Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har blitt enige om å flytte fra hverandre etter 16 år samboerskap, men oppi alt det følelsesmessige kaoset føler jeg meg lammet av alt det praktiske. Samboer kjøper meg ut, men jeg vil ikke ha råd til å kjøpe meg noe. Og det er vanskelig å få leid i nærheten, jeg vil prioritere å bo barnas skole.

Noen gode råd i denne prosessen tas imot med takk, jeg føler meg ganske lost... 

Anonymkode: 1f4d2...c9c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sitter i akkurat samme situasjon, føler meg lammet. Jeg har i alle fall innsett at prosessen med det praktiske kommer til å ta tid, så selv om jeg er utålmodig vil jeg for barnas skyld vente til det dukker opp noe i nabolaget

Anonymkode: aec99...f36

• Liker 1
Skrevet

Holder og på med det samme. Det å bo i nærheten av skole her er visst vanskelig, men de får dekket buss fra der vi ender opp med å bo. Har og planer om skolebytte når vi får kjøpt noe etterhvert. 

Når det gjelder det praktiske, må man bare ta det steg for steg. Er det noe til leie i skolekrets? Hva med utenfor? Sjekket med buss selskapet om hvordan det er med skoleskyss? Ofte får man dekket det om en av foreldrene bor i skolekrets. Skriv ned punkt for punkt hva du lurer på og hva du kan gjøre. 

Anonymkode: e695a...3ea

Skrevet

Sett opp ei liste over hva du må gjøre og hva du trenger.

Mulig må du finne en midlertidig bopel mens du leter etter noe nærmere skolen. Ikke optimalt, men kan hende du bare må gjøre det.

Dette kommer til å ordne seg! Om dere to klarer å samarbeide om barna er det absolutt viktigst, det praktiske kommer til å falle på plass med tiden 😊

Anonymkode: c94dc...092

Skrevet

Lag huskelister:

-finn.no bolig til leie, velg det området dere kan bo i, hvor mange soverom dere trenger osvbog lagre søket og legg til epost varsling.

-hva trenger du av møbler, hvitevarer, kjøkken,utstyr osv

-kjøp flytteesker og pakk ned nå det som kan stå lagret lenge uten bruk. Skriv med tusj hva er oppi. Med overskrift kjøkken, soverom mamma, soverom barn, bad osv. Da går det raskere å flytte inn i nytt. Er bare å legge eskene i rett rom med engang.

- sjekk innbo forsikrings priser, da har du det klart og raskt å tegne ny forsikring i flytte prosessen

-sjekk strøm selskap priser, ha uten bindingstid 

-kast eller selg det du ikke vil trenge allrede nå

-ha depositum penger klare på konto. Noen tar 2 måneders leie andre 3 mnd i depositum. Pass på at depositum går inn på egen depositum konto. Denne skal stå i ditt navn. Hør med banken din hvordan dette gjøres.

- les leiekontrakten NØYE, ikke ha 1 års bindingstid. Du vet aldri om huseier er spinngal og du trenger å flytte ut raskt. 2-3 mnd oppsigelsestid er vanlig. Ta bilder av alle rom når du flytter inn før du setter ting på plass. Noen huseiere prøver å sette skylde på leier ved utflytting og trekke i depositum. Med bilder gjør du det vanskelig.

-Har du noen flyttehjelp med stor bil som kan bære esker eller må du leie flyttehjelp. Ha planen klar på lista

-har du sjekket med husbanken, om du får huslån der? De gir hjelp i noen tilfeller når vanlige banker sier nei.

-husk å melde flytting til folkeregister og posten, og ringe fastlege, skole til barna,mobil abonnement, arbeidsgiver og andre som trenger ny addresse

-resten ordner seg etter flytting 😊

Husk at om dere skriver samværskontrakt på 50-50% samvær så kan du miste noen mulige nav stønader. Les om barnebidrag (er egen bidrags kalkulator på nav siden), bidragsforskudd, bostøtte, barnetrygd, overgangsstønad, foreldrefradrag. Noen av disse er inntektsgrense for å få og andre vilkår så les deg til.

Anonymkode: 5d13e...17e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...