Gå til innhold

Hvordan er din tradisjonelle julaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingenting er mer tradisjonelt i verden enn selveste julaften.

Folk gruer seg fordi de for første gang må gjøre noe annet enn til vanlig. Folk er uenige i hva som skal spises. Folk er uenige om nårtid ting skal skje. Og folk er uenige hvordan ting skal skje. Rutiner og tradisjoner settes på prøve gjennom hele dagen. Og alle opplever sin jul som den beste tradisjonen.

Mine julaftentradisjoner: 

09.00 Står opp, spiser "julefrokost" med gløgg, ser på Disney-jul. 

12.00 Pakkeåpning til hunden (årets høydepunkt!) 

15.00 Julemiddag hos foreldre - Pinnekjøtt - hele familien

16.00 - 17.30 "Middagshvil" på sofaen med TV'en på

18.00 - 20.00 Julepakkeåpning hos foreldre med kaffe og kaker til.

20.00 - 22.00 Man studerer gavene, sjabber, drikker kaffe, bærer gavene ut i bilene.

22.00 Julekvelds langbord hele familien.

23.00 Hjem, bærer inn pakkene, ser litt på tv, tar meg et glass vin før det er kveld rundt 01.00.

Ingen alkohol hele dagen, bortsett fra når jeg kommer hjem. Ingen i vår familie drikker julaften.

Min tidligere eks' familie var alltid hele SLEKTA samlet og spiste middag med kaffe 18.00 - 22.00, pakkeåpning fra 22.00 - 02.00, og deretter rett i seng. Med ENORM alkoholføring gjennom hele dagen hvor folk tilslutt ble overstadig beruset under pakkeåpningen. Selv med barn tilstede! Det var noen støyete, rotete og uorganiserte timer! Jeg hatet å feire jul sammen med dem, og drakk aldri når jeg var der. Jeg var rystet hvert eneste år! 

Så hva er dine rutiner og tradisjoner fra morgen til natt denne rutinepregede dagen? 

Anonymkode: 3ec1b...35e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke no time-for-time program, men vi samles med dem vi skal feire med (ofte 3-9 gjester, kommer an på hvilken side av familien) ca kl 17. Før det er det julefrokost hjemme, pynte seg og juleprogrammer på tv med godteri i skåla 😁

Vi spiser middag en gang rundt 18, også er det dessert og kaffe. Pakkene tar vi bare når alle føler at maten har sunket og er klare 😄

Det er helt innafor med både vin og øl hele dagen, men julaften er ikke en fyllefest for oss av den grunn😊 ingen barn tilstede, blir nok annerledes når det blir det seinere år😊

• Liker 2
Skrevet

Eneste faste er at det er ribbe til middag. Ellers forandres tradisjoner og rekkefølge når familiesammensetningen forandres , når foreldre blir gamle og ungene voksne. Så her prøver jeg bare å " henge med" så godt jeg kan den dagen. 

Jeg misunner litt de som kan følge et tidsprogram og der kjernefamilien vet hvordan dagen blir. Og så blir jeg ganske irritabel når folk uttaler at " slik MÅ det alltid være"  som om ingenting forandres de " neste hundre år" . Jeg " unner" de å kjenne litt på problemer. Jada, litt bitter, men det har jeg lov til . 

Anonymkode: e29bd...6df

Skrevet

Gjør som alle dager ellers i året, noen ganger knerten jeg en halv flaske brennevin på slutten av kvelden,det er noe jeg ikke gjør til vanlig.

Anonymkode: 05be3...611

• Liker 1
Skrevet

En helt vanlig dag, for det er intet å feire🙌🏻

Skrevet

Rolig start med lunsj for hele slekta. 

Middag når jula ringes inn. 

Gaver.

Kaffe og kaker

Ikke alkohol for er mange barn med på feiringen. 

Hyggelig og avslappende med bare fine folk  

Anonymkode: f2578...920

• Liker 3
Skrevet

Er tjue år siden jeg hadde et fast program for julaften.

I årene etter har jeg feiret på militærleir, på institusjon, alene, med venner, med perifer familie og på jobb noen ganger.

Jeg synes oppriktig synd på voksne som blir opprørte hvis de må avvike en millimeter fra det de er vant til. Stakkars mennesker.

Anonymkode: 1f972...048

• Liker 1
Skrevet

Åh, din tradisjon høres fin ut ts.

Hvis jeg ikke jobber er jeg forventet å stille på familiegraven 10-11 (midt i 3 nøtter).  Der er det utvidet slekt - mange fra stiklingene nedover helt fra min bestefar og hans bror.

Deretter blir jeg med hjem til foreldrene mine, og som regel er familieselskapet et annet sted slik at vi slapper av/panikk-pakker gaver der et par timer. 

Familieselskap fra rundt 16.00 - det har begynt å tynnes, nå er vi kanskje bare 9-10?  Det er fint da, skikkelig pynta og et glass champagne fra de mest fantastiske champagneglassene fra ca. 1920 (de har små, dansende djevler på, jeg får Downton Abbey-følelse).  Kalkunmiddag med karamellpudding til dessert fra 17.00. 

Etter middag er det alltid diskusjon mellom relativt sterke meningsmotstandere om vi skal gå rundt treet, vi ender alltid opp med noen runder.

Kaffe og julekaker og konjakk mens gavene pakkes opp.  Vi har hatt en variant i det siste med bare én pakke til hver person, etter at noen fikk materialismen litt opp i halsen,  Familien min er snill og hyggelig men likevel syns jeg alltid dette med å gi og ta i mot og være passe glad og takknemlig er vanskelig.  It's complicated.

Etterpå sover jeg enten hos foreldrene eller venter altfor lenge på et nesten tomt Oslo S på toget tilbake.  Når jeg kommer hjem er det kanskje en gave fra samboer som jeg ikke har åpnet ennå,

Anonymkode: 923e2...9f8

• Liker 1
Skrevet

Vi har hatt temmelig lik tradisjon fra jeg var liten og til jeg ble voksen og gift (ingen barn):

Morgen med julestrømpe på senga, med godteri og juleblader

Nyter å sove lenge, så mer på tv da jeg var yngre, men har aldri prioritert 3 nøtter til askepott

Jeg og mine foreldre samarbeider om ribbe og div fra formiddagen, gjerne med en slant rødvin i glasset og god stemning. Det gjaldt uansett hvor vi feiret, og gjelder hos meg og mannen nå i voksen alder. 

Middag er kl 18. Alltid ribbe, poteter, medisterkaker, julepølse, rødkål, surkål. Muligens lett dessert til kaffen. De fleste tar et glass øl/rødvin eller to, men aldri fyll

Pakker er da ofte kl 20-21. Vi tok sikkert dette tidligere når jeg var liten. Mellom gavene småprater vi og tar litt mer kaffe eller vin

Det er typisk  slutten på kvelden for oss, vi blir værende rundt stuebordet og snakker om gaver og alt mulig annet, viser hverandre ting og småprater. Jeg synes det er perfekt - ikke noe stress på morgenen og formiddag, og masse tid til god mat og drikke, prat og gaver :)

Anonymkode: af388...175

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser jo at familien vår har en ganske "skjematisk" jul. 

Det betyr ikke at vi ikke er åpen for endringer innenfor visse rammer. Men ingen av oss er særlig hypp på store endringer i form av at man skal snu opp/ned på "skjemaet". Man kan sikkert fint flytte middagen til kl 16.00 basert på ønske fra noen i familien, eller til et enda senere tidspunkt om det er andre og mer "uheldige" årsaker til det. Men vi ville nok ikke funnet på å spist middag kl 18.00 bare fordi noen ønsket det uten særlig grunn. 

For øvrig liker jeg skjematisk jul. Det passer meg helt perfekt. Heller det enn å ta ting på sparket, og om det går 30 minutter eller 2 timer til gaveåpningen har liksom ingenting å si. Da kjenner jeg på dét.

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kalkunmiddag med karamellpudding til dessert fra 17.00.

Holy! Den middagen kunne jeg lett tatt i på! Elsker kalkun! Og misliker egentlig pinnekjøtt og ribbe.... 

For øvrig koselig med juletrevals 😄 

TS

Skrevet (endret)

-

Endret av lurker
Skrevet

Står opp når vi våkner og når alle ungene er oppe åpner de og hunden en gave hver. Tv med disneys jul står på i bakgrunnen.

Vi er alltid hjemme på julaften og har alltid besøk. De som liker å lage mat i familien går litt fra og til å lager mat og de andre dekker bord. 3 nøtter til askepott må ses hvert år.

Noen ganger går vi i kirken julaften, andre ganger spiser vi julegrøt hos den «siden» vi ikke skal være med på kvelden, men egentlig synes vi det er vest å bare daffe hjemme i julenattas til finklærne skal på.

Gjestene kommer når sølvguttene synger julen inn og da spiser vi også. Bytter på pinnekjøtt og kalkun annethvert år. Riskrem til dessert.

Etterpå rydder vi bord og slik før vi starter med å åpne pakkene. Bruker å pakke opp litt før vi tar litt kaker og frukt midt i.

Anonymkode: 3c174...7a9

Skrevet

Jeg drar hjem til foreldrene mine på julaften formiddag, da er som regel søsknene mine allerede ankommet. Vi spiser grøt til lunch med mandel i grøten :)

Etter det er det litt avslapning, matlaging, pynting av bord, legge pakker under juletreet, dusje og pynte oss. Søsknene mine ser på TV men jeg pleier ikke det. Vi pynter oss alltid til middag på julaften. 

Så kommer gjestene i 5-6-tiden. De siste par årene har gjestene som regel bare vært min kjæreste men tidligere år var det besteforeldre, tanter osv. Da spiser vi middag, pinnekjøtt. Med vin og øl til.

Etter det så sitter vi i sofaen resten av kvelden, pakker opp en og en julegave, drikker kaffe og avec og mer vin, spiser julekaker osv. En gang mellom 22 og 01 drar gjestene hjem og vi legger oss.

Anonymkode: 88bc1...972

Skrevet

Lang morgen i senga, gjerne med en julefilm på tv. 
Står opp og lager en god frokost, fortsatt i pysj. 
Så blir vi liggende i sofaen, spiser klementiner. Åpner noen gaver. 
Litt utpå dagen får vi somla oss til å dusje og pynte oss litt og så drar vi til min familie. Der blir det kos, skravling, spille brettspill, spise julemiddag, åpne gaver, halvsove i hver sin stol/sofa før vi setter kursen hjemover igjen

Anonymkode: 7d468...b15

Skrevet

Vi feirer alltid jul hjemme i eget hus og inviterer andre til oss. Noen langveisfra som overnatter og andre som bor i nærheten og bare kommer selve dagen.

Vi står opp når vi våkner (rundt 9-10). Da har barna gjerne vært oppe en stund og gjort et innhugg i julestrømpeinnholdet. Vi dekker frokostbord og spiser felles frokost. Så går det noe timer hvor vi veksler mellom middagsforberedelser, brettspill og se på de faste programmene på TV. Julegjestene kommer etter hvert. Vi pynter oss og setter oss til bords kl 17. Julemiddagen er enten ribbe eller kalkun. Rundt kl 18 er vi ferdige med å spise. Vi rydder av og setter kjapt på litt oppvask så det ikke blir så mye senere. Deretter starter gaveåpningen. Da er det alltid kaffe, julekaker og konfekt på bordet og gjerne litt dempet julemusikk i bakgrunnen. Vi bruker god tid, pakker opp én og én gave så alle får se, skravler og hygger oss. Midtveis spiser vi dessert (ingen orker det rett etter middag). Etter gavene er det brettspill og julesnop ut i de sene nattetimer. 

• Liker 1
Skrevet

Vi feirer som regel alltid hjemme, da ene barnet har Asperger og avhengig av "det vanlige". (i år skal vi faktisk til min mor, blir spennende å prøve det for en gang skyld, men har en plan B i tilfelle) 

Vår julaften:

På mårran har vi laget til julefrokost, dvs en litt mer spennende pådekking, med levende lys og godt pålegg (ikke hverdagsfrokost for å si det sånn) 

Barna våkner med hver sin julestrømpe som nissen har hengt på dørhåndtaket i løpet av natta, selv han på 18 år setter pris på dette ❤️ 

Så står barnetv på, og kl 11 MÅ askepott settes på, vi ser den som regel ikke ferdig, men sangen er for meg så jul at det går ikke an 😂

Vi koser oss med godteri, Clementiner, julebrus og fyr i peisen. Går helst i pysjen så lenge som mulig... 

