Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har satt opp budsjett for første gang. Har prøvd å lese meg opp, se på utgifter fra kortet osv. Jeg er rundt 30, eier en liten leilighet i Oslo, singel og barnløs. Har litt over 30 000 på bufferkonto. Gjerne kom med tanker og innspill. 

Inntekt: 26 300 utbetalt

Utgifter:

studielån: 2100 (18 år igjen)

Boliglån: 9000 (30 år)

Fellesutgifter og nett: 1400

Strøm: 600

Telefon: 300

Langsiktig sparing: 500 (dette er nytt for meg. Usikker på om IPS, fond eller høyrentekonto er best)

Kortsiktig sparing (ferie): 1000

Buffer: 1000 (på høyrentekonto, til alt uforutsett jeg ikke kan leve uten)

Sannsynlig økning av renter, setter inn på bufferkonto: 1600

Kollektivtransport: 800

Da sitter jeg igjen med 7700 til alt av forbruk, mat (dyrt, siden jeg har IBS), kafé, snus (ja, burde slutte), gaver, klær, lege. Tenkte ha fast trekk til kortet med 1800 uka. 

Anonymkode: 37216...b61

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skulle gjerne ha spart mer, spesielt langsiktig, og jeg skulle gjerne hatt mer til forbruk, men jeg ser ikke helt hvordan jeg kan få det til. 

Skrevet

Mat er også faste utgifter som bør inngå i budsjettet. Jeg har ibs og cøliaki og pga dette er mitt matbudsjett ca 4500 kr/mnd. Du må også legge inn husholdning og medisinske utgifter i budsjettet, og ca 800 kr/mnd til klær.

Anonymkode: e0be8...caa

• Liker 2
Gjest Martineroxyy
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har satt opp budsjett for første gang. Har prøvd å lese meg opp, se på utgifter fra kortet osv. Jeg er rundt 30, eier en liten leilighet i Oslo, singel og barnløs. Har litt over 30 000 på bufferkonto. Gjerne kom med tanker og innspill. 

Utgifter:

studielån: 2100 (18 år igjen)

Boliglån: 9000 (30 år)

Fellesutgifter og nett: 1400

Strøm: 600

Langsiktig sparing: 500 (dette er nytt for meg. Usikker på om IPS, fond eller høyrentekonto er best)

Kortsiktig sparing (ferie): 1000

Buffer: 1000 (på høyrentekonto, til alt uforutsett jeg ikke kan leve uten)

Kollektivtransport: 800

Da sitter jeg igjen med 7700 til alt av forbruk, mat (dyrt, siden jeg har IBS), kafé, snus (ja, burde slutte), gaver, klær, lege. Tenkte ha fast trekk til kortet med 1800 uka. 

Ska du spare så spar i indexfond eller fond. Sett av Litt hvar mnd. :)

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Mat er også faste utgifter som bør inngå i budsjettet. Jeg har ibs og cøliaki og pga dette er mitt matbudsjett ca 4500 kr/mnd. Du må også legge inn husholdning og medisinske utgifter i budsjettet, og ca 800 kr/mnd til klær.

Anonymkode: e0be8...caa

Men skal dette være på ulike kort? Hvordan holder du oversikt over hva som går til de ulike tingene? Jeg tenkte at om det bare settes til brukskortet så kan det variere litt fra måned til måned? Mat, drikke og snus blir mellom 2500-8000 måneden (variert hvor mye i sparemodus jeg har vært). Klær er vanligvis lite, kanskje 3000 året. Lege blir som regel en gang eller to i året. Kafé er også ganske sjeldent. Og gir bare gaver til familie (enda) som blir sånn 2000 i året, tror jeg.

Skrevet

Har du ikke forsikringer?

Anonymkode: 8958f...614

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du ikke forsikringer?

Nei. Har ikke kommet så langt. Eller, har vel innboforsikring. Det glemte jeg å skrive opp.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Har ikke kommet så langt. Eller, har vel innboforsikring. Det glemte jeg å skrive opp.

Skaff deg uføreforsikring og livsforsikring fort som fy. Plutselig har man hatt en skade/sykdom, og får avkortinger. 

Anonymkode: 3dc72...972

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Skaff deg uføreforsikring og livsforsikring fort som fy. Plutselig har man hatt en skade/sykdom, og får avkortinger. 

Takk! Jeg burde vel gjøre det.

Jeg er nok litt misfornøyd med at jeg føler det blir så lite igjen. Jeg har endelig fått leilighet og tenkte at da kan jeg senke skuldrene, men det er nesten tvert imot. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sorry at jeg kupper tråden litt, men lurer på ... kan man tegne uføreforsikring når man er på AAP og ikke vet om man kommer ut i jobb igjen eller ender opp på ufør om et par-tre-fire år?

Anonymkode: 2a9a8...acc

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er nok litt misfornøyd med at jeg føler det blir så lite igjen. Jeg har endelig fått leilighet og tenkte at da kan jeg senke skuldrene, men det er nesten tvert imot. 

Har du sjekket at du har rett skattetrekk? Det kan jo selvsagt hende du har helt kontroll på det, men hvis ikke kan det være greit å regne etter. Alt endrer seg jo når man få rentefradrag man ikke har hatt før.

• Liker 1
Gjest Martineroxyy
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva koster di forsikriningene og Hvor har du dem?:) 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Sorry at jeg kupper tråden litt, men lurer på ... kan man tegne uføreforsikring når man er på AAP og ikke vet om man kommer ut i jobb igjen eller ender opp på ufør om et par-tre-fire år?

Det er opp til det enkelte forsikringsselskap, men det skal nok endel til.

Det er derfor det er så utrolig viktig å skaffe seg disse forsikringene mens man er ung og frisk - selv om det er sure penger å betale om man ikke har så mye til overs.

• Liker 1
Skrevet
Just now, Martineroxyy said:

Hva koster di forsikriningene og Hvor har du dem?:) 

Det kommer helt an på hvor gammel du er, hvilke risikofaktorer du har og hvor mye du vil ha utbetalt.

Man har de i forsikringsselskaper.

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er kjempefint at du tenker langsiktig, men med det lånet du har, som jo ikke er så høyt, skal det veldig mye til at rentene øker så mye at det blir 1600 kroner mer å betale i måneden.

Jeg ville derfor heller brukt størsteparten av disse til noe annet, for eksempel uføreforsikring.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er kjempefint at du tenker langsiktig, men med det lånet du har, som jo ikke er så høyt, skal det veldig mye til at rentene øker så mye at det blir 1600 kroner mer å betale i måneden.

Jeg ville derfor heller brukt størsteparten av disse til noe annet, for eksempel uføreforsikring.

Ja, må nok ha flere forsiktinger, som jeg forstår det. Men tror det vil øke med omtrent 1600, om det som står på nettet er riktig. Lånet er på omtrent 2,5 millioner. Men kan hende jeg heller kan sette dem et annet sted (langtidssparing?) så lenge. Jeg vil bare ikke bli overrasket, siden jeg synes budsjettet mitt allerede er trangt. Bedre å kutte 1600 nå enn om to år, tenker jeg.

Jeg ser jeg må kutte litt for å ha råd til forsikringer. Ville dere tenkt jeg skal kutte ut langtidssparingen eller kutte litt ned på mat/diverese?

- TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei. Er du på AAP er det for sent... dessverre.

Til ts:

Sett opp et budsjett for mat pr mnd, og lær deg å følge det. Jeg har også ibs, men har klart meg fint på ca 2500.

Forsikringer er utrolig viktig, det er en mulig investering for fremtiden om du plutselig sitter der. 

Klær trenger du ikke hver måned, ville ha tatt en shoppestopp på alt forbruk- klær, sminke, hudpleie, interiør, I noen mnd og heller øke bufferen til 50.000. Det klarer du! Nordmenn kjøper mye mer klær enn de trenger. Selv har jeg ca 50 plagg for hele året, og kjøper 1-2 ganger I året.

Anonymkode: 810b6...305

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ser jeg må kutte litt for å ha råd til forsikringer. Ville dere tenkt jeg skal kutte ut langtidssparingen eller kutte litt ned på mat/diverese?

- TS

Jeg ville kuttet ned på langtidssparing. Å kutte ned på mat/diverse vil jo gjøre livet mer stusselig, og det kan bli vanskelig å holde budsjettet.

Men det er jo min personlige mening, kanskje er du helt annerledes enn meg. Jeg er ikke en person som alltid er ute etter å spare maksimalt, jeg er opptatt av livskvaliteten her og nå 🙂 Balanse rett og slett.

Du har jo allerede en god buffer, 30 000, og sparer de 1000+1600 dit. Det er grenser for hvor stor buffer man trenger, så etterhvert kan du kanskje flytte penger fra buffer til langtidssparing, med mindre du har trengt å bruke dem i mellomtiden.

Husk også at hvis rentene øker med 1600 per måned, kan du betale 352 kroner mindre i skatt per måned.

• Liker 3
Skrevet

En ting som er bra å tenke på er at du fortsatt er ung, og dette er ikke budsjettet ditt forever. Ettersom du får lavere lånegrad kan du sikkert få lavere rente, og mest sannsynlig vil du jo også gå opp i lønn mange ganger i løpet av livet 🙂

• Liker 1
Skrevet

Virket litt mangelfullt dette budsjette ditt. Går du over alt? 

Jeg vil anbefale å ha flere kontoer til spesifikke utgifter, ikke med tilhørende kort men kun for enkel oversikt. 

Utgifter:

Bolig: 9000

Strøm : 600

fellesutgifter og nett: 1400

studielån : 2100

mat : 5000

Til overs : 7900

Transport? 1500

netflix, Spotify, abo? 300

Ferie? (Anbefaler liten sum hver mnd på egen konto) 600

Klær/sko/tilbehør? (Liten sum hver mnd så har du penger hele tiden til dette)600

Gaver/jul? (Liten sum jevnt) 300

Til overs : 4600

buffer : 1600

Globalt index fond: 5000

for eksempel.

Anonymkode: 77768...8ca

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...