seg presset til å være hjemmeværende hvis familien klarer å få økonomien til å strekke til.  Det er jo ikke alle som alltid gjerne vil jobbe mest mulig nå heller, men må jo pga at de ikke har råd til annet.  Og så blir vedkommende syk og mangler grunnlag for trygd og opptjener heller ikke nok pensjonspoeng før alderspensjonen.   Å nei, det trenger de jo ikke å tenke på når alle uansett blir minstepensjonister..  hmm…. Skjønner ikke så mye av dette jeg.

Som jeg har skjønt det så må borgerlønnen vare såpass høy att man kan leve på den. Sen Hvis man jobber så får man jo extre penger å bruke. Er jo både fordeler å nakdeler med Borgerlønn. Greia er att Borgerlønn er ett forslag i norsk regering i Fex mdg og åsså runt om i verlden. Det er åpent for prøving of diskussion. Mest før att maskiner tar over menskearbeidet og det blir færre jobber. Åsså i tillegg så er miljø og bærekraft i fokus. Men Hvis vi hade hatt Borgerlønn så hade jo fokuset vart mer mennesket og ikke selve jobben. Ikke heller like stor kamp om hvem som tjener mest og er mest effektiv eller har høyest score i skolen. 

Skrevet

Hvis borgerlønn (nok til å leve av) ble innført ville jeg sagt opp jobben. Jeg tjener garantert mye mer enn hva en borgerlønn vil gi, men det spiller ingen rolle. Hater å måtte jobbe. 

Anonymkode: a1851...7f2

• Liker 2
Skrevet

Det er en god tanke, men jeg ser vel egentlig ikke hvordan det skal løse noe egentlig. Noen gode betraktninger i denne tråden, og i tillegg vil jo også prisene bare stige når alle får mer penger mellom hendene, og med prisøkning vil vinninga gå opp i spinninga. 

Anonymkode: 8c1b2...8d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...