-zloty Skrevet 9. oktober 2002 #1 Del Skrevet 9. oktober 2002 Hvem som stemmer på de forskjellige partiene:(årsak i parantes) H - Middelklassen (den eldre delen) pluss de rike(fordeler for rike) AP - Eldre "Arbeidere" og barna deres pluss middelklassen (stabilitet) FrP- Gamle mennesker, Oslofolk, purunge, fra alle lag (fremmedfrykt) V - Aktivister, bestemødre, miljøvernsfolka (Odd Dørum og grønn profil) SV - Unge kvinner, idealister, strikkegenserfolka (Konstant opposisjon) SP - Bygdafolket, antiEuropafolka, og sympatisører (utkantprofil, nøkternhet) KrF - Kristenfolket (religion) ---- Utafor tinget: RV - Gamle kommunister (Lenin, Mao og opprørsprofilen) Mindre partier er for foreninger å regne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 9. oktober 2002 #2 Del Skrevet 9. oktober 2002 Hvor har du dette fra? Har du hentet det ut fra forskning eller populasjonsmålinger. Jeg har nemlig sett noe lignende før, men husker ikke at det helt var slik. Fint om du kan oppgi dine kilder. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-zloty Skrevet 9. oktober 2002 Forfatter #3 Del Skrevet 9. oktober 2002 meg selv og mine små grå .. Vel og bra med kildekritikk, men hva synes du om innholdet? K. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 9. oktober 2002 #4 Del Skrevet 9. oktober 2002 Artig bås-setting av folk. Joda, det er nok mye man kan kjenne seg igjen i her. Ikke alt stemmer, selvsagt, og det er nok mer flytende grenser nå enn tidligere. Og jeg finner ikke meg selv igjen her - og min mann burde stemt motsatt (det trodde jeg da også, lenge... :-? ) - men det er nok noen poeng her ja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest indiangranny Skrevet 9. oktober 2002 #5 Del Skrevet 9. oktober 2002 Hei Kurgan Hvor har du det fra at det er folk med fremmedfrykt som stemmer FRP,det er en god del folk av utenlansk opprinnelse i lokal lagene til Frp. Det har jeg sett når de har levert reklame kjøpessentrene.Jeg spurte en engang hvorfor han var medlem av patiet ,han svarte meg at Frp har ikke noe i mot utlendinger som jobber og betaler sin skatt.Men det snylterene,kjeltringer og de som fjør fandenskap de vil ha ut. hilsen indianlady Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-zloty Skrevet 9. oktober 2002 Forfatter #6 Del Skrevet 9. oktober 2002 Vil egentlig ikke henge meg opp i ett parti her, men skal få et svar: Det er min oppriktige mening at det er intoleranse og fremmedfrykt som har gitt FrP den fremgangen de har hatt de siste årene. Men en slik dreining mot ytterste høyre ser vi jo over hele Europa. "verden utenfor" har blitt et farlig sted, "eldre-rasismen" øker (hvor mange av de eldre kjenner en innvandrer personlig, sikkert en håndfull) Og så har vi de som tror på populismen da, problemet for Hagen og hans kompanjonger er når de senere skal bestemme dette selv(ser jo slik ut nå) DA får vi se om alt er så gyldent som Hagen vil ha det til. Dette gjelder jo andre partier også da, forskjell på makt og opposijon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sia - Skrevet 9. oktober 2002 #7 Del Skrevet 9. oktober 2002 Som "ustabil" Høyre-velger må jeg ta til motmæle her... føler meg verken rik eller gammel, og stemmer på Høyre av helt andre grunner enn at jeg vil karre til meg mer enn jeg har. Det tror jeg stemmer for de fleste andre Høyrevelgerne også. Jeg ser for øvrig at du beskriver oss på samme måte som min mor gjør (hun er gammel 68'er og har glemt å følge med i virkeligheten rundt seg de siste 20 årene). Jeg stemmer på Høyre fordi dette partiet etter min mening har den beste næringspolitikken, som er viktig for meg. Mange tror at bedre vilkår for bedriftene betyr mer penger til direktørene. Men poenget er jo at uten bedrifter; ingen arbeidsplasser, og uten arbeidsplasser; mange fattige. For å si det veeeeldig enkelt. Når det er sagt, så er det klart at jeg også kjenner meg igjen i det du skriver. Vi har jo alle fordommer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 9. oktober 2002 #8 Del Skrevet 9. oktober 2002 Fant et oppslag om den typiske velger, men den er ikke den siste så vidt jeg vet, men i alle fall: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=4091760 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 9. oktober 2002 #9 Del Skrevet 9. oktober 2002 Historisk sett har nok oversikten din noe for seg, Kurgan. Jeg har flyttet meg fra en av "generaliseringsgruppene" til en annen, og byttet parti tilsvarende. Uten å generalisere for mye, tror jeg kanskje dette mønsteret har endret seg noe de siste årene (10-året?). Partiene blir etter min mening stadig mer profilløse, det er vanskelig å føle "eierskap" til et parti når så mange setter de samme sakene med samme prioritering. Derfor tror jeg mange stemmer annerledes nå enn de ville gjort tidligere, nærmest i en protest. Dette tror jeg også er årsaken til at FrP får så stor oppslutning. Jeg tror mange føler seg litt forbigått, og hva er bedre "hevn" enn å stemme FrP? De har jo heller ikke driti seg ut i regjeringsposisjon hittil, og har dermed ikke like mange brutte valgløfter som mange andre partier... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. oktober 2002 #10 Del Skrevet 9. oktober 2002 hvorfor folk stemmer som de gjør? jo fordi folk er dumme! Mange stemmer f. eks taperpartiet V fordi det går i arv fra generasjon til generasjon, og da er det ikke rart at dette landet er blitt som det er blitt... Og jeg hørte sv s kristin Halvorsen si at de ikke vil ha ned kostnadene for tobakk og alkohol, fordi hun mente at folk syntes sikkert det var moro å ta en tur over grensen, og da sier det seg selv at hun ikke har forstått mye av hvorfor vi nordmenn handler der! det er jo fordi vi protesterer mot den skyhøye prisen som er i Norge... tro hun har valgt feil yrke her i livet.... og krf vil IKKE ha ned alkoholprisen nei! de mener det vil føre til økt misbruk, men hvordan i huleste kan de vite det da??? Det eneste som vil skje med økt tilgjengelighet av alkohol og lave priser, er at vi får bort smuglingen, og at Norge får økte inntekter i form av at det ikke er vits å dra til sverige for å handle mer. For meg er det irriterende at mye er så dyrt her i Norge.... ikke det at jeg MÅ ha billig alkohol, men hvis man klarte å redusere på en del dyre ting her i livet, kunne vi brukt de pengene til å betale regninger, årsavgift på bil osv, altså slik at vi kan leve litt bedre.... stem FRP Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå