Gå til innhold

Noen spørsmål rundt barnehage og jobb ( førstegangsmamma)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i permisjon om dagen, men månedene går fort. Tanker om barnehage har begynt å melde seg. Det er så mye jeg ikke vet, kanskje noen kan hjelpe meg.

Først av alt, er det ingen barnehager som har åpent lenger enn 16.30?

Hva slags hensyn kan man få som offentlig ansatt hvis lengden på arbeidsdagen+reisevei medfører at man ikke rekker frem til barnehagen stenger?

Hvis man ikke får barnehageplass, da har man rett på kontantstøtte har jeg skjønt? Kan man da på dagen bare bli hjemme fra jobb, altså er det et hensyn som arbeidsplass er pliktig til å ta? Jeg kan ingenting om dette. Kanskje noen kan svare meg eller fortelle meg hvem som kan svare meg på dette. Noen nettsider? 

Anonymkode: d88f1...7e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nav.no

Anonymkode: 09625...038

• Liker 4
Skrevet

Barnehagen vår er åpen til 17.00. Du må eventuelt gå ned i stillingsprosent om du må jobbe kortere dager for å rekke og hente (om arbeidsgiver tillater det), eller bytte barnehage til en som ha lengre åpningstid.

Om du ikke får barnehageplass, får du kontantstøtte. Da må du ta ulønnet permisjon fra jobb. Som regel et rent tapsprosjekt. Du kan også hyre inn dagmamma i stedet, som du kan bruke til å betale en dagmamma for barnet i stedet. 

Anonymkode: 179c4...c5d

• Liker 9
Skrevet

Barnehagene har forskjellige åpningstider. Ingen av oss kan svare på hva de som er i nærheten av deg har.
Det er flere måter å løse det på: 

Du kan søke om barnehageplass i områder rundt jobben din, slik at din reisevei også er barnets reisevei.
Du kan søke om redusert stilling.
Du kan se etter en barnehage som har åpent innenfor tidsrammen du trenger.

https://www.nav.no/no/person/familie/barnetrygd-og-kontantstotte/kontantstotte2

Kort fortalt: får du ikke barnehageplass, så har du krav på kontantstøtte. Det er et pengebeløp som er ment å dekke utgifter du har til barnepass, dvs den summen skal dekke opp for tapt inntekt, evt det det koster deg å leie en dagmamma/pappa. 

Du kvalifiserer ikke til noe mer støtte for å være borte fra jobb.

• Liker 4
Skrevet

Åpningstider er veldig varierende, så der må du se hva som finnes i ditt nærområde. Særlig pendlerkommuner har gjerne (noen) barnehager med lengre åpningstider.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar alle mann! Det var veldig oppklarende 😃

Skrevet

Du ikke ta ulønnet permisjon for å få kontantstøtte, men noen må jo være hjemme med barnet. Evt leie inn annen form for omsorgsperson, ala dagmamma. Men du kan fint jobbe mens du mottar kontantstøtte altså, så har du en arbeidsplass hvor du kan komme tilbake delvis og kun ta ettermiddag-, kveld- og evt nattevakter kan det fint kombineres med å være hjemme på dagtid, om det er ønsket. Delvis ulønnet permisjon på det viset er ikke arbeidsgiver pliktig å gå med på, ulønnet permisjon på heltid er derimot en lovfestet rett tatt i umiddelbar kombinasjon med den betalte foreldrepermisjonen. 

Det eneste kravene per nå for å få kontantstøtte er at barnet ikke går i barnehage, og at det er mellom 13 og 23 mnd. 

Anonymkode: 4952d...185

• Liker 3
Skrevet

Noen barnehager er åpne til 17, 17.15 og 17.30. Det skal mye til å ikke få barnehageplass, slik situasjonen er i Norge i dag med synkende barnetall. Veldig mange barnehager har ledige plasser, og særlig på småbarnsavdeling. Det tror jeg ikke du skal bekymre deg for. Med forbehold om hvor i landet du bor, så klart. 

Samtidig vil jeg oppfordre deg til å ikke velge barnehage kun på bakgrunn av åpningstid, men finne en god barnehage som har et godt omdømme, og som legger vekt på ting i sin årsplan som er viktig for deg. Barnet ditt skal tross alt oppholde seg der mange timer hver dag, og kvalitet er viktigere enn alt. 

