Gå til innhold

Er vinylgulv farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gammelt vinylgulv med varmekabler, har tenkt å legge parkett opp på gulvet og bruke varmekablene, men synes å ha lest at jeg ikke bør gjøre det pga giftstoffer eller brannfare pga vinylen..?

Noen med erfaring eller link? 

Anonymkode: e79ed...92e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil jo kunne øke temperaturen en god del å dekke til vinylen. Hvis gulvet er gammelt (før 2000) kan det inneholde mye  ftalater. 

Skrevet
21 minutter siden, prt90 said:

Det vil jo kunne øke temperaturen en god del å dekke til vinylen. Hvis gulvet er gammelt (før 2000) kan det inneholde mye  ftalater. 

Huset er fra 70-80 tallet, mener du at det vil sende giftstoffer eller noe sånt opp? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Huset er fra 70-80 tallet, mener du at det vil sende giftstoffer eller noe sånt opp? 

Mer varme vil nok kunne gi mer avgassing. Men slikt er vanskelig å si uten datablad for gulvet. 

https://www.tu.no/artikler/slar-ny-giftalarm/250954

• Liker 1
Skrevet

Okey, så vi fant gammel vinylgulv under gulvet her i huset vi kjøpte, huset er fra 1969 og antar at det gulvet er fra samme året. 

Da måtte jeg søke og spørre rundt hva som var lureste, der virket som mye jobb å fjerne dette. Vel, fagfolk sier at det ikke skal være farlig å "innkapsullere" slikt gammelt gulv under underlag og laminat, f.eks. Men! Ja, det gulvet er fult av ftalater og må leveres til dunga som farlig avfall (dog gratis, i Oslo ihvertfall). Jeg klarte ikke å forsone meg med at vi skal ha farlig avfall under nye gulvet 🤷 Så vi fjernet det. Hos oss viset det seg å ikke være mye jobb, vinylbelegg var lagt på tynne mdf-plater, de var enkelt å fjerne. 

I ditt tilfelle ville jeg tro det er enda verre, når du i tillegg har varmekabler i det gulvet. 

Anonymkode: 91315...d00

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...