Mannen kokkelerer, han elsker det, og starter tidlig, gjerne rett etter frokost. 

Vi spiser middag rundt kl 17. Da har vi hoppet ut av pysjen, men dresskode er valgfritt, bare man ser litt juleaktig pyntet ut. Ungene velger som regel kjole og dress likevel 😊

Etter middag er ungene spent på gaver, men vi tar oppvasken og slikt først. Litt for å forlenge spenningen og også for å ha det ryddig når gavene skal åpnes. 

(julenissen har pleid å komme, men nå er barna så store at de ikke syns noe særlig om det lenger) 

Vi åpner gaver, setter oss litt rundt nær juletreet. En av barna leser opp en og en gave, og alle venter på tur. Alle får se hva personen får i gave, så vi tar oss god tid. 

Når alt er åpnet trekker ofte ungdommen på rommene sine, snakker i telefon med venner, går over gavene sine osv. Slapper av 😊 

Vi voksne tar nå en rolig kveld videre, klokka er vel rundt 22 nå. Tar oss et glass vin/konjakk og ser litt på tv eller bare slapper av sammen ❤️

Vi eeeelsker julen! Alt er så rolig og koslig, julemusikk, peiskos, julepynt i kroker og kriker, levende lys ❤️

Ååå, som jeg gleder meg 🎅

Anonymkode: d1352...30a

• Liker 3
Skrevet

Står opp tidlig, spiser god julefrokost og har som regel fått julestrømpe med snop av mamma. Helt til nylig, jeg er jo 30 år men ble litt skuffa 😂🥴 Ser askepott, reisen til julestjernen og ikke minst Disney jul 😍 Så er det avslapping, dusj og sminke før vi spiser nydelig julemiddag kl 18.00. Så et det gaveoppakking, har ikke noen spesielle tradisjoner når vi er ferdige med gavene. Har pleid å reise til samboers familie da, er ofte litt mer folk der og litt mer fest stemning. 

I fjor feirte jeg med samboers familie, og jeg følte at det var noe som manglet når jeg ikke fikk den samme maten og var med familien min. Var litt trist faktisk. 

Må vel etterhvert som vi kanskje får barn begynne å lage mat og invitere selv. Men liker meg best hos mamma og pappa på jul. 

Anonymkode: 7cf32...625

• Liker 1
Skrevet

Vi feirer bare oss, ingen annen familie. Dette har vi gjort siden første barnet var født. 

-Frokost og juleprogrammer på tv (barna spiser julestrømpe også)

-skitur på formiddagen, mens maten står i ovnen/kasserollen. Når vi har hatt konfirmant, har vi gått i kirka. 

-middag i 16-17.00 tida, både ribbe og pinnekjøtt

-vi voksne må drikke kaffe og slappe av

-gaveåpning og godtespising Og kos utover kvelden :) vi har 3 barn/ungdommer, så det tar sin tid

-julekveldsmat, ringe rundt og takke for julegaver og høre hvordan det er hos foreldrene våre og søskens familier

Veldig avslappende og stille og rolig. Akkurat slik vi liker det. Slekta møtes 1.juledag hos oss til restemat fra julaften og kaker.

Anonymkode: 64c12...a91

Gjest Gratinara
Skrevet

Jeg har ikke barn, feirer ofte med samboer.. Min rutine:

-Sover lenge, våkner, setter oss i pysj og ser på askepott/gullrekka på opptak mens vi spiser marsipan og popcorn... 

-Dusj, pynter oss, drikker en øl eller to mens vi snakker/gleder oss

-Drar bort til familien, sitter der litt et par timer før det er mat rundt kl. 18:00.

-Spiser middag, kanskje en øl og en akevitt til middagen.

-Slapper av, lar maten sekke, spiser så riskrem etter hvert. 

-Pakker opp gaver, de voksne kan ta seg feks en shot søt likør osv.. Om det er barn i selskapet holder de fleste voksne seg edru, jeg shotter da et par slurker fra lommelerka på badet..

-De voksne sitter litt utover kvelden, er det barn der leker de på rommene sine/gjesterom med nye leker. Vi slapper av, snakker om gaver, tørt og fast..

-Vender nesa hjemover, tar oss en dusj og et glass vin til kvelds, fordøyer inntrykkene og ser litt på tv før det er sengen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...