Gå til innhold

Første tannpleierbesøk. Fluor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini er 3 år. Første besøk hos tannpleier i dag. Før gutten åpna munnen spurte hun om han pusser tenner morgen og kveld, om mamma/pappa hjelper, og så spurte hun om han får fluortilskudd.

jeg sa at han fikk tilskudd en liten periode da det var vanskelig å få pusset nøye. Men det er en god stund siden nå..

Etter å ha sett på tennene og telt dem, sa hun at vi kan gi fluor hver kveld... Jeg spurte ikke om hvorfor, men tror dere hun mente tennene ikke så helt bra ut eller?

De er hvite og fine. Akkurat i dag fikk vi det travelt med å komme oss til tannlegekontoret rett etter frokost, pussa ikke tennene nøye etter mat. Men de ble pussa som vanlig før.

Fluor anbefales som regel ikke vel? Føles ikke bra om tennene virka så dårlig stelt. 

Anonymkode: 0361f...1c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gir min 2,5 åring fluortsblett etter tannpuss om kvelden. Er liksom høydepunktet å få denne tabletten. 

Anonymkode: 4473c...75a

• Liker 2
Skrevet

Vi gir også fluor hver kveld. Jeg hadde selv mye hull i melketennene som barn til tross for lite sukker og nøye tannpuss morgen og kveld (uten fluor), så jeg tenker at det er lurt med tilskudd for vår del. Fluortabletten er premien etter tannpuss 😅

Anonymkode: 2b579...048

• Liker 2
Skrevet

Jo, fluor anbefales til alle barn over tre år.

Anonymkode: 34b1c...b6c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Fluortilskudd utover det som finnes i tannkremen anbefales ikke alle barn nei. Les deg gjerne opp på temaet før du sprer feilaktig informasjon.

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/tannhelsetjenester-til-barn-og-unge-020-ar/helsefremmende-og-forebyggende-tannhelsetjenester-til-alle-barn-og-unge#barn-og-unge-kan-i-spesielle-tilfeller-benytte-fluortilskudd-i-tillegg-til-fluortannkrem

Anonymkode: 7b30f...b8a

• Liker 10
Skrevet

Flurortilskudd sluttet de å anbefale når jeg var 6. Nå er jeg 33 🤔

Barnetannkrem inneholder ekstra fluor. Så fluortabletter fører til mer skade enn nytte. 

Fått høre at flere foreldre praktiserer dette og jeg syns det faktisk er skummelt. Min tannlege og barnas tannlege fraråder fluor og det forholder jeg meg.

Anonymkode: 0117c...2a8

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikkje i tillegg til den fluoren som er i tannkremen! 

har ikkje svar til ts, dessverre.

Anonymkode: 1aa3e...b72

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Fluor tilskudd anbefales ikke lenger. I og med det er nok fluor i vannet, og i tillegg mer enn nok i tannkremen (som barn ikke bør ha). Denne tannlegen er utdatert. Søk opp ny forskning selv. 

Anonymkode: 4db56...3c0

Barn og unge kan i tillegg benytte andre fluortilskudd etter individuell vurdering av tannlege eller tannpleier

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/tannhelsetjenester-til-barn-og-unge-020-ar/helsefremmende-og-forebyggende-tannhelsetjenester-til-alle-barn-og-unge#barn-og-unge-kan-i-spesielle-tilfeller-benytte-fluortilskudd-i-tillegg-til-fluortannkrem

Men så flott at eksperten på kvinneguiden vet mer enn tannleger og tannpleiere da og dermed føler deg trygg på å be TS ikke følge tannlegen eller tannpleierens råd 😉

Anonymkode: 2ec14...856

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Barn og unge kan i tillegg benytte andre fluortilskudd etter individuell vurdering av tannlege eller tannpleier

Men så flott at eksperten på kvinneguiden vet mer enn tannleger og tannpleiere da og dermed føler deg trygg på å be TS ikke følge tannlegen eller tannpleierens råd 😉

Helt riktig, det er dessuten små mengder fluor i drikkevannet i Norge. 

Anonymkode: 11e2c...afb

• Liker 2
Skrevet

Der jeg kommer fra ble fluorabletter anbefalt sist på 90-tallet. Ingen bruker det nå da de blir sett på som skadelige. Det er en veldig utdatert anbefaling. Var veldig sjokkert da jeg også ble anbefalt av norsk tannlege å gi mine barn fluor. Gir selvfølgelig ikke noe fluor og går til tannlege kun i utlandet nå. Billigere og mye mer profesjonelt.

Anonymkode: ad582...df2

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er generelt ikke fluor i drikkevannet, det forekommer kun hos enkelte med egen brønn. Det er heller ikke noe som tilsier at barn ikke skal bruke fluortannkrem, tvert om. 

Anonymkode: 6bbd2...5c5

Ryddet for sitat av slettet innhold, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 9
Skrevet

Denne tråden inneholder masse feilinformasjon, så anbefaler heller alle å lese lenken i innlegg #9, i stedet for å synse.

Barnetannkrem inneholder helller ikke «ekstra fluor» som en ab påstår, barnetannkremer inneholder generelt 1000 ppm, mens de fleste voksentannkremer inneholder 1450 ppm.

At tannlegen til ett barn ikke anbefaler fluortilskudd til dét barnet, betyr ikke at et annet barn ikke bør få ekstra fluor. Behovet vurderes etter faktorer som begynnende karieslesjoner, dype groper i tyggeflatene og hygienenivå.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gir selvfølgelig ikke noe fluor og går til tannlege kun i utlandet nå. Billigere og mye mer profesjonelt.

Billigere enn gratis, hva betyr det, at dere får penger for å ta barnet med til tannlegen?

• Liker 15
Gjest 123 eller noe
Skrevet

Vi var også for første gang med treåringen, fikk beskjed om at det var godt stelt og skulle bare fortsette som før. Bruker bare solidox morgen og kveld, har måttet tvangspusset den perioden han nektet noen måneder, så tror det var lurt istedenfor å ødelegge tennene.

Skrevet
skruttveig skrev (1 time siden):

Vi var også for første gang med treåringen, fikk beskjed om at det var godt stelt og skulle bare fortsette som før. Bruker bare solidox morgen og kveld, har måttet tvangspusset den perioden han nektet noen måneder, så tror det var lurt istedenfor å ødelegge tennene.

Solidox for voksne eller barn?

Anonymkode: 08b2a...b36

Gjest 123 eller noe
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Solidox for voksne eller barn?

Anonymkode: 08b2a...b36

For barn så klart, den med dino/pingvin/andre barnetegninger på :) Tok feil en gang jeg var trøtt og ga han litt av min, den var så sterk at han skrek og grein. Så ta den for barn med jordbærsmak på! ^^

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Billigere enn gratis, hva betyr det, at dere får penger for å ta barnet med til tannlegen?

Mente tannlegetjenester til hele familien altså.  :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Men tannpleieren sa ingenting om hvorfor. Tenker jeg må snakke med henne igjen.

For det er jo etter å ha lest endel jeg tenkte det var best å la være for lenge siden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men tannpleieren sa ingenting om hvorfor. Tenker jeg må snakke med henne igjen.

For det er jo etter å ha lest endel jeg tenkte det var best å la være for lenge siden.

Ja, gjør det. 😊 Det er egentlig litt merkelig at anbefalingen ikke kom med en begrunnelse, min erfaring er at en samtidig begrunnelse er viktig nettopp fordi informasjon fra internett kan feiltolkes, eller være direkte feil, som noen av svarene i denne tråden viser.

Grunnen til at spørsmålene ble stilt allerede før han åpnet munnen, er at disse opplysningene skal føres i en tannhelsestatistikk.

• Liker 3
Skrevet

Har hatt gleden av å vokse opp med foreldre som ikke ville bruke fluor. Har nå hull med fyllinger i alle jeksler.

Var lite eller ikke noe sukker i oppveksten. Pusset to ganger om dagen.

Har nå tannlegeskrekk og må nesten alltid borre, da en eller annen fylling har gått opp. 

Anonymkode: 05b43...718

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...