Gå til innhold

Han hører dårlig men nekter for det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far hører dårlig, vi må rope til han når vi skal si noe. Han nekter selv for at han hører dårlig. Han skrur opp lyden på tv,n nesten på full styrke, og om mamma demper så skrur han bare opp lyden igjen. Men hører dårlig det gjør han ikke sier han, og han kommer ikke til å sjekke hørselen sin. Han er bare i 60 årene og klar i hodet.  Hva gjør man i en sånn situasjon?

Anonymkode: ebb45...f90

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samma her med moren min, Hun er eldre enn faren din. Hun hører dårlig, jeg må sitte å rope til henne. Hun har til og med fått høre apparat av lege fordi hun ikke hører, men i følge henne selv er det bortkastet for hun hører ikke dårlig. Men altså, hun hører halvparten av hva som blir sagt og gjetter resten. Nesten håpløst og holde en samtale på den måten.
Jeg har merket meg at veldig mange som hører dårlig nekter for det selv av en eller annen grunn. 
Tror ikke dere får gjort så mye før han selv innser at han hører dårlig.

Anonymkode: 94bb2...2d8

• Liker 2
Skrevet

Forskning viser at nedsatt hørsel og demens henger tett sammen, og at høreapparat kan motvirke. Jeg hadde derfor vært VELDIG masete på akkurat dette om det var noen jeg var glad i. 

Anonymkode: 5c0e6...2cd

• Liker 9
Skrevet

Min mor hører dårlig, og sier selv hun hører dårlig. Barna mine synes det er vanskelig å samtale med henne fordi hun misforstår så mye, da hun ikke hører hva de sier. Men det er så tiltak å få sjekket den hørselen, så det gidder hun ikke... Så ingen tips til hvordan få din far til legen, men du har min sympati.

Anonymkode: 4a1a7...3ab

• Liker 1
Skrevet

Hva med å prøve å dytte han i riktig retning med å ta noe så enkelt som øreskylling hos legen? Kan jo også være at det hjelper litt. Men om han hører dårlig og legen påpeker det kan det være at han hører mer på han. 

Anonymkode: 2022d...940

Skrevet

Hva med å bare være skikkelig barnslige en stund? Og fortelle ham saklig at fra nå av kommer dere ikke til å ta hensyn til ham dersom han ikke tar hensyn til dere ved å få dette sjekket.

Så begynner dere å snakke lavt hele tiden, og dropper å heve stemmen for at han skal høre hva som blir sagt. Hvis han blir sur, vær fast og bestemt og si at han får bestille seg legetime, så skal dere prate høyere. Jeg kunne sikkert skrevet et skilt med "Sjekk hørselen" som jeg dro fram hver gang han ba dere snakke høyere eller liknende.

Alltid skru ned lyden på tv, og gjenta "du får sjekke hørselen" hver gang han blir sur. 🤷‍♀️

Anonymkode: cad2c...c37

• Liker 7
Skrevet

Pappa også. Han får ikke med seg samtalen ved bordet og blir helt «god dag mann økseskaft». Så nekter han for det ig blir sur.

Anonymkode: 96cfd...0a8

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Pappa også. Han får ikke med seg samtalen ved bordet og blir helt «god dag mann økseskaft». Så nekter han for det ig blir sur.

Anonymkode: 96cfd...0a8

Samme med svigerfar. Tror ikke de helt forstår hvor kjipt det er for oss andre. Bare irriterende og slitsomt. 

Skrevet

Det er en ting som får folk til å føle seg gamle - hjelpemidler.
Det første hjelpemidlet mange nekter å bruke når de kommer opp i en viss alder er høreapparat, det andre er trillekoffert på handleturer, og det tredje er bevegelseshjelpemidler (rullator) .

"Så gammel er jeg ikke" har jeg ofte fått beskjed om når jeg har hintet om at det er på tide å ta i bruk slike hjelpemidler.

Det din familie opplever nå er ikke særlig uvanlig.

Det jeg gjorde var å be mamma bevise for meg at hun ikke hørte dårlig.
Ta en tur til legen, bevis at jeg tar feil om at du hører dårlig.
Hvis du har rett, og  ikke hører dårlig har du ingenting å frykte, da trenger du ikke høreapparat, og jeg skal be om unnskyldning og ikke nevne et ord mer om dårlig hørsel.

Hun fortsatte å nekte, og jeg konfronterte igjen - "er du redd for at jeg har rett?  Er det derfor du nekter å undersøke hørselen?"
Til slutt gikk hun til legen, fikk konstatert "aldershørselstap", fikk høreapparat, og nektet så å bruke det fordi hun ble så sliten i hodet av all støyen hun plutselig hørte.  :rolleyes:

Så var det å argumentere med demens og hørselstap som nevnt over her, men det argumentet jeg har funnet ut som er mest effektivt er at hvis hun bruker de hjelpemidlene som er tilgjengelig vil hun være selvhjulpet i mange flere år enn om hun insisterer på å klare seg uten.

Nå er din far bare i 60-åra, og sikkert sprek fremdeles, men du kan prøve å argumentere med at han virker så mye eldre enn han er når han ikke hører. 

Anonymkode: 6d726...ae3

• Liker 5
Skrevet

Huff, kjenner til det! Men her, etter mange års mas, dro pappa endelig til legen. Men legen fant ikke noe galt! Så da er vi jo stuck! 

Anonymkode: 1b35f...299

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Min far hører dårlig, vi må rope til han når vi skal si noe. Han nekter selv for at han hører dårlig. Han skrur opp lyden på tv,n nesten på full styrke, og om mamma demper så skrur han bare opp lyden igjen. Men hører dårlig det gjør han ikke sier han, og han kommer ikke til å sjekke hørselen sin. Han er bare i 60 årene og klar i hodet.  Hva gjør man i en sånn situasjon?

Anonymkode: ebb45...f90

Jeg vet om mange slike mannfolk. De må komme til stykket der de innser det selv. 

Anonymkode: 8067e...1a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...