Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er ansatt som deltid annen hver helg på en jobb og trives med det. Grunnet sykmelding av faste ansatte har det blitt mye jobb på meg i det siste hvor jeg bare blitt satt opp på mange vakter uten å bli sport. Jeg har som oftest ikke hatt et problem med det men det har også gjort til at jeg må ha styrt veldig med å bytte vakter med andre hvis det ikke passer.

Jeg er fulltidsstudent og har i tillegg en annen jobb. Jeg stiller alltid opp på denne jobben og har jobbet her lengst av alle (bortsett fra sjefen).

I dag sa jeg i fra om at i Desember ønsker jeg kun å bli satt opp på mine faste vakter (annenhver helg) og evt. bli spurt først om andre vakter grunnet den andre jobben og at jeg vil reise hjem i julen siden jeg ikke kommer fra denne byen. Da ble sjefen irritert og sa at som deltidsansatt/ekstrahjelp forventes det at jeg stiller opp i ferien og jeg kunne ikke regne med å få reist hjem før 23.des. Selv skal hun reise bort i år og hun hadde jobbet mye i romjulen i de siste årene så det fortjente hun. (prøver å gi meg dårlig samvittighet). Jeg skjønner jo at det forventes at jeg skal hjelpe til i feriene, det har jeg alltid gjort. Men hun har andre ansatte som gjerne vil jobbe mye og som kommer fra denne byen så de skal ikke reise bort i julen. Jeg lurer bare på hva jeg har krav på? Og generelt tanker?

Anonymkode: f1d92...e94

Skrevet

Hva sier kontrakten din? Det er jo det som er gjeldende. 

Anonymkode: 9b9ac...996

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei,

Jeg er ansatt som deltid annen hver helg på en jobb og trives med det. Grunnet sykmelding av faste ansatte har det blitt mye jobb på meg i det siste hvor jeg bare blitt satt opp på mange vakter uten å bli sport. Jeg har som oftest ikke hatt et problem med det men det har også gjort til at jeg må ha styrt veldig med å bytte vakter med andre hvis det ikke passer.

Jeg er fulltidsstudent og har i tillegg en annen jobb. Jeg stiller alltid opp på denne jobben og har jobbet her lengst av alle (bortsett fra sjefen).

I dag sa jeg i fra om at i Desember ønsker jeg kun å bli satt opp på mine faste vakter (annenhver helg) og evt. bli spurt først om andre vakter grunnet den andre jobben og at jeg vil reise hjem i julen siden jeg ikke kommer fra denne byen. Da ble sjefen irritert og sa at som deltidsansatt/ekstrahjelp forventes det at jeg stiller opp i ferien og jeg kunne ikke regne med å få reist hjem før 23.des. Selv skal hun reise bort i år og hun hadde jobbet mye i romjulen i de siste årene så det fortjente hun. (prøver å gi meg dårlig samvittighet). Jeg skjønner jo at det forventes at jeg skal hjelpe til i feriene, det har jeg alltid gjort. Men hun har andre ansatte som gjerne vil jobbe mye og som kommer fra denne byen så de skal ikke reise bort i julen. Jeg lurer bare på hva jeg har krav på? Og generelt tanker?

Anonymkode: f1d92...e94

Har du stillingsprosent er det den som gjelder. Er du ansatt som ekstrahjelp så er det forventet at du jobber i ferier og i høytider, med rimelig mengde (som studien og mtp annen jobb) og med vaktlister i god tid. Dette står som oftest i kontrakten, og som beskrivelse av definisjonen "ekstrahjelp". Du er dog ikke pliktig til å ta alt kastet din vei, så lenge du ikke har andre forpliktelser. Du har rett på fritid også. 

Men første bud er å sjekk kontrakten. 

Anonymkode: 7a521...9b3

Skrevet

Du har ikke krav på fri i julen, arbeidsgiver har all rett til å sette deg opp slik det passer. På min arbeidsplass er arbeidsgiver veldig streng på ferieavvikling i desember, da det er den mest hektiske måneden. Det er ytterst sjelden han innvilger ferieønsker denne måneden.

Men; du må se på hva som står på kontrakten din. Står det at du f.eks er ansatt 20% og ikke noe mer enn det, kan du faktisk kreve å ikke jobbe mer enn det. Står det at du er ansatt 20% og ekstra ved behov (f.eks), forventes det at du jobber ekstra når det trengs. Men du har krav på minst 14 dagers varsel for når du skal jobbe. 

Anonymkode: 04873...b41

Skrevet

Lol, arbeidsgiveren kan ikke kreve noe utover det som står i kontrakten din. Dette er uprofesjonelle sjefer som utnytter studenter som ikke vet bedre, er avhengig av ekstrainntekt og/eller en god referanse. Det er ikke forventet at du stiller opp på vakter utover dine faste vakter. Hvis du skal jobbe utover dine faste helger er dette en ny avtale som må inngås. Dvs. at du må bli spurt om vaktene, og du må si ja til dem. Hvis ikke er ikke det noe som du er pliktig til å stille opp på. 

Helt sjokkerende at du ikke har fått et så tydelig svar til nå. Det er svært få unntak fra arbeidsmiljøloven som tillater at jobben dikterer en persons liv på denne måten. 

Anonymkode: 8b5dd...17a

• Liker 4
Skrevet

Du må nesten les i kontrakten din.

Står det f.eks 10% og ekstra før jul, i ferier og ved behov, forpliktet du deg til ekstra vakter i desember og må du søke om fri som alle andre.

Anonymkode: b2f59...d4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...