AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #1 Skrevet 27. oktober 2021 Hei, dere som har spedbarn/små barn som ammer. legger dere opp dagen/Planlegger gjøremål rundt barnet? hvis dere for eksempel må hente et annet barn i bhg, eller har andre klokkeavtaler, og spedbarnet har sovet en stund. Tar dere bare barnet over i bilstolen og satser på at det går fint til dere er tilbake/har mulighet til å amme et sted? Eller forsøker dere å amme mens babyen sover, og eventuelt bytter bleie mens de sover før dere drar? jeg syntes slikt er litt vanskelig. Er nok litt sånn som blir stresset av at babyen såvidt gråter. Og prøver å unngå det i svært stor grad.. har ikke lyst til å vekke barnet, men har jo avtaler man må holde. Har heller ikke lyst til å risikere at babyen plutselig våkner midt på bilturen og er kjempesulten uten mulighet for å amme på en liten stund. lurer også på om dere forsøker å lage avtaler basert på babyens våkentid? hilsen nybegynner Anonymkode: 43a28...670
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #2 Skrevet 27. oktober 2021 Da baby var rundt 4-6 mnd og det ble litt mer rutine på mat og soving. Prøvde jeg å planleggr avtaler rundt babyens soving. F.eks, pleide hun å sove kl 12 ca, så skulle besøke en venninne, så prøvde jeg å time så hun kunne sove på vei til denne avtalen f.eks. Men før den tid, så var til så uregelmessig med både mat og søvn at jeg bare tok det som det kom. Eneste var at jeg aldri planla noe før kl 12 for var digg med rolige morgen og å vi sov lenge. Anonymkode: cb820...1c8 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #3 Skrevet 27. oktober 2021 Tar barnet over og satser på at det går fint. Hvis det blir veldig lenge så vekker jeg. Prøver å planlegge litt ut fra søvn/våkentid hvis det går. Anonymkode: 3b766...494 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #4 Skrevet 27. oktober 2021 Prøver til en viss grad å tilrettelegge etter når baby sover (sover dog kun 30 min av gangen, så det er ganske fleksibelt). Men har erfart at det ofte går enklere en man tror selv om man må ut døra uten av baby har fått ammet Anonymkode: c6e11...08d 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #5 Skrevet 27. oktober 2021 Legger ikke opp dagen rundt babyen nei. Her må hun henge med på det vi skal ila dagen. Eneste jeg prøver å få til er soving mens jeg trener. Da tilpasser jeg flaskemåltidet litt i forveien, og tar kanskje en liten omvei med bilen så hun sover godt når vi kommer ned på treningssenteret. Leverer og henter i barnehagen med lillesøster på slep, kan alltids stoppe for amming og bleieskift om nødvendig på alle kjøreturer, men om det ikke er langt hjem venter vi. Når det begynner å bli litt rutine på dagsoving prøver jeg å legge avtaler som er greit å få unna i sovetiden til da, ellers er vi ganske fleksible. Hekter ungen på puppen eller gir ei flaske om det blir krise. Anonymkode: 86d74...fcd 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #6 Skrevet 27. oktober 2021 Jeg gjorde ikke det, men det hadde nok en del med babyen sin personlighet (og min) å gjøre. Jeg er veldig rastløs og klarte ikke slappe av hjemme så lenge av gangen, så om jg ville ut så gikk ejg bare ut. Men så bor vi også i by med en liten hageflekk, så var trilleavstand til alt og babyen sov så godt som alle dupper i vogna ute – da var det jo bare å trille avgårde. Skifte bleie og amme kan man gjøre hvor som helst egentlig, særlig når de er små og ikke spreller så mye. Babyen min var også ganske fleksibel, så bød sjelden på stress for oss. Kom nesten aldri for sent til avtaler eller noe sånt, jeg bare dro og tok ting som det kom og det løste seg stort sett helt fint. Verre når de blir større og man må gi mat-mat og det er våkenperioder hvor de abnsolutt ikke har tid til å ligge i vogn. Vet mange har det annerledes, og da blir det nok naturlig å tilpasse seg mer etter babyen 🙂 Anonymkode: 1b891...f43 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #7 Skrevet 27. oktober 2021 Min er nå ett år og har aldri vært noe rutine-menneske. Det varierer veldig når og hvor mye hun sover, spiser (morsmelk) osv. på dagtid, så jeg har aldri planlagt etter barnet. Anonymkode: fe5be...c6e 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #8 Skrevet 27. oktober 2021 Jeg gjorde det i noe grad den første tiden med første baby. Da slet jeg sånn med ammingen, klarte ikke å amme hvor som helst når som helst, og planla rundt det. Men ellers tror jeg som en over skriver det handler en god del om babyen, og også hva moren trives med. Jeg er ikke en planlegger til vanlig, og har hatt babyer som har sovet godt når de har vært med rundt. Den første hang på i bæretøy og den andre kunne sove i vogn hvor som helst når som helst. Den første ble nesten alltid rolig hvis jeg bar henne, og den andre sovnet igjen hvis hun våknet f.eks. ved overflytting fra bil til vogn. Men slik er det jo ikke alltid. Så jeg tror bare man må prøve seg fram for å finne ut hva som passer for seg selv og sin baby. Anonymkode: 2fe90...a0f
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #9 Skrevet 27. oktober 2021 I starten var baby med oss/meg alle plasser uavhengig av tid og sted. Jeg hadde ikke noe problem med å amme der jeg var, om det var på butikken, inne på et samtalekontor, på besøk hos noen.. spilte ingen rolle for meg, babyen fikk mat når den var sulten. Og hadde vi en avtale et stykke unna, så passet jeg på å amme før vi dro - og tok ammepauser underveis hvis det var nødvendig. Men det var ganske sjeldent når vi bare har tatt bilturer maks 2 timer unna #koronababy. Og slik var det egentlig til han bikka året, og fikk en mer fast soverutine.. da planlegger jeg så godt det lar seg gjøre RUNDT den tiden, og går ikke det så drar jeg heller i god tid å får barnet til å sove i vogna før selve avtalen. Barnet har alltid sovet godt, og aldri vært noe plaget med at vi har gjort det slik - så det er svært sjeldent jeg har måtte avbrutt en avtale eller utsatt den på grunn av at barnet skal ha mat eller skal sove. barnet er jo nå 16 mnd, og skal bli storebror om 3 mnd, så hvor lett det blir med SÅNN «håntering» når jeg får to - det vet jeg ikke. Men regner med vi finner løsninger på det også. Anonymkode: 120ad...d7f
tussi84 Skrevet 28. oktober 2021 #10 Skrevet 28. oktober 2021 Jeg planla dagen iht babyen ja, stort sett med mindre det var viktige avtaler. Babyen sov ikke i vogn, så alle lurer omtrent måtte foregå hjemme. Alternativet om han ikke fikk sove var en grinete unge som ble vanskelig å legge senere på kvelden. Jeg gav mme + fast føde Mellom 6 mnd - 10 mnd alder så sov han 2 lurer på dagen. Mønsteret var slik omtrent: 0730 - 1000: frokost, skift, lek, kos, lunsj 1000 - 1100 første lur 1100 - 1400: skift, lek, kos, avtaler ute (om noen), lunsj 1400 -1500/1530 andre lur 1530 - 1930: middag, skift, lek,.kos, kveldsmat, bad(hver 3 dag) og kveldstell. Evt besøke familie/ha besøk.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #11 Skrevet 28. oktober 2021 Tror ikke jeg planla så mye direkte, men sov babyen alt så ventet jeg til hun våknet hvis det var spørsmål om kafé eller tur etc - men hun sov stort sett bare 20-30 min inne så måtte aldri vente lenge 😅 Ellers sovnet hun fint i bilstol, vogn, bæretøy etc uansett hvor vi var, og ammingen kan man jo gjøre overalt om man bare er vant med det og liker det selv. Men det var flere i barselgruppa som måtte hjem for å legge baby, eller hjem for å amme baby, og det hadde tatt livet av meg i foreldrepermisjonen, å være så låst til hjemmet. Nå venter vi nr 2 i januar og jeg planlegger å lære meg å amme i sele og sjal ettersom vi har en fra før, men ellers håper jeg det blir som sist. Anonymkode: 3ce92...991
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå