Gå til innhold

Ufør minstesats. Fått kjæreste, men hva skjer om vi blir samboere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye vil de kutte på uføren min da? 
Jeg vil vel også miste den ekstra barnetrygden jeg har. Så kvier meg noe enormt for dette.

kjenner det er litt bittert når jeg allerede har minstesats. 

Anonymkode: fac7d...faa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg i at det er bittert. Jeg mistet ca 20 000 i året på å flytte sammen med mannen min. 

Syns de skulle fjernet den regelen, på samme måte som de gjorde for pensjonister. Det føles litt som straff å bli forelsket når du er ufør når de tar fra deg penger du faktisk trenger! 

"Hei, jeg elsker deg, men flytter vi sammen forventer nav at du forsørger meg.."  

Anonymkode: 2842b...67f

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor mye vil de kutte på uføren min da? 
Jeg vil vel også miste den ekstra barnetrygden jeg har. Så kvier meg noe enormt for dette.

kjenner det er litt bittert når jeg allerede har minstesats. 

10% av uføretrygden. 

Anonymkode: eec6a...894

Skrevet

image.png.7d175da3719a0ef59e9a979d9d925595.png

Dette er satsene for utbetalingene.
Så du vil gå fra 25802kr til 23585kr i måneden før skatt.

Du vil også miste utvidet barnetrygd.

Men jeg tror dette trer i kraft 12 måneder etter dere er blitt samboere. Det er likevel viktig å melde ifra med en gang dere flytter sammen, så du slipper å få stort tilbakebetalingskrav.

Anonymkode: fb8c8...3f6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

image.png.7d175da3719a0ef59e9a979d9d925595.png

Dette er satsene for utbetalingene.
Så du vil gå fra 25802kr til 23585kr i måneden før skatt.

Du vil også miste utvidet barnetrygd.

Men jeg tror dette trer i kraft 12 måneder etter dere er blitt samboere. Det er likevel viktig å melde ifra med en gang dere flytter sammen, så du slipper å få stort tilbakebetalingskrav.

Takk 😊  Jeg er dessverre ikke ung ufør..

Vil det også gå utover barnetillegget
Ts

Skrevet

Du går ned i trygd. Dessverre har jeg hørt at hvis dere går fra hverandre så vil du ikke få trygden oppjustert igjen. Dette har jeg lest har skjedd flere på en ufør gruppe jeg er medlem av. 

Anonymkode: eab98...98f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du går ned i trygd. Dessverre har jeg hørt at hvis dere går fra hverandre så vil du ikke få trygden oppjustert igjen. Dette har jeg lest har skjedd flere på en ufør gruppe jeg er medlem av. 

Gjelder kun dem med minstesats btw, at trygden ikke går opp igjen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts

Oj beklager!

Det vil ikke gå utover barnetillegg nei. Sålenge du ikke bor med den andre forelderen til barnet så forblir barnetillegget det samme, ny samboers inntekt har ingenting å si for ditt barnetillegg.

Skrevet

Du vil gå ned til sats for gifte/samboere etter 12mnd samboerskap. Enslig sats er en høyere sats nettopp fordi man sitter alene med alle utgifter. Du får tillegget tilbake hvis dere går fra hverandre, da må du bare vise til nav at dere ikke har samme folkeregistrerte adresse lenger.

Anonymkode: c2ad6...63d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Gjelder kun dem med minstesats btw, at trygden ikke går opp igjen. 

tull ?

Anonymkode: 7098b...708

• Liker 2
Skrevet

tull ?

Anonymkode: 7098b...708

Ikke ifølge Uføreopprøret gruppa dessverre. 

Skrevet

Men om man flytter sammen så deler man jo på andre utgifter, vil ikke det gjøre at man i bunn ikke taper så mye da?
Man vil jo dele på husleie, uten at man trenger ett ekstra soverom feks.
Man deler på strøm og andre utgifter.

Anonymkode: 1cbb6...f3d

• Liker 5
Skrevet

Men om man flytter sammen så deler man jo på andre utgifter, vil ikke det gjøre at man i bunn ikke taper så mye da?
Man vil jo dele på husleie, uten at man trenger ett ekstra soverom feks.
Man deler på strøm og andre utgifter.

Anonymkode: 1cbb6...f3d

Problemet er vel mest det at minstetrygd som enslig allerede er en lav inntekt og så går man altså ned enda litt til. Dette gjør at det økonomiske ansvaret fort ligger mer på den andre parten med høyere inntekt. Jeg kan jo snakke for min del og føler jeg kommer til kort i et samboerforhold og har selv erfaring med å føle meg liten pga den lave inntekten min. Partnere har tydelig vist hva de syntes om den lave inntekten. Jeg unngår derfor samboerskap igjen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du vil gå ned til sats for gifte/samboere etter 12mnd samboerskap. Enslig sats er en høyere sats nettopp fordi man sitter alene med alle utgifter. Du får tillegget tilbake hvis dere går fra hverandre, da må du bare vise til nav at dere ikke har samme folkeregistrerte adresse lenger.

Anonymkode: c2ad6...63d

Mener du da også at alle andre skal få redusert lønn hvis de flytter sammen, på grunnlag av at utgiftene deles? Mener du at pensjonister for eksempel fortsatt skulle fått redusert inntekten sin hvis de forelsket seg og flyttet sammen med noen? Det er en grunn til at de fjernet den regelen for pensjonister, så hvorfor ikke for uføre?

Hva med den som tjener minst i et samboerforhold? 

Det er ikke sikkert at utgiftene reduseres fordi man får samboer. Mine gjorde ikke det, bla. ble det høyere låneutgifter, strøm, mat og reise. Vi deler alt 50/50, og mannen vil ikke forsørge meg på grunnlag av at jeg er ufør... så mine 6000 pr. Mnd. i utgifter til bolig før, har økt til 10000 i mnd. Nå. Det er bare lån og fellesutgifter, det andre kommer i tillegg. Likevel så er inntekten min redusert med 20 000 i året. 

• Liker 5
Skrevet

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Syns de skulle fjernet den regelen, på samme måte som de gjorde for pensjonister. Det føles litt som straff å bli forelsket når du er ufør når de tar fra deg penger du faktisk trenger! 

Jeg er ikke enig. Enslig tillegget er noe man får ekstra fordi det er mye dyrere å bo alene enn å bo sammen med noen. Som enslig er man alene om alle utgifter. Det ville vært en straff om de enslige mister det tillegget, og det vil ikke påvirke satsen til de som er sambo/gifte. 

Jeg synes man bør øke minstesatsen samtidig som de enslige beholder tillegget sitt. 

Anonymkode: 1fc98...8c4

• Liker 4
Skrevet

Mener du da også at alle andre skal få redusert lønn hvis de flytter sammen, på grunnlag av at utgiftene deles? Mener du at pensjonister for eksempel fortsatt skulle fått redusert inntekten sin hvis de forelsket seg og flyttet sammen med noen? Det er en grunn til at de fjernet den regelen for pensjonister, så hvorfor ikke for uføre?

Det er ikke sikkert at utgiftene reduseres fordi man får samboer. Mine gjorde ikke det, bla. ble det høyere låneutgifter, strøm, mat og reise. Vi deler alt 50/50, og mannen vil ikke forsørge meg på grunnlag av at jeg er ufør... så mine 6000 pr. Mnd. i utgifter til bolig før, har økt til 10000 i mnd. Nå. Det er bare lån og fellesutgifter, det andre kommer i tillegg. Likevel så er inntekten min redusert med 20 000 i året. 

Min erfaring er også at utgiftene ikke reduseres i samboerforhold, faktisk motsatt. 

Angående dette med redusert lønn, på trygd har vi ytelse for enslige og samboere på minstesats og ung ufør, men ja, det skulle ikke vært sånn. Helt idiotisk at man går mer ned i trygd som samboer, trygden er allerede lav nok som den er. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ts

Jeg er gift og får da ikke barnetillegg. Har tre barn. Mannen tjener greit, så på sett og vis rett men det blir jo veldig mye for han å betale når det er slik så maktbalansen og råderetten blir temmelig ulik. 

Anonymkode: a5378...88f

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke enig. Enslig tillegget er noe man får ekstra fordi det er mye dyrere å bo alene enn å bo sammen med noen. Som enslig er man alene om alle utgifter. Det ville vært en straff om de enslige mister det tillegget, og det vil ikke påvirke satsen til de som er sambo/gifte. 

Jeg synes man bør øke minstesatsen samtidig som de enslige beholder tillegget sitt. 

Anonymkode: 1fc98...8c4

Se svaret mitt over. 

Jeg er enig i at minstesatsen burde økes, og jeg mener ikke at enslige skal miste tillegget, men at samboere ikke skal miste det. Altså - at det ikke lenger skal være forskjellige satser på enslig/samboer og at satsen da blir liggende på den høyeste satsen. 

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring er også at utgiftene ikke reduseres i samboerforhold, faktisk motsatt. 

Angående dette med redusert lønn, på trygd har vi ytelse for enslige og samboere på minstesats og ung ufør, men ja, det skulle ikke vært sånn. Helt idiotisk at man går mer ned i trygd som samboer, trygden er allerede lav nok som den er. 

Det er sant det. Jeg levde mye billigere alene. Dengang gikk jeg ikke på trygd riktignok og hadde bare 1 barn. Selv om et par samlet sett klarer seg så blir det vanskelig å i det hele tatt bli et par når man både har div utfordringer OG blir en økonomisk byrde. Mannen hadde nok ikke bedt meg på date dengang om jeg var trygdet. Og jeg klandrer han ikke. Jeg hadde ikke datet han heller om han var trygdet. Trygd ble et tema mange år etter vi ble gift. 

Anonymkode: a5378...88f

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Folk som får lønn får en betaling for utført jobb. Den jobben er uavhengig av hvordan de organiserer seg på fritiden, det være seg bolig, barn eller annet. Uføre får ikke lønn, de jobber ikke og bidrar ikke til at samfunnet går rundt. Uføre får jobb fordi velferdsstaten har bestemt at de skal få tak over hodet og at i magen uten å måtte tigge på gaten, men utakknemlig er de uansett. Er du på minstesats har du ikke bidratt med noe som helst før du ble syk heller. Det er normalt billigere å bo flere sammen, det er f.eks derfor studenter ofte velger kollektiv som løsning. Da er man to til å dele på husleie, lys og varme, renovasjon ect. At du klarer å øke utgiftene når du blir samboer tipper jeg går på at dere valgte større bolig, samt at du velger å bruke penger på reise ect som faktisk går på din evne til prioritering. Hvor mye billigere det er å bo to ser man også raskt i de trådene på KG der noen vurderer å gå fra partneren sin, men plutselig innser hvor dyrt det er å bo alene fremfor med et annet menneske. At dere øker forbruket ved å være samboere for så å dele 50/50 er det som gir deg dårlig råd, ikke reduksjon i uføretrygden pga samboerskap. Du prioriterer rett og slett feil. At mannen din ikke gidder å forsørge deg kan jeg i grunnen forstå, men da burde dere kanskje heller ikke flyttet sammen når han ønsker en dyrere livsstil enn du har råd til. 

Anonymkode: 661b7...ac8

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...