Stønader og kontantstøtte finner du informasjon om på Nav.no.

Anonymkode: d7696...3b7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er i permisjon om dagen, men månedene går fort. Tanker om barnehage har begynt å melde seg. Det er så mye jeg ikke vet, kanskje noen kan hjelpe meg.

Først av alt, er det ingen barnehager som har åpent lenger enn 16.30?

Hva slags hensyn kan man få som offentlig ansatt hvis lengden på arbeidsdagen+reisevei medfører at man ikke rekker frem til barnehagen stenger?

Hvis man ikke får barnehageplass, da har man rett på kontantstøtte har jeg skjønt? Kan man da på dagen bare bli hjemme fra jobb, altså er det et hensyn som arbeidsplass er pliktig til å ta? Jeg kan ingenting om dette. Kanskje noen kan svare meg eller fortelle meg hvem som kan svare meg på dette. Noen nettsider? 

Du må søke bhg plass innen fristen. Noen bhg har åpningstid til 17.00, du får sjekke nærområdet. At du har barn er noe du må løse selv. 

Anonymkode: 1b796...55d

• Liker 2
Skrevet

Dersom du ikke skal jobbe fordi barnet ikke har fått barnehageplass, må du ta ut ulønnet permisjon. Men det er nok ikke populært om du bare plutselig blir borte fra jobb en dag, fordi du ikke har barnehageplass. Det er skulk.

Det finnes nok regler på arbeidsplassen din om hvordan man søker om ubetalt permisjon, og det er nok søknadsfrister for dette. Søk opp personalhåndboken eller kontakt HR-avdelingen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du må søke bhg plass innen fristen. Noen bhg har åpningstid til 17.00, du får sjekke nærområdet. At du har barn er noe du må løse selv. 

Veldig mange kommuner og private barnehager har løpende opptak gjennom hele året.

Skrevet

Hvis du ikke rekker å hente i barnehagen pga reisevei så velger du en barnehage i nærheten av jobben din slik at dette ikke er et problem.

Anonymkode: e6d4b...2d9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig mange kommuner og private barnehager har løpende opptak gjennom hele året.

Vil man ha bhg plass helt garantert må man søke før 1.mars. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg påpeker bare at det er mulighet for å få plass gjennom hele året de aller fleste steder. Om TS for eksempel skulle trenge plass fra desember eller januar, kan det være gode muligheter for å få til det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg påpeker bare at det er mulighet for å få plass gjennom hele året de aller fleste steder. Om TS for eksempel skulle trenge plass fra desember eller januar, kan det være gode muligheter for å få til det.

Ikke alle steder de har det... educate yourself. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke alle steder de har det... educate yourself. 

Hehe, jeg jobber i barnehage, så jeg har ganske bra peiling. Jeg sa "i mange tilfeller", så jeg har ordene mine i behold.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

De aller fleste steder nei, det stemmer ikke. 

Anonymkode: 25a95...7de

• Liker 4
Skrevet

Det er mange barnehager som et åpne til fem, noen også lenger. Dersom du ikke rekker barnehagen i tide kan du måtte betale et gebyr.

Dersom du får kontantstøtte kan du ikke bare la være å møte på jobb, du må selvfølgelig avklare det med arbeidsgiver dersom du ikke skal jobbe.

Skrevet

Sjekk med kommunen din om de tar opp barn fortløpende. Her har de ikke løpende opptak; søker man ikke innen fristen, så har man et problem. Her lar det seg heller ikke gjøre å bytte bhg i løpet av barnehageåret. Nevner det bare, slik at du er forberedt på at det ikke er en selvfølge at man får bytte 🙂

Barnehagene i vår kommune stenger 16.15. De som jobber til 16 eller lenger må ha en partner som har en annen arbeidstid, ev. alliere seg med f.eks et familiemedlem som kan hente. Tror ikke bhg blir happy om f.eks besteforeldre henter daglig, så jeg som aleneforelder jobber redusert for å slippe unna det problemet. 

Anonymkode: 72389...c7d

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Flere kommuner har frist før 1. Mars så lurt å sjekke egen kommune 

Anonymkode: 7790c...cd5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...