AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #1 Skrevet 27. oktober 2021 Har nå reklamert i snart 3 år til utbygger til diverse, men utbygger gjør lite eller ingenting. Får bare skriftlig tilbakemelding på at reklamasjonen er registrert og de vil komme tilbake til meg. Men det gjør de aldri. Så nå er jeg kommet til det punktet hvor jeg ikke vil vente lengre, og vurderer derfor å klage til Boligtvistnemnda. Noen som har erfaring med dette? Anonymkode: 3ee62...3af
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #2 Skrevet 27. oktober 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Har nå reklamert i snart 3 år til utbygger til diverse, men utbygger gjør lite eller ingenting. Får bare skriftlig tilbakemelding på at reklamasjonen er registrert og de vil komme tilbake til meg. Men det gjør de aldri. Så nå er jeg kommet til det punktet hvor jeg ikke vil vente lengre, og vurderer derfor å klage til Boligtvistnemnda. Noen som har erfaring med dette? Anonymkode: 3ee62...3af Dette høres akkurat ut som Østerhus og jeg sliter med det samme. Kunne tenkt meg å vite om det er dem Anonymkode: f4b20...d39
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #3 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dette høres akkurat ut som Østerhus og jeg sliter med det samme. Kunne tenkt meg å vite om det er dem Anonymkode: f4b20...d39 Er dette normalen? Eller er det noen utbyggere som utpeker seg? Har vi lov å diskutere utbyggere her på KG? Ville vært fint å høre andres mening om den utbyggeren jeg sliter med. Anonymkode: 3ee62...3af 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #4 Skrevet 28. oktober 2021 Hør med boligtvistnemda- ift til ansvar/anbefaling eller plikt til å svare ut reklamasjon. Evt hør med jurist som har erfaring på området. Av egen løs erfaring -by proxy- så er det ikke i utbyggers interesse å hjelpe deg. d er 5 års frist på reklamering og har også hørt om tilfeller der de rett og slett gir helt faen- og kjøper måtte holde tilbake noe av kjøpssum. Utbygger truet med rettslig instans da de ofte ser og vet at kjøpere ikke kan sine rettigheter eller har råd til å føre saker for retten/bestille second opinion mht til skader/mangler osv. det kan koste opptil 30000kr å få en vurdering. hvis du er medlem i huseiernes landsforening kanskje de kan hjelpe deg. Evt. Anonymkode: 2b0eb...859
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #5 Skrevet 28. oktober 2021 21 minutter siden, AnonymBruker said: Er dette normalen? Eller er det noen utbyggere som utpeker seg? Har vi lov å diskutere utbyggere her på KG? Ville vært fint å høre andres mening om den utbyggeren jeg sliter med. Anonymkode: 3ee62...3af Ja det mener jeg. Block watne er også sånn, må ha advokater for at de skal fikse reklamasjoner av betydning. Småtterier tar de men ikke de store tingene. Anonymkode: f4b20...d39
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #6 Skrevet 28. oktober 2021 Stemmer det at det i tillegg til 1-års befaring skal utføres 5 års befaring? Eller er dette avhengig av kontrakten? Anonymkode: 3ee62...3af
Gjest Blondie65 Skrevet 28. oktober 2021 #7 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Stemmer det at det i tillegg til 1-års befaring skal utføres 5 års befaring? Eller er dette avhengig av kontrakten? Anonymkode: 3ee62...3af Det er ikke en lovfestet rett med ett års befaring sa vår utbygger. Jeg vet ikke om dette er sant. Be utbygger utbedre innen en viss frist ellers sender du en annen håndverker til å gjøre jobben for deres regning. Kanskje dette setter en rakett i ræven på dem. Du kan også be dem om et møte der du spør hvorfor de ikke svarer på henvendelsene og utbedrer manglene der du varsler dem om at møtet blir tatt opp (dette er lett å få til på f.eks. Teams). Det jeg imidlertid har lært av å kjøpe nybygget leilighet er å være kravstor. Neste kjøp skal jeg være langt mer "på" til ett-års befaringen som vår utbygger tilbød. Men ja, det er helt vanlig at de drar beina etter seg på garantisaker, her må man være "på" hele tiden og forlange svar.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #8 Skrevet 28. oktober 2021 Blondie65 skrev (8 timer siden): Det er ikke en lovfestet rett med ett års befaring sa vår utbygger. Jeg vet ikke om dette er sant. Be utbygger utbedre innen en viss frist ellers sender du en annen håndverker til å gjøre jobben for deres regning. Kanskje dette setter en rakett i ræven på dem. Du kan også be dem om et møte der du spør hvorfor de ikke svarer på henvendelsene og utbedrer manglene der du varsler dem om at møtet blir tatt opp (dette er lett å få til på f.eks. Teams). Det jeg imidlertid har lært av å kjøpe nybygget leilighet er å være kravstor. Neste kjøp skal jeg være langt mer "på" til ett-års befaringen som vår utbygger tilbød. Men ja, det er helt vanlig at de drar beina etter seg på garantisaker, her må man være "på" hele tiden og forlange svar. Det jeg har lært, er, som du sier, ta med absolutt smått og stort på 1-årsbefaringen. Men også å ta med fagperson på overtagelsen og på 1-års befaringen. I etterkant er det kommet frem så mange feil, og noen ville en fagperson ha oppdaget på overtagelsen, og dermed kunne jeg ha stilt krav/holdt tilbake penger da. Når utbygger har fått pengene sine, er de virkelig ikke så vennlige som når de prøver å få til et salg. Anonymkode: 3ee62...3af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå