Gjest nyskjerrig Skrevet 5. oktober 2005 #1 Skrevet 5. oktober 2005 hei! jeg har lenge drømt om å åpne en sportsforretning, men lurer veldig på om det kan være lønnsomt..? derfor lurer jeg på ca. hvor høy avansen er i en sportsforretning, i en av de store kjedene? er det noen som jobber og vet dette?
Nella Skrevet 5. oktober 2005 #2 Skrevet 5. oktober 2005 Det åpner jo stadig sportsforretninger så det er ikke tvil om at det er lønnsomt. Men skal du starte helt din egen eller kjede da? For kjedene har ofte forhandlet fram bedre avtaler og har bedre innkjøpspris enn en butikk uten kjedetilknyttning. Det må du tenke på. Så skal du ha ditt eget må du satse på noe kjedene ikke har i tillegg. Så kommer det ann på hvor mye du har tenkt å jobbe selv, ansatte osv. Der ligger det mye kostnader. Til å begynne med må du kanskje bare jobbe selv. Var ikke noe svar på kalkyla der, men.....
Gjest allium Skrevet 5. oktober 2005 #3 Skrevet 5. oktober 2005 Jeg bodde sammen med en som jobbet i sportsbutikk, og da betalte vi selvfølgelig kun innkjøpspris for det vi trengte. Det var som regel ca. halvparten av utsalgsprisen. I tillegg kom momsen.
Gjest nyskjerrig Skrevet 5. oktober 2005 #4 Skrevet 5. oktober 2005 nei, jeg har ikke tenkt å åpne egen kjede, men har små planer om å åpne i en av kjedene.... sånn smått kan jeg vel si at det er mx-sport kjeden som er mest interessant. nettop fordi der kan man selv bestemme vareutvalget, og jeg føler at deres kjede er "friere" enn g-sport og de andre store kjedene.... så det vil si at avansen i sportsbutikkene er på sånn cirka 40%? i såfall vil det si at man skal ha god sjanse til å lykkes...! er det noen som har tips til hvordan man skaper lønnsomhet?
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2005 #5 Skrevet 5. oktober 2005 så det vil si at avansen i sportsbutikkene er på sånn cirka 40%? i såfall vil det si at man skal ha god sjanse til å lykkes...! er det noen som har tips til hvordan man skaper lønnsomhet? ← ja, hvis du trakk den slutningen på grunnlag av hva innkjøpspris er i forhold til salgsprisen, vil det si at du ikke har lønnskostnader kostnader til husleie osv. For å regne ut resultatet må du inkl alle kostnader (og eventuelt kalkulatoriske kostnader). Foreslår du heller fohører deg hos den kjeden du planlegger å starte med franchise innenfor, de har nok rådgivere som veileder deg fram til målet. Om det lønner seg å starte butikk avhenger av mange faktorer, feks konkurransesit der du åpner butikken osv Det er ofte hardt å starte butikk, og sjelden det er noen fortjeneste å hente de første årene. Det er en fordel å ha en viss økonomisk innsikt for å ta de riktige beslutningene. Vet ikke om du føler du har det? Lykke til iallefall
Nella Skrevet 5. oktober 2005 #6 Skrevet 5. oktober 2005 Lønnsomhet ja. Største utgifter er ofte lønnskostnader (husk det kommer arbeidsgiveravgift + feriepenger og sånn). Lager. Alt som ligger på et lager får du ikke solgt når det ligger der og det blir bra "dødkapital". Så lite som mulig på lager og så mye som mulig i butikken. Og finn ut hvor fort du kan få varer og du trenger noe fort! Kontakt kjeden du tenker på og de kan sikkert hjelpe deg med et budsjett. Leie, renhold,strøm, regnskapsfører,markedsføring, betaling til kjeden (ofte avgift ved å være i kjede),lønn, inventar, kassesystem bla. Dette er hva du ihvertfall må finne ut av og regne på.
Snuppelure Skrevet 6. oktober 2005 #7 Skrevet 6. oktober 2005 tja, ansatte har ofte 40% rabatt. Og det regnes som innkøpspris. Da kan du begynne å regne selv. Hva jeg har hørt er det å selge utstyr ganske god butikk. Klær derimot mer slitsomt